Vihdoinkin päivähoito vain niille jotka sen tarvitsevat
Kommentit (79)
Kuka määrittelee päivähoidon tarpeen ja missä menee raja että voiko saada hoitopaikkaa vai ei?
Miten on kokoomuslaisen yrittäjän laita? Ei taida paikkaa herua, sillä yrittäjillä on mahdollisuus sovitella työaikansa niin, että pärjää ilman hoitopaikkaa? Puhumattakaan jos työskentelee kotona, silloin ei ainakaan saa hoitopaikkaa?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 07:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 07:33"]
Se on vasta ehdotus.
Itse vein aikoinaan lapset päivähoitoon työttömänä ollessani. Ehtivät olla siellä melkein 2kk "turhaan". Sitten pääsin 3pv varoitusajalla kurssille, jonka harjoittelupaikkaan työllistyin ja siellä olen vieläkin (ollut jo 11v). Ilman "turhaa" päivähoitoa tuo ei olisi onnistunut. Mutta tietenkin kaikkien kannalta olisi ollut parempi, että olisin edelleenkin työtön? Pääasia, ettei päivähoitoa olisi käytetty "turhaan".
[/quote]
Eikös sen päivähoitopaikan kuitenkin saa melko nopeasti jos saa työpaikan? Kaikkia tilanteita ei tietenkään aina voida ehkäistä, mutta jos jostain on säästettävä niin miksi ei tällaisesta, joka ei ketään vie vararikkoon (toisin kuin jos kaikki sosiaaliturva poistetaan..).
[/quote]Jos työtä tarjotaan alkavaksi huomsesta, niin riittääkö se että hoitopaikan saa ensikuun alusta?
Periaatteessa hyväksyn hoito-oikeuden rajottamista, mutta en nykyisellä systeemilllä. Jos hoito-oikeutta rajataan, niin sitten se pitää tarvittaessa saada heti. Eli jos aamulla tulee kutsu työhaastatteluun, niin pitää olla paikka mihin lapsen saa heti hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 07:42"]
No tämä asia liittyisi minuun, mutta kun en halua tunkea lapsiani mihinkään ylitäyteen päiväkotiin vaan lapsemme saa olla kotona kouluun asti.
Ja kyllä KÄSI YLÖS, kaikki tuki pois toimeentulosta lähtien ja tarhaan vain ne lapset, joiden vanhemmat ovat töissä ja maksavat veronsa.
[/quote]No mitä vittua sinä olet täällä jauhamassa päivähoidosta kun et sitä edes käytä.
Poistetaan kotihoidon tuki, jokaisen oma valinta jääkö lasten kanssa kotiin, ei pidä jäädä jos ei ole varaa.
Mun mielestä vähän kaks piippunen juttu.. Toisaalta joo, hyvä jos rajotetaan mutta mitäs kun on liian paljon niitä lapsia joiden on parempi olla tarhassa päivät kun kotona vaikka vanhempi/mmat sielä olisikin. Ja kun näitä ei edes lastensuojelun piiriin saada, kun kaikki näyttää ns. Normaalilta...
Eli teidän mielestänne esim. kuntouttava päivähoitokin pitäisi poistaa?
Hoidin esikoista hänen kolmivuotissyntymäpäiväänsä asti kotona. Puhetta ei tullut, sosiaalisia taitoja nolla, vaikka kävinkin puistoissa ja kaikkialla missä muita lapsia oli. Kaksi lastenlääkäriä, puheterapeutti ja foniatri sanoivat että lapsi pitää laittaa päiväkotiin. Ja kyllä, meillä luetaan paljon, lauletaan, lorutellaan ja vaikka mitä, mutta lapsi ei puhunut. Silti kaikkein eniten ollut apua siitä että lapsi on ollut hoidossa aamupäivisin 4h. Puhetta on alkanut tulemaan puolen vuoden aikana todella nopeasti.
Mutta meidänkin tilanne on siis ilmeisesti turha vai?
EI, en ole syyllistynyt millään tavoin. Yritän vain saada ihmisiä tajuamaan ettei kaikki lapset ole ns. turhaan hoidossa, vaikka toinen vanhemmista olisikin kotona. Jotkut jopa sanovat etteivät jaksa esikoista kotona kun toinen lapsi syntyi, vaikka se esikoinen olisikin kuntouttavassa hoidossa. Ihmismieli on siitä jännä että jotkut ottavat mieluumin vastaan paheksunnan kuin säälin.
Entäs päivähoidon syrjäytymistä estävä vaikutus? Se pitää työttömän vanhemman elämänsyrjässä kiinni kun pitää edes aamuisin nousta viemän lapsi päivähoitoon, jos ei ole mitään muuta sisältöä enää elämässä. Olisiko parempi että lapsikin jäisi kotiin syrjäytymään vanhempiensa kanssa jo alle kouluikäisenä?
Nykyinen systeemi toimii aika hyvin, miksi se pitäisi romuttaa?
Kotihoidontukea nostamalla saadaan lapisia halvemman hoidon pariin ja sillä että omien lapisien ohella saisi tienata verovapaasti hoitamalla muiden lapsia.
Syrjäytykööt jos ei vanhempi saa persettä ylös, ei sitä silti tarvitse yhteiskunnan maksaa.
Meidän perhe maksaa yhteensä veroja kuukaudessa vajaa 3000e. Jos sillä rahalla ei saa päivähoitopaikkaa, vaikka toinen kotona olisikin, niin mun puolesta lakkautetaan koko sosiaaliturva. Eipähän tarvitse maksaa sitten kaikkien pummien elatusta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 08:44"]Meidän perhe maksaa yhteensä veroja kuukaudessa vajaa 3000e. Jos sillä rahalla ei saa päivähoitopaikkaa, vaikka toinen kotona olisikin, niin mun puolesta lakkautetaan koko sosiaaliturva. Eipähän tarvitse maksaa sitten kaikkien pummien elatusta.[/quote]
Niin no sitä vain ei saa kukin itse tykönään päättää, mistä maksaa ja mistä ei. Minä lakkauttaisin mielelläni kaikki lapsilisät, kotihoidontuet ja muut tämmöiset itse aiheutetut kulut. Koko sosiaaliturvaa nyt ei tulla lakkaamaan, vaan otetaan varmaan kaikilta vähän (tai paljon). Eihän teidän verorahat minkään alkoholistin kuntouttamiseen mene, vaan suurimmaksi osaksi kouluihin, teihin, sairaaloihin, kirjastoihin jne, joita varmaan itsekin käytät.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 08:26"]
Syrjäytykööt jos ei vanhempi saa persettä ylös, ei sitä silti tarvitse yhteiskunnan maksaa.
[/quote]
Sulla on aika rankat mielipiteet ja veikkaan , että olet nuori ja uskon, että (toivon) elämä opettaa suakin.
Kotihoidon tuki pois, ei pidä tehdä lapsia jos ei ole varaa hoitaa niitä kotona.
Nyt kuuluu *auts* kun kalahti nilkkaan teille huutelijoille ;)
Olen kyllä aika paljon myös sillä kannalla että turhat päivähoidon kuormittajat pois.
Vaikka kaipa sinne nytkin on sosiaalitapauksilla etusija, luulen.
Asumistuet myös ihan turhia..ja myös kotihoidontuet jos lapset kuitenkin roudataan muualle säilöön.
Perinteinen vanha lapsilisä voisi jäädä, tosin siihenkin voitaisi laittaa tuloraja että vain köyhemmille. Ei tämä yhteiskunta millään kestä kaikkien hyysäämistä, eikä sosiaalipummeja määrättömästi, ihmisten täytyy itse myös tehdä jotain eteensä. Hankkikoon lapsia ne joilla on siihen varaa, samoin työttömyyskorvaukset tulisi olla olematta heille jotka eivät mitään sen eteen suostu tekemään. Paljon on löysää poistettavissa.
Ja kyllä, olen perheellinen ihminen ja tämä on mielipiteeni.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 08:11"]
Entäs päivähoidon syrjäytymistä estävä vaikutus? Se pitää työttömän vanhemman elämänsyrjässä kiinni kun pitää edes aamuisin nousta viemän lapsi päivähoitoon, jos ei ole mitään muuta sisältöä enää elämässä. Olisiko parempi että lapsikin jäisi kotiin syrjäytymään vanhempiensa kanssa jo alle kouluikäisenä?
Nykyinen systeemi toimii aika hyvin, miksi se pitäisi romuttaa?
Kotihoidontukea nostamalla saadaan lapisia halvemman hoidon pariin ja sillä että omien lapisien ohella saisi tienata verovapaasti hoitamalla muiden lapsia.
[/quote]
Nykyinen systeemi pitää romuttaa siksi, että siihen ei kohta enää ole varaa. Kohta meillä ei enää ole varaa minkäänlaiseen sosiaaliturvaan, ilmaiseen koulutukseen, eläkkeisiin eikä juuri mihinkään muuhunkaan. Onko se epäselvää kellekään, joka vähänkään seuraa, mitä taloudessa ja maailmalla tapahtuu?
Suurimmalle osalle näyttää olevan täysin epäselvää missä mennään ja elävät luulossa että kyllä yhteiskunta hoitaa jos ei itse viitsi/voi saada mitään aikaiseksi.
Ei huoleta yhtään, kuvittelevat että kaikki jatkuu ennallaan, mutta ei se ihan niin taida mennä. En ole tähänkään asti ymmärtänyt miten herkästi Suomessa huudetaan yhteiskuntaa apuun..kun mulle kuuluu! Kyllä monessa maassa ihmetellään sitä miten tällä maalla on varaa, eikä oikein olisi edes.
"Sulla on aika rankat mielipiteet ja veikkaan , että olet nuori ja uskon, että (toivon) elämä opettaa suakin."
En ole nuori, elämä on opettanu ja siksi voin huoletta todeta, että syrjäytykööt, yleensä ei lapset sieltä puusta kauaksi muutenkaan putoa.
Nyky-yhteiskunnan on lopetettava tarpeettomien ja hyödyttömien tukeminen.
Lapsenteko oikeus vain harvoille, nykyinen roska-sakki (sosiaalielätit) pakko sterilisaatioon. Niin ikävää kuin se onkin, mutta he eivät tätä maata kasassa pidä kun ei se suju se sohvalta nousukaan.
Nämä jutut pätee tietysti myös silloin, jos aiemmin tarpeellinen ja hyödyllinen sairastuu johonkin vakavaan ja kalliiseen sairauteen, jätetään suosiolla hoitamatta, kun terveitäkin on vaikka millä mitalla, eikä ole enää huonoja geenejäänkään levittämässä ja työyhteisön ilmapiiriä pilaamassa. Taikka jos oma lapsi halvaantuu tms, ei siitä enää työntekijäksi ole, ei mitään kuntoutuksia ja muita moiselle.
Oleko ainut joka ei käytä päiväkotia isommille lapsilleen (vauvan kanssa kotona) mutta silti sallisin muiden niin tekevän. Minusta tuo on hyvä oikeus niille, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat isommille lapsilleen päiväkotia. Minä en tavitse, mutta joku voi tarvita,
Yksityiset hoitomuodot on aika hyvä vaihtoehto.