Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi älykkyydestä ollaan usein kateellisia?

Vierailija
11.08.2020 |

Oon ite keskiälynen. Luin kuitenkin tota ketjua siitä miten älykkäät havainnoi maailmaa ja toista jossa oli parisuhdeasiaa. Alettiin heti naljailemaan siitä että joku kirjottaja asettaa itsensä ylä puolelle, mitä ihmettelin koska en nähnyt asiaa niin. Minun keskiälyisen lopputulos: kateus? Luetaan rivien välistä jotain mitä siellä ei ole? Miksi??

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs pystyy huijaamaan toisia halutessaan, mutta älykästä on vaikea tyhmän naruttaa. Älykäs pystyy pääsemään korkeakouluun ja ainakin teoriassa kasvattamaan omaisuutta, ellei muita esteitä kauheasti kasaannu. Keskinkertaisen on puolestaan vaikea pärjätä enemmän kuin keskinkertaisesti, ellei oikein lykästä - koska rahkeet riittävät vain tiettyyn pisteeseen asti.

Älykkäällä on parhaassa tapauksessa parhaat mahdollisuudet vauraaseen elämään ja hyvään elintasoon. Tästä potentiaalista luulisin, että ollaan kateellisia.

Itse asiassa todella älykkäät harvemmin ovat edes kiinnostuneita omaisuuden kartuttamisesta.

Tästä on tehty tutkimuskin, kuinka ihmisten keskimääräinen älykkyystaso laskee tietyn omaisuustason ylittyessä.

On yleinen harhaluulo, että älykäs=rikas

Rikas kannattaa olla ja on hyvä olla. Se on viisasta olla rikkaampi ja kerryttää tilille pahanpäivän varalle rahaa.

Väitätkö siis että älykäs on tyhmä?

Vähän sama kuin väittäisi että on älykästä hävitä kuin voittaa.

Ehkä se on viisasta että on rahaa sjoituksissa, mutta rahan ansaitseminen ei useimmiten ole erityisen mielenkiintoista, ja todella rikkaaksi tulemiseen vaikuttavat myös tekijät, joihin ei voi vaikuttaa kovn paljon (sattuma, "onni", toki uteliaisuus ja avoimuus mahdollisuuksille, esimerkiksi, voi auttaa olemaan okeassa paikassa oikeaan aikaan).

Tottakai joku sattaa olla kiinnostunut vaikkapa pörssikenottelusta abstraktina älyllisenä haasteena tai voi askarrellessaan omasta mielenkiinnostaan teknologian parissa tehdä keksintöjä, jotka sitten ovatkin hyvin hyödyllisiä/haluttuja. Muuten suuren rahamäärän ansaitsemiseen liittyy paljon epämiellyttävääkin tekemistä, ja aikansa voisi käyttää kiinnostavampaankin tekemiseen. Myöskään ne hyödyt/nautinnot/palkinnot, joita rikkaana oleminen tuo, eivät välttämättä ole kaikista yhtä houkuttelevia. Joillakin älykkäillä henkilöillä voi olla myös moraalisia, yhteiskunnallisia tai ekologisia syitä olla keskittymättä rahan hankkimiseen.

Koska älykkyys on oikeastaan vain kykyä hahmottaa kuvioita (sekä konkreettisessa että kuvainnollisessa mielessä) ja ymmärtää ilmiöiden suhteita (nopeasti), se ei vielä sinänsä sisällä toimintaa tukevia ominaisuuksia, vaan esimerkiksi kunnanhimo, ahkeruus, halu vaikuttaa maailmaan (esimerkiksi politiikan välityksellä) kumpuavat sitten toisista omnaisuuksista ja kokemuksista. Yhtälailla älykäs henkilö voi päätyä siihen että maailmakaikkeuden ja ihmisluonnon pohdiskelu ruohon kasvua tarkkaillessa on se mikä on hänelle (ja ympäristölle) parasta ja mielenkiintoisinta.

Tottakai jos haluaa tulla rikkaaksi omalla tekemisellään, pitää olla vähintäin jonkin verran normaalia älykkäämpi, mutta ei siihen mitään superälykkyyttä tarvita. Varallisuuden perimiseen ja naimiseen ei tietenkään välttämättä paljon älyä vaadita, joskaan en tällä tarkoita etteikö perijöiden ja puolisoiden joukossa olisi myös älykkäitä henkilöitä, se ei vain ole edellytys.

Vierailija
102/111 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäällä on valta menestyä elämässään paremmin kuin muilla, eikä sitä vallan lajia pysty hankkimaan vaan sen kanssa synnytään. Vähän sama asia kuin kauneuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs pystyy huijaamaan toisia halutessaan, mutta älykästä on vaikea tyhmän naruttaa. Älykäs pystyy pääsemään korkeakouluun ja ainakin teoriassa kasvattamaan omaisuutta, ellei muita esteitä kauheasti kasaannu. Keskinkertaisen on puolestaan vaikea pärjätä enemmän kuin keskinkertaisesti, ellei oikein lykästä - koska rahkeet riittävät vain tiettyyn pisteeseen asti.

Älykkäällä on parhaassa tapauksessa parhaat mahdollisuudet vauraaseen elämään ja hyvään elintasoon. Tästä potentiaalista luulisin, että ollaan kateellisia.

Kyllä keskinkertainenkin voi päästä korkeakouluun, mä oon siitä yks esimerkki, pitää vaan tehä paljon töitä sen eteen. Mietin kuitenkin tota kateus asiaa myös, miten se on toiselta pois jos toinen on älykkäämpi? Ei maailma mee niin mutta vaikuttaa että ihmiset silti suuttuvat toisen älykkyydestä. ap

Ihan täyttä sitä itseään. Vasemmistoidealismia? Joo, vähemmällä älyllä pitää tehdä töitä enemmän, mutta lopputuloksesta ei silti tule koskaan älykkään hyvän panoksen veroista - ja joskus se ei riitä kertakaikkiaan mihinkään. Ei nopeudessa eikä laadussa, eikä missään suhteessa.

Vierailija
104/111 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyä arvostetaan yhteiskunnassa enemmän kuin fyysistä pakertamista. Näinhän se vain on! Miksi? En tiedä. Kai se hyödyttää yhteiskuntia lopulta eniten.

Sosialistisissa valtioissa saatettiin poistaa päiviltä suurin osa, jopa kaikki sivistyneet ihmiset. Ja kas kummaa: kehitys muuttui hyvin takaperoiseksi niissä...

Vierailija
105/111 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäällä on valta menestyä elämässään paremmin kuin muilla, eikä sitä vallan lajia pysty hankkimaan vaan sen kanssa synnytään. Vähän sama asia kuin kauneuskin.

Vastasyntyneen lapsen älyä on kyllä vaikea mitata.

Vierailija
106/111 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvitse mitata, jotta tiedettäisiin älyn olevan perinnöllistä ja läpi elämän olevan sitä sorttia mitä se sitten onkin. Tyhmästä ei tule fiksua, vaikka mitä tekisi.

Vierailija
107/111 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko älykästä haluta määrittää omaksi identiteetikseen älykäs?

Entä pitää siitä kiinni kynsin hampain?

Ymmärtäisin, että tässä on pyrkimystä selittää, miksi kokee usein olevansa erilainen kuin muut.

Esimerkiksi minä olen töissä nokkelampi, havainnoin asioita nopeammin ja huomaan nopeammin, ymmärrän nopeasti lukemani. Kun odotan, että työtoverini tietävät samat asiat, koska ovat lukeneet sen kerran, asia ei olekaan niin. Tai että yhdistelevät tietoa päässään.

Olen kuitenkin töissä duunarialalla, joten en kyse kohdallani ei ole mistään einstein-tason älykkyydestä. Itse pidän itseäni keskivertofiksuna, ja olen kohdannut monia, joita pidän itseäni paljon älykkäämpänä.

En keuli sillä, että ajattelisin olevani muita älykkäämpi, mutta huomaan, että aiheeseen liittyy asioita, joita minun pitää ottaa huomioon, jos aion toimia ihmisten kanssa, koska silloin minun pitää olettaa, että kaikki eivät havainnoi maailmaa kuten minä.

Minäkin olen "nokkela"  duunarialan hommissa ja olen huomannut että se hitaasti pohdiskeleva tyyppi ei välttämättä ole minua tyhmempi. Hän menee vaan eri polkua pitkin.

Töissä kaikki nuo asiat ovat ihan normaalijärkisen käsitettävissä ja opittavissa olevia asioita, joten olen itse tulkinnut, että kyse voi olla pohjatiedoista (nappaan töihin liittyvät asiat nopeasti, koska ne liittyvät kaikki siihen, mitä tiedän, jollekin uudemmalle ovat uutta asiaa, joka ei liity mihinkään), toisaalta myös motivaatioon. En siis ajattele, että nuo työkaverit ovat "tyhmiä" siinä mielessä, että eivät voi noita asioita oppia vaan että yksinkertaisesti oppivat ne vain hitaammin. Mutta siis voi silti yllättää, miten hitaasti joku asia opitaan tai kuinka pitkään sitä pyöritellään.

Ja siis minulla ei liity tuohon mitään ylimielisyyttä, ihan havaintoina esitän asiat.

t: tuo aiempi kommentoija

Vierailija
108/111 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peritty ominaisuushan aly on. Minua , todennakoisesti suhteellisen alykasta, ei ole koskaan testattu mutta oppiminen on aina ollut helppoa, tein kaikki tutkinnot (FT asti) nopeasti ja helposti, jatkoin tieteessa ja olen ulkomailla nykyaan full professor. Naita ketjuja seurailen suomalaisia keskusteluaiheita kartoittaakseni.

In the real world olen joskus kateellinen jollekin kollegalle jos han yhdistelee asioita ja kehittaa uutta nopeammin kuin mina. Taalla palstalla keskustelevat alykkaat taasen - ihmettelen miten vakavasti ihmiset suhtautuvat itseensa, jaksavat jauhaa omasta erityislaatuisuudestaan ja ympariston ihmisten tyhmyydesta. Hakeutukaa ymparistoon jossa on vahintaan yhta alykkaita, ei tarvitse turhautua. Eika tuntea sita ylemmyytta tyhjasta. Alykkaita ihmisia on paljon, mita hyotya siita jos ei alyaan kayta? 

Vierailija
109/111 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvitse mitata, jotta tiedettäisiin älyn olevan perinnöllistä ja läpi elämän olevan sitä sorttia mitä se sitten onkin. Tyhmästä ei tule fiksua, vaikka mitä tekisi.

Perustelut?

Vierailija
110/111 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peritty ominaisuushan aly on. Minua , todennakoisesti suhteellisen alykasta, ei ole koskaan testattu mutta oppiminen on aina ollut helppoa, tein kaikki tutkinnot (FT asti) nopeasti ja helposti, jatkoin tieteessa ja olen ulkomailla nykyaan full professor. Naita ketjuja seurailen suomalaisia keskusteluaiheita kartoittaakseni.

In the real world olen joskus kateellinen jollekin kollegalle jos han yhdistelee asioita ja kehittaa uutta nopeammin kuin mina. Taalla palstalla keskustelevat alykkaat taasen - ihmettelen miten vakavasti ihmiset suhtautuvat itseensa, jaksavat jauhaa omasta erityislaatuisuudestaan ja ympariston ihmisten tyhmyydesta. Hakeutukaa ymparistoon jossa on vahintaan yhta alykkaita, ei tarvitse turhautua. Eika tuntea sita ylemmyytta tyhjasta. Alykkaita ihmisia on paljon, mita hyotya siita jos ei alyaan kayta? 

Harvinaisen epäanalyyttinen, ylimielinen ja mitäänsanomaton puheenvuoro ollakseen professorilta.

Vierailija
111/111 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen epäanalyyttinen, ylimielinen ja mitäänsanomaton puheenvuoro ollakseen professorilta.

Kaikki netissä ovat proffia. Tuo jotenkin epäonnistunut kun ei ole tuplatohtori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme