Yrittäjät!Miksi haluatte maksaa vuokratyöfirmalle eikä suoraan työntekijälle?
Minulla olisi yksi työpaikka, joka on siis vuokratyöpaikka. Palkka minulla on 2500 euroa/kk. Kokonaiskustannus palkkaavalle yrittäjälle on 4500-5000 eur/kk.
Jos yrittäjät eivät ole halukkaita palkkaamaan suoraan, miksi ei esim. Eezyn kautta? Silloin kustannut yrittäjälle olisi esim. 2600 eur/kk?
Itselläni on myös toiminimi ja voisin laskuttaa sen kautta. Mutta ei, yrittäjät haluavat maksaa siinä välissä vuokratyöfirmalle, miksi?
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:12"]
Tottakai tiedän, olenhan kirjanpitäjä. Mutta koko ketjun pointti olikin se, että vuokrafirma jäisi välistä pois ja tämä summa menisi sille työntekijälle. Summat oli vain esimerkkejä.
ap
[/quote]
Ai meinaat, että ilman vuokratyöfirmaa työntekijä saisi korkeampaa palkkaa? Miksi ihmeessä? Jos työntekijän palkka on ihan kunnollinen, esim. 2 500 euroa, kuten tuossa sanoit, niin työnantajalla ei ole mitään syytä nostaa työntekijän palkkaa, vaikka palkkaisikin työntekijän suoraan. Totta kai työnantaja pitää säästyneet rahat itsellään.
Elät haavemaailmassa.
[/quote]
No pari kertaa olen saanut korkeampaa palkkaa kun laskuttanut Eezyn kautta, tosin ei aina.
Mutta nyt kun luen näitä yrittäjien ja talousjohtajien (heh) vastauksia, niin ymmärrän että suurin osa on pihalla kuin lumiukot.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:31"]
Rautalangasta: yrittäjälle ei todellakaan tule ylimääräisiä kuluja jos palkkaa esim. Eezyn kautta. Vain se lasku mitä työntekijä laskuttaa. MITÄÄN ylimääräistä yrittäjän ei tarvitse maksaa.
Ehkä pari kertaa minun pitää kysyä jotain käytännön asiaa, mutta 23 vuoden jälkeen osaan kirjanpidon ja ison osan ohjelmistoja. Jos tarkoitatte että tämä maksaa välillisesti yritykselle. En ole siis vasta-alkaja.
ap
[/quote]
Anteeksi. Ymmärsin kysymyksen väärin. Minä luulin, että kysyit miksi työntekijöitä ei palkata suoraan. Sinä siis tarkoititkin, että miksi työnantajat kuvittelevat, että vuokratyöfirman laskun päälle pitää maksaa vielä muita kuluja. Anteeksi. Aloituksia ei ole aina helppo ymmärtää oikein. Yritän lukea tarkemmin ensi kerralla.
Jos työntekijä tosiaan laskuttaa eezyn kautta tai hänellä on oma toiminimi, niin sitten en minäkään keksi miksi välissä pitää ehdottomasti olla se joku vuokrafirma.
Ehkä kyseessä on joku "tuttavankauppa" tai muu pitkäkestoisempi diili ko. vuokrafirman kanssa tai samoja omistajia molemmissa ja näppärästi kierrättävät rahaa firmalta toiselle. Tai muuten vaan on "turvallisempi" tunne asioida jonkun tutun firman kanssa.
Tai voisiko olla, että taustalla on jotain näitä verottajan/vakuutusyhtiöiden periaatepäätöksiä, että jos freelancerin/toiminimen pääasiallinen tulonlähde on vain yksi yritys, niin hänet katsotaan vakituiseksi työntekijäksi ko. yrityksessä. Kun jossain vaiheessahan oli uutisissa näitä tapauksia, että esim. siivousfirmat pakottivat työntekijöitä perustamaan toiminimiä ja kiersivät sillä tavalla itse kaikki palkan sivukulut. Jossain oikeudessa sitten katsottiin, ettei työnantaja voi toimia näin, vaan nämä pakkoulkoistetut katsottiin sitten kuitenkin firman omiksi työntekijöiksi.
Voi jeesus ap...
Kuka ne pakolliset, eli lakisääteiset, sivukulut sitten maksaa?
Jos työntekijä laskuttaa työnantajaa 2500e/kk niin paljonko mielestäsi työntekijälle silloin jää kuussa käteen? Entä loma-ajanpalkka?
Ah, kiitos pari edellistä! Viimeinkin joku ymmärsi :)
Minulla olisi monta asiakasta per vuosi, joten tuota ongelmaa ei varmastikaan minulla olisi. Mutta ymmärrän tuon pointin, että verottaja sivuuttaa toiminimen/osakeyhtiön, jos tekee vain yhdelle työnantajalle töitä.
ap
Yksi kulu on sopimushallinto. Firmalle on paljon edullisempaa tehdä sopimus vuokratyöfirman kautta, jolla on omat sopimuspohjat valmiina ja samalla mallilla voi työllistää monta eri ihmistä. Jokaisen toiminimeläisen kanssa joutuu tekemään eri sopimuksen ja heillä ei tyypillisesti ole myöskään kovin suurta osaamista tekijänoikeus- ja vastuukysymyksistä.
Nykyään monella alalla on niin, että hankintaketjussa on vastuussa myös niiden alihankkijoiden asioiden hoidosta; ts. Jos se toiminimi ei huolehdi asioistaan eikä hommaa esimerkiksi tarvittavia vakuutuksia, niin hommat kaatuvat päämiehen vastuulle. Yritykselle menee tavattomasti aikaa seurata jokaisen alihankkijan tekemisiä, siksi on luontevaa keskittää tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:40"]
Voi jeesus ap...
Kuka ne pakolliset, eli lakisääteiset, sivukulut sitten maksaa?
Jos työntekijä laskuttaa työnantajaa 2500e/kk niin paljonko mielestäsi työntekijälle silloin jää kuussa käteen? Entä loma-ajanpalkka?
[/quote]
Voi jeesus vain itsellesi. Tiedoksesi, että ketään työnantajaa ei kiinnosta pätkääkään moiset. Katsovat vain että kuulun ennakkoperintärekisteriin ja olen liiketoiminnasta alv-velvollinen, ei muuta.
Ja tiedoksesi, tämä 2500 eur/kk ei suinkaan ole ainoa tulonlähteeni. Älä nyt jatka enää vänkäämistä.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:45"]
[/quote]
Tässä syy miksi sinua ei palkata suoraan. Kukaan ei tajua, että tarkoitat, että sinä laskuttaisit yritystä. Aloituksessa puhut siitä, että yritysten pitäisi palkata sinut. Mutta vasta parinkymmenen viestin jälkeen alkaa käydä selväksi, ettet oikeasti puhu palkkaamisesta vaan palveluittesi myymisestä.
Jos kommunikointisi on tosielämässäkin yhtä surkeaa, niin ei ole mikään ihme, että työnantajat eivät tajua, että olisi mahdollisuus laskuttaa sinulta suoraan. Palkkalistoilleen kun eivät sinua halua.
Mä ap väännän sinulle tänään jossain vaiheessa tuon mallin rautalangasta, ellei joku muu ehdi tehdä sitä tässä välissä. Juuri nyt en valitettavasti ehdi.
Mä en usko että olet tehnyt kirjanpitotyötä noin pitkään jos et hallitse edes perusasioita.
t. Talousjohtaja (25 vuoden työkokemus talouden ja hallinnon parissa)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:53"]
[/quote]
Tässä syy miksi sinua ei palkata suoraan. Kukaan ei tajua, että tarkoitat, että sinä laskuttaisit yritystä. Aloituksessa puhut siitä, että yritysten pitäisi palkata sinut. Mutta vasta parinkymmenen viestin jälkeen alkaa käydä selväksi, ettet oikeasti puhu palkkaamisesta vaan palveluittesi myymisestä.
Jos kommunikointisi on tosielämässäkin yhtä surkeaa, niin ei ole mikään ihme, että työnantajat eivät tajua, että olisi mahdollisuus laskuttaa sinulta suoraan. Palkkalistoilleen kun eivät sinua halua.
[/quote]
Ok, mun koneella ekassa viestissä lukee sana Eezy, mutta ei vissiin sitten kaikilla :D
ap
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:56"]
Mä ap väännän sinulle tänään jossain vaiheessa tuon mallin rautalangasta, ellei joku muu ehdi tehdä sitä tässä välissä. Juuri nyt en valitettavasti ehdi.
Mä en usko että olet tehnyt kirjanpitotyötä noin pitkään jos et hallitse edes perusasioita.
t. Talousjohtaja (25 vuoden työkokemus talouden ja hallinnon parissa)
[/quote]
:D "talousjohtaja"
Tuo jo kertoo ettet ole talousjohtaja, koska et osaa kirjoittaa mitään konkreettista. Tuollakin ajalla mitä nyt kirjoitit, olisit jo kirjoittanut asiasi.
ap
20 jatkaa vielä: Ilmeisesti noilla vuokrafirmoilla on myös aika kova ns. sakkokäytäntö, eli jos haluat sen vuokratyöntekijän palkata itsellesi, niin sakkona on maksettava vuokrafirmalle esim. 3 kk:n palkka.
23:llakin on ihan hyvä pointti. Jos vuokrafirmalta tulee ns. liukuhihnalta uusia vuokrahenkilöitä, niin on helpompaa hallinnoida koko sakkia vain yhden tahon kanssa. Kun vaikka joku NDA muuttuu, niin vuokrafirma hoitaa uudet sopparit kaikille jne.
21:lta kysyisin, että miksi sen yksityisyrittäjän palkan sivukulut kiinnostaisivat sitä palkkaavaa yrittäjää pätkääkään? Jos freelancer/yksityisyrittäjä on laskenut oman palkkansa alakanttiin tai pitää eläkevakuutustaan minimissä, niin miksi sen asiakasyrityksen pitäisi sen takia yöunensa menettää?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:48"]
Yksi kulu on sopimushallinto. Firmalle on paljon edullisempaa tehdä sopimus vuokratyöfirman kautta, jolla on omat sopimuspohjat valmiina ja samalla mallilla voi työllistää monta eri ihmistä. Jokaisen toiminimeläisen kanssa joutuu tekemään eri sopimuksen ja heillä ei tyypillisesti ole myöskään kovin suurta osaamista tekijänoikeus- ja vastuukysymyksistä.
Nykyään monella alalla on niin, että hankintaketjussa on vastuussa myös niiden alihankkijoiden asioiden hoidosta; ts. Jos se toiminimi ei huolehdi asioistaan eikä hommaa esimerkiksi tarvittavia vakuutuksia, niin hommat kaatuvat päämiehen vastuulle. Yritykselle menee tavattomasti aikaa seurata jokaisen alihankkijan tekemisiä, siksi on luontevaa keskittää tekemistä.
[/quote]
Kiitos tästä järkevästä vastauksesta näiden "talousjohtaja"-huuteluiden jälkeen. :)
Ymmärrän tuon pointin, ettei halua montaa toimittajaa. Miten muuten isännän vastuu vuokratyöntekijän osalta? Onko tästä ollut jo oikeuskäytäntöä?
ap
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:59"]
[/quote]
[/quote]
Ok, mun koneella ekassa viestissä lukee sana Eezy, mutta ei vissiin sitten kaikilla :D
ap
[/quote]
Juuri erinomainen esimerkki sun surkeasta kommunikoinnista.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 10:03"]
20 jatkaa vielä: Ilmeisesti noilla vuokrafirmoilla on myös aika kova ns. sakkokäytäntö, eli jos haluat sen vuokratyöntekijän palkata itsellesi, niin sakkona on maksettava vuokrafirmalle esim. 3 kk:n palkka.
23:llakin on ihan hyvä pointti. Jos vuokrafirmalta tulee ns. liukuhihnalta uusia vuokrahenkilöitä, niin on helpompaa hallinnoida koko sakkia vain yhden tahon kanssa. Kun vaikka joku NDA muuttuu, niin vuokrafirma hoitaa uudet sopparit kaikille jne.
21:lta kysyisin, että miksi sen yksityisyrittäjän palkan sivukulut kiinnostaisivat sitä palkkaavaa yrittäjää pätkääkään? Jos freelancer/yksityisyrittäjä on laskenut oman palkkansa alakanttiin tai pitää eläkevakuutustaan minimissä, niin miksi sen asiakasyrityksen pitäisi sen takia yöunensa menettää?
[/quote]
Kiitos 20, ihanaa vaihtaa ajatuksia aikuisen, ammattitaitoisen ihmisen kanssa. Voi kun teitä olisi täällä palstalla enemmän :)
ap
Se nyt on ihan sama laskuttaako Eezyn kautta vai suoraan yritystä...
Ymmärrätkö ap, että mikäli haluat saada bruttopalkkaa 2500 euroa kuussa (ja loma-ajalta palkaa + lomarahan), et voi laskuttaa toimeksiantajayritystä 2500 eurolla (11 kk vuodessa)?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:59"]
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Juuri erinomainen esimerkki sun surkeasta kommunikoinnista.
[/quote]
Ekassa kirjoituksessani lukee :Jos yrittäjät eivät ole halukkaita palkkaamaan suoraan, miksi ei esim. Eezyn kautta?
Ja sitä paitsi olen kirjanpitäjä, en kielitieteilijä.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 10:03"]
[/quote]
En ole 21, mutta minäkin kuvittelin tuohon asti, että tässä pohdittaisi kokonaisuutta kaikilta kanteilta ja todellakin niin, että myös kaikki sivukulut huomioidaan. Mutta näkökulma muuttuikin niin paljon, että ei tuota sivukulujuttua kannata kaivella enää sen enempää.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 10:10"]
Se nyt on ihan sama laskuttaako Eezyn kautta vai suoraan yritystä...
Ymmärrätkö ap, että mikäli haluat saada bruttopalkkaa 2500 euroa kuussa (ja loma-ajalta palkaa + lomarahan), et voi laskuttaa toimeksiantajayritystä 2500 eurolla (11 kk vuodessa)?
[/quote]
Tottakai ymmärrän, onhan siinä ALV välissä. Kuten sanoin jo, summat ovat esimerkkejä. Kyseessä siis lyhytaikaisempia keikkoja, ei ihan noin pitkää.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 08:45"]
Kai nyt ymmärrät, että työntekijästä tulee yritykselle muitakin kuluja kuin pelkästään sinulle maksettava palkka? Ei tuossa kokonaiskustannuksessa paljoa ylimääräistä ole, hiukan katetta vuokrafirmalle.
Itse otin aikoinaan vuokratyöntekijän sen vuoksi, että siinä pääsee työntekijästä helposti eroon jos osoittautuu vääräksi valinnaksi. Lisäksi vuokrafirma tunsi työntekijän ja tiesi hänen osaamisensa, joten oli myös turvallisempi valinta niin. Kyse oli siis meillä tiedossa olevasta määräaikaisesta tarpeesta äitiysloman sijaistamisessa.
[/quote]
No ei pitäisi tulla, jos maksat Eezyn tai toiminimen kautta. Tai sitten olen kirjanpitäjänä ymmärtänyt erittäin väärin asiat :D
ap
[/quote]
Et sinä sitä vuokratyöfirman laskua ole väärin ymmärtänyt. Mutta aloituksesi olet nyt ymmärtänyt väärin. Luulisi, että aloittaja itse tajuaa mitä on kysynyt.
[/quote]
Rautalangasta: yrittäjälle ei todellakaan tule ylimääräisiä kuluja jos palkkaa esim. Eezyn kautta. Vain se lasku mitä työntekijä laskuttaa. MITÄÄN ylimääräistä yrittäjän ei tarvitse maksaa.
Ehkä pari kertaa minun pitää kysyä jotain käytännön asiaa, mutta 23 vuoden jälkeen osaan kirjanpidon ja ison osan ohjelmistoja. Jos tarkoitatte että tämä maksaa välillisesti yritykselle. En ole siis vasta-alkaja.
ap