Miksi älykkyydestä ollaan usein kateellisia?
Oon ite keskiälynen. Luin kuitenkin tota ketjua siitä miten älykkäät havainnoi maailmaa ja toista jossa oli parisuhdeasiaa. Alettiin heti naljailemaan siitä että joku kirjottaja asettaa itsensä ylä puolelle, mitä ihmettelin koska en nähnyt asiaa niin. Minun keskiälyisen lopputulos: kateus? Luetaan rivien välistä jotain mitä siellä ei ole? Miksi??
Kommentit (111)
Olen testaamaton, mutta mitä luultavimmin sijoitun sinne keskikäyrälle valtaosan kanssa.
Olen tavannut mukavia älykkäitä ihmisiä. Heidän kanssaan tulee kyllä juttuun, kun pyytää heitä vaikka selittämään jonkun itselleen vieraan asian, tai jos ei pysy keskustelussa mukana, pyytää selventämään, mitä jokin asia tarkoittaa. Kertaakaan kukaan näistä älyköistä ei ole huokaillut tyhmyydelleni tai pyöritellyt silmiään, vaan kaikki ovat mielellään puhuneet kiinnostuksenkohteistaan ja selventäneet tarvittaessa.
Lisäksi hekin ovat vain ihmisiä omine ongelmineen. On huolta parisuhteesta, erityislapsesta, teinistä, omasta tai vanhempien terveydestä, huonosta työilmapiiristä jne. Taikka mietitään uuden asunnon ostoa tai lomamatkaa. Näistäkin asioista pystyn ylläpitämään keskustelua minua paljon älykkäämpien kanssa. Jos äiti on mennyt huonoon kuntoon, eikä pärjää enää kotona, ei siinä silloin keskustella dementiasta neuropsykiatrisena ongelmana, vaan ihan käytännön asioista. Empatiaan kykenevää keskustelukumppania siinä ennemmin tarvitaan, kuin jotain korkeaa älykkyysosamäärää.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen, että kysymyksessä olisi ehkä enemmänkin tavallaan ärtymys tietynlaista ihmistyyppiä kohtaan.
Varmasti tuollakin oli niitä ihan oikeasti ja tutkitusti älykkäitä, mutta varmasti myös paljon niitä, jotka vain pitävät itseään poikkeuksellisen älykkäinä ja asettavat täten itsensä muiden yläpuolelle, joka paistaa läpi kaikista puheista ja käytöksestä. Tai no, saattaahan toki oikeasti älykäskin näin toimia, mutta joka tapauksessa ylimielisyys lienee aina provosoivaa, kateudella tai ilman...
Ylimielisyys on kyllä provosoivaa. Kuitenkin aika usein ihminen oletetaan ylimieliseksi ilman syytä. En pidä sitä ylimielisenä, että kuvailee myönteisiä ominaisuuksiaan, jos se sopii asiayhteyteen. On vain positiivista tiedostaa millainen on tai mitä itsellä on. Muuten ei huomaa etuoikeuksiaan. Jos vaikkapa joku todella menestynyt pitää itseään ihan tavallisena ihmisenä, sehän se vasta kuulostaa vähättelevältä muita kohtaan. Se on sama kuin sanoisi, että kuka tahansa pystyisi halutessaan samaan. Loukkaavaa niitä kohtaan, jotka yrittämisestä huolimatta ovat epäonnistuneet tavoitteissaan.
Voi tietysti olla, että itse en huomaa ylimielisyyttä niin taitavasti kuin muut. Itse häiriinnyn siitä, jos ihminen vähättelee muita, ja sellaisen ylimielisyyden huomaan. Näen kuitenkin monesti että ihmisiä syytetään ylimieliseksi pelkästään siksi että sanovat jotain positiivista itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Onko älykästä haluta määrittää omaksi identiteetikseen älykäs?
Entä pitää siitä kiinni kynsin hampain?
Ymmärtäisin, että tässä on pyrkimystä selittää, miksi kokee usein olevansa erilainen kuin muut.
Esimerkiksi minä olen töissä nokkelampi, havainnoin asioita nopeammin ja huomaan nopeammin, ymmärrän nopeasti lukemani. Kun odotan, että työtoverini tietävät samat asiat, koska ovat lukeneet sen kerran, asia ei olekaan niin. Tai että yhdistelevät tietoa päässään.
Olen kuitenkin töissä duunarialalla, joten en kyse kohdallani ei ole mistään einstein-tason älykkyydestä. Itse pidän itseäni keskivertofiksuna, ja olen kohdannut monia, joita pidän itseäni paljon älykkäämpänä.
En keuli sillä, että ajattelisin olevani muita älykkäämpi, mutta huomaan, että aiheeseen liittyy asioita, joita minun pitää ottaa huomioon, jos aion toimia ihmisten kanssa, koska silloin minun pitää olettaa, että kaikki eivät havainnoi maailmaa kuten minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen, että kysymyksessä olisi ehkä enemmänkin tavallaan ärtymys tietynlaista ihmistyyppiä kohtaan.
Varmasti tuollakin oli niitä ihan oikeasti ja tutkitusti älykkäitä, mutta varmasti myös paljon niitä, jotka vain pitävät itseään poikkeuksellisen älykkäinä ja asettavat täten itsensä muiden yläpuolelle, joka paistaa läpi kaikista puheista ja käytöksestä. Tai no, saattaahan toki oikeasti älykäskin näin toimia, mutta joka tapauksessa ylimielisyys lienee aina provosoivaa, kateudella tai ilman...
Ylimielisyys on kyllä provosoivaa. Kuitenkin aika usein ihminen oletetaan ylimieliseksi ilman syytä. En pidä sitä ylimielisenä, että kuvailee myönteisiä ominaisuuksiaan, jos se sopii asiayhteyteen. On vain positiivista tiedostaa millainen on tai mitä itsellä on. Muuten ei huomaa etuoikeuksiaan. Jos vaikkapa joku todella menestynyt pitää itseään ihan tavallisena ihmisenä, sehän se vasta kuulostaa vähättelevältä muita kohtaan. Se on sama kuin sanoisi, että kuka tahansa pystyisi halutessaan samaan. Loukkaavaa niitä kohtaan, jotka yrittämisestä huolimatta ovat epäonnistuneet tavoitteissaan.
Voi tietysti olla, että itse en huomaa ylimielisyyttä niin taitavasti kuin muut. Itse häiriinnyn siitä, jos ihminen vähättelee muita, ja sellaisen ylimielisyyden huomaan. Näen kuitenkin monesti että ihmisiä syytetään ylimieliseksi pelkästään siksi että sanovat jotain positiivista itsestään.
Se että 130 ÄO:n tyyppi pitää itseään ihan tavisälykkänä, tarkoittaa että oikeat tavikset ovat sitten idiootteja ja sitä vähempi pisteiset ihmiset eivät enää edes ihmisiä.
Kun 178cm pitää itseään pätkänä, niin hän tulee siinä paskantaneeksi 150cm niskaan.
Ei varmaan tarvitse kertoa mitä tunteita herättää ihminen joka tuskailee läskejään ja isoa kokoaan ääneen, kun vaaka näyttää hänellä 45kg ja itse olet siinä se kenelle tuskaillaan, mutta painat 78kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko älykästä haluta määrittää omaksi identiteetikseen älykäs?
Entä pitää siitä kiinni kynsin hampain?
Ymmärtäisin, että tässä on pyrkimystä selittää, miksi kokee usein olevansa erilainen kuin muut.
Esimerkiksi minä olen töissä nokkelampi, havainnoin asioita nopeammin ja huomaan nopeammin, ymmärrän nopeasti lukemani. Kun odotan, että työtoverini tietävät samat asiat, koska ovat lukeneet sen kerran, asia ei olekaan niin. Tai että yhdistelevät tietoa päässään.
Olen kuitenkin töissä duunarialalla, joten en kyse kohdallani ei ole mistään einstein-tason älykkyydestä. Itse pidän itseäni keskivertofiksuna, ja olen kohdannut monia, joita pidän itseäni paljon älykkäämpänä.
En keuli sillä, että ajattelisin olevani muita älykkäämpi, mutta huomaan, että aiheeseen liittyy asioita, joita minun pitää ottaa huomioon, jos aion toimia ihmisten kanssa, koska silloin minun pitää olettaa, että kaikki eivät havainnoi maailmaa kuten minä.
Minäkin olen "nokkela" duunarialan hommissa ja olen huomannut että se hitaasti pohdiskeleva tyyppi ei välttämättä ole minua tyhmempi. Hän menee vaan eri polkua pitkin.
Yleensä kateutta aiheuttavat asiat ja ominaisuudet, joita kateellinen ei voi itse saavuttaa. Esimerkisi älykkyyttä ei voi ostaa tai raha ei kasva puissa.
Missä menee poikkeavan älykkyyden raja? Noissa ketjuissa moni vastaajista on korkeintaan parempaa keskitasoa, mutta pitävät itseään muita älykkäämpinä.
Vähän sama, kuin kauneuttaan esilletuovien kohdalla. Ollaanko itseään kauniiksi kehuville kateellisia? Ei, koska jokainen näkee omin silmin, onko henkilö kaunis.
Täällä monet kirjoittavat, että älykkäät ovat ylimielisiä. Minun tuntemani muutamat huomattavan älykkäät eivät ole ylimielisiä, pikemminkin ujoja ja epävarmoja. Tämä on käsitykseni mukaan tyypillistä älykkäille. Sen sijaan älykkäitä kyllä usein kadehditaan. He ovat ikään kuin suurennuslasin alla. Eli aloittaja on mielestäni aivan oikeassa.
No niin. :)
Olen todella vaatimaton ihminen.
Älykkyytenikin pysyy sen vuoksi monilta piilossa. Vastasin kuitenkin älykkyys-keskusteluun, kun täällä satunnaisesti käyn aikaa viettämässä pienen tylsän hetken.
Jo ennen vastaamistani mietin viitsinkö sitä tehdä, siksi, että aavistin älykkyydestä valittajien kirjoittavan omituiset vastineensa.
En tiedä. Ehkä älykkyys ei kaikilla tosiaan riitä asioiden ottamiseen asioina ja loukkaantuminen ynnä muut paljon huomiota saavat toimintatavat on omaksuttu omaan käytäntöön ja ovat apuna pärjäämisessä. Lisäksi moni ehkä on huomannut, että vastaanväittämisellä voi niin sanotusti päteä ja keskustelijan "nurkkaan ajaminen" on harrastus jossa voi kokea onnistumisen tunteita. Vaikkakin täysin moraalittomasti ja epä-älyllisesti.
Olen melko "älykäs" ja kärsin PTSD:sta ja OCD:sta. Ja näistä tietämättömistä löytyy kateellisia...
Hauska paradoksaalisuus.
Olla älystä kateellinen ja näyttää se
on juuri jotain sellaista mitä älykäs ei ole eikä tee!
Vähän niin kuin viimeinen rasti tyhmyyden ansioluetteloon.
Ainakin siinä deittiketjusta huokui oma virheettömyys monenkin kohdalla ja kaikki vika on niissä deiteissä.
Aika monessa viestissä huokui ylimielisyys. Paras oli, kun joku sanoi miten olisi kuin "puhuisi kolmivuotiaalle".
Vierailija kirjoitti:
Älykäs pystyy huijaamaan toisia halutessaan, mutta älykästä on vaikea tyhmän naruttaa. Älykäs pystyy pääsemään korkeakouluun ja ainakin teoriassa kasvattamaan omaisuutta, ellei muita esteitä kauheasti kasaannu. Keskinkertaisen on puolestaan vaikea pärjätä enemmän kuin keskinkertaisesti, ellei oikein lykästä - koska rahkeet riittävät vain tiettyyn pisteeseen asti.
Älykkäällä on parhaassa tapauksessa parhaat mahdollisuudet vauraaseen elämään ja hyvään elintasoon. Tästä potentiaalista luulisin, että ollaan kateellisia.
Itse asiassa todella älykkäät harvemmin ovat edes kiinnostuneita omaisuuden kartuttamisesta.
Tästä on tehty tutkimuskin, kuinka ihmisten keskimääräinen älykkyystaso laskee tietyn omaisuustason ylittyessä.
On yleinen harhaluulo, että älykäs=rikas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs pystyy huijaamaan toisia halutessaan, mutta älykästä on vaikea tyhmän naruttaa. Älykäs pystyy pääsemään korkeakouluun ja ainakin teoriassa kasvattamaan omaisuutta, ellei muita esteitä kauheasti kasaannu. Keskinkertaisen on puolestaan vaikea pärjätä enemmän kuin keskinkertaisesti, ellei oikein lykästä - koska rahkeet riittävät vain tiettyyn pisteeseen asti.
Älykkäällä on parhaassa tapauksessa parhaat mahdollisuudet vauraaseen elämään ja hyvään elintasoon. Tästä potentiaalista luulisin, että ollaan kateellisia.Itse asiassa todella älykkäät harvemmin ovat edes kiinnostuneita omaisuuden kartuttamisesta.
Tästä on tehty tutkimuskin, kuinka ihmisten keskimääräinen älykkyystaso laskee tietyn omaisuustason ylittyessä.
On yleinen harhaluulo, että älykäs=rikas
Rikas kannattaa olla ja on hyvä olla. Se on viisasta olla rikkaampi ja kerryttää tilille pahanpäivän varalle rahaa.
Väitätkö siis että älykäs on tyhmä?
Vähän sama kuin väittäisi että on älykästä hävitä kuin voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyvää älykkyys on ihmiskunnalle ja maapallolle yleisesti antanut?
Älykkyden ansiotahan nyt tämä kaikki on.
Voitteko luetella mitään hyvää älykkyydestä?
Aluksi älykkyys toi Jeesuksen meille ja sitten tiedemiehet ja vanhat antiikin roinat.
Seuraavaksi tuli vallankumoukset ja sodat.
Aina tuli seuraava älykkö ja mullisti toisen älykön.
Sitten naisetkin pääsivät älykkäiden kouluun arguementoimaan ja heille myönnettiin myönnytyksiä.
Nyt osa heistä pitää itseään saman veroisina älykköinä kuin älyköt perinteisesti olivat.
Pian tulee taas joku älykkö joka johdattaa meitä tavallisia ihmisiä ties mihin.
Ehkä suureen tuhoon. Minusta jeesusälyköt aikoinaan olivat ihan ok älyköitä. Toisaalta tiedemiehetkin olivat ihan ok, tiettyyn rajaan kunnes kehitettiin joukkotuhoaseita ja tehtiin vallankumouksia, joissa kuoli valtavasti tyhmempiä ihmisiä, että älykkäät saisivat mässäillä ja kirjoittaa heille mieluisaa maailmanhistoriaa.
Tyhmillä ei ole varaa muuhun kuin olla kateellisia älykkäille.
Todennäköisesti älykkäiden maailmanhistorian suurin aikaansaannos tähän asti on
Hiroshiman ja Nagasakin pommitukset atomipommein. Sitten se taidonnäyte miten älykkäät pesevät kätensä koko touhusta ja muutenkin kaikesta mikä liittyy ympäristöongelmiin.
Hehän tietävät että elämässä ei ole tarkoitusta. Joten heidän filosofisissa päätelmissään tarkoitus on lähinnä mässäillä ja elostella muiden kustannuksella.
Hankkia paljon mammonaa ja kuluttaa ympäristöä tyhmien silmien edessä ja ottaa tyhmiltä vielä aploodeja.
Rakas ihminen sielä kotikatsomossa. Sinäkin saatat olla älykäs ja pitää älykkäitä hyvinä tyyppeinä. Osa älykkäistä ei välttämättä omassa valheellisuudessaan edes näe kuuluvansa siihen populaatioon, joka valitsi hedonismin ja tarjoaa meille tavallisille jatkossa ikäviä ympäristötuhoja ja sotia.
Tähän ei olisi yksikään puhelinmyyjä, siivooja, muurari tai taidemaalari kyennyt.
Vaaditaan melkoista älyä kehittää vaikkapa revolveri tai jopa ihan simppeli jousipyssy.
Siihen vaaditaan korkeaa matematiikkaa ja älykkyyttä.
Mitähän kivaa älykkäät vielä keksivät meidän tavallisten ihmisten, jotka lukevat tulevaisuudessa maailmanhistoriaa?
Minulla on todettu adhd ja aspergerssin syndrome.
Kun kävin mensan testeissä ja sain pistetulokseksi 70 pojoa, niin minulle selvennettiin, että oikea tulos on x2, koska tosiaan kärsin adhd:sta ja aspergerssin syndromesta.
Eli olen tavallaan huippuälykäs kaveri, mutta testitulos ja ylipäätään olemus ei sellaista anna ymmärtää.
Kohtaan usein kateutta, kun mainitsen asiasta ja minut sitten kilpailutilanteessa todetaankin voittajaksi ja nopeammaksi esimerkiksi laskutoimituksen suhteen.
Kykenen laskemaan sekunnissa monimutkaisia laskutoimituksia.
Tämä ärsyttää huomattavasti keskiälyisiä, jotka joutuvat käyttämään toimituksiin laskinta.
Minä vain heitän lonkalta oikean tuloksen, koska käyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkäällä on parhaassa tapauksessa parhaat mahdollisuudet vauraaseen elämään ja hyvään elintasoon. Tästä potentiaalista luulisin, että ollaan kateellisia.Itse asiassa todella älykkäät harvemmin ovat edes kiinnostuneita omaisuuden kartuttamisesta.
On yleinen harhaluulo, että älykäs=rikasRikas kannattaa olla ja on hyvä olla. Se on viisasta olla rikkaampi ja kerryttää tilille pahanpäivän varalle rahaa.
En väitä, mutta tilastollisesti se vain menee noin niin kuin sanoin.
Huippuälykkäät harvemmin ovat huipputuloisia. Hyvin älykkäille riittää usein perushyvä elintaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yleinen harhaluulo, että älykäs=rikasRikas kannattaa olla ja on hyvä olla. Se on viisasta olla rikkaampi ja kerryttää tilille pahanpäivän varalle rahaa.
En väitä, mutta tilastollisesti se vain menee noin niin kuin sanoin.
Huippuälykkäät harvemmin ovat huipputuloisia. Hyvin älykkäille riittää usein perushyvä elintaso.
Kyllä he ovat huipputuloisia ja pärjäävät hyvin.
Eivät vain halua että muut tajuavat mistä on kyse.
Älykkäät usein antavat itsestään fiksun kuvan ja käyttäytyvät hyvin, mutta pinnan alla kuohuu ja älykäs on peto. Älykäs on oivaltanut elämän tarkoituksen. Älykäs on oivaltanut jo varhain ettei elämässä ole mitään logiikkaa tai järkeä. Millään ei ole tavallaan mitään väliä. Paitsi omalla navalla.
Ei tarvita pitkää pohdintaa, kun katsoo ympäristön tilaa, todetakseen mistä on oikein elämässä kyse älykkäiden maailmaa johtavien sekä nykyiseen tilaan lanseeraamien tyyppien mielestä.
Kulutusjuhlasta sen lyhyen ajan kun elämme.
Sitä ne älykkäät tekee.
Ne tekee sen meidän muiden kustannuksella ja tulevaisuuden tyhmempien kustannuksella.
Älykäs on viekas ja itsekäs olento. Itse pahuus lampaan nahassa.