Miksi yliopistoa ei saa sanoa kouluksi?
Kerran käytävällä erehdyin puhumaan koulupäivästä tjmst ja joku siitä ärsyyntyi ja huusi: "Tämä ei ole mikään koulu vaan yliopisto!". Mikä siinä nyt niin otti kupoliin?
Kommentit (101)
Voi kai sitä sanoa kouluksikin, tai päiväkodiksi, mutta yliopisto se kuitenkin on. Yleensähän asioista kannattaa puhua niiden oikeilla nimillä.
Toki yliopistoissa annetaan myös perustutkinto-opetusta, mutta ei se silti tee kyseisestä instituutiosta koulua. Opetushan ei myöskään ole erityisen koulumaista, vaan opiskelija vastaa opinnoistaan itsenäisesti, ja suorittaa haluamansa kurssit haluamassaan aikataulussa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:43"]
No ainakin kansainvälisesti yliopistoja kutsutaan kouluiksi, eikä yhtään vähennä arvostusta, esim. Harvard Business School. Sama pätee myös humanistisilla aloilla: School of arts and humanities (King's College, London).
[/quote]
Tuo "School" on osa yliopistoa. Onhan Suomessakin nykyisin "schooleja" yliopistoissa, mutta niitä kutsutaan yksiköiksi, ainakin meillä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:43"]
No ainakin kansainvälisesti yliopistoja kutsutaan kouluiksi, eikä yhtään vähennä arvostusta, esim. Harvard Business School. Sama pätee myös humanistisilla aloilla: School of arts and humanities (King's College, London).
[/quote]
Tuo "School" on osa yliopistoa. Onhan Suomessakin nykyisin "schooleja" yliopistoissa, mutta niitä kutsutaan yksiköiksi, ainakin meillä.
[/quote]
Aivan, juuri näin, mutta palataksemme alkuperäiseen pähkäilyyn, niin onhan näissä Schooleissa silti kyse yliopistollisesta koulutuksesta, joten kaippa ap voi hyvin kertoa käyvänsä koulua.
Kysehän on tämän pohtimisesta: "kaikki koulut eivät ole yliopistoja, mutta kaikki yliopistot ovat kouluja". Onko näin?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:19"]
Paitsi että perustutkintoa suorittaville yliopisto-opiskelijoille nimenomaan opetetaan lähes pelkästään vanhaa tietoa, eikä mulle ole paskan vertaa väliä mikä asioita opettava henkilö on koulutukseltaan ja tekeekö tutkimusta vai ei tai mitä vain. Täten puhun siis edelleen koulusta kun suoritan perustutkintoa yliopistossa.
Siinä vaiheessa jos päätyy jatko-opiskelijaksi ja tekemään tutkimusta ja mahdollisesti opettamaan asioita niin voi jo ehkä miettiä rupeavansa käyttämään jotain muutakin termiä kuin että on koulussa, mutta itse en varmaan jaksaisi. Ihan yksi paskan hailee mulle ja itse kierrän kaukaa ihmiset joille on niin suuri ja ihmeellinen saavutus kun on oikein YLIOPISTOSSA ja on pakko korostaa asiaa että kaikille on varmasti selvää että henkilö on nimenomaan YLIOPISTOSSA.
[/quote]
Ei uskoisi, että tuolla asenteella oleva ylipäätään opiskelee yliopistossa...
Minä kävin koulussa ja tokihan se koulu olikin, tiedekorkeakoulu. Se ainoa niistä, joka oli ylpeä nimestään eli josta ei tullut yliopistoa ennen yhdistymistä. Kyllä se yliopisto perusopiskelijalle pitkälti on koulu, ei tiedeyhteisö.
Me puhuttiin amiksessa (kauppaoppilaitos) koulusta ja opettaja suuttui ja huusi, ettei kyseessä ole koulu, vaan opisto! Vain kuulemma peruskoululaiset käyvät koulua.
Nykyään on todellakin tapana kutsua kaikkia opinahjoja kouluiksi. Ajat muuttuvat ja sanasto. Kaikki akateemiset kaverini ovat kutsuneet yliopistoa kouluksi.
Vähän sama ilmiö on siinä, että nykyään kaikki paikkoja, joihin ihmiset kokoontuu ja jossa saa alkoholia, kutsutaan baareiksi. Oli kyseessä yökerho, disco, pubi --- baareja kaikki tyystin arkikielessä.
Opiskelen yhteiskuntatieteellisessä ja opiskelukaverit on pääasiassa niitä, jotka suuttuvat jos yliopistoa sanoo kouluksi. No, he ovat muutenkin sellaisia paskantärkeitä vasemmistolaisia, jotka kovaan ääneen kailottavat "viisauksiaan" joka paikassa, että kaikille tulisi selväksi että TÄSSÄ ON KUULKAAS YLIOPISTO-OPISKELIJOITA :D
Minä käyn koululla, mulla on koulua jne. Enkä tajua miten se voi olla jollekin ongelma.
Kun itse olin yliopisto-opiskelija kauan sitten, puhuttiin aina yliopistosta. Nyt lapseni opiskelee yliopistossa ja sanoi, että hän ja muutkin käyttävät aika koulu-nimitystä. Hyvä näin.
Jaa, kyllä kai sitä voi sanoa. Onhan se korkeakoulu. Yliopisto kuullostaa tietty hienommalta kuin "tavallinen sana koulu. Herkkä hipiä jollakin. Korkekoulaisia. Niitähän yliopistossa opiskelvat ovat. Hieno juttu Opiskeluoikeus korkeakoulussa ja missä vain koulussa. Onnea ja tsemppiä kaikille opintoihinsa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 22:53"]
Opiskelen yhteiskuntatieteellisessä ja opiskelukaverit on pääasiassa niitä, jotka suuttuvat jos yliopistoa sanoo kouluksi. No, he ovat muutenkin sellaisia paskantärkeitä vasemmistolaisia, jotka kovaan ääneen kailottavat "viisauksiaan" joka paikassa, että kaikille tulisi selväksi että TÄSSÄ ON KUULKAAS YLIOPISTO-OPISKELIJOITA :D
Minä käyn koululla, mulla on koulua jne. Enkä tajua miten se voi olla jollekin ongelma.
[/quote]
Näistä vastauksista kyllä huomaa koulun ja yliopiston eron. :D Toiset kiroilevat ja arvostelevat muita, toiset perustelevat sivistyneesti. Juu, taidan edelleenkin käydä yliopistoa.
Yliopisto = tiedekorkeakoulu. Toisinaan organisaation nimeen on otettu 'yliopisto' (esim. Helsingin yliopisto). Toisinaan nimeen on otettu 'korkeakoulu' (esim. kauppakorkeakoulu). Toisinaan 'yliopisto' on katto-organisaation nimi, ja 'korkeakoulu' on yksikön nimi (esim. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu).
Puhekielessä pitkiä sanoja ja termejä lyhennetään, ja hyvä niin. Kuka jaksaa puhua korkeakoululle menemisestä - saati tiedekorkeakoululle menemisestä. Puhekieli toimii niin, että mennään koululle. Samalla tavalla puhekielessä mennään paskalle eikä ulostamaan. Mutta antaa paskantärkeiden kansalaisten ulostaa.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 16:09"]
"Koulu" nimityksenä yliopistosta on työväen- ja alempikeskiluokkaisen nuorison mukanaan tuoma ilmiö. Tavallaan se on siis osoitus kansan demokratisoitumisesta, vaikka en itse ko. ilmiöstä pidäkään. Kun ei enää ole kotona kasvettu perinteisiin arvoihin ja sivistykseen eikä ole ymmärrystä academian historiasta tai siitä, mitä varten yliopistot yleensä ovat olemassa, puhutaan vain "koulusta", "ollaan koulussa", "päästään koulusta". Yliopistojen sisäänottohan on vuosikymmenien saatossa kasvanut koko ajan, joten hyvin monelle opiskelijalle yliopisto on vain looginen jatke päiväkodille, peruskoululle ja lukiolle; siten siis "koulu". Olen myös huomannut AMK:sta tulijoiden puhuvan yliopistosta "kouluna".
Tokihan mukaan mahtuu vielä muutama ah-niin-trendikkään-itseironinen hipsteri, jotka ylempikeskiluokkaisesta taustastaan huolimatta kutsuvat yliopistoa kouluksi osoittaakseen kuuluvansa nokkelaan ja itseironiseen alakulttuuriin.
[/quote]
Osui ja upposi! Opiskelen tohtoriksi eräältä eräältä tekniikan alalta ja olen taustaltani ylempää keskiluokkaa. Sanon yliopistoa kouluksi etupäässä ollakseni nokkela tai ainakin jotenkin maanläheisempi matalammin koulutettuja kohtaan. Tutkimusmaailmassa tai virallisissa yhteyksissä puhun tietysti aina yliopistosta.
Minusta koko yliopistokäsite aukeaa vasta jatko-opintojen myötä. Maisteria saati kandia ei voi nykypäivänä pitää erityisen korkeakoulutettuina.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 16:09"]
"Koulu" nimityksenä yliopistosta on työväen- ja alempikeskiluokkaisen nuorison mukanaan tuoma ilmiö. Tavallaan se on siis osoitus kansan demokratisoitumisesta, vaikka en itse ko. ilmiöstä pidäkään. Kun ei enää ole kotona kasvettu perinteisiin arvoihin ja sivistykseen eikä ole ymmärrystä academian historiasta tai siitä, mitä varten yliopistot yleensä ovat olemassa, puhutaan vain "koulusta", "ollaan koulussa", "päästään koulusta". Yliopistojen sisäänottohan on vuosikymmenien saatossa kasvanut koko ajan, joten hyvin monelle opiskelijalle yliopisto on vain looginen jatke päiväkodille, peruskoululle ja lukiolle; siten siis "koulu". Olen myös huomannut AMK:sta tulijoiden puhuvan yliopistosta "kouluna".
Tokihan mukaan mahtuu vielä muutama ah-niin-trendikkään-itseironinen hipsteri, jotka ylempikeskiluokkaisesta taustastaan huolimatta kutsuvat yliopistoa kouluksi osoittaakseen kuuluvansa nokkelaan ja itseironiseen alakulttuuriin.
[/quote]
LOL, vituttaako? Ei enää pääse pätemään ylioppilaslakki päässä koko kesän ajan, jotta rahvas näkee heti, että tässä se on viisas herrarouva ja ylhäisyys. Nyt prkele pääsee duunareiden kakaratkin korkeakouluihin ja heti on taso laskenut, ni. Vaikka eihän se tietty ole laskenut, kohonnut vain koko ajan.
Mut kun ne penteleet ei ymmärrä traditioita, et pitää pönöttää ja tärkeillä ja missään nimessä ei saa kutsua yliopistoa kouluksi, herrajumala sentään. Tolvanoita ovat. Tai sit vaihtoehtoisesti hipstereitä. Mokomat nousukkaat, vievät hohdon yläluokalta ja illuusion korkeakoulujen älyllisestä vaikeudesta alemmille luokille. Siellähän nuo koulukkaat sen kun porskuttaa. Ja eliittikin joutuu punnertamaan, kun ei enää pelkällä rahalla tai suvun maineelle pitkälle pötkitä opintojen saralla, täytyy yrittää sit suhteilla.
Mutta älä hättäile: äänestä sinnikkäästi kokkareita vaan, niin eiköhän ennen pitkää saada luokkayhteiskunta takaisin ja sinäkin voit taas esittää ylioppilaslakkeinesi rahvaalle sivistyneistön ja yliyliyliopiston mallia. Eri huisaa.
[/quote]
Entisajassa on myös monia hyviä perinteitä, joita olisi mukava säilyttää. Yliopisto on hieno instituutio ja olisi sääli jos lippalakkeja sisällä päässään pitävä ja TV:stä putousta tuijottava hupparikansa valtaisi sen kokonaan. Siksi toivoisinkin, että sisäänottoa karsittaisiin edes vähän ja ihmisiltä odotettaisiin edes perustapoja.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 21:36"]
Mä käyn yliopistoa että voisin valmistua haluamaani ammattiin. Tutkimuksen tekeminen ei vähääkään kiinnosta, teen vain sen mitä on pakko että saan paperit ja pääsen duuniin. Kaikki hatunnosto niille jotka tutkimusta jaksaa tehdä mutta ei ole mun juttuni. Opiskeluni on todella koulumaista; saan valmiin lukujärjestyksen jota on pakko noudattaa, akateemisesta vapaudesta ei tietoakaan. Todellakin kutsun tätä kouluksi sillä sitä tämä on. Mulle on aivan sama vaikka saisin tutkinnon amiksesta jos sillä pääsisi tähän ammattiin. Nyt mennään näin ja jos joku tärkeilijä vetää herneet nenään niin ihan sama. Kaikki meillä puhuu koulusta.
[/quote]
Olet yliopiston syöpä!
Yliopisto on opistotasoinen koulu, kun taas ammattikorkeakoulu on sentään korkeakoulu.
Kaikesta sita suomalaiset keksivatkin tapella! Ihmeellinen luokkayhteiskunta jossa jokainen yrittaa kynsin hampain olla muitten ylapuolella vaikka kuinka keinotekoisestikin. Voi kun siella YLIOPISTOSSA opetettaisiin kaytostapojakin, jotain positiivista mika nakyisi heti ulospainkin ja jota kaikki muut sitten alyaisivat kunnioittaa. Niinkuin jotain kirkasta hohtoa.
Kiinnostaisi tietaa kaytteko kaupassa (Siwa), marketissa (S-konserni) vai tavaratalossa (Stockmann). Kyllahan niilla on ihan selva taso- ja saatyero.
T. Kiitollinen maanpetturi.
No sitä samaahan se pääpiirteissän oli kuin peruskoulu ja lukiokin. Puhuuko joku lukiosta lukiona?
Lähdetkö huomenna kolmelta kahville?
- En pääse, on lukiota?
Tyhmältä kuulostaa.
Minä en osannut puhua koulusta, koska se ei mielestäni luontevasti kuvannut opiskelua. Opiskelu ei ollut yhtään koulumaista.
Varmaan riippuu tiedekunnasta ja oppiaineestakin, miten luontevasti koulumaisuus istuu opiskeluun.