Miksi yliopistoa ei saa sanoa kouluksi?
Kerran käytävällä erehdyin puhumaan koulupäivästä tjmst ja joku siitä ärsyyntyi ja huusi: "Tämä ei ole mikään koulu vaan yliopisto!". Mikä siinä nyt niin otti kupoliin?
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 18:08"]
Aloitin Tampereen teknillisessä korkeaKOULUSSA ja se muutti nimensä Tampereen teknilliseksi yliopistoksi kesken mun lukujeni. Puhuin koko ajan kumminkin koulusta.
Mutta hei yks hyvä puoli oli, että valmistuin tuoltakin. Olin nimittäin ennestään jo insinööri, joten kätevää: voin sanoa valmistuneeni tekusta tai sanoa olevani insinööri ja ne molemmat käyvät nyt. Noiden sanojen käytöstä on ollut yleistä epätietoisuutta myös.
[/quote]
ootko sitte kuullu vitsin: "Blondi menee lääkäriin aamupahoinvoinnin ja kuukautisten poisjäännin takia. Lääkäri toteaa: – Onneksi olkoon olette raskaana. – Miten voin olla raskaana kun olemme harrastaneet insinöörimieheni kanssa vain kakkosta? – Hyvä rouva, ettekö vielä tiedä mistä insinöörit tulevat!" hehehee heheee
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 16:58"]
Miten tämä voi olla niin suuri ongelma joillekin? Koulu kuin koulu, ei sinne yliopistoon niin vaikea ole päästä. Oma mies pääsi heittämällä sisään, samoin siskoni. Suoritti vasemmalla kädellä koko KOULUN ja sai gradusta 4. Luentojen taso vaihteli huomattavasti ja ei ainakaan näillä minun lähiomaisilla ole tarvetta korostaa, että ovat akateemisia ja sitä tätä tuota. Minä aprikoin kahden vaiheilla, hakeakko vaiko eikö, vai mitä teen...aivan takuulla pääsisin sisään, jos päätän hakea. Ihan turhaa hypetystä ja itsensä korottamista joillakin.
[/quote]
"Aivan takuulla pääsisin sisään..." tuota noin, oikeat sisäänottomäärät tulevat monille tällaisille henkilöille yleensä yllätyksenä. Ihan vain vinkkinä.
Ja yliopisto on yliopisto, ei koulu. Tämän pitäisi olla kaikille opiskelua tunteville selvää. Jos se tuntui kouululta, ette tainneet opiskella millään kovin tasokkaalla laitoksella.
[/quote]
Juu ei tietenkään. Sinäkin olet aivan takuulla yksi niistä uraauurtavista keksinnöistä ja tutkimuksista tunnettu akateeminen av-mamma, et missään nimessä rivityöntekijä jossain yrityksessä ;)?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 17:19"]
Ja yliopisto on yliopisto, ei koulu. Tämän pitäisi olla kaikille opiskelua tunteville selvää. Jos se tuntui kouululta, ette tainneet opiskella millään kovin tasokkaalla laitoksella.
[/quote]
Kyllä itse ainakin opiskelin perustutkintoni varsin tasokkaalla laitoksella, ja puhuin koulusta ja yliopistosta sekaisin. Nykyään tulee harvemmin sanottua kouluksi, kun olen siellä päivätöissä.
Nykyään tuleekin kutsuttua sitä lipastoksi...
Mä hämmennän soppaa aina niin mielelläni.
Kutsun yliopistoa kouluksi.
Diplomi-insinöörejä insinööreiksi.
Salibandya sählyksi.
Moottoripyöriä mopoiksi.
Ryhmäliikuntatunteja jumpaksi.
jne.
Helppo ja halpa keino erottaa huumorintajuttomat huumorintajuisista. :D
Ja mä sanon kauppakorkeaa kauppikseksi. Siitä ne kyllä kihisee :D
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:36"]
Jotkut ovat niin paskantärkeitä. Sen takia puhun aina tarkoituksella koulusta. T. Luonnon_tieteiliä
[/quote]Yliopisto ei ole koulu. Luonnontieteilijä kirjoitetaan yhteen.
Koulusanaa minäkin olen käyttänyt. Mutta luulen, että tuossa "tämä ei ole koulu" -puheessa on tarkoitus korostaa sitä, että opetuksen anataminen on vain yksi yliopiston tarkoituksista. Painotus on siis erilainen kuin muissa kouluissa.
Mulle tuli kans mieleen yks proffa, joka kutsui lenkkimakkaraa nakiksi.
Mulle tuli kans mieleen yks proffa, joka kutsui lenkkimakkaraa nakiksi.
Minä ainakin käyn koulua ja vuosikurssilaiseni on luokkakavereita. Ja muut on sitten koululavereita. Jos jotain ottaa kaaliin niin ei voi mitään.
..ja mä oon sanonut työllistämistukityöpaikkoja työpaikaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 20:47"]
Ja mä sanon kauppakorkeaa kauppikseksi. Siitä ne kyllä kihisee :D
[/quote]
Myös me k.o koulua käyvät sanotaan sitä kauppikseksi. Ja kouluksi. ;)
Mä käyn yliopistoa että voisin valmistua haluamaani ammattiin. Tutkimuksen tekeminen ei vähääkään kiinnosta, teen vain sen mitä on pakko että saan paperit ja pääsen duuniin. Kaikki hatunnosto niille jotka tutkimusta jaksaa tehdä mutta ei ole mun juttuni. Opiskeluni on todella koulumaista; saan valmiin lukujärjestyksen jota on pakko noudattaa, akateemisesta vapaudesta ei tietoakaan. Todellakin kutsun tätä kouluksi sillä sitä tämä on. Mulle on aivan sama vaikka saisin tutkinnon amiksesta jos sillä pääsisi tähän ammattiin. Nyt mennään näin ja jos joku tärkeilijä vetää herneet nenään niin ihan sama. Kaikki meillä puhuu koulusta.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 16:09"]
"Koulu" nimityksenä yliopistosta on työväen- ja alempikeskiluokkaisen nuorison mukanaan tuoma ilmiö. Tavallaan se on siis osoitus kansan demokratisoitumisesta, vaikka en itse ko. ilmiöstä pidäkään. Kun ei enää ole kotona kasvettu perinteisiin arvoihin ja sivistykseen eikä ole ymmärrystä academian historiasta tai siitä, mitä varten yliopistot yleensä ovat olemassa, puhutaan vain "koulusta", "ollaan koulussa", "päästään koulusta". Yliopistojen sisäänottohan on vuosikymmenien saatossa kasvanut koko ajan, joten hyvin monelle opiskelijalle yliopisto on vain looginen jatke päiväkodille, peruskoululle ja lukiolle; siten siis "koulu". Olen myös huomannut AMK:sta tulijoiden puhuvan yliopistosta "kouluna".
Tokihan mukaan mahtuu vielä muutama ah-niin-trendikkään-itseironinen hipsteri, jotka ylempikeskiluokkaisesta taustastaan huolimatta kutsuvat yliopistoa kouluksi osoittaakseen kuuluvansa nokkelaan ja itseironiseen alakulttuuriin.
[/quote]
LOL, vituttaako? Ei enää pääse pätemään ylioppilaslakki päässä koko kesän ajan, jotta rahvas näkee heti, että tässä se on viisas herrarouva ja ylhäisyys. Nyt prkele pääsee duunareiden kakaratkin korkeakouluihin ja heti on taso laskenut, ni. Vaikka eihän se tietty ole laskenut, kohonnut vain koko ajan.
Mut kun ne penteleet ei ymmärrä traditioita, et pitää pönöttää ja tärkeillä ja missään nimessä ei saa kutsua yliopistoa kouluksi, herrajumala sentään. Tolvanoita ovat. Tai sit vaihtoehtoisesti hipstereitä. Mokomat nousukkaat, vievät hohdon yläluokalta ja illuusion korkeakoulujen älyllisestä vaikeudesta alemmille luokille. Siellähän nuo koulukkaat sen kun porskuttaa. Ja eliittikin joutuu punnertamaan, kun ei enää pelkällä rahalla tai suvun maineelle pitkälle pötkitä opintojen saralla, täytyy yrittää sit suhteilla.
Mutta älä hättäile: äänestä sinnikkäästi kokkareita vaan, niin eiköhän ennen pitkää saada luokkayhteiskunta takaisin ja sinäkin voit taas esittää ylioppilaslakkeinesi rahvaalle sivistyneistön ja yliyliyliopiston mallia. Eri huisaa.
Minä nimitän yliopistoa yliopistoksi, en kouluksi. Jos jonkun mielestä se on snobbailua, niin se kertoo ehkä enemmän hänestä kuin minun pyrkimyksestäni snobbailla...ihan luonnollistahan se on käyttää nimitystä "yliopisto", perinteinen kouluhan se ei todellakaan ole. . Mut jos joku sanoo yliopistoa kouluksi, ei se mua haittaa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:43"]
No ainakin kansainvälisesti yliopistoja kutsutaan kouluiksi, eikä yhtään vähennä arvostusta, esim. Harvard Business School. Sama pätee myös humanistisilla aloilla: School of arts and humanities (King's College, London).
[/quote]
Tuo "School" on osa yliopistoa. Onhan Suomessakin nykyisin "schooleja" yliopistoissa, mutta niitä kutsutaan yksiköiksi, ainakin meillä.
[/quote]
Aivan, juuri näin, mutta palataksemme alkuperäiseen pähkäilyyn, niin onhan näissä Schooleissa silti kyse yliopistollisesta koulutuksesta, joten kaippa ap voi hyvin kertoa käyvänsä koulua.
[/quote]
School on koulu, mutta myös paljon enemmän. Käsitteenä siis erilainen kuin suomen "koulu".
Käännökset tekstille school
substantiivi
koulu
school, training school
kouluaika
school, school days
koulunkäynti
schooling, school
koulukunta
school, school of thought, sect
yliopisto
university, college, varsity, school
parvi
loft, flock, swarm, gallery, bevy, school
opisto
college, academy, institute, school, training college
laitos
facility, institution, edition, establishment, installation, school
tiedekunta
faculty, school
kurssit
school
opintopäivät
school
verbi
koulia
school, train, educate
kouluttaa
train, educate, instruct, school, discipline, break in
opettaa
teach, instruct, school, tutor
Mä sanon aina meneväni aamulla kouluun. Jotenkin tuntuu tärkeilevältä puhua kavereille, etenkin niille jotka eivät ole opiskelleet, että menen aamulla yliopistoon. Juu, kaikki tietävät että opiskelen yliopistolla, ei sitä tarvitse joka kerta mainostaa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 20:20"]
Minäkin aina opiskeluaikoina puhuin koulusta, vaikka olen ainakin viidennessä polvessa akateeminen. Ehkä tuollaisten erojen korostaminen kertoo huonosta itsetunnosta tai halusta olla jotain hienompaa kuin muut? Ihme snobbailua. Koulu mikä koulu, meidän laitoksella puhuttiin tohtorikoulustakin jatko-opiskelijoiden kohdalla...
[/quote]
Pikemminkin sanoisin, että se osoittaa yliopistokoulutuksen arvostusta. Tohtorikouluhan nyt taas on ihan yleinen nimike.
[/quote]
mitä erityistä arvostusta siihen sitten tarvitaan? Eikö riitä, että suhtautuu tavallisesti. Vai onko yliopisto jollekkin joku erityinen juttu?!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:11"]
.
toisin kuin koulussa, ketään ei kiinnosta eikä kenenkään velvollisuuskiin kuulu vahtia, suoritatko ikinä tutkinnon.
[/quote]
Niin totta ja niin surullista. Tämä on se syy miksi opinnot venyy ja kaikki ei ikinä valmistu. T. Akateeminen
Aloitin Tampereen teknillisessä korkeaKOULUSSA ja se muutti nimensä Tampereen teknilliseksi yliopistoksi kesken mun lukujeni. Puhuin koko ajan kumminkin koulusta.
Mutta hei yks hyvä puoli oli, että valmistuin tuoltakin. Olin nimittäin ennestään jo insinööri, joten kätevää: voin sanoa valmistuneeni tekusta tai sanoa olevani insinööri ja ne molemmat käyvät nyt. Noiden sanojen käytöstä on ollut yleistä epätietoisuutta myös.