Vihdoinkin päivähoito vain niille jotka sen tarvitsevat
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 07:50"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 07:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 07:33"]
Se on vasta ehdotus.
Itse vein aikoinaan lapset päivähoitoon työttömänä ollessani. Ehtivät olla siellä melkein 2kk "turhaan". Sitten pääsin 3pv varoitusajalla kurssille, jonka harjoittelupaikkaan työllistyin ja siellä olen vieläkin (ollut jo 11v). Ilman "turhaa" päivähoitoa tuo ei olisi onnistunut. Mutta tietenkin kaikkien kannalta olisi ollut parempi, että olisin edelleenkin työtön? Pääasia, ettei päivähoitoa olisi käytetty "turhaan".
[/quote]
Eikös sen päivähoitopaikan kuitenkin saa melko nopeasti jos saa työpaikan? Kaikkia tilanteita ei tietenkään aina voida ehkäistä, mutta jos jostain on säästettävä niin miksi ei tällaisesta, joka ei ketään vie vararikkoon (toisin kuin jos kaikki sosiaaliturva poistetaan..).
[/quote]Jos työtä tarjotaan alkavaksi huomsesta, niin riittääkö se että hoitopaikan saa ensikuun alusta?
Periaatteessa hyväksyn hoito-oikeuden rajottamista, mutta en nykyisellä systeemilllä. Jos hoito-oikeutta rajataan, niin sitten se pitää tarvittaessa saada heti. Eli jos aamulla tulee kutsu työhaastatteluun, niin pitää olla paikka mihin lapsen saa heti hoitoon.
[/quote]
Jo on vaatimukset. Sitten vain maksamaan omasta pussista. Päivähoidon hinnaksi 500 euroa per päivä/ per lapsi. Sen maksaa vanhempi itse
[/quote]
Eli on kohtuuton vaatimus että henkilön joka työllistyy pitäisi saada päivähoitopaikka juuri silloin kun työt pitäisi aloittaa? Olet idiootti. Toivottavasti jäät työttömäsi. Tämän jälkeen työkkäri tarjoaa sinulle kolmen päivän varoitusajalla kurssipaikkaa joka on aloitettava. Lapselle et saa päivähoitopaikkaa joten et voi aloittaa kurssia. Sinulta katkaistaan kolmeksi kuukaudeksi työttömyyskorvaus. Olet varmaan avaruusolio joka pystyy elämään ilman rahaa ja ruokaa. Jos et ole menet sossuun ja joudut elmään sossun toimeentulotuella!
[/quote]
Noi asiat pitää miettiä ennen lapsen tekoa. Onko lapselle varmasti hoitopaikka aina? Sitä paitsi jos menet töihin niin voit maksaa hoitajan lapselle.
Suurimmassa osassa maailmaa ihmiset maksaa kaiken itse eikä ole ongelmia. Täällä saa kaiken ilmaiseksi ja kuitenkin jotkut ei saa mitään aikaiseksi
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 09:57"]
Se on vasta ehdotus.
Itse vein aikoinaan lapset päivähoitoon työttömänä ollessani. Ehtivät olla siellä melkein 2kk "turhaan". Sitten pääsin 3pv varoitusajalla kurssille, jonka harjoittelupaikkaan työllistyin ja siellä olen vieläkin (ollut jo 11v). Ilman "turhaa" päivähoitoa tuo ei olisi onnistunut. Mutta tietenkin kaikkien kannalta olisi ollut parempi, että olisin edelleenkin työtön? Pääasia, ettei päivähoitoa olisi käytetty "turhaan".
[/quote]
Eikös sen päivähoitopaikan kuitenkin saa melko nopeasti jos saa työpaikan? Kaikkia tilanteita ei tietenkään aina voida ehkäistä, mutta jos jostain on säästettävä niin miksi ei tällaisesta, joka ei ketään vie vararikkoon (toisin kuin jos kaikki sosiaaliturva poistetaan..).
[/quote]
Päivähoitopaikan saa kahdessa viikossa jos on saanut työpaikan mutta jos vaikka pitäisi mennä viikon sisällä jollekin työkkärin kurssille tai työhön niin ei onnistu sillä lain mukaan kunnalla ei ole mitään velvollisuutta antaa se paikka heti. Jos taas et mene töihin tai kurssille sinulta katkaistaan työttömyysturva pariksi kuukaudeksi koska olet kieltäytynyt työllistävästä toimenpiteestä.
Meinaatko että jos joku menettää työttömyyskorvauksen sen takia että ei saa päivähoitopaikkaa tarpeeksi ajoissa that`s just too bad eli ei voi mitään tällaisen riskin täytyy työtön ottaa?
Lapsen kanssa kotonaoloon on tarkoitettu KOTIHOIDONTUKI. Jos olet kotona työttömänä sinulla pitää olla mahdollisuus täysipäiväiseen työnhakuun joka ei suinkaan tarkoita vain hakemusten lähettämistä VAAN SITÄ ETTÄ ON MAHDOLLISUUS KÄYDÄ TYÖHAASTATTELUISSA TAI REKRYINFOSSA KESKELLÄ PÄIVÄÄ IHAN KOSKA VAAN. Taitasi olla aika mahdotonta jos taapero on siinä kainalossa samalla. Kaikilla kun ei ole sitä mummoa, naapuria tai miestä joka on ihan koska vaan käytettävissä keskellä päivää kun työtön sitä tarvitsee!
[/quote]
Noi olisi pitänyt ajatella ennen lapsen hankintaa. Että on pysyvä työ, säästöjä sekä tukiverkosto.Yhteiskunta ei ole mikään sosiaalitoimisto. Sinun pitää itse maksaa omasta pussistasi lastenhoitaja eikä yhteiskunnan
[/quote]
Kerropa miten järjestetään pysyvä työ!!! Eli kaikki jotka esim. irtisanotaan 10 vuoden työuran jälkeen yt neuvottelujen tuloksena ovat vain ihmisiä jotka ovat järjestäneet ja suunnitelleen elämänsä huonosti??? Meillä ei varmaan olisi yhtään lapsia jos vaatimuksena olisi sen pysyvän työn järjestäminen ennen sitä. Ei voi muuta sanoa kun äly hoi älä jätä!
[/quote]
Tällä tarkoitin vakituista työtä. Jos on vakituinen työ niin voi säästää niin että 30 vuotiaana sinulla pitäisi olla vuoden palkkaa vastaava raha tilillä vähintään. Sellainen puskuri pitäisi aina olla. Siinä ajassa aina ehtii saada uuttaa työtä.
Ihmiset suomessa haluavat vain pitää hauskaa ja olettavat että tulot pysyvät. Mutta ihmisen pitäisi koko ajan varautua tulevaan säästämällä rankasti. Lapsia pitää hankkia vasta sitten kun edes alku on vankalla pohjalla. Ollaan naimisissa, kummallakin on vakituinen työ ja säästöjä. Mielellään myös sukulaisia jotka pystyvät auttamaan. Sitten tietenkin kummallakin on kunnon koulutukset että niitä kunnon töitä saa.
Pitää ottaa vastuu omasta elämästä eikä vaan elää ja vaatia muita maksamaan kulunsa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:41"]
Noi asiat pitää miettiä ennen lapsen tekoa. Onko lapselle varmasti hoitopaikka aina? Sitä paitsi jos menet töihin niin voit maksaa hoitajan lapselle.
Suurimmassa osassa maailmaa ihmiset maksaa kaiken itse eikä ole ongelmia. Täällä saa kaiken ilmaiseksi ja kuitenkin jotkut ei saa mitään aikaiseksi
[/quote]
Jep jep. Siinä joku kermaperse, jolla isovanhemmat ja suku hoitaa lapsen. Toivottavasti ei tule tilannetta, että sukulaiset kuolevat/ eivät muuten vaan kannakaan vastuuta sinun perheestäsi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 10:33"]
Päivähoito voisi olla tarveharkintaista, jolloin työttömät ym. kotonaolijat saisivat pitää hoitopaikan tarpeen mukaan. Kysymättä ulosheittäminen olisi täysin ajattelematonta.
Esim. itse työttömänä pidän lastani hoidossa minimipäivillä seuraavista syistä:
- hoitopaikka säilyy (vain yksi mahdollinen pk, viimeksi odotin paikkaa puoli vuotta, vaikka olin opiskelemassa ja töissä!)
- teen joskus työtä kotoa käsin, näitä töitä voi tulla koska vain tai olla tulematta
- asun kaukana keskustasta, asioiminen kaupungilla bussimatkoineen vie monta tuntia
- lapsia minulla on enemmän kuin oli tarpeen saada (ei aina mene kuten suunnittelee), arki on todella kuluttavaa ja ahdistus, masennus ja parisuhdeongelmat kolkuttelevat koko ajan, päivähoito on ollut pelastus
- haen koko ajan töitä aktiivisesti, tähänkin saattaa kulua paljon aikaa, kerran pakersin 2 tuntia yhden hakemuksen kanssa, plus tietenkin mahdolliset haastattelut matkoineen
[/quote]
Voi kun on rankkaaa. Herran lestas miten sä jaksat? Minä teen töitä sen 8-10 tuntia päivässä, työmatkat, kolmen lapsen hoidon, niiden harrastukset, siivoamiset, kaupassakäymiset jne kaikki yksin. Sen lisäksi käyn viikonloppusin sairasta mutsia auttamassa. Sen lisäksi kouluttaudun pääosin kotona.
Joten älä valita
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:17"]
Työtön monesti tarvitsee jonkinlaisen päiäjoitopaikan, olettaen että työnhaku on aktiivista (mitä se ei valitettavasti läheskään aina ole). Mutta kai tässäkin työttömyysaikana riittäisi jonkinlainen osapäiväinen malli? Täällä ilmeisesti valtaosaltaan kirjoittelevat työttömät, joilla työttömyys ja työelämä koostuvat muutaman viikon pätkistä ja sijaisuuksista, jotka pamahtavat eteen just päivän varoitusajalla, tällaisissa tapauksissa tottakai päivähoito on tarpeen, kuten tämän ketjun otsikossakin kerrottiin.
[/quote]
Ihan kuin erottaisin vittuilua tästä viestistäsi. Minä tein sen ratkaisun, että lapsi siirtyi osa-aikaiseksi, 15 päivää kuussa. Tämä on johtanut siihen, että joudun kieltäytymään välillä töistä, koska ei ole hoitopaikkaa. Hoitopäiväthän pitää ilmoittaa kuukausi aiemmin. Sairastapaukset nyt aika usein ilmoitetaan aamulla, joten monesti soitot töihin tulee vasta aamulla, se on valitettavaa tosiasia tietyillä aloilla nykypäivänä.
[/quote]
Ihan rehellisesti, en vittuillut. Ymmärrän että on töitä, joissa soitto tulee aamulla. Ja tarkoitin nimenomaan että tällaisessa tapauksessa kokoaikainen hoitopaikka on ilmeisen tarpeellinen. Oletan että keikkalaislla kuitenkin aika paljon on niitä työpäiviä? Sitten on vaikkapa akateemista työttömyyttä, jossa sitä työpaikkaa haetaan vaikka monta kuukautta, haastattelujakaan ei välttämättä ole kauhean montaa ja kun työpaikan saa, se työ harvemmin alkaa ihan just seuraavana aamuna. Tällainen työnhakija taas ei tarvitse kokopäiväistä hoitopaikkaa koko aikaa, silti varmaan työn hakemisen mahdollistamiseksi jonkinlainen hoitosysteemi on tarpeen. Tilanteita on erilaisia ja ihmiset voisivat käyttää järkeään, siihen että käy kerran viikossa työkkärissä tai haastattelussa ei tarvita hoitoa 7.00-17 joka ikinen arkipäivä.
Työllistymistä pitää tukea kaikilla mahdollisilla tavoilla, sitä vartenhan päivähoito on kuitenkin olemassa ja työ tuo ihmiselle ja perheelle paljon muutakin kuin vain sen palkan.
Virikehoito on se, jota vastustan viimeiseen asti, en pätkähommia tekevien muutamia "turhia" hoitopäiviä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:51"]
Voi kun on rankkaaa. Herran lestas miten sä jaksat? Minä teen töitä sen 8-10 tuntia päivässä, työmatkat, kolmen lapsen hoidon, niiden harrastukset, siivoamiset, kaupassakäymiset jne kaikki yksin. Sen lisäksi käyn viikonloppusin sairasta mutsia auttamassa. Sen lisäksi kouluttaudun pääosin kotona.
Joten älä valita
[/quote]
En ole tuo jolle vastasit, mutta mahtavaa sinulle, että terveytesi on sillä mallilla että tuohon pystyt! :) Minä en _enää_ pysty, koska mt-ongelmat alkoivat tulla aikuisiällä pahasti päälle. Masennus jo takana, mutta burn out ja vaikea ahdistus kiusanneet vuosia, välillä vähemmän, välillä enemmän. Olen positiivinen ihminen, mutta välillä on vaikea sietää takapakkeja. Olisin erittäin mielelläni sinun tilanteessasi, terveenä ja jaksavana ihmisenä :)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:41"]
[/quote]
Jep jep. Siinä joku kermaperse, jolla isovanhemmat ja suku hoitaa lapsen. Toivottavasti ei tule tilannetta, että sukulaiset kuolevat/ eivät muuten vaan kannakaan vastuuta sinun perheestäsi.
[/quote]
Ei ole lähisukua ollenkaan. Vain joitain serkkuja joiden kanssa en ole tekemisissä
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:55"]
Joten älä valita
[/quote]
En ole tuo jolle vastasit, mutta mahtavaa sinulle, että terveytesi on sillä mallilla että tuohon pystyt! :) Minä en _enää_ pysty, koska mt-ongelmat alkoivat tulla aikuisiällä pahasti päälle. Masennus jo takana, mutta burn out ja vaikea ahdistus kiusanneet vuosia, välillä vähemmän, välillä enemmän. Olen positiivinen ihminen, mutta välillä on vaikea sietää takapakkeja. Olisin erittäin mielelläni sinun tilanteessasi, terveenä ja jaksavana ihmisenä :)
[/quote]
Ihminen voi fyysisesti olla sairas mutta ihminen hallitsee oman mielensä täysin. On selittää mistään sairauksista. Kun masentaa ja on rankkaa. Elämä on. Se ei oikeuta sua elämään toisten rahoilla
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:56"]
Ei ole lähisukua ollenkaan. Vain joitain serkkuja joiden kanssa en ole tekemisissä
[/quote]
Sukulaisia tai ei, mutta jollain tavalla olet tässä elämässä todella poikkeuksellisen ihanteellisessa tilanteessa, kun sinulla on lapsille hoitopaikka AINA. Ja olitko se sinä jolla oli säästöjä ja omaisuutta ja kaikkea valmiina. Noh, meillä perusduunareilla ne säästöt valui omakotitaloon.
Päivähoito voisi olla tarveharkintaista, jolloin työttömät ym. kotonaolijat saisivat pitää hoitopaikan tarpeen mukaan. Kysymättä ulosheittäminen olisi täysin ajattelematonta.
- hoitopaikka säilyy (vain yksi mahdollinen pk, viimeksi odotin paikkaa puoli vuotta, vaikka olin opiskelemassa ja töissä!)
- teen joskus työtä kotoa käsin, näitä töitä voi tulla koska vain tai olla tulematta
- asun kaukana keskustasta, asioiminen kaupungilla bussimatkoineen vie monta tuntia
- lapsia minulla on enemmän kuin oli tarpeen saada (ei aina mene kuten suunnittelee), arki on todella kuluttavaa ja ahdistus, masennus ja parisuhdeongelmat kolkuttelevat koko ajan, päivähoito on ollut pelastus
- haen koko ajan töitä aktiivisesti, tähänkin saattaa kulua paljon aikaa, kerran pakersin 2 tuntia yhden hakemuksen kanssa, plus tietenkin mahdolliset haastattelut matkoineen
[/quote]
Joten älä valita
[/quote]
Kaikki eivät ole samanlaisia. Ja minulla niitä lapsia on neljä, mies käy kotona suurinpiirtein nukkumassa, ei mitään tukijoukkoja lähimaillakaan. Viime vuonna olinkin 8kk opiskelemassa ja töissä ja sehän oli ihanaa ja helppoa! Lastenkin kanssa jaksoi paljon paremmin! Teen kaikkeni päästäkseni takaisin töihin, mutta työtilanne tässä läänissä on aivan surkea.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:58"]
Ihminen voi fyysisesti olla sairas mutta ihminen hallitsee oman mielensä täysin. On selittää mistään sairauksista. Kun masentaa ja on rankkaa. Elämä on. Se ei oikeuta sua elämään toisten rahoilla
[/quote]
Voi miten mustavalkoinen ajattelutapa. Itsekin ajattelin ennen noin, kunnes kolahti omaan nilkkaan, toivottavasti sinulle ei käy niin :) Kun ihminen ei ole saanut kotoaan mitään eväitä mukaan niin mieltä ei todellakaan hallitse tuosta vaan. Kukaan ei makaa huvikseen psykiatrisella osastolla hoidossa, usko pois. Ahdistus ja masennus on helvetillinen sairaus pahimmillaan, maanpäällinen helvetti. Kenen rahoilla minä muuten elän?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:56"]
[/quote]
Sukulaisia tai ei, mutta jollain tavalla olet tässä elämässä todella poikkeuksellisen ihanteellisessa tilanteessa, kun sinulla on lapsille hoitopaikka AINA. Ja olitko se sinä jolla oli säästöjä ja omaisuutta ja kaikkea valmiina. Noh, meillä perusduunareilla ne säästöt valui omakotitaloon.
[/quote]
Eli ostit liian kalliin asunnon? Miksi? Miksi et ostanut halpaa ja pientä asuntoa?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 12:00"]
[/quote]
Joten älä valita
[/quote]
Kaikki eivät ole samanlaisia. Ja minulla niitä lapsia on neljä, mies käy kotona suurinpiirtein nukkumassa, ei mitään tukijoukkoja lähimaillakaan. Viime vuonna olinkin 8kk opiskelemassa ja töissä ja sehän oli ihanaa ja helppoa! Lastenkin kanssa jaksoi paljon paremmin! Teen kaikkeni päästäkseni takaisin töihin, mutta työtilanne tässä läänissä on aivan surkea.
[/quote]
Miksi ette muuta? Miksi teit lapsia tuollaisen luuserin kanssa joka ei hoida lapsiaan?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 12:10"]
Eli ostit liian kalliin asunnon? Miksi? Miksi et ostanut halpaa ja pientä asuntoa?
[/quote]
Tuota, kuinka paljon sä oikein kuvittelit meillä pienipalkkaisilla niitä säästöjä olleen? Ne rahat meni käsirahana ja olisivat menneet ihan samalla tavalla vaikka olisin yksiön ostanut.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 12:00"]
[/quote]
Joten älä valita
[/quote]
[/quote]
Miksi ette muuta? Miksi teit lapsia tuollaisen luuserin kanssa joka ei hoida lapsiaan?
[/quote]
Hih :) Onko jollain nyt harvinaisen vaikea hyväksyä hyvinperusteltua hoitoa 10pv/kk?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 10:17"]
Otsikossa luki päivähoito vain tarvitseville niin miksei päivähoidosta yleensä puhuta juuri lasten omien tarpeiden näkökulmasta. Ärsyttää suunnattomasti kun jotkut ilmeisesti ovat niin tyhmiä että ajattelevat päivähoidon olevan vain ja ainoastaan joku palvelu työssäkäyviä vanhempia varten. Näinhän se ei kuitenkaan ole vaan päivähoito on varsinkin yli 3-vuotiaiden kohdalla palvelu juuri lapsille itselleen.
Sillä ei pitäisi olla mitään väliä hemmetti onko vanhemmat töissä tai kotona mutta tuon ikäisellä lapsella pitää olla mahdollisuus osallistua päiväkodin toimintaa. Päivähoito on varhaiskasvatusta jossa tuon ikäinen saa osallistua leikkiin, ulkoiluun ja toimintaan samanikäisen kaveriseuran kanssa. Samaa asiaa ei aja äidin kanssa käyminen jossain puolityhjässä puistossa jossa on jotain vauvoja ja taaperoita.
Muissa maissa ei päivähoidosta käydä ollenkaan tämän suuntaisia keskusteluja. Lapset eivät ole vaan jotain säilytystavaroita jotka muka viedään jonnekin säilöön ihan kun narikkaan siksi ajaksi kun vanhemmat ovat töissä.
Monessa maassa (Ranska, Englanti jne.) on ihan normaalia että lapsi aloittaa päivähoidon jo alle 3-vuotiaana ja koulukin aloitetaan jo 3- tai 4-vuotiaana jota usein voidaan kutsua jo pre schooliksi. Kyllä siellä enemmänkin ihmeteltäisiin jos joku Suomi mamma julistaa kuinka on turmiollista ja turhaa viedä lapsi kodin ulkopuoliseen hoitoon. Pikemminkin siellä ihmetellään ja säälitään jotain yli 3-vuotiasta lasta joka joutuisi olemaan työttömän äidin kanssa kotona ainoana toimintana joku puistossa käyminen ilman samanikäistä kaveriseuraa tai sitten lapsi pääsee "jopa" 2 kertaa viikossa johonkin seurakunnan kerhoon. Todella säälittävää sillä monet lapset tarvitsevat kyllä enemmän.
Ajatelkaa että joku nelivuotias pitäisi repiä päiväkodista pois tuttujen kavereiden luota heti jos äiti jää työttömäksi ettei vaan päivähoitoa käytetä "turhaan". Tuo on törkeää juuri tuota lasta kohtaa! Miksi hemmetissä suomalaiset on niin kateellisia että aina ajatellaan vain ja ainoastaan vanhempia ja sitä kuinka on väärin ja kauheaa kun he pääsevät helpommalla kun lapsi ei ole kotona. Entä se lapsi ja hänen omat tarpeet. Lapsen pitää siis syrjäytyä ja kärsia jotta vanhemmat ei vain pääsisi liian helpolla?
[/quote]
Joo, erona vaan, että englannissa mammat maksaa ihan ite päivähoidon. Suomalaisen mamman ei tarvitse maksaa kuin ihan naurettava osuus maksusta, jos sitäkään. Muut veronmaksajat ja valtion velalla maksetaan sitten hoito, vaikka mamma ihan itse voisi maksaa oman lapsensa kustannuksen omista rahoistaan.
[/quote]
Väärin. Englannissa preschool yli 3-vuotiaille on ilmainen, samoin peruskoulu. Siellä on myös keskustelua siitä, että lasten koulunaloitusikä on lapsen kehitystasoon liian nuori, koska koululla korvataan meidän kaltaisen ilmaisen/halvan varhaiskasvatuspalvelun puuttuminen. Päiväkoti maksetaan itse ja se on kallis, mikä käytännössä sitoo paljon matalapalkkaisia naisia kotiin lasten kouluunmenoon asti. Tämä on nähty siellä ongelmallisena ja keskustelua, miten asiaa voisi parantaa, käydään. Työttömille naisille, joilla ei ole työssäkäyvää puolisoa, lapsenteko sen sijaan on ihan käypäinen uravaihtoehto, koska käsittääkseni benefitsit rullaa lapsen saannin jälkeen varsin sujuvasti. Myös esim. terveydenhuolto on englannissa kaikille täysin ilmainen (ei edes käyntimaksuja) ja lääkkeistä korvataan paljon enemmän kuin Suomessa. Ei tämä Suomi siis mikään köyhien paratiisi euroopassa ole, vaikka niin aina toitotetaan. Sen sijaan täällä on asukasmäärään nähden aika paljon byrokratiaa ja raskas hallinto niin valtiolla, kunnilla, sairaaloilla, poliiseilla jne. Tyypillisesti toimintoja myös tehostetaan vähentämällä suorittavia tekijöitä, mutta palkkaamalla joku tehostamiskonsultti hallintoon. Tämä subjektiivisen päivähoito-oikeudenpoistokeskustelu on kyllä taas yksi esimerkki tästä, kun byrokratian lisääntymisestä johtuva kustannusten kasvu todennäköisesti olisi suurempi kuin siitä saatava hyöty, kun yt:t ja pätkätyöt on varsin tavallisia pienten lasten vanhempien sukupolvessa. Ainakaan meidän pk:ssa kotonaolevien vanhempien lapsia ei prosentuaalisesti hirveästi ole.
Heh, maani tuntien minulle käy köpelösti jos tämä EHDOTUS menee läpi. Olen nimittäin työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta etäopiskelen lukiossa ja lapseni ovat siksi nyt tästä syksystä lähtien kolme kokonaista päivää viikossa hoidossa.
Jos tämä menee läpi, en varmaan saa lapsia hoitoon ja opiskelusta omaan rauhalliseen tahtiin ei tule mitään. Kiva.
Eiköhän hoitopaikkoja riitä kaikille sitten kun sieltä saadaan pois ne lapset jotka eivät ole hoitopaikan tarpeessa
Se on vasta ehdotus.
[/quote]
[/quote]
Sen saa 2 viikon varoitusajalla. Tässä se tarvittiin 3 pv varoitusajalla. Nykyajan pätkätöissä kahdessa viikossa työsuhde on jo ohi. Asia hankaloituu, jos lapsia on useampia (tässä tapauksessa 3). Kunnan pitäisi taata hoitopaikka vuorokauden varoitusajalla.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 11:17"]
Työtön monesti tarvitsee jonkinlaisen päiäjoitopaikan, olettaen että työnhaku on aktiivista (mitä se ei valitettavasti läheskään aina ole). Mutta kai tässäkin työttömyysaikana riittäisi jonkinlainen osapäiväinen malli? Täällä ilmeisesti valtaosaltaan kirjoittelevat työttömät, joilla työttömyys ja työelämä koostuvat muutaman viikon pätkistä ja sijaisuuksista, jotka pamahtavat eteen just päivän varoitusajalla, tällaisissa tapauksissa tottakai päivähoito on tarpeen, kuten tämän ketjun otsikossakin kerrottiin.
[/quote]
Ihan kuin erottaisin vittuilua tästä viestistäsi. Minä tein sen ratkaisun, että lapsi siirtyi osa-aikaiseksi, 15 päivää kuussa. Tämä on johtanut siihen, että joudun kieltäytymään välillä töistä, koska ei ole hoitopaikkaa. Hoitopäiväthän pitää ilmoittaa kuukausi aiemmin. Sairastapaukset nyt aika usein ilmoitetaan aamulla, joten monesti soitot töihin tulee vasta aamulla, se on valitettavaa tosiasia tietyillä aloilla nykypäivänä.