Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pähkähullut pörssikurssit

Vierailija
11.08.2020 |

Pörssikurssit on menneet ihan käsittämättömiksi. Tuntuu kuin että maailman pörsseissä olisi joka päivä menossa "hullut päivät".
Eihän tässä ole mitään järkeä, että lyhyen ajan sisään esim omassa salkussa on jo monta yritystä, joissa kurssit on nousseet 100-200% hankintahinnasta. Eikä tässä voi taputella itseään olalle, että olisi pelkästään tiedosta ja taidosta kyse, vaan nyt käytännössä monet osakkeet senkun vain nousee. Ihan sama vaikka se kuuluisa apina olisi tikkaa heittämässä osakkeiden kohdalla, niin nousuralli on hirmuinen.

Itse olen ollut mukana osakemarkkinoilla n 20 vuotta, ja kyllä tämä on täysin hullua menoa nyt. Toisaalta tekisi mieli myydä kaikki pois ja kotiuttaa rahat, mutta jälkiverojen takia en halua. Toisaalta tekee mieli pitää kiinni osakkeista kun nousua tuntuu tulevan viikko viikolta.
Ikinä ennen elämässäni ei ole tällä tavalla tippunut taivaalta rahaa. Järki kyllä sanoo, että ei tämä mielettömyys voi enää pitkään jatkua. Mutta näköjään sitä mukaa kun valtiot ottavat elvytysrahaa, niin pörssissä se palkitaan nousulla.
Kunpa vain olisikin se kristallipallo, josta voisi katsoa oikean exit hetken. Pähkähullut pörssisekoilut ei voi jatkua kuitenkaan vuosikausia eteenpäin samalla kulmakertoimella.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha! Minä ostin ennen koronaa, nyt enää -45% tappiolla...

Vierailija
42/114 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

38: minusta alkaa pikku hiljaa jo tuntua siltä että hajautan liikaa, varmaan 40 eri yhtiötä, myös Suomen rajojen ulkopuolelta on salkussa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

38: minusta alkaa pikku hiljaa jo tuntua siltä että hajautan liikaa, varmaan 40 eri yhtiötä, myös Suomen rajojen ulkopuolelta on salkussa

40 yhtiötä on paljon, jos ei ole aikaa seurata niitä edes semiaktiivisesti. 20-30 yhtiötä on aika optimi ainakin itselleni. Siinä on jo hyvin hajautettu toimialaoja ja eri maiden pörssejä. 

Vierailija
44/114 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika huonosti olet riskiä hajauttanut jos noin pahasti tappiolla olet.

Vierailija
45/114 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmettä olet hamstarannut? Sulla on mennyt hankinnat todella pieleen. Valtaosa osakkeista on noussut hurjasti.

Vierailija
46/114 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo veroseuraamuksia OST tilissä vaikka myykin tyhjäksi. Itse osrelin Osakesäästötilin täyteen huhtikuussa. Nyt kyllä syyskuun alkuun mennessä tyhjennän ainakin puolet. FED ei ole vielä suoria osakeostoja tehnyt, mutta eiköhän se siihenkin vielä mene. Tämä kannattelee kursseja, kunnes se sitten loppuu.

Itse uskon että USAn vaaleihin saakka saattaa jaksaa plussalla pysyä, mutta sen jälkeen droppaa.

Onko tosiaan niin, että jos arvo-osuustilillä osakkeiden X hankintaan on mennyt vaikka 4000 euroa, ja myydessä niiden arvo on 11 000 euroa, niin tuo 7000 euron voitto olisi täysin verovapaata tuloa?  

No ei. Osakesäästötili on eri asia kuin arvo-osuustili. Osakesäästötilin sisällä voi ostaa ja myydä mielin määrin maksimirajojen puitteissa. Vero menee vasta sitten, kun tililtä nostaa rahaa. Arvo-osuustilillä veron maksaa jokaisesta voitollisesta kaupasta, jos ei ole pääomatuloihin kohdistuvia vähennyksiä. Et voi arvopaperikaupan yhteydessä välttyä myyntivoiton verotukselta.

Ei makseta. Vero maksetaan Koko vuoden voitoista. Ei yksittäisen kaupan voitoista...

Vierailija
47/114 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 yhtiötä on paljon, jos ei ole aikaa seurata niitä edes semiaktiivisesti. 20-30 yhtiötä on aika optimi ainakin itselleni. Siinä on jo hyvin hajautettu toimialaoja ja eri maiden pörssejä. 

Hajautukseen riittää noin 10 osaketta, sen jälkeen hajautuksesta ei juurikaan ole hyötyä riskien pienentämisen näkökulmasta. Minulla on yli 50 eri yhtiötä salkussani.

Vierailija
48/114 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin keväällä 3000 eurolla, kun kurssit romahtivat ja olen nyt huuli pyöreänä katsellut niiden arvonnousua. 

Itseäni ei pikavoitot kiinnosta. Olen säästänyt osakkeisiin alle kolmekymppisestä vuosia ja ostan aina könttäsummalla. Tavoitteeni on saada osinkoja.

Vierailija
49/114 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa monen pitää pää kylmänä. Etenkin ne, jotka ovat untuvikkoja osakemarkkinoilla ja ovat kiimassa huimasta arvonnoususta. Kurssit eivät varmasti enää vuosikausia heilu yhtä korkealla. Viimeistään marraskuun USA:n pressanvaalit tulee aiheuttamaan liikehdintää osakkeissa. 

Vierailija
50/114 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on kieltämättä kurssit nousseet. Itselleni parhaiten tuottaneet yhtiöt löytyy First North listan pienemmistä yhtiöistä. Niistä aion pitää kiinni. Tosin osinkoja noista ei tipu samalla tavalla kuin päälistan yhtiöistä. 

Mielenkiintoista on nähdä, mitä syksy tuo tullessaan. Jatkuuko sama hullun mylly vai tuleeko kursseihin kunnon sukellus? 

Vierailija
51/114 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin keväällä 3000 eurolla, kun kurssit romahtivat ja olen nyt huuli pyöreänä katsellut niiden arvonnousua. 

Itseäni ei pikavoitot kiinnosta. Olen säästänyt osakkeisiin alle kolmekymppisestä vuosia ja ostan aina könttäsummalla. Tavoitteeni on saada osinkoja.

Osinkoja ei moni yhtiö maksanut kun tuli korona. Ei niihin voi luottaa.

Vierailija
52/114 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on pitkän tähtäimen sijoitustuotto, mutta mietin kyllä että pitäisikö välillä myydä, no joskushan saattaa olla ihan ns käteisenkin tarve. Vaiko vain tankata koko ajan lisää massia osakkeisiin eikä koskaan myydä mitään..

Vierailija
53/114 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaillaan jenkeissä on jälleen nousupäivä menossa. Omassa salkussa päivän bonuksena Harvian osakkeet nousivat yli 6%. Siis yhdessä päivässä.

Jos huomennakin vielä nousua tulee osakkeissa, niin salkkuni ylittää ensimmäisen kerran koskaan 80k rajan. Vuosi sitten tähän aikaan sen arvo oli 33k. Enkä ole tässä vuoden aikana tankannut lisää kuin 6k edestä.

Vierailija
54/114 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia myyntiatrategioita teillä on? Missä vaiheessa myytte?

Vierailija
55/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Nyt lasketellaan näköjään liukumäessä oikein kunnolla. Omasta salkustani on huvennut nyt vajaan kolmen tunnin kuluessa jo reilut 10 000 euroa kurssilaskujen myötä. En panikoi, sillä tämä oli odotettavissa.

Vähän harmittaa, että nyt ei ole ylimääräistä panna sisään tankkausta varten. Nyt olisi tarjolla sellaista kurssilaskua, että muutaman yhtiön osakkeiden tankkaus houkuttaisi kovasti. 

Vierailija
56/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa tullaan nyt alaspäin. Metso Outotecilla pudotusta jo yli 13%. Aikamoista. Ja ylleesä aika stabiili Kemirakin on pudonnut jo tähän mennessä yli 6%. 

Taitaa tulla karmea pörssipäivä monelle piensijoittajalle. 

Vierailija
57/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Biden voittaa niin kurssit nousevat kun Trumpin paniikkia levittävät twiitit loppuvat.

Vierailija
58/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovaa tullaan nyt alaspäin. Metso Outotecilla pudotusta jo yli 13%. Aikamoista. Ja ylleesä aika stabiili Kemirakin on pudonnut jo tähän mennessä yli 6%. 

Taitaa tulla karmea pörssipäivä monelle piensijoittajalle. 

Ensi viikolla alkaa nousu.

Vierailija
59/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tuotot +25000%

Vierailija
60/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muualla Euroopan pörsseissä sama suunta? Jos on, niin pitäkää hatuistanne kiinni. Nyt tiputaan vauhdilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan