Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperhe ja perintö

Vierailija
08.08.2013 |

Toinen ketju sai miettimään miten tässä meidän tilanteessa kannattaisi tehdä. Eli olemme naimisissa, miehellä lapsi aiemmasta liitosta ja meillä yhteinen lapsi. Olemme miettimässä yhteistä talolainaa, tällä hetkellä omistamme molemmat osakkeet ja varat ovat erilliset. Avioehtoa ei ole.

Kysymys kuuluu, jos mieheni kuolee ennen minua, ja asumme yhdessä omistamassamme (50/50%) asunnossa niin jaetaanko meidadän varat "yhteen", jolloin perinnönjaossa miehen lapset olisivat oikeutettuja myös minun rahoihini eli asunton säästämääni summaan..? Kannattaako rahat ja varat pitaa erillään, jolloin kuolemantapauksessa miehen varat menevät molemmille lapsille ja minä pidän omat varani?

Kiitos!

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 10:39"]

Minä menin aikuisena naimisiin miehen kanssa, jolla on lapsia. Tottakai me teimme avioehdon, tosin se on voimassa vain erotapauksessa. Minulla on kuitenkin testamentti, missä määrään, että jos minä kuolen ensin ja mieheni myöhemmin, niin mieheni kuollessa minulta peritty omaisuus palaa takaisin minun sukuun eli sisaruksilleni ja/tai heidän lapsilleen, jos heillä silloin sellaisia on.

[/quote]Et voi määrätä omaisuudestasi sen jälkeen kun se on siirtynyt sinulta pois.

Vierailija
62/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö missään ole nettisivustoa jossa näitä eri vaihtoehtoja olisi käyty läpi esimerkkien valossa? Eihän tämä mitään rakettitiedettä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 08:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 10:39"]

Minä menin aikuisena naimisiin miehen kanssa, jolla on lapsia. Tottakai me teimme avioehdon, tosin se on voimassa vain erotapauksessa. Minulla on kuitenkin testamentti, missä määrään, että jos minä kuolen ensin ja mieheni myöhemmin, niin mieheni kuollessa minulta peritty omaisuus palaa takaisin minun sukuun eli sisaruksilleni ja/tai heidän lapsilleen, jos heillä silloin sellaisia on.

[/quote]Et voi määrätä omaisuudestasi sen jälkeen kun se on siirtynyt sinulta pois.

[/quote]

Totta kai tuo voi sen määrätä testamentilla.

Vierailija
64/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiset perii kaikki, koska kaikki omaisuus on mun. Miehen lapset perivät omat vanhempansa ja jos ne on p.a., niin sille ei voi mitään. Mies oli tavatessa vuokra-asunnossa asuva ja ylivelkaantunut. Minä olen maksanut miehen velat, ostanut meille omilla säästöillä ja perinnöillä asunnon jne. Miksi miehen lasten pitäisi saada minun rahojani?

Vierailija
65/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

60, jos olet naimisissa ja teillä ei ole avioehtoa, niin kuollessasi mies saa puolet teidän yhteenlasketusta omaisuudesta. Tämä siinä tapauksessa, että sinä kuolet ennen miestäsi. Eli kyllä sinun rahojasi voi päätyä sitä kautta miehesi lapsille.

Vierailija
66/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä menin aikuisena (35v) naimisiin miehen kanssa, jolla oli lapset edellisestä avioliitosta, teimme avioehdon (vain eron varalle, jos avioliitto päättyy toisen kuolemaan, on avio-oikeus voimassa) ja minä päivitin testamenttini.

Minulla ei ole lapsia, eikä aiettakaan hankkia sellaisia. Mies on jo perinyt vanhempansa, minä en. Ennen avioliittoa minun perilliseni olisi ollut vanhempani, mutta jo silloin minulla oli testamentti, missä määräsin omaisuuteni menemään avomiehelleni ja hänen jälkeensä sisaruksilleni (tai heidän jälkeläisilleen).

Nyt kun olemme naimisissa, minut perii mieheni, koska minulla ei ole jälkeläisiä. Määrään kuitenkin testamentissa, että hänen kuoltua minulta peritty omaisuus palaa minun sukuuni eikä mene hänen lapsilleen. En halua, että sisarukseni tai heidän lapsensa joutuvat riitelemään esim. mökistä ja metsistä mieheni lasten / lastenlasten kanssa.

Saimme esteettömyystodistuksia hakiessa maistraatista muutaman tärkeän läpyskän, joita soisin jaettavaksi kaikille avioliittoa suunnitteleville. Ne löytyvät tuolta: 

http://oikeusministerio.fi/fi/index/julkaisut/esitteet/avioliittolaki.html

T.5

Vierailija
67/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 08:32"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 23:28"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 12:24"]

Meillä on testamennti, jossa minä perin mieheni omaisuudesta 50 % ja hänen lapset saavat lakiosan jaettavakseen. 

Tehkää nyt hyvät ihmiset testamentti asianajajan kanssa!!! On pirun pieni investointi!

[/quote]

No hyvinpä olet omien lastesi edun onnistunut ajamaan. Onnea siitä. Meillä muilla ei onneksi ole niin tyhmiä miehiä, että antaisivat uuden vaimon viedä edellisen liiton lasten perinnönkin.

[/quote]

Minulla ei ole lapsia vaan meillä on yksi yhteinen lapsi ja ei, en ole edes vaimo vaan avopuoliso. Kyllä, myös mieheni perii minun omaisuudesta 50 % ja loput menee lapsellemme. Tosin mieheni kuoltua hänen minulta perimä omaisuus menee lapsellemme ja loput jaetaan sitten kaikkien lasten kesken.

Ja kaikkeen tähän on olemassa pirun hyvä ja perusteltu syy eikä minun ole edes tarvinnut "ajaa etuani".

[/quote]

Sinä kuitenkin tuolla yllä kehotit kaikkia menemään testamentin tekoon. Kaikillako on sun mielestä se pirun hyvä syy jättää miehen lapset vaille perintöä?

[/quote]

Miehen lapset eivät jää ilman perintöä!

Kehotin tekemään testamentin sen takia, että asiat pohditaan ajoissa asianajajan opastuksella juuri sellaisiksi kuin kukin ne haluaa! Näin ei tule ikävä tilanteessa, puolison kuolema, enää muita ikäviä yllätyksiä. 

Ei pidä vääristellä asioita!

Vierailija
68/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 09:23"]

Saimme esteettömyystodistuksia hakiessa maistraatista muutaman tärkeän läpyskän, joita soisin jaettavaksi kaikille avioliittoa suunnitteleville. Ne löytyvät tuolta: 

T.5

[/quote]

Kiitos tästä linkistä! Oikeasti on ihan älytöntä, että naimisiin mennessä ei kysytä: "Ymmärrättekö todella mitä olette tekemässä ja miten se vaikuttaa oikeudelliseen asemaanne avioliiton aikana ja sen päättyessä eroon tai puolison kuolemaan jne.?"

Vierailija
69/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 11:02"]

T.5

[/quote]

Kiitos tästä linkistä! Oikeasti on ihan älytöntä, että naimisiin mennessä ei kysytä: "Ymmärrättekö todella mitä olette tekemässä ja miten se vaikuttaa oikeudelliseen asemaanne avioliiton aikana ja sen päättyessä eroon tai puolison kuolemaan jne.?"

[/quote]

No voi päivää! Kyllä kai aikuisten ihmisten voi olettaa osaavan ottaa itsekin asioista selvää? Ei pidä mennä naimisiin, jos ei tiedä, mitä se tarkoittaa. Uusavottomuuden huippu!!!

Vierailija
70/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 11:06"]

T.5

[/quote]

[/quote]

No voi päivää! Kyllä kai aikuisten ihmisten voi olettaa osaavan ottaa itsekin asioista selvää? Ei pidä mennä naimisiin, jos ei tiedä, mitä se tarkoittaa. Uusavottomuuden huippu!!!

[/quote]

Juuri näin. Vai allekirjoitatko (64) muitakin lainvoimaisia sopimuksia perehtymättä sopimuksen sisältöön ollenkaan?

Vierailija
71/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 11:06"]

T.5

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tätä palstaa lukiessa on kyllä tullut jo aika monta kertaa selväksi, että on olemassa hyvin suuri joukko (äiti-)ihmisiä, jotka eivät todellakaan tunnu ymmärtävän mitä se tarkoittaa.

Vierailija
72/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki minun nimissäni, ja omaisuudesta tehty avio-ehto. Meidän yhdessä saatu omaisuus kuuluu meidän yhteisille lapsille, ei miehen aikaisemmasta suhteessa syntyneille lapsille. Minä olen suurimman osan omaisuudestamme tienannut sekä perinyt, enkä halua antaa senttiäkään miehen muille lapsille. Tämän asian tein miehelleni selväksi jo ennen meidän yhteisten lasten hankkimista. Asia sopi hänellekin vallan mainiosti, koska minulla on enemmän varallisuutta. 

Vierailija
73/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

68. eli jos eroatte, miehesi ei saa mitään? Edes osuutta yhdessä kartuttamastanne omaisuudesta?

Vierailija
74/74 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 11:42"]

Meillä on kaikki minun nimissäni, ja omaisuudesta tehty avio-ehto. Meidän yhdessä saatu omaisuus kuuluu meidän yhteisille lapsille, ei miehen aikaisemmasta suhteessa syntyneille lapsille. Minä olen suurimman osan omaisuudestamme tienannut sekä perinyt, enkä halua antaa senttiäkään miehen muille lapsille. Tämän asian tein miehelleni selväksi jo ennen meidän yhteisten lasten hankkimista. Asia sopi hänellekin vallan mainiosti, koska minulla on enemmän varallisuutta. 

[/quote]

No tälleen sinä et voi määrätä. teidän yhdessä hankkimasta omaisuudestahan eron tai kuoleman tullessa kuitenkin osa kuuluu miehelle ja miehen kuollessa siitä hänen osuudestaan yhdessä hankkimaanne omaisuuteen osa menee hänen lapsilleen. rintaperillistä ei voi tehdä perinnöttömäksi.

Ymmärrän mainiosti että sinä suojaat oman omaisuutesi, perityn ja ennen liittoa hankkimasi, mutta miehen osuudesta kaikki hänen perillisensä pääsevät osallisiksi.