Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kauneudesta ollaan niin kateellisia?

Vierailija
12.08.2020 |

Aina kun täällä joku kirjoittaa itsestään jotain, missä tulee ilmi että kirjoittaja on kaunis tai mahdollisesti on, ihmiset tuntuvat hyökkäävän heti hänen kimppuunsa. Tehdään kaikkensa ettei toinen vaan "kuvittele itsestään liikoja", vähätellään tai jopa yritetään kieltää hänen kauneutensa olemassaolo.

Miksi näin on? Miksi kaunis ihminen otetaan lähes aina jonain kilpakumppanina, joka on pakko voittaa keinolla millä hyvänsä?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo yli 6-kymppinen, mutta muistan, että aikoinaan baareissa sain kommentteja, että otin mukaani kaverin, joka ei ollut niin nätti.

Vierailija
42/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat kateellisia luonnostaan. Siitä syystä se miten muut naiset pukeutuu ärsyttää tai jos lihavalla naisella on hoikka mies, se ärsyttää lähinnä kateellisia naisia. 

Kyllä ne on miehet, jotka vasta kateellisia onkin. Tämäkin palsta on täynnä kateellisten puhetta avaruusmallikirurgeista ja pitkistä miehistä, kun ona tinder on täynnä vain rumia mätsejä.

Eli _kaikki_ihmiset_ olisivat sitten kateellisia luonnostaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun mietin niin joo ehkä kauniista ulkokuoresta on ollut hyötyä..olen aina saanut työpaikan jota olen hakenut, miehen jonka olen halunnut ja miesten huomiota. Mutta suomalaiset on niin huonoja muutenkin antamaan positiivista palautetta joten kauniita ihmisiä ei välttämättä kehuta yhtään sen enempää, päinvastoin saatetaan piikitellä ja ikävä kyllä selkään puukottaa.

Suomi on kateellisten ihmisten maa. Jos olet kaunis ja pukeudut hyvin ja älykäs; eihän sellainen sovi, silloin pitää pistää luulot pois.

Vierailija
44/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauneus on tärkeintä tässä maailmassa, niin vähemmän kauniiden ihmisten arvostelu ja morkkaus lisääntyy. Ihan kadulla, ventovieraiden toimesta. Älkää tulko sanomaa "tehkää asialle jotain, niin ei tarvitse kestää". Mulle ei ole ykkösasia olla hyvännäköinen kenellekään, vaan käydä töissä/koulussa/harrastuksissa rauhassa.

t. Kokenut tämän

Vierailija
45/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. En ole huomannut.

Miksi muuten teet samasta aiheesta ketjun joka päivä?

Vierailija
46/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kulttuurissa (eikä varmaan muissakaan kulttuureissa) naisen mitään ominaisuutta ei arvosteta niin korkealle kuin kauneutta. Ja on miehillekin komeudesta hyötyä elämässä. 

Sitä ei nyt varmaan saisi sanoa, mutta objektiivisesti katsottuna olen vähintäänkin nätti. En maailman kaunein, enkä varmasti kaikkien makuun, mutta pienikokoinen ja siro. Kasvoissani huomio kiinnittyy ensimmäisenä suuriin silmiin ja korkeisiin poskipäihin, ja tukkani on luonnostaan vaalea ja pitkä. Tiedostan, että hyvä ulkonäköni on helpottanut elämääni monissa asioissa. Olen aina saanut haluamani miehen parisuhteeseen ja ystäviä minulla on paljon - ihmiset pääsääntöisesti ovat mukavia ja kohteliaita. Työelämässä olen kokenut vähättelyä etenkin vanhemmilta naisilta, mutta sielläkin miehet ovat minua puolustaneet. Kaiken kaikkiaan koen ulkonäön olevan iso apu tässä elämässä. 

Juuri tuo, että miehet sankoin joukoin puolustavat ja auttavat eteenpäin uralla aiheuttaa kateutta muissa naisissa. Minä olen juuri sellainen tavisnainen, joka on saanut toisaalta vähättelyä osakseen ja toisaalta jäänyt yksin taistelemaan, koska en ole miehistä kiinnostava. Tuo ilmiö on onneksi marginaalinen ja koskee vain todella pientä vähemmistöä eli niitä todella kauniita naisia. Meidän muiden pitää sitten yrittää muilla avuilla ja usein se yritys sitten jossain vaiheessa osoittautuu turhaksi. Kauniillakin se loppuu viimeistään sitten siinä vaiheessa, kun vanhenee riittävästi. Sen vuoksi on hyvä alusta asti panostaa muuhun osaamiseen työelämässä.

Vierailija
47/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaunis, ja lähinnä asia on aiheuttanut harmia. Luonteeltani olen arka introvertti ja nuorena miesten yletön huomio oli ihan hirveää. En ole oppinut nauttimaan naisellisuudesta ja esim. kauniista vaatteista, koska en halunnut yhtään enempää korostaa ulkonäköäni. Lisäksi työelämässä vanhempien naisten ilkeä ja vähättelevä käytös oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Mukavampi elämä minulla olisi ollut sosiaalisesti lahjakkaana kuin kauniina.

Vierailija
48/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ihminen toitottaa kauneudestaan, niin ei se mitään kateutta ole kun sellainen ihminen ärsyttää muita.

Sinun mielestäsi siis "olen kaunis nainen" ei voi olla ihan neutraali toteamus ilman jotain omahyväisyys-aspektia?

Höh, kehut on tarkoitettu muille, ei itselle.

Tuollaisesta itsensä korostamisesta ja kehumisesta tulee kyllä vähän leuhka kuva ihmisestä. Se ärsyttää ihmisiä ja syystäkin!

T.eri

Vierailija
49/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauneus ei ole kaikille sama. Turha vaahdota.

Kyllä ne tietyt kauneuden/komeuden "peruspalikat" ovat tutkitusti samoja kautta maailman.

Vierailija
50/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat kateellisia luonnostaan. Siitä syystä se miten muut naiset pukeutuu ärsyttää tai jos lihavalla naisella on hoikka mies, se ärsyttää lähinnä kateellisia naisia. 

No enpä sanoisi että naiset "luonnostaan" olisivat kateellisia. Tytöt ovat monesti vain kasvatettu vertailemaan itseään muihin ja arvottamaan itseään sitä kautta. Kun tähän lisätään huono itsetunto ja tyytymättömyys omaan elämään, niin kateutta riittää.

Vierailija
51/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et selvästikään ole käynyt y l i l a u d a l l a (piti kirjoittaa näin kun sana on sensuroitu palstalla), joka on vähän kuin miesten vauva.fi Siellä eritasoiset pariskunnat ovat oikein meemi ja miehiä triggeröi etenkin se,jos lihavalla naisella on komea mies. Miehet eivät siis ainoastaan ole kateellisia ja katkeria toisilleen vaan myös naisille.

Vierailija
52/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisessä kaveriporukassani oli tyttö, joka sanoi tietävänsä, että on hyvännäköinen, eikä sitä tarvitse hänelle sanoa. Yököttävän leuhkasti sanottu, sitä paitsi hänellä oli (ja on varmaan edelleen) aina kauhean suttuiset meikit (ja paljon meikkiä), piti joskus olkaimetonta toppia olkainrintsikoiden kanssa ja blondasi tukkansa ihan pilalle. Ja sitten vaihdettiin taas ruskeaan ja hetken päästä taas vetyperoksidit päähän.

Kunpa olisin kehdannut sanoa suoraan, että leuhka sinä olet. Ison nenänsä ansiosta on kuvauksellinen kyllä, koska iso nenä tuo kolmiulotteisen vaikutelman valokuvaan.

Se loppu hyvännäköisyys onkin sitten katsojan silmässä.

Kaikki sellainen, jota senhetkinen kulttuuri arvostaa voi herättää kateutta. Kauneusihanteet ovat vaihdelleet historian aikana paljon. Nykyisin Instagram-muodissa oleva suuri ja turpeahuulinen suu olisi ollut vielä 100 vuotta sitten kauhistus. Naista olisi pidetty ahneena ja rahvaanomaisena. Hienon naisen suu oli niin pieni ja sievä, ettei sinne edes mansikka halkaisematta mahtunut.

Ja kulttuurin/median esittämät "kauneusihanteet" ovat eri asia, kuin mikä oikeasti eniten miehistä silmää miellyttää ja saa hormonit hyrräämään. Eiköhän se miehiä eniten miellyttävä nainen ole aina ollut sellainen, jonka ulkomuoto kertoo hedelmällisyydestä ja terveydestä. Täyteläiset huuletkin kuuluvat naisellisiin, estrogeenista kertoviin piirteisiin, joten varmasti ne ovat viehättäneet monia jo silloin kun eivät olleet muodissa.

Vierailija
53/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauneus on yhteiskunnassamme korkealle arvostettu resurssi, jota voi rahalla ainakin nykyään ostaa vain tiettyyn pisteeseen asti. Hyvä ulkonäkö tuo enemmän vaihtoehtoja parinvalinnassa sekä tutkimusten mukaan myös etua työmarkkinoilla ja jopa oikeudessa. Kauneuteen liitetään automaattisesti ja osin tiedostamatta positiivisia ominaisuuksia, kuten terveys, älykkyys ja luotettavuus. 

En usko, että enää on näin. Ehkä vielä aiemmilla vuosikymmenillä kun ihmisten ulkonäkö ja kaunistautumispyrkimykset olivat samansuuntaisia. Nyt eletään kyllä jonkinlaista narsismin ja kauniin ulkonäön tavoittelun aikaa, mutta monien muovinen ulkonäkö osoittaa, ettei enää ymmärretä mikä on kaunista.

Jossakin vaiheessa tämä menee ohi ja tulee jokin muu hullutus tilalle.

En tiedä olenko ainoa, mutta elämä on opettanut minulle, että ihmisen ulkonäkö on todellakin vain pintaa. Arvioin jokaisen tapaamani ihmisen neutraalilta pohjalta, antamatta kauniin ulkomuodon vaikuttaa näkemykseeni. Kiinnitän heti ihmisen käytöksessä tiettyihin asioihin huomiota. Joskus tämä tuntuu hämmentävän esim. poikkeuksellisen komeita tai kauniita ihmisiä. Toisin sanoen jotkut olettavat jo valmiiksi saavansa tietynlaista kohtelua, ihailua ja etuuksia ulkonäkönsä vuoksi. Toisia taas ei, ja heistä väliittyykin se, ettei oma ulkonäkö ole ajatuksissa kovinkaan keskeisessä asemassa.

Vierailija
54/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. 

Ihan pienenä huomiona tähän, että se kuinka usein luen jonkun av:lla kertovan olevansa kaunis, ei vastaa sitä kuinka usein reaalielämässä törmään kauniiseen ihmiseen. En taida edes muistaa, milloin viimeksi olen nähnyt aidosti kauniin naisen (tai miehen). Sellaisia on aika harvassa, koska suurin osa on normaaleja. Mutta kauneudessa sinänsä ei tietenkään ole mitään pahaa, eikä ketään saisi sen vuoksi nimitellä, musertaa tai kohdella huonosti. Ollaan iloisia toisten kauneudesta! 

Vierailija
55/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä sanoisi että naiset "luonnostaan" olisivat kateellisia. Tytöt ovat monesti vain kasvatettu vertailemaan itseään muihin ja arvottamaan itseään sitä kautta. Kun tähän lisätään huono itsetunto ja tyytymättömyys omaan elämään, niin kateutta riittää.

Tämä. On hyvä joskus myös pysähtyä miettimään, kuka siitä hyötyy eniten, että naiset kuluttavat aikansa ja energiansa kauneudesta tai miehistä kilpaillen. Siinä sivussa nainen on kuluttaja, joka pistää paljon ansioistaan kauneuteen ja vaatteisiin. Paljon rahaa.

Vierailija
56/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne tietyt kauneuden/komeuden "peruspalikat" ovat tutkitusti samoja kautta maailman.

Tämä ei kyllä pidä yhtään paikkansa. Jos mietit esim. hiuksia, nenän kokoa, vartalon muotoa naisella eri kulttuureissa.

Vierailija
57/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaunis nainen. Koko elämäni olen saanut kestää naisten ilkeyttä ja ihme hyökkäilyä. Jopa terapeutti kommentoi kertoessani työpaikan ongelmasta, että toinen nainen kiusaa minua kateuksissaan. "Piilotan" itseäni, mietin usein, etten herätä huomiota liikaa esimerkiksi vaatteilla.

Toisaalta olen ollut pari kertaa itseäni kauniimmassa seurassa ja tiedän miltä tuntuu, kun miehet tuijottavat toista naista suu auki. Tulee huono fiilis myös, kun jonkun puoliso tuijottaa tai huomioi mua liikaa naisen seurassa.

Itse arvostan miehissä eniten hyvää luonnetta ja vakautta, koska kaikenlaisia hämärämiehiä ja yrittelijöitä on pyörinyt perässä koko elämän.

Vierailija
58/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus mielletään niin usein negatiiviseksi asiaksi. Itse ajattelen, että se on tunne tunteiden joukossa. Voin olla kateellinen kauniille naisille, mutta ei se tarkoita, että haluaisin heille pahaa tai suhtautuisin heihin negatiivisesti. Se on vain ohimenevä ajatus, että "wau, olisinpa noin kaunis!". 

Se, että kateus mielletään pahaksi asiaksi, saattaa kertoa enemmän niin ajattelevien omista tunteista. Että kun itse tuntee kateutta, siihen liittyy pahansuopuutta. Rakentavampaa on todeta itselleen, nyt olen kateellinen, se on ihan ok, mutta ei saa mitenkään vaikuttaa siihen, mitä ajattelen toisesta ihmisestä tai miten käyttäydyn häntä kohtaan. On järjetöntä edes pyrkiä kokonaan irti kateudesta, koska se on aika tavalla perustunne. Siitä voi ammentaa myös voimia tavoitella jotakin asiaa. 

Vierailija
59/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Epäsosiaalisena introna ei ole tullut kauheasti energiaa käytettyä muiden ihmisten olemisen ja ajatusten pohtimiseen. Silti on elämä heittänyt eteen kaksi aviomiestäkin, mikään saavutus tai kadehtittavaa sellainen ei ainakaan ole, jos onnistuu metsänpeikoltakin.

Vierailija
60/61 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei kyllä pidä yhtään paikkansa. Jos mietit esim. hiuksia, nenän kokoa, vartalon muotoa naisella eri kulttuureissa.

Totta kai niitä variaatioita on, tutut eli etnisesti tyypilliset piirteet viehättävät. Se että esim. jossain Afrikan maissa "naisihanne" on lihava, kertoo kulttuurista (olosuhteet, historia), ei siitä että tanakka mamma olisi se joka viisarin saa useimmilla siellä värähtämään.