Miksi yliopistoa ei saa sanoa kouluksi?
Kerran käytävällä erehdyin puhumaan koulupäivästä tjmst ja joku siitä ärsyyntyi ja huusi: "Tämä ei ole mikään koulu vaan yliopisto!". Mikä siinä nyt niin otti kupoliin?
Kommentit (101)
"Koulu" nimityksenä yliopistosta on työväen- ja alempikeskiluokkaisen nuorison mukanaan tuoma ilmiö. Tavallaan se on siis osoitus kansan demokratisoitumisesta, vaikka en itse ko. ilmiöstä pidäkään. Kun ei enää ole kotona kasvettu perinteisiin arvoihin ja sivistykseen eikä ole ymmärrystä academian historiasta tai siitä, mitä varten yliopistot yleensä ovat olemassa, puhutaan vain "koulusta", "ollaan koulussa", "päästään koulusta". Yliopistojen sisäänottohan on vuosikymmenien saatossa kasvanut koko ajan, joten hyvin monelle opiskelijalle yliopisto on vain looginen jatke päiväkodille, peruskoululle ja lukiolle; siten siis "koulu". Olen myös huomannut AMK:sta tulijoiden puhuvan yliopistosta "kouluna".
Tokihan mukaan mahtuu vielä muutama ah-niin-trendikkään-itseironinen hipsteri, jotka ylempikeskiluokkaisesta taustastaan huolimatta kutsuvat yliopistoa kouluksi osoittaakseen kuuluvansa nokkelaan ja itseironiseen alakulttuuriin.
Pitääkö olla viisas jotta pääsee yli opistoon? Minusta se yli opisto on vaa semmonen koulu joka kestää ja kestää ja kestää en olekkaan koskaan tajunnu mitä hyötyy siitä on että lukee ittensä yli opistossa yli oppilaaksi tai maisteriksi. Ei siitä oikeesti taijja olla mitää hyötyy vaikka ylioppilaat luulee olevansa viisaita kun jumittavat koulussa melkei kolmekymmentä vuotiaaksi. Ja sitten ne lainat ja muut sitte pitäis muka saada parempaa palkkaa että kun on istunnu koulussa vuosi tolkulla.
Mä sanoin aina että yliopistolle, mutta ajattelin enemmänkin rakennusta kuin oppilaitosta. Kauppakorkeakoulua taas sitten tuli aina sanottua kouluksi tai kutsuttua sen lempinimellä.
Opiskelen yliopistossa ja sanon yliopistoa kouluksi. Jos olen esim. menossa yliopistolle, sanon "Meen kouluun". Hassua olisi sanoa, että olen menossa korkeakouluun. Kaikki tutut kyllä tietää, mitä sillä koululla tarkoitan.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:33"]Kerran käytävällä erehdyin puhumaan koulupäivästä tjmst ja joku siitä ärsyyntyi ja huusi: "Tämä ei ole mikään koulu vaan yliopisto!". Mikä siinä nyt niin otti kupoliin?
[/quote] No, itse kävin yliopiston 90 luvulla ja kyllä silloin mentiin yliopistolle eikä siinä ollut mitään elitististä. Luultavasti se kouluksi kutsuminen on tullut sen jälkeen ja se särähtää mun korvaan, ei voi mitään. Koulusta tulee mieleen ammattikoulu mutta yliopistolta valmistuu myös muita kuin tietyn ammatin osaajia esim valtiotiede tai taloustiede.
Meillä on ainakin niin koulumaista kun lukujärjestyskin tulee valmiina nokan eteen. Ja meitä hyysätään kuin koululaisia. Opiskelen lääkiksessä. Joskus käydään yliopistolla (päärakennuksesta puhutaan jossa on jotain matemaattis-luonnontiet. Ym.)
Selvä provo!
Tyttöni opiskelee teknillisessä yliopstossa (=DI-opinnnot), mutta puhuu aina koulusta. Ymmärsin, että muutkin kaverit, jotka opiskelevat toisissa yliopistoissa.
Minä puhuin aina yliopistosta kouluna samoin kun kaverini, ei mennyt herneitä nekkuun kellään.
Minä puhun kyllä koulusta ja vähän ironisesti koulupäivistä ("Onpas huomenna pitkä koulupäivä"), siis puhekielessä. Tosin meidän opinnot ovatkin kyllä poikkeuksellisen koulumaisia, ja puhun myös luennoista, opiskelusta ja yliopistosta. MUTTA jos jonkun yliopisto-opiskelijan pitää tosissaan kysyä, miksi yliopisto ei ole koulu, on kyllä jotain mennyt pahasti pieleen...
Minä kyllä puhuin aina yliopistosta ihan arkikielessäkin. Eikö tämä olekaan ihan selvä juttu kaikille yo-laisille?
Ehkä nykyään sitten yo:llakin puhutaan koulusta. Surullista, tulee vähän mieleen että taso on laskenut liian isojen sisäänottomäärien myötä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 16:23"]
Minä en osannut puhua koulusta, koska se ei mielestäni luontevasti kuvannut opiskelua. Opiskelu ei ollut yhtään koulumaista.
Varmaan riippuu tiedekunnasta ja oppiaineestakin, miten luontevasti koulumaisuus istuu opiskeluun. [/quote]
Just näin. Esim. "lääkis" armaan on koulumaisempaa kuin humanistinen tai yhteiskuntatieteellinen.
Ei mullekaan kyllä tullut koskaan koulu mieleen yliopistosta. Se oli niin täysin erilaista menoa.
Miten tämä voi olla niin suuri ongelma joillekin? Koulu kuin koulu, ei sinne yliopistoon niin vaikea ole päästä. Oma mies pääsi heittämällä sisään, samoin siskoni. Suoritti vasemmalla kädellä koko KOULUN ja sai gradusta 4. Luentojen taso vaihteli huomattavasti ja ei ainakaan näillä minun lähiomaisilla ole tarvetta korostaa, että ovat akateemisia ja sitä tätä tuota. Minä aprikoin kahden vaiheilla, hakeakko vaiko eikö, vai mitä teen...aivan takuulla pääsisin sisään, jos päätän hakea. Ihan turhaa hypetystä ja itsensä korottamista joillakin.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 16:58"]
Miten tämä voi olla niin suuri ongelma joillekin? Koulu kuin koulu, ei sinne yliopistoon niin vaikea ole päästä. Oma mies pääsi heittämällä sisään, samoin siskoni. Suoritti vasemmalla kädellä koko KOULUN ja sai gradusta 4. Luentojen taso vaihteli huomattavasti ja ei ainakaan näillä minun lähiomaisilla ole tarvetta korostaa, että ovat akateemisia ja sitä tätä tuota. Minä aprikoin kahden vaiheilla, hakeakko vaiko eikö, vai mitä teen...aivan takuulla pääsisin sisään, jos päätän hakea. Ihan turhaa hypetystä ja itsensä korottamista joillakin.
[/quote]
Niin ja ei näistä valmistuneista nyt mitään tutkijoita tai mullistavia tieteentekijöitä tullut. Samoissa palkkatöissä mitä muutkin. Taitaa aika harvassa olla ne suuret tutkijat ja tieteilijät, mutta toki jokainen akateeminen av-mamma on näitä ainakin omasta mielestään ;).
[/quote]
"Aivan takuulla pääsisin sisään..." tuota noin, oikeat sisäänottomäärät tulevat monille tällaisille henkilöille yleensä yllätyksenä. Ihan vain vinkkinä.
Ja yliopisto on yliopisto, ei koulu. Tämän pitäisi olla kaikille opiskelua tunteville selvää. Jos se tuntui kouululta, ette tainneet opiskella millään kovin tasokkaalla laitoksella.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 16:58"]Miten tämä voi olla niin suuri ongelma joillekin? Koulu kuin koulu, ei sinne yliopistoon niin vaikea ole päästä. Oma mies pääsi heittämällä sisään, samoin siskoni. Suoritti vasemmalla kädellä koko KOULUN ja sai gradusta 4. Luentojen taso vaihteli huomattavasti ja ei ainakaan näillä minun lähiomaisilla ole tarvetta korostaa, että ovat akateemisia ja sitä tätä tuota. Minä aprikoin kahden vaiheilla, hakeakko vaiko eikö, vai mitä teen...aivan takuulla pääsisin sisään, jos päätän hakea. Ihan turhaa hypetystä ja itsensä korottamista joillakin.
[/quote]Haista kukkanen, oman perspuolen reiästä! Sisälle on kova tunku nykyisin ja pieni osa otetaan sisään. Jotkut käyvät kalliita kursseja päästäkseen halutuimmille aloille. Yohon olu kova kilpailu jo 90 -luvulla, puhumattakaan nyt.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 17:19"]
[/quote]
"Aivan takuulla pääsisin sisään..." tuota noin, oikeat sisäänottomäärät tulevat monille tällaisille henkilöille yleensä yllätyksenä. Ihan vain vinkkinä.
Ja yliopisto on yliopisto, ei koulu. Tämän pitäisi olla kaikille opiskelua tunteville selvää. Jos se tuntui kouululta, ette tainneet opiskella millään kovin tasokkaalla laitoksella.
[/quote] No sitten kun sinakin nirppanokka haet ja paaset Harvardiin suorittamaan tohtorintutkintoa niin ala ota nokkaasi kun sinulta kysytaan mita koulua kayt. School/College on yleisin nimitys, ei kukaan kysy " which University do you go to?"
Itselläni oli useita laudatureja ja olen akateeminen AINAKIN kuudennessa polvessa. Yliopisto EI ole koulu, yliopisto on laitos. Myös mieheni on akateeminen ja työskentelee tutkijana ministeriössä samalla kun luo akateemista uraa. Itse luon akateemisen urani mammaloman jälkeen, kun on taas aika keskittyä itseeni. Sitä ennen käyn akateemiset perintötekijät omaavan vauvamme kanssa jumppaväikkäriuintivalmennuskurssilla, jotta myös esikoisestamme tulee vähintäänkin maisteri, ehkä jopa lisensiaatti. Tavoitteeni on olla Suomen ensimmäinen tohtori jumppaväikkäriuintivalmennuspedagogiikan logistiikasta, mutta kakki aikanaan !-)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:33"]
Kerran käytävällä erehdyin puhumaan koulupäivästä tjmst ja joku siitä ärsyyntyi ja huusi: "Tämä ei ole mikään koulu vaan yliopisto!". Mikä siinä nyt niin otti kupoliin?
[/quote]
Onks tää vähän sama juttu, kun lääkäriksi opiskelevia ei kutsuta opiskelijoiksi vaan kandeiksi?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 17:52"]
Itselläni oli useita laudatureja ja olen akateeminen AINAKIN kuudennessa polvessa. Yliopisto EI ole koulu, yliopisto on laitos. Myös mieheni on akateeminen ja työskentelee tutkijana ministeriössä samalla kun luo akateemista uraa. Itse luon akateemisen urani mammaloman jälkeen, kun on taas aika keskittyä itseeni. Sitä ennen käyn akateemiset perintötekijät omaavan vauvamme kanssa jumppaväikkäriuintivalmennuskurssilla, jotta myös esikoisestamme tulee vähintäänkin maisteri, ehkä jopa lisensiaatti. Tavoitteeni on olla Suomen ensimmäinen tohtori jumppaväikkäriuintivalmennuspedagogiikan logistiikasta, mutta kakki aikanaan !-)
[/quote]
No mutta voi kuinka hienoa! Akateemisen perheenne arvostus nousee entisestään viimeistään siinä vaiheessa, kun esikoisestanne tulee uimamaisteri!
Olette varmasti keskimääräistä onnellisempi perhe. Tosin minulla ei ole viimeisintä tarkkaa keskiarvoa tiedossani, vaikka olen itsekin akateeminen, koska tutkin työkseni määräaikaisena tutkimusavustajana käpyjen kihlautumista ja sen negatiivista vaikutusta evoluution teologiaan, mutta onnea joka tapauksessa!
Up