Miksi mies ei halua kanssani mökille?
Mökki ei ole oma vaan appivanhempien, mutta ovat useasti esittäneet avoimen kutsun. "Ilmoittakaa milloin haluaisitte tulla mökille, olemme olleet itse siellä niin paljon että voisimme välillä olla viikonlopun kaupungissakin." Miehen sisarukset puolisoineen ovat useastikin olleet appivanhempien mökillä yötä, sekä appivanhempien läsnä ollessa että keskenäänkin. Minun puolisoni ei korvaansa lotkauta. "Juujuu ok kiitos kutsusta, katsellaan syksymmällä." Kun otan asian puheeksi, miehellä nousee niskakarvat pystyyn ja sanoo, että minähän en tykkää mökkeillä. Olen siis aikoinaan seurustelun alkupuolella kertonut, etten ole tottunut mökkeilijä vaan olen enemmän telttaillut.
Seurustelumme aikana (yli viisi vuotta) olen käynyt appivanhempien mökillä kolme neljä kertaa. Ovat järjestäneet juhlia siellä. Mutta kyseessä on ollut vain parin tunnin vierailu, kakkukahvit ja mies halunnut kiireellä lähteä kotiin. Tuntuu olevan jotenkin vihamielinen, kun on mökillä? Mies on kuitenkin 5 v sisällä ollut pari kertaa omien ystäviensä kanssa mökillä, saunomassa ja kaljoittelemassa. En ole mennyt poikien reissuille mukaan. Muistelee myös, että hänellä on lapsuudesta hyviä muistoja mökistä.
Onko jolla kulla samanlaisia kokemuksia? Miksi mies ei suostu/halua mökkeillä kanssani? Onko miehellä luurankoja kaapissa tai mökin pihalle koira haudattuna...
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Eipä tainnut olla ap:n miehellä mökkiä? Oliko edes miestä?
On miestä. Mökki ei ole miehen oma vaan hänen vanhempiensa. Ovat kyllä antaneet luvan vierailla ja yöpyä mökillä. Keskustelun aihe kun oli se, ettei mies halua kanssani mökille vaikka sellainen käytettävissä olisikin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tämä juttu jäi kyllä vaivaamaan. Miten tässä oikein kävi?
Koko juttu taisi lässähtää. Emme ole enää puhuneet mökkeilystä sen jälkeen kun ärsyynnyin miehen kiertelystä ja kaartelusta. Eli kotona ollaan vaan.
AP
Vierailija kirjoitti:
AP hohoi! Joko keksit loppuratkaisun?
En ole Porvoosta.
AP
Vierailija kirjoitti:
Menitkö mökille?
En. Mies ei halua kanssani mökille, enkä yksinkään haluaisi mennä. Ei ole avaintakaan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Jäikö tarina ilman päätöstä?
No kieltämättä löysässä hirressä roikutaan. Mökille meno tai menemättömyys ei ole edennyt yhtään.
AP
Luulen, että ongelma on siinä, ettei mies tunne mökin olevan mökki. Kerroit, että mökki on ennemminkin kuin omakotitalo, jossa on kaikki nykyajan mukavuudet. Ehkä mies ei saa siellä minkäänlaista rentouttavaa mökkitunnelmaa, jota hän kaipaisi. Miksi mennä mökille, jos saman fiiliksen saa ihan kotonakin.
Siinähän se ongelma tuli jo aloitusviestissä.
Ei kukaan halua mennä mökille pönöttämään, vaan pitämään hauskaa, saunomaan ja juomaan kaljaa.
Hyi h*lvetti joku pönötys jossakin kahvipöydässä kakkua mutustaen. Eihän kukaan sellaisessa viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kokee mökkielämän raskaana, jos siellä on isä ja äiti pistämässä heti kunnon työleirin pystyyn, että sinä Matti voisitkin nyt aloittaa tuosta ja tehdä sitä ja tätä ja kun se sinun siskosi Maijan mies on tehnyt jo niin ja näin ja sinä et ole mitään tehnyt.
Mökki on (lähestulkoon) omakotitalon veroinen. Sisävessa, juokseva vesi, sähköt ja niin edelleen. Suihkukin on. Pihasauna ja porepalju. Tiskikonetta ei ole, ainoa "mukavuus" mikä puuttuu. Appivanhemmat ovat ehdottaneet meille mökkiviikonloppua ihan kaksistaan, ei työleirimäisesti tai anopin valvovan silmän alla. Mökki on uudehko, 2000–luvun alkupuolella rakennettu, joten remontointitarvetta ei ole. Polttopuut ostetaan tutulta, joten klapisavottakaan ei olisi tiedossa. Mikäpäs sinne olis mennessä? Vetää kullin vaan framille ja pakottaa alleen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kokee mökkielämän raskaana, jos siellä on isä ja äiti pistämässä heti kunnon työleirin pystyyn, että sinä Matti voisitkin nyt aloittaa tuosta ja tehdä sitä ja tätä ja kun se sinun siskosi Maijan mies on tehnyt jo niin ja näin ja sinä et ole mitään tehnyt.
Eihän ne vanhemmat siellä mökillä ole.
Aika outo on miehen asenne kun on hyviä muistoja mökistä ja kavereiden kans käy. En kyllä keksi syytä.
Mies kavereineen muistelee, kuinka hauskaa oli teininä siellä kaljoitella ja saunoa omassa rauhassa. Ilmeisesti minun kanssani ei kuitenkaan näitä halua. Onko aihetta loukkaantua?
AP
No miltä SINUSTA tuntuu, loukkaannutaan. Turhaan meiltä kyselet.
Oletko muuten varma, että käy kavereitten kanssa? Jos käykin naisten
/Naisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika outo on miehen asenne kun on hyviä muistoja mökistä ja kavereiden kans käy. En kyllä keksi syytä.
Mies kavereineen muistelee, kuinka hauskaa oli teininä siellä kaljoitella ja saunoa omassa rauhassa. Ilmeisesti minun kanssani ei kuitenkaan näitä halua. Onko aihetta loukkaantua?
AP
No miltä SINUSTA tuntuu, loukkaannutaan. Turhaan meiltä kyselet.
Oletko muuten varma, että käy kavereitten kanssa? Jos käykin naisten
/Naisen kanssa?
Eikö mies voi olla naisen kanssa kaveri? Vai onko se sittenkin niin päin, että nainen ei voi olla vain miehen kaveri ja sen takia nainen ei salli miehelleen naiskavereita?
Päivitystä tilanteeseen:
Keskustelin anopin kanssa siitä, että en ole miehen kanssa käynyt mökillä pitkään aikaan enkä ole koskaan yöpynyt siellä. Anoppi oli yllättyneen oloinen, mieheni on kuulemma kertonut hänelle etten pidä mökkeilystä. Korjasin, että en ole tottunut mökkeilemään mutta inhoamisesta en puhuisi. Tämän jälkeen anoppi kutsui meidät taas mökille, ihan yöksi. Tasapuolisuuden nimissä kun miehen velikin on siellä yöpynyt hiljattain. Anoppi mainitsi vielä, että on joskus nalkuttanut pojalleen kun oli jättänyt mökin sotkuiseen kuntoon. Epäili miehen mökkeilyhaluttomuuden johtuvan (osittain ainakin) siitä.
Sitten otin miehen kanssa asian puheeksi. Kerroin, että sisaruksensa käyvät siellä usein (myös kumppaneineen) ja että anoppi kutsui meidätkin taas. Mies suuttui, keuhkosi kovaan ääneen kuinka aina häntä vertaillaan sisaruksiinsa. Verrattiin lapsena ja nuorena ja verrataan edelleen. Kuinka veli on se suosikkilapsi ja parempi kuin hän koska veli käy sentään mökillä. Piti huutaa takaisin, että eihän noin ole sanonut kukaan muu kuin hän itse. Että veli oli esimerkkinä: kun muut sisarukset käyvät mökillä, ihan yhtä lailla mekin voisimme käydä. Sitten mainitsin siivousasiasta, ei kuulemma johdu siitä. Kysyin ihan suoraan, että miksi hän ei halua kanssani mökille. Ei vastannut siihen mitään, jupisi edelleen olevansa perheen musta lammas ja huonompi lapsi kuin muut. Mökötti loppuillan ja vielä seuraavana päivänä.
Mitäs mieltä AV-raati on: onko sianjättöaika vai puhunko anopin kanssa lisää?
AP
Ku se tiätää,et sä oot persereikä rasvattuna kontillaan siälä appivanhempien parisängyllä kummiski ja se ei haluu sua enää.
Jo on miehellä ongelma, mutta kuulostaa tutulle. Samanlaista ollut meilläkin. Syynä meidän tapauksessa on ko henkilön epävakaa persoonallisuushäiriö. Hän tulkitsee aivan kaiken niin, että häntä ei rakasteta eikä hän ole tervetullut ja että on vähemmän arvoinen kuin muut.
No mitäs jos kysyisit anopilta voisitteko joskus viettää naisten päivän mökillä kaksin? Mitähän mies tuumaisi sellaisesta?
Ap, sun kirjoitustyyli on jotenkin kolho ja epäorgaaninen. Joo, mikroeleet ei näy ja tää on vauvapalsta juu, mutta mulle välittyy aika itseriittoinen kuva susta. Ehkäpä jopa itsekäs, vaikutat kokevan että sulla on lähtökohtaisesti oikeus miehen vanhempien mökillä oloon. Mutta en usko et oot itsekäs, vaan mietin et mitä sä tolla teflonilla yrität suojata?
Jos tää ei oo provo, niin mietin kyllä mikset pysty hyväksymään sitä, että tämä mökkeilyhomma on selvästi miehelle epämiellyttävää? Noi kilarit viittaa siihen et miehen sisällä kuplii paljon ahdistusta ja jotain lapsuuden traumoja. Mökki toimii näyttämönä jollekin miehen mieleen syöpyneelle epäoikeudenmukaisuuden kokemukselle tms. Sun mökillehinkuminen vaan vahvistaa miehen kokemusta siitä, että tekee aina väärin, vaikka yrittäis vaan suojella itseään kuormittavilta asioilta.
Ja mä uskon, että ongelma on oikeasti siinä, että sä et pysty itsekään puhumaan niistä peloista joita miehen sisällä oleva möykky ruokkii, siks sä kirjoittelet tänne. Mä semiprovoilin itse tänne viime vuonna mieheni ruoanlaitosta koska olin ihan lopussa siihen, et meidän kommunikaatioyhteys oli katki: mä halusin kolmannen lapsen mutta mies väisteli aihetta. Pahan kriisin myötä aukesi, että mieheni kärsi unettomuudesta jonka oli salannut hävetessään sitä (syytti itseään pelaamisesta vaikka oikeasti pelasi jottei joutuisi pyörimään sängyssä tuntikausia) ja oli tosi uupunut töissä. Pelkäsi ettei enää kestä yövalvomista. Oli vaikeaa mutta tärkeää mulle kohdata se totuus, että mä en voi kävellä omien toiveidenin kanssa toisen yli, jos haluan pitää parisuhteeni ja perheeni.
Joten: älä tee sitä virhettä että alat tonkimaan asiaa anopin kautta. Sun pitää antaa tilaa ja aikaa miehellesi puhua noista epäreiluuden tunteista, turvallisesti ilman taka-ajatusta että penäät kuitenkin sinne mökille. Antaa sen kokea että sä olet sen puolella, ettet sä ole myös ”niitä” jotka vaatii sitä olemaan ”parempi”. Ette te voi perustaa tasapainoista perhettä, jos ette oikeasti luota toisiinne ja halua ensisijaisesti toisillenne vain hyvää.
Kappas, halloween tulossa ja ap tahtoo mökille jonne mies ”ei suin surmin tahdo”. Eipä vähän läpinäkyvä provo 🎃
Ehdotus, vuokratkaa oma mökki / hotellihuone. Toisaalta hyvä jos saattelet miehesi turvallisesti oman perheensä joukkoon, pois ns. ulkokehältä. Monet miehet sosiaalistuu sukuun / perheeseen vain vaimojensa avustuksella, jos tulee ero jäävät taas yksin alkoholisoitumaan. No monet naisetkin on kyllä siellä ulkokehällä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Tulee ensimmäisen mieleen, että miten sinä käyttäydyt siellä mökillä?
Itse en halunnut käydä jo edesmenneen äitini luona kyläilemässä muutamaa tuntia kauempaa. Paikka jossa mutsi asui oli upea; eläkkeellä hommattu järvenrantatalo läntisellä tontilla, ja vanha, hirsirunkoinen kertalämmitteinen sauna jossa oli kauniiksi stailattu vierasmajoitus. Mutta mä en vaan pystynyt viettämään lasisen lapsuuden traumojen tähden aikaa äitini seurassa pidempään.
Ja se kaunis ympäristö vaan korosti sitä sisäisen lapseni surua, että silloin kun minä olin pieni, äiti ei välittänyt yhtään minusta ja koti oli kuin kaatopaikka. Siksi en halunnut ”mökkeillä” siellä silloinkaan, kun olisi ollut sauma ilman mutsia.
Emme ole menneet mökille yhdessä, eikä mies ole mennyt yksinkään. Ei ole enää sanallakaan maininnut mökkiä tai mökille menemistä.
AP