Yrittäjät!Miksi haluatte maksaa vuokratyöfirmalle eikä suoraan työntekijälle?
Minulla olisi yksi työpaikka, joka on siis vuokratyöpaikka. Palkka minulla on 2500 euroa/kk. Kokonaiskustannus palkkaavalle yrittäjälle on 4500-5000 eur/kk.
Jos yrittäjät eivät ole halukkaita palkkaamaan suoraan, miksi ei esim. Eezyn kautta? Silloin kustannut yrittäjälle olisi esim. 2600 eur/kk?
Itselläni on myös toiminimi ja voisin laskuttaa sen kautta. Mutta ei, yrittäjät haluavat maksaa siinä välissä vuokratyöfirmalle, miksi?
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 11:26"]
Miksi ap haluaisit tehdä saman määrän työtä, mutta saada siitä vain n. 60% palkkaa mikäli laskuttaisit Eezyn kautta eikä vuokrafirma laskuttaisi ja maksaisi sinulle palkkaa? Jos siis otetaan käytetään ensimmäisessä viestissäsi olleita summia?
Vai pitikö alkuperäisen kysymyksesi olla vain: "Miksi yritykset käyttävät mieluummin vuokratyövoimaa eikä omalla toiminimellä Eezyn kautta laskuttavia kun yritykseltä laskutettava summa on kuitenkin miltei sama?"
[/quote]
Kyllä, tämä oli kysymys.
ap
Mä ostan alihankintaa työkseni. Jos haluat tehdä itsellesi töitä, niin eka homma on perustaa Oy. Vastuuntuntoiset ja vähänkään isommat eivät tee toiminimien kanssa töitä, se rajaa asiakaskuntaa. Jos toiminimellä tekee virheen, josta joutuu vastuuseen, niin minä en ostajana halua olla katsomassa vierestä kun myyt lastesi kotia ja maksat virhettä sen päälle 20 vuotta. Jos sulla on Oy, menee firma konkkaan, mutta vastuu rajautuu siihen. Lisäksi Oy-muotoon saa paremmat vakuutukset.
Ostajat haluaa vähemmän välikäsiä, joten siksi brokereita käytetään. Mun on paljon helpompi diilata yhden brokerin kanssa kuin kymmenen reppufirman. Maksan sille vuokrafirmalle siitä että he etsivät osaajat.
Tämän jankkaajan on pakko olla jonkun vuokrafirman edustajan. Näitä kun pelottaa Eezyt ynnämuut firmat, joiden kautta työntekijät voivat laskuttaa ja he menettävät tuloja.
Sen vuoksi tämäkin ketju on täynnä haukkumista.
edellisen vastaajan lisäksi sanoisin, että helppous, nopeus, virherekryjen nopea korjausmahdollisuus, sijaisuuksien nopea hoito, ei muodostu vahingossakaan työsuhdetta eikä muita työnantajan velvoitteita.
Tämä palkan sivukulujen jankkaaja on kyllä ihan pihalla tässä topikissa. :D
Tietysti jos hän on nyt aidosti huolissaan yksityisyrittäjien taloudellisesta tilanteesta, epäreilusta eläkkeen kertymisestä (vrt. palkansaajiin), lomarahojen maksusta jne, niin onhan se nyt ihan herttaista. Mutta aloitetaan sille vaikka ihan oma keskustelu. :)
-20- (yrittäjä jo kolmattatoista vuotta)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 11:33"]
Mä ostan alihankintaa työkseni. Jos haluat tehdä itsellesi töitä, niin eka homma on perustaa Oy. Vastuuntuntoiset ja vähänkään isommat eivät tee toiminimien kanssa töitä, se rajaa asiakaskuntaa. Jos toiminimellä tekee virheen, josta joutuu vastuuseen, niin minä en ostajana halua olla katsomassa vierestä kun myyt lastesi kotia ja maksat virhettä sen päälle 20 vuotta. Jos sulla on Oy, menee firma konkkaan, mutta vastuu rajautuu siihen. Lisäksi Oy-muotoon saa paremmat vakuutukset.
Ostajat haluaa vähemmän välikäsiä, joten siksi brokereita käytetään. Mun on paljon helpompi diilata yhden brokerin kanssa kuin kymmenen reppufirman. Maksan sille vuokrafirmalle siitä että he etsivät osaajat.
[/quote]
Tuon pointin kyllä ymmärrän että yrittäjät eivät halua montaa toimittajaa, se taitaakin olla se pääsyy.
Lapsia ei ole eikä tule ;)
ap
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 11:45"]
Tämä palkan sivukulujen jankkaaja on kyllä ihan pihalla tässä topikissa. :D
Tietysti jos hän on nyt aidosti huolissaan yksityisyrittäjien taloudellisesta tilanteesta, epäreilusta eläkkeen kertymisestä (vrt. palkansaajiin), lomarahojen maksusta jne, niin onhan se nyt ihan herttaista. Mutta aloitetaan sille vaikka ihan oma keskustelu. :)
-20- (yrittäjä jo kolmattatoista vuotta)
[/quote]
Kiitos yrittäjälle! Olishan se tosiaan herttaista jos työnantaja tällaista ehtisi miettimään :D
ap
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 11:42"]
Tämän jankkaajan on pakko olla jonkun vuokrafirman edustajan. Näitä kun pelottaa Eezyt ynnämuut firmat, joiden kautta työntekijät voivat laskuttaa ja he menettävät tuloja.
Sen vuoksi tämäkin ketju on täynnä haukkumista.
[/quote]
Niimpä. Eipä sitä tosiaan tiedä kenen kanssa täällä juttelee. Tosiaan, tuon jankkaajan on pakko olla jonkun vuoravälitysfirman omistajan/työntekijän. Ei ketään muuta kiinnostaisi näin paljon kommentoida.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:45"]
Ah, kiitos pari edellistä! Viimeinkin joku ymmärsi :)
[/quote]
Tässä syy miksi sinua ei palkata suoraan. Kukaan ei tajua, että tarkoitat, että sinä laskuttaisit yritystä. Aloituksessa puhut siitä, että yritysten pitäisi palkata sinut. Mutta vasta parinkymmenen viestin jälkeen alkaa käydä selväksi, ettet oikeasti puhu palkkaamisesta vaan palveluittesi myymisestä.
Jos kommunikointisi on tosielämässäkin yhtä surkeaa, niin ei ole mikään ihme, että työnantajat eivät tajua, että olisi mahdollisuus laskuttaa sinulta suoraan. Palkkalistoilleen kun eivät sinua halua.
[/quote]
huvittavaa syyttää toisia siitä, ettei itse osaa lukea.
ap. Kirjoitti jo aloituksessaan, että hänellä on toiminimi ja voisi laskuttaa sen kautta.
T: Ohis
[/quote]
Kiitos! Tosiaan, ensimmäisessä viestissäni mainitsin sanat Eezy ja toiminimi.
ap
[/quote]
Mainitsit siellä myös sanat palkata suoraan ja vuokratyöfirma.
OT kommunikoinnista: Ymmärsin kyllä avauksesta, mistä tässä oli kyse, mutta otsikko on aika harhaanjohtava, ja antaa juuri sen käsityksen, mihin nämä jankkaajat sitten juuttuivat.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 11:57"]
OT kommunikoinnista: Ymmärsin kyllä avauksesta, mistä tässä oli kyse, mutta otsikko on aika harhaanjohtava, ja antaa juuri sen käsityksen, mihin nämä jankkaajat sitten juuttuivat.
[/quote]
Niin, monet tosiaan lukevat otsikkoa eivätkä itse tekstiä. Siellä kyllä ihan suomeksi lukee mitä ap haluaa kysyä. Maksaako vuokratyöfirmalle vai suoraan työntekijälle Eezyn tai toiminimen kautta.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 12:00"]
[/quote]
Niin, monet tosiaan lukevat otsikkoa eivätkä itse tekstiä. Siellä kyllä ihan suomeksi lukee mitä ap haluaa kysyä. Maksaako vuokratyöfirmalle vai suoraan työntekijälle Eezyn tai toiminimen kautta.
[/quote]
Joo, mutta ei sen otsikon pitäisi tarkoittaa eri asiaa kuin avaus, niin kuin se tässä tekee. Ap olisi välttynyt kaikelta vänkäämiseltä, jos otsikko ei olisi johtanut harhaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 12:00"]
[/quote]
[/quote]
Joo, mutta ei sen otsikon pitäisi tarkoittaa eri asiaa kuin avaus, niin kuin se tässä tekee. Ap olisi välttynyt kaikelta vänkäämiseltä, jos otsikko ei olisi johtanut harhaan.
[/quote]
Miten niin? Otsikossa lukee suoraan työntekijälle eli kyllä se menee suoraan työntekijälle Eezyn ja toiminimenkin kautta, siis ilman välikäsiä.
Suurin vänkääminen tässä oli noista sivukuluista, kun vänkääjät eivät ymmärrä että muitakin tuloja voi olla. Esim. muissa tuloissa suuremmat katteet, joihin sitten "kohdistaa" näitä sivukuluja.
t. yrittäjä, joka ymmärtää vähän kirjanpidostakin
Ap:n alkuperäinen kysymys kyllä johti ihan harhaan. Siinähän hän vertasi sitä miksi yritys maksaa mieluummin vuokrafirmalle 4500-5000 eur kuin suoraan työntekijälle Eezyn kautta laskutettuna 2600 eur. Eihän nuo todellisuudessa ole vertailukelpoisia asioita.
Vasta nro 57 täsmensi ap:n kysymyksen oikeaksi.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 12:18"]
[/quote]
Miten niin? Otsikossa lukee suoraan työntekijälle eli kyllä se menee suoraan työntekijälle Eezyn ja toiminimenkin kautta, siis ilman välikäsiä.
Suurin vänkääminen tässä oli noista sivukuluista, kun vänkääjät eivät ymmärrä että muitakin tuloja voi olla. Esim. muissa tuloissa suuremmat katteet, joihin sitten "kohdistaa" näitä sivukuluja.
[/quote]
Ihan käytännön maalaisjärjestähän tässä on kyse. Otsikossa mainittiin vuokrafirma vs. suoraan palkkaaminen, mikä ei kuitenkaan ollut ap:n varsinainen kysymys. Vaikka kuinka haluatkin saada itsesi kuulostamaan nyt erityisen fiksulta, moni muukin meistä ymmärtää kyllä ap:n kysymyksen, mutta myös sen, että on fiksua muotoilla otsikko niin, ettei se anna asiasta näin väärää käsitystä.
Haha, mä olenkin ammattikoulun käynyt kokki ja ymmärrän ap:n asian, vaikka tässä ketjussa talousjohtaja ja tilitoimistoyrittäjä eivät ymmärrä.
Onhan sille eroa yrittäjälle, maksaako se 5000 euroa kuukaudessa vai 2600 euroa kuuakudessa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 10:12"]
Ja sitä paitsi olen kirjanpitäjä, en kielitieteilijä.
ap
[/quote]
Meinaat sitten vissiin, että vain kielitietelijä pystyy tuottamaan ymmärrettävää tekstiä.
Ap tuskin on mikään tilitoimistoyrittäjä, he kun eivät alkaisi laskuttamaan palkkojaan minkään Eezyn kautta.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 12:18"]
[/quote]
[/quote]
Ihan käytännön maalaisjärjestähän tässä on kyse. Otsikossa mainittiin vuokrafirma vs. suoraan palkkaaminen, mikä ei kuitenkaan ollut ap:n varsinainen kysymys. Vaikka kuinka haluatkin saada itsesi kuulostamaan nyt erityisen fiksulta, moni muukin meistä ymmärtää kyllä ap:n kysymyksen, mutta myös sen, että on fiksua muotoilla otsikko niin, ettei se anna asiasta näin väärää käsitystä.
[/quote]
Käytännön maalaisjärkeä on se, että ap laskuttaa eri katteilla eri asiakkaita. Olenko minä ainoa joka ymmärtää?
Silloin ei tarvitse jurnuttaa noista sivukuluista, koska ne otetaan huomioon suurempikatteiselta asiakkaalta.
t. yrittäjä
Miksi ap haluaisit tehdä saman määrän työtä, mutta saada siitä vain n. 60% palkkaa mikäli laskuttaisit Eezyn kautta eikä vuokrafirma laskuttaisi ja maksaisi sinulle palkkaa? Jos siis otetaan käytetään ensimmäisessä viestissäsi olleita summia?
Vai pitikö alkuperäisen kysymyksesi olla vain: "Miksi yritykset käyttävät mieluummin vuokratyövoimaa eikä omalla toiminimellä Eezyn kautta laskuttavia kun yritykseltä laskutettava summa on kuitenkin miltei sama?"