Miksi kauneudesta ollaan niin kateellisia?
Aina kun täällä joku kirjoittaa itsestään jotain, missä tulee ilmi että kirjoittaja on kaunis tai mahdollisesti on, ihmiset tuntuvat hyökkäävän heti hänen kimppuunsa. Tehdään kaikkensa ettei toinen vaan "kuvittele itsestään liikoja", vähätellään tai jopa yritetään kieltää hänen kauneutensa olemassaolo.
Miksi näin on? Miksi kaunis ihminen otetaan lähes aina jonain kilpakumppanina, joka on pakko voittaa keinolla millä hyvänsä?
Kommentit (61)
Kauneus on yhteiskunnassamme korkealle arvostettu resurssi, jota voi rahalla ainakin nykyään ostaa vain tiettyyn pisteeseen asti. Hyvä ulkonäkö tuo enemmän vaihtoehtoja parinvalinnassa sekä tutkimusten mukaan myös etua työmarkkinoilla ja jopa oikeudessa. Kauneuteen liitetään automaattisesti ja osin tiedostamatta positiivisia ominaisuuksia, kuten terveys, älykkyys ja luotettavuus.
Miten tätä täytyy edes kysyä? Hyvä ulkonäkö on yksi parhaimmista eduista, mitä ihmisellä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisessä kaveriporukassani oli tyttö, joka sanoi tietävänsä, että on hyvännäköinen, eikä sitä tarvitse hänelle sanoa. Yököttävän leuhkasti sanottu, sitä paitsi hänellä oli (ja on varmaan edelleen) aina kauhean suttuiset meikit (ja paljon meikkiä), piti joskus olkaimetonta toppia olkainrintsikoiden kanssa ja blondasi tukkansa ihan pilalle. Ja sitten vaihdettiin taas ruskeaan ja hetken päästä taas vetyperoksidit päähän.
Kunpa olisin kehdannut sanoa suoraan, että leuhka sinä olet. Ison nenänsä ansiosta on kuvauksellinen kyllä, koska iso nenä tuo kolmiulotteisen vaikutelman valokuvaan.
Se loppu hyvännäköisyys onkin sitten katsojan silmässä.
Ihan sama, oliko tuo tyttö vähän reppana leuhka vai ei, mutta et sinäkään itsestäsi älykästä ja kivan ihmisen vaikutelmaa anna. Minkälainen ihminen haukkuu toisen ihmisen nenää? Vähättely on yksi kateuden muodoista.
Joo minä olen kateellinen isosta nenästä, kunpa saisin tämän pienen nenäni pois.
Juu en ole kateellinen mistään muustakaan. En tunne sellaisia tunteita kavereita kohtaan ja harvoin ketään muutakaan.
Tosin nyt hän on entinen kaveri jo.
Minä kun olen sattumoisin saanut aina miehiä ja ihastelua ja kehuja ja kaikkea, niin en koe jääneeni mistään paitsi.
Hienoa, mutta lakkaa puhumasta muiden ulkonäöstä tuohon sävyyn. Annat itsestäsi virheellisesti muille vaikutelman, että olet kateellinen.
Toivottavasti henkilö, jolle tämä kommentti on osoitettu ymmärtää sarkasmia.
En ole huomannut tuollaista. Päinvastoin. Täällä hyökätään AINA rumien kimppuun. "ei kukaan oikeasti ole ruma" sinulla on vain huono itsetunto"
Kauniita taas hyysätään ja paapotaan loputtomasti.
Käyttäjä35165 kirjoitti:
Miten tätä täytyy edes kysyä? Hyvä ulkonäkö on yksi parhaimmista eduista, mitä ihmisellä voi olla.
Tää. Ja jos sattuu olemaan ruma, niin se on vähän kuin pelaisi elämää "hard modella".
t. kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Entisessä kaveriporukassani oli tyttö, joka sanoi tietävänsä, että on hyvännäköinen, eikä sitä tarvitse hänelle sanoa. Yököttävän leuhkasti sanottu, sitä paitsi hänellä oli (ja on varmaan edelleen) aina kauhean suttuiset meikit (ja paljon meikkiä), piti joskus olkaimetonta toppia olkainrintsikoiden kanssa ja blondasi tukkansa ihan pilalle. Ja sitten vaihdettiin taas ruskeaan ja hetken päästä taas vetyperoksidit päähän.
Kunpa olisin kehdannut sanoa suoraan, että leuhka sinä olet. Ison nenänsä ansiosta on kuvauksellinen kyllä, koska iso nenä tuo kolmiulotteisen vaikutelman valokuvaan.
Sinähän se olet leuhka!
Aivan kuin se "kaunis" itse koko ajan ajattelisi olevansa kaunis. Oikeasti tuskin edes miettii koko asiaa.
Onko haukkujat ja kateellliset itse todella näin yksinkertaisia?
Mun mielestä kauneus syntyy terveellisistä elämäntavoista, kuten riittävästä unesta, oikeasta ruuasta ja liikunnasta...ja oikeasti myös hyvistä käytöstavoista ja muiden kohtaamisesta.
Jos on myös saanut kauniit kasvonpiirteet ja hyvät mittasuhteet, on varmasti tyrmäävän upea.
Itselläni on tuo iso nenä, melko värittömät kulmakarvat ja muitakin ei perinteisesti kauniita piirteitä kasvoissani, mutta silti vaan minäkin olen monen mielestä viehättävä ja itsekin mielestäni sellainen 9- jopa ulkonäöltäni. Nätti ainakin, jos en kaunis.
Ja kyllä, tietyissä tilanteissa siitä on myös hyötyä olla nätti, mutta oikeasti olen myös mielestäni aika kiva ihminen ja toisaalta näen muissa paljon kauniita piirteitä.
Ei kaikki pyöri kuitenkaan ulkonäön ympärillä ja esim. ylipaino voi kertoa huonoista elintavoista ja nyrpeä naama ei varmaan miellytä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Iso nenä on kyllä siitä kiva, ettei se huku niin helposti kuin sellainen pieni. Ja sateella suojaa myös ylähuulta kastumasta. Hajuaistikin on kuin koiralla. Tykkään.
Tämä palsta on kyllä kummallinen. Ei voi edes kertoa omia kokemuksiaan, ilman että saa vain alapeukkuja.
T. se isompinenäinen
Meidän kulttuurissa (eikä varmaan muissakaan kulttuureissa) naisen mitään ominaisuutta ei arvosteta niin korkealle kuin kauneutta. Ja on miehillekin komeudesta hyötyä elämässä.
Sitä ei nyt varmaan saisi sanoa, mutta objektiivisesti katsottuna olen vähintäänkin nätti. En maailman kaunein, enkä varmasti kaikkien makuun, mutta pienikokoinen ja siro. Kasvoissani huomio kiinnittyy ensimmäisenä suuriin silmiin ja korkeisiin poskipäihin, ja tukkani on luonnostaan vaalea ja pitkä. Tiedostan, että hyvä ulkonäköni on helpottanut elämääni monissa asioissa. Olen aina saanut haluamani miehen parisuhteeseen ja ystäviä minulla on paljon - ihmiset pääsääntöisesti ovat mukavia ja kohteliaita. Työelämässä olen kokenut vähättelyä etenkin vanhemmilta naisilta, mutta sielläkin miehet ovat minua puolustaneet. Kaiken kaikkiaan koen ulkonäön olevan iso apu tässä elämässä.
No onpa typerä kysymys. Niin kuin joku jo täällä totesikin, kauneus on resurssi. Yksi tärkeimmistä itse asiassa, varsinkin naisille.
Sellaiset eivät ole oikeasti kauniita, jotka sanovat olevansa kauniita ja pitävät itseään erityisen kauniina. Sellaisista tulee yleensä narsistin objekteja.
Kauniit ihmiset tekevät myös kauniita asioita, kuten vaikkapa sairaanhoitajat. (Ei nyt tietysti kaikki sairaanhoitajat.)
Kauneus säteilee ihmisestä: kauniit ajatukset, teot ja kauniit sanat. Kaunis ja muita kunnioittava käytös on myös kaunista.
Länsimaissa ihaillaan narsistista kauneutta, lieko kuvallisen kulttuurin aikaansaamaa. Jonkun sademetsän heimon käsitys kauneudesta on erillainen. Arvailen, että kaunis ihminen osaa jotain hyödyllistä, joka hyödyttää koko yhteisöä.
Sellasia häkellyttävän kauniita ihmisiä on todella harvassa. Filmitähtien ja useiden mallien kauneus on valoa ja meikkiä. Ja jos on typerä on heti ruma vaikka olisi kuinka kaunis. Ärsyttää jos joku tollo julistautuu kauniiksi.
Vierailija kirjoitti:
Länsimaissa ihaillaan narsistista kauneutta, lieko kuvallisen kulttuurin aikaansaamaa. Jonkun sademetsän heimon käsitys kauneudesta on erillainen. Arvailen, että kaunis ihminen osaa jotain hyödyllistä, joka hyödyttää koko yhteisöä.
Intiaaneilla on kauneuskilpailut, jossa punnitaan myös osaaminen ja kädentaidot. Kaunis nainen osaa kutoa vaikkapa kauniin ja lämpimän huovan, on siis taitava käsistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intiaaneilla on kauneuskilpailut, jossa punnitaan myös osaaminen ja kädentaidot. Kaunis nainen osaa kutoa vaikkapa kauniin ja lämpimän huovan, on siis taitava käsistään.
Koskahan länsimainen kauneuskäsitys muuttuu taas renesanssin suuntaan: kaunis on myös monitaitaja. Hyvä ruuanlaittaja, kätevä käsistään, pitää talousasiat hallussa, kasvattaa lapset hyvin, hoitaa perheen sisäiset ja ulkoiset suhteet mallikkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Sellasia häkellyttävän kauniita ihmisiä on todella harvassa. Filmitähtien ja useiden mallien kauneus on valoa ja meikkiä. Ja jos on typerä on heti ruma vaikka olisi kuinka kaunis. Ärsyttää jos joku tollo julistautuu kauniiksi.
Filmitähdet osaavat yleensä näytellä, joten sätely tulee lahjakkuudesta. Kauneutta ei ainakaan saa huulia turvottamalla, se on fakta.
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sellainen, jota senhetkinen kulttuuri arvostaa voi herättää kateutta. Kauneusihanteet ovat vaihdelleet historian aikana paljon. Nykyisin Instagram-muodissa oleva suuri ja turpeahuulinen suu olisi ollut vielä 100 vuotta sitten kauhistus. Naista olisi pidetty ahneena ja rahvaanomaisena. Hienon naisen suu oli niin pieni ja sievä, ettei sinne edes mansikka halkaisematta mahtunut.
Kenen muun mielestä ylitäytetyt instahuulet eivät ole kauniit? Kaikki naiset näyttävät samalta ja iso osa mauttomilta turbohuulineen ja megapitkien ripsienpidennysten kanssa.
Naiset ovat kateellisia luonnostaan. Siitä syystä se miten muut naiset pukeutuu ärsyttää tai jos lihavalla naisella on hoikka mies, se ärsyttää lähinnä kateellisia naisia.
Hienoa, mutta lakkaa puhumasta muiden ulkonäöstä tuohon sävyyn. Annat itsestäsi virheellisesti muille vaikutelman, että olet kateellinen.