Mikä teitä siinä maskissa niin nyppii?
En tajua miksi se on suurimmalle osalle joku kamala mörkö käyttää maskia. Miksi? Jos se edes vähän auttaa tartuntojen ehkäisyssä, miksei sitä voi käyttää? Harva kai joka päivä tuntikausia juoksee kaupungilla, missä maskia täytyy pitää, joten on vaikea käsittää miksei sitä voi laittaa sen hetken ajaksi kun on julkisilla liikkeellä, tai kaupassa. Ihmeellistä paatosta vielä näillä kieltäytyjillä, ihan kuin olisi kyseessä joku pakkopaita 24/7.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän maskista, naama on niin ruma että näytän edes hieman paremmalta sen kanssa.
Ainakin näin keski-ikäisenä oli mukava huomata kuinka maskilla saa kivasti peittoon sekä kaksarin, roikkuvat leukaperät että nasaalijuonteet.
Sama homma. En ole edes meikannut moneen kuukauteen. Nyt kun vielä käyttää aurinkolaseja ja maskia, niin hyvillä mielin voi mennä ihmisten ilmoille.
Mun mielestä on ihanaa käyttää maskia. Tulee vastuuntuntoinen ja toiset huomioon ottava fiilis, ja samalla koen muistuttavani ihmisiä koronasta, mikä saa ehkä jonkun miettimään omia turvavälejä ja käsienpesuja. Lisäksi bussissa saa istua rauhassa, kun on maski, kukaan ei tule viereen. Eikä sitä ole vaikea käyttää oikein.
Mulla on krooninen kestonuha, osittain refluksistani. Jos laitan maskin, joudun ottamaan sen pois vähänväliä niistääkseni. Onko siis mitään järkee minulla pitää maskia. Ainakin hankalaa rämplätä edestakaisin. Nenä alkaa vuotamaan vieläpä tiuhemmin, sillä maskin materiaalit haisevat. Ehkä kangasmaski kävisi paremmin minulle?
Kertokaa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka maski ei paljoa suojaisi, suojaa se sen verran, että saattaa saada vain lievän koronan.
Itse siis käytän suojamaskia taas heinäkuisen tauon jäljiltä bussissa matkustaessa ja kaupassa käydessä. Välillä olen kulkenut muutaman korttelin matkoja maski kasvoilla julkisilla paikoilla, koska olen ollut vaihtamassa bussissa toiseen ja siis kävellyt pysäkkien välin sama edelleen käyttökelpoinen maski kasvoilla.
On niitäkin, jotka väittävät ettei käsien pesu auta koronaa vastaan. Itse olen jo ennenkin pessyt kädet kotiin saapuessa, ja nyt koronan takia se on hyvä keino varmistaa, ettei kodin pinnoille tule virusta. Sen ansiosta (ja parin muun toimintatavan kotiin saapuessa) kotona voi ottaa rennosti ja olla varma siitä, ettei virusta ole päässyt eteistä pidemmälle.
Ei se maski siihen vaikuta saako lievän vai vakavan koronatartunnan. Jos sen viruksen saa, niin sen saa ja se on sitten jokaisen omasta kunnosta, tuurista jne. kiinni mitä se kunkin elimistössä tekee ja kuinka vaikuttaa.
Alapeukuttajat eivät tajua solubiologiasta ja viruksista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka maski ei paljoa suojaisi, suojaa se sen verran, että saattaa saada vain lievän koronan.
Itse siis käytän suojamaskia taas heinäkuisen tauon jäljiltä bussissa matkustaessa ja kaupassa käydessä. Välillä olen kulkenut muutaman korttelin matkoja maski kasvoilla julkisilla paikoilla, koska olen ollut vaihtamassa bussissa toiseen ja siis kävellyt pysäkkien välin sama edelleen käyttökelpoinen maski kasvoilla.
On niitäkin, jotka väittävät ettei käsien pesu auta koronaa vastaan. Itse olen jo ennenkin pessyt kädet kotiin saapuessa, ja nyt koronan takia se on hyvä keino varmistaa, ettei kodin pinnoille tule virusta. Sen ansiosta (ja parin muun toimintatavan kotiin saapuessa) kotona voi ottaa rennosti ja olla varma siitä, ettei virusta ole päässyt eteistä pidemmälle.
Mistä tämä ihmeellinen harha, että maski lieventäisi koronaa? Istuu tällä palstalla hyvin sitkeässä. Oikeastihan koronan voimakkuus on enimmäkseen kiinni geeneistä, iästä ja perussairauksista. Ei maski mitenkään pilko koronaa niin, että se mystisesti lievenee, kun tulee maskin läpi. Toki myönnän olevani väärässä, jos on näyttää luotettava tutkimus sille, että maski muokkaa koronavirusta lievemmäksi.
On tutkimustietoa, että huononkin maskin käyttäminen aikaansaa, että joko ei saa ollenkaannkoronaa, tai saa sen lievänä. Eli ei saa vakavaa versiota. Johtuu siitä, että elimistö pystyy torjumaan immuuniouolustuksellaan pienemmän määrän viruksia.
Hämmästyttää lähinnä, että sinä et ole tästä nähnyt uutisia. Niitä on julkaistu eri kielillä, mtös suomeksi, keväästä lähtien.
Suurin osa maailman ihmisistä EI käytä maskia, edes maskinkäytön suurmaissa kaikki ihmiset eivät todellakaan kulje maskit naamalla koko ajan.
Miksiköhän tosiaan?
Vierailija kirjoitti:
Epämukava, roskaava, kallis. Kankainen on vielä epämukavampi ja tehottomampi ja hankala. Töissä ei voi steriloida mutta en halua kanniskella muovipussissa koronaista maskia ympäriinsä. Lisäksi kun katsoo kuinka ihmiset niitä väärinkäyttää jo nyt... yök.
Nimenomaan sinun pitäisi maskia käyttä kun sinulla on korona. Vai miten muuten siitä maskistasi tulis koronainen?!?
Miten jotkut kehtaa itkeä maskin hinnasta! Kyseessä on kuitenkin tärkeä asia. Jos jättäisitte ne kaljat ja tupakat ja muun turhan ostamatta, niin olisi rahaa maskeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinta nyppii.
Muutamalla kympillä saat kangasmaskeja koko perheelle, ja niitä voi pestä. Eikö sun perheen terveys ole tärkeämpi asia kuin muutaman maskin hinta? Siinä kun katselet miestäsi hengityskoneessa, voi ehkä tulla mieleen että olisi voinut sen muutaman euron tuhlata maskiin.
😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ihanaa käyttää maskia. Tulee vastuuntuntoinen ja toiset huomioon ottava fiilis, ja samalla koen muistuttavani ihmisiä koronasta, mikä saa ehkä jonkun miettimään omia turvavälejä ja käsienpesuja. Lisäksi bussissa saa istua rauhassa, kun on maski, kukaan ei tule viereen. Eikä sitä ole vaikea käyttää oikein.
XDDDDD
https://www.usatoday.com/story/news/health/2020/07/15/wearing-mask-may-…
Heikkokin maski suojaa myös itseä.
Maskin käyttöä puoltaa muun muassa ajatus siitä, että maskit saattavat antaa suojaa myös vakavaa koronavirustautia vastaan.
– On todennäköistä, että kasvosuojain estää joitakin pisaroita pääsemästä hengitysteihin ja vähentävät näin riskiä vakavalle tautimuodolle, sanoo Kalifornian yliopiston lääketieteen professori Monica Gandhi.
Gandhin mukaan tämä perustuu siihen, että mitä enemmän virusta elimistöön pääsee, sitä pahemmin voi sairastua.
Gandhin mukaan on näyttöä siitä, että kuolleisuusaste on alhaisempi niissä maissa, joissa maskia käytetään.
Näin on käynyt hänen mukaansa jo Japanissa, Taiwanissa, Thaimaassa, Etelä-Koreassa ja Singaporessa. Niissä vakavien sairauksien ja kuolemien osuus on pysynyt hänen mukaansa suhteellisen alhaisena.
Saman huomasivat Virginia Commonwealth University -yliopiston tutkijat, kun he kävivät läpi 198 maan tietoja. Kuolleisuusaste oli matalampi niissä maissa, joissa maskit olivat pakollisia tai joissa niiden käyttö oli muutenkin tavallista.
Gandhi ja hänen kollegansa ehdottavatkin Journal of General Internal Medicine- julkaisussa, että kasvomaskit voivat johtaa lievempiin tai oireettomiin infektioihin vähentämällä ihmisten saamaa virusannosta.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/8a4f8e03-7794-40ac-bec8-dfe54…
Jos tunnustaisi maskin tarpeen, tunnustaisi että virus on vaarallinen.
Sehän taas ei sovi persu-uskovaisten maailmankuvaan, jossa vahvuus tarkoittaa sitä, että luikertelemalla ja valehtelemalla päihittää kaiken, myös virukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epämukava, roskaava, kallis. Kankainen on vielä epämukavampi ja tehottomampi ja hankala. Töissä ei voi steriloida mutta en halua kanniskella muovipussissa koronaista maskia ympäriinsä. Lisäksi kun katsoo kuinka ihmiset niitä väärinkäyttää jo nyt... yök.
Nimenomaan sinun pitäisi maskia käyttä kun sinulla on korona. Vai miten muuten siitä maskistasi tulis koronainen?!?
No vaikka niistä viruksista mitä ilmassa on?? Ei mulla ole mitään syytä epäillä itselläni koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se maski siihen vaikuta saako lievän vai vakavan koronatartunnan. Jos sen viruksen saa, niin sen saa ja se on sitten jokaisen omasta kunnosta, tuurista jne. kiinni mitä se kunkin elimistössä tekee ja kuinka vaikuttaa.
Kyllä luin Hesarista joku aika sitten, että Kiinassa oli asiaa tutkittu ja mitä enemmän altistusta oli (enemmän virusta), sitä sairaampi ihminen oli.
Mua ei nypi muu kuin se, että monet ihmiset saa siitä valheellista turvallisuuden tunnetta. Ja näin ollen unohtavat turvavälit. Jos maski olisi ihme pelastus koronaan miksi maissa joissa se on pakollinen tilanne ei ole parantunut?
Myöskin ihmisten tieto maskien käytöstä on surkeaa. Juuri luin keskustelua missä ihmiset sanoi että kyllä kertakäyttö maskia voi käyttää parikin kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä ihmeellinen harha, että maski lieventäisi koronaa? Istuu tällä palstalla hyvin sitkeässä. Oikeastihan koronan voimakkuus on enimmäkseen kiinni geeneistä, iästä ja perussairauksista. Ei maski mitenkään pilko koronaa niin, että se mystisesti lievenee, kun tulee maskin läpi. Toki myönnän olevani väärässä, jos on näyttää luotettava tutkimus sille, että maski muokkaa koronavirusta lievemmäksi.
On tutkimustietoa, että huononkin maskin käyttäminen aikaansaa, että joko ei saa ollenkaannkoronaa, tai saa sen lievänä. Eli ei saa vakavaa versiota. Johtuu siitä, että elimistö pystyy torjumaan immuuniouolustuksellaan pienemmän määrän viruksia.
Hämmästyttää lähinnä, että sinä et ole tästä nähnyt uutisia. Niitä on julkaistu eri kielillä, mtös suomeksi, keväästä lähtien.
Voitko laittaa linkkiä luotettavaan tutkimukseen.
No kyllä koulupäivä (6-8h) vie helposti maksimissaan sen 8 maskia ja lisäksi siihen pari jos menee julkisilla tai kauppaan yms. Se siinä nyppii, koska ei mulla ainakaan 253 euron opintotuesta ole varaa ostaa 6-10 maskia, vaikka olisikin kangasmaskeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttää lähinnä, että sinä et ole tästä nähnyt uutisia. Niitä on julkaistu eri kielillä, mtös suomeksi, keväästä lähtien.Voitko laittaa linkkiä luotettavaan tutkimukseen.
Itkupotkuraivarit siellä taas. On hieman huvittavaa, kun av-mamma ei usko kansainvälisiä tutkimuksia ja lääketieteen professoreita maskien hyödyistä.
Hän vastustaa maskeja viimeiseen hengenvetoon asti, tupakka toisessa kädessä ja kännykkä toisessa kädesdä.
Vai onko kyseessä peräti se Purin-trolli, jonka työtehtävä on levittää maskien vastaista propagandaa Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinta nyppii.
Muutamalla kympillä saat kangasmaskeja koko perheelle, ja niitä voi pestä. Eikö sun perheen terveys ole tärkeämpi asia kuin muutaman maskin hinta? Siinä kun katselet miestäsi hengityskoneessa, voi ehkä tulla mieleen että olisi voinut sen muutaman euron tuhlata maskiin.
OT
Mutta ei sitä pääse miestään hengityskoneessa katselemaan, kun vierailut on nyt kielletty.
Googlaa "surgeon general face mask video". Tarvitset vain kuminauhaa, vanhan t-paidan/lakanan ja sakset.