Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienituloinen Ida säästää 2000 euron palkasta joka kuukausi 500 euroa

Vierailija
12.08.2020 |

Pienestäkin palkasta voi nipistää säästöjä sukanvarteen. HR-assistentti Ida Rantanen, 26, kertoo, miten hän onnistuu säästämään joka kuukausi 500 euroa.

Kommentit (168)

Vierailija
61/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen rahoilla se sitten elää?

No todella yllättäen miehensä.

No ei kahdentonnin nettopalkalla eikä pienemmälläkään tarvitse elää miehen tuloilla. Kyllä omatkin riittävät etenkin jos ei ole lapsia. Sitten kun on lapsia ja jos kummallakin tulot tuota 2000 netto luokkaa niin niille säästöille ja sijoitusten tuotoille on ajoittain tarvetta. Ainakin jos aikoo jatkaa säästämistä pikkulapsivaiheessa niin syytä olla jonkinlainen osakesäästötili omilla tuloillaan kasvamassa. Kahden paritonnia tai alle sen kuussa nettona saavan tulot kyllä menevät aika tarkkaan perheen kuluihin, jos nyt ei joka kuukausi niin ainakin ajoittain tarvii niitä tilin pohjalle joinakin kuukausina jääviäkin roposia. 

Vierailija
62/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa taas vähästä tehty uutinen. Tienaan saman verran, asun miehen kanssa niin vuokraan menee alle 300 euroa, joten joo, rahaa jää yli. Voin antaa spostiosoitteen, jos joku haluaa haastatella minuakin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen rahoilla se sitten elää?

No todella yllättäen miehensä.

No ei kahdentonnin nettopalkalla eikä pienemmälläkään tarvitse elää miehen tuloilla. Kyllä omatkin riittävät etenkin jos ei ole lapsia. Sitten kun on lapsia ja jos kummallakin tulot tuota 2000 netto luokkaa niin niille säästöille ja sijoitusten tuotoille on ajoittain tarvetta. Ainakin jos aikoo jatkaa säästämistä pikkulapsivaiheessa niin syytä olla jonkinlainen osakesäästötili omilla tuloillaan kasvamassa. Kahden paritonnia tai alle sen kuussa nettona saavan tulot kyllä menevät aika tarkkaan perheen kuluihin, jos nyt ei joka kuukausi niin ainakin ajoittain tarvii niitä tilin pohjalle joinakin kuukausina jääviäkin roposia. 

Ei ne omat Iidalla nimenomaan riittäisi jos mies ei maksaisi puolia kuluista. Voi jopa maksaa enemmänkin.

Vierailija
64/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saastin enemmankin kun olin viela viisi vuotta sitten opiskelijana. Asuin yksin ja myos jonkin aikaa kamppiksen kanssa mutta se ei paljoa enempaa saastoa tuonut. Kavin osa aika toissa opintojen ohella kaupan alalla, ja sain silti saastoon parhaimpina kuukausina tonnin. Ja kuinka? Ihan vain elamalla visusti ja en tekemalla mitaan mika vei rahaa. Pyorailin ja kavelin joka paikkaan, en haaveillutkaan autosta. Pidin tiukasti kiinni viikko ruokabudjetista joka taisi muistaakseni olla max 30 euroa. Soin kylla yllatavan hyvin ja monipuolisesti mutta toisaalta kaytin paljon aikaa itse kokkaamiseen alusta saakka kaikki.

En ostanut lisaa vaatteita kuin vain alesta alle vitosella tekemia loytoja :D kalleinta oli matkustaa jos lomalla halusi kayda perhetta moikkaamassa. En tosiaan elanyt perinteista opiskelijan arkea mutta mulla on edelleen nuo saastot tallella (reilut 10 000) ja ei lainan lainaa maksettavana. Kamppiksella joka oli jonkin aikaa niin enemman kuin kymppitonni opintolainaa

Vierailija
65/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Rantanen itse väittänyt palkkaansa pieneksi, vai onko tuo palkan pienuus toimituksen omaa keksintöä? Ehkä juuri lukijoiden provosoimiseksi. Näille jutuille taitaa saada helposti lukijoita. Näitä linkataan usein AV:lle, jossa yhdessä tuohdutaan.

Vierailija
66/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo ihan lehtijutun arvoinen asia tietysti ole. Itse säästin samoilla tuloilla yh:na vuoden ja 9kk:n aikana 12 000€ ja ostin omakotitalon. Ei ollut muita rahoittamassa ja lapsen kans vuokralla asuttiin.

Vierailija
67/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

GALLUP

Ovatko nettotulosi enemmän vai vähemmän kuin 2000 euroa?

ylänuoli = enemmän (tai tasan)

alanuoli = vähemmän

Vierailija
68/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

GALLUP 2

Saatko säästöön vähintään 500 e kuukausittain?

ylänuoli = kyllä

alanuoli = en

Vierailija
69/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen konttorirotta ja tällä hetkellä lomautettuna.

Perheen tulet ovat n 2500 e tällä hetkellä.

Asuntolaina 900 e

Yhtiövastike 400 e

Muut kulut muutamia kymppejä.

Ruoka tulee Lidlin hävikkilaatikoista ja ruokajaosta.

Mekin säästämme joka kk tuplasti määrän.

Pieniä vaatehankintoja piti tehdä.

Myin lapsen liian pienet vaatteet fb,ssä ja tein ostoilmoituksen alueen fb.hen.

Sain muutamia tarjouksia ja yhdeltä tuli viesti ja vaihdeltiin viestejä.

Kerroin tilanteesta ja sanoin mulla on tämän verran käyttää rahaa. Vastasi tule käymään.

Sain jätesäkillisen lastenvaatteita.

Myöhemmin tuli viesti pyysi uudestaan. Sain jätesäkillisen itselleni vaatteita, kun ollaan samankokoisia.

Myin vielä osan pois ja tuli loppuvuoden sähkölaskuihin rahat.

Vierailija
70/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästin 1400 € palkasta 500 - 600 €. Ei ollut vaikeaa. Tosin asun vuokralla ja osuuteni reilut 300 €, ei autoa eikä lapsia. Mutta elämä on valintoja, jos haluaa ison oman asunnon, perheen ja auton, kulutkin ovat suuremmat eikä säästäminen onnistu.

Vierailija
71/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin säästänyt toimeentulotuesta jo vuosia 250e kuussa, mutta se on vähän hankalampaa kun sitä ei voi laittaa tilille eikä käyttää kortilla. Epäilisivät varman rahanpesusta jos veisi koko pinkan pankkiin kerralla.

Vierailija
72/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäänsä tyytyväinen kirjoitti:

Mikähän rahoissa/palkoissa puhuttaa suomalaisia? Pääasia, että pärjää.

Itse olen näiden mittareiden mukaan alle köyhyysrajan enkä käsitä sitä yhtään. Pärjään ihan hyvin.

Ehkä se johtuu siitä, että minulla ei ole mitään halua ostella pitsoja, uusia vaatteita tai meikkejä.

Ei, vaan se johtuu siitä että suomalaiset on opetettu nöyriksi. Mitä pienemmällä pärjää, sen hyveellisempi on. Ja tästä syystä meiltä pystyy leikata sekä palkoista että sosiaalituista. Koska "Kyllähän mulle riittää vähempikin."

Nöyryyttä on erilaista. Mielestäni suomaiset eivät yleisesti ole materialistisesti mitenkään vähään tyytyviä. Kyllä täällä(kin) kulutetaan turhamaisuuksiin. Se "nöyryys" liittyy ehkä enemmän siihen, ettei mennä ihan överiksi asioilla pröystäillessä. Hyvinvointiin ja hienouksiin on niin totuttu, että ei edes huomata, miten paljon meillä on. Ehkä tämä itsestäänselvyytenä ottaminen voi näyttäytyä jonkinlaisena nöyryytenä.

Vierailija
73/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtien säästämisjutut on usein aika turhia, koska todellisia keinoja harvemmin niissä tarjotaan. Esitellään miten joku tietty henkilö onnistunut säästämään ja lukijan arvioitava miten artikkelin henkilön tavat omaan talouteen sopisi. Toisekseen onko säästämistä jos vaikka en tänä vuonna osta mitään vaatteita vaan pärjäilen viime vuonna ostetuilla ja ensi vuonna sitten taas täytän vaatekaappini? Tasaisen vauhdin kulutukseni ei muutu mitenkään pelkällä jaksottamisella.

Onko 2000 nettotuloilla oleva lapseton avoliitossaa asuva ihminen sitten pienituloinen? Itse sanoisin ettei ole, mutta se on vain minun näkemykseni.

Vierailija
74/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 euron nettotuloilla ei ole pienituloinen. Bruttoansio tuossa on n. 2700 luokkaa.

Vierailija
75/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehtien säästämisjutut on usein aika turhia, koska todellisia keinoja harvemmin niissä tarjotaan. Esitellään miten joku tietty henkilö onnistunut säästämään ja lukijan arvioitava miten artikkelin henkilön tavat omaan talouteen sopisi. Toisekseen onko säästämistä jos vaikka en tänä vuonna osta mitään vaatteita vaan pärjäilen viime vuonna ostetuilla ja ensi vuonna sitten taas täytän vaatekaappini? Tasaisen vauhdin kulutukseni ei muutu mitenkään pelkällä jaksottamisella.

Onko 2000 nettotuloilla oleva lapseton avoliitossaa asuva ihminen sitten pienituloinen? Itse sanoisin ettei ole, mutta se on vain minun näkemykseni.

Jep, se on siitä kiinni miten taloutensa rakentaa. Minulla oli helppo alkaa säästämään kun olin ensin työtön tai ja sain sitten vakityöpaikan. Ero oli yli tuhat euroa. Talouteni oli rakentunut sen mukaan, että saan n.800€/kk ja palkallisena se 1000€ ylimääräistä kuukaudessa tuntui käsittämättömän isolta summalta. Tuntui luonnolliselta että laitan ylimääräisen säästöön. Mutta jos olisin päässyt suoraan koulunpenkiltä töihin, niin olisin luultavasti ottanut autolainaa, osamaksuja yms. Herkemmin ja talouteni olisi rakentunut sen mukaan kjn työpaikkaa olisi pitänyt itsestäänselvyytenä. Siitä onkin hankalampi lähteä säästämään, kun on tottunut tuhlamaan.

Vierailija
76/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinan opetus: avain säästämiseen on double income, no kids -skenaario. Helppohan sitä on säästää tuossa tilanteessa, etenkin kun nykyään ei tarvitse käyttää rahaa reissaamiseenkaan. 

Vierailija
77/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä vaativaa tuossa on? Minä saan alle 1800e netto, olen yh. Säästän 400e kuussa osakkeisiin. Rahat riittää hyvin.

Niinpä, nyt selvisi mihin minun maksamat elatusmaksut menee tai valtion maksamat tuet. Eikös rahat pitäisi laittaa lapsiin Ei tuosta rahasta voi säästää, se on lapsilta pois.

Vierailija
78/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän elän pelkästään kesätyösäästöillä ja opintotuella, en halua ottaa opintolainaa vielä toisella asteella. Asumistukea saan myös. Vuokran, sähkön yms jälkeen käteen jää kuukaudessa ~80€ jolla pitää ostaa ruokatarvikkeet kotiin.

Opiskelen vasta toisella asteella, eli kouluruoka on onneksi ilmaista -lounas on siis päiväni pääateria. Säästöjä käytän, kun pitää tehdä jotain hankintoja(yleensä kouluun liittyen tai esimerkiksi uusi talvitakki) tai halutessani hemmotella itseäni jotenkin. Silti voisin luokitella itseni jopa melkein onnelliseksi; opinnot loppuvat pian ja ne sujuvat hyvin, saan toivottavasti töitä kun valmistun ja saan nostettua elintasoani. Syön mahdollisimman monipuolisesti ja liikun kaikkialle jalan. Koulusta vielä sen verran että opiskelen kaksoistutkintoa eli käyn myös osan lukio-opinnoista samaan aikaan ja joka kurssiin täytyy ostaa kirjat, jotka maksavat myös käytettyinä.

Rahasta stressaaminen ei ole mukavaa, mutta minä pärjään näin ja olen uskomattoman kiitollinen että käytännössä nämä tuet mahdollistavat sen että tulen edes saamaan ammatin itselleni. Haluan valmistua hyvillä arvosanoilla ja käytän opiskeluun paljon aikaa, olen hakenut töitä illoiksi ja viikonlopuiksi mutta en ole niitä saanut ja toisaalta minulla ei jäisi riittävästi aikaa opiskelulle.

Minun mielestäni uutisen ihminen ei siis todellakaan ole pienituloinen, ja minusta on vähän hassua uutisoida kuinka palkasta _voi jopa_ säästää niin paljon jos tuokin oli verojen jälkeen. Jos itse saisin edes 800€ kuukausittain puhtaana käteen, en saisi kaikkea edes käytettyä koska olen tottunut elämään niin vähällä. En kuitenkaan ole katkera omasta tilanteestani, koska tiedän että pian helpottaa ja tämä on varsin kasvattava kokemus.

Minusta olisi mielenkiintoista kuulla oikeasti todella pienituloisten mietteitä lehdissä, etenkin, jos he ovat jopa tyytyväisiä itse elintasoonsa. Ne säästövinkit kun voisivat olla hieman erilaisia kuin suurempituloisilla.

Ihmisten pitäisi jokaisen hieman avata silmiään ja miettiä, mihin kaikkeen turhaan sitä rahaa oikeastaan tuleekaan käytettyä... :)

Vierailija
79/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa,no,mä sain 1600 käteen ja siitä maksoin vuokrat ja bussiliput ja kaikki,koulutin yksin lapseni,korkeakouluun saakka. Silti sain säästettyä niin että pystyi pitämään vapaavuoden töistä,kävin vanhuspuolella keikoilla silloin tällöin.

Kuka mitäkin arvostaa. Pienestäkin saa säästettyä.

Nyt säästän eläkkeestä tuon 500kk,ja ei ole kummonen eläke.

Vierailija
80/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo ihan lehtijutun arvoinen asia tietysti ole. Itse säästin samoilla tuloilla yh:na vuoden ja 9kk:n aikana 12 000€ ja ostin omakotitalon. Ei ollut muita rahoittamassa ja lapsen kans vuokralla asuttiin.

Aina puhutaan että on niin tiukkaa yh äideillä ,mutta taitaa todellisuus olla muuta . Tässäkin tapauksessa tainut lapsen etu jäädä unholaan.