Pähkähullut pörssikurssit
Pörssikurssit on menneet ihan käsittämättömiksi. Tuntuu kuin että maailman pörsseissä olisi joka päivä menossa "hullut päivät".
Eihän tässä ole mitään järkeä, että lyhyen ajan sisään esim omassa salkussa on jo monta yritystä, joissa kurssit on nousseet 100-200% hankintahinnasta. Eikä tässä voi taputella itseään olalle, että olisi pelkästään tiedosta ja taidosta kyse, vaan nyt käytännössä monet osakkeet senkun vain nousee. Ihan sama vaikka se kuuluisa apina olisi tikkaa heittämässä osakkeiden kohdalla, niin nousuralli on hirmuinen.
Itse olen ollut mukana osakemarkkinoilla n 20 vuotta, ja kyllä tämä on täysin hullua menoa nyt. Toisaalta tekisi mieli myydä kaikki pois ja kotiuttaa rahat, mutta jälkiverojen takia en halua. Toisaalta tekee mieli pitää kiinni osakkeista kun nousua tuntuu tulevan viikko viikolta.
Ikinä ennen elämässäni ei ole tällä tavalla tippunut taivaalta rahaa. Järki kyllä sanoo, että ei tämä mielettömyys voi enää pitkään jatkua. Mutta näköjään sitä mukaa kun valtiot ottavat elvytysrahaa, niin pörssissä se palkitaan nousulla.
Kunpa vain olisikin se kristallipallo, josta voisi katsoa oikean exit hetken. Pähkähullut pörssisekoilut ei voi jatkua kuitenkaan vuosikausia eteenpäin samalla kulmakertoimella.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut surkea tulospettymysten päivä. Ennakoi karua kohtaloa monelle työntekijälle talven ja kevään suhteen. Monella yrityksellä alkaa tilauskirja olemaan pikkuhiljaa tyhjä.
Vuoden vaihteen jälkeen ne joilla on pelilmerkkejä pelata pörssissä, saavat napsittua alelaarista laadukkaiden yhtiöiden osakkeita pidemmän aikavälin salkkuun.
Tämä on ollut odotettavissa. Ei edes mene koronan piikkiin kokonaan. Ei vain pysytä kilpailussa mukana monelta osin ja se olisi ollut vältettävissä.
Mulla oli aikoinaan tavoitteena osakesäästäjäksi ryhdyttyäni, että jos 250 000,- euron arvosta olisi osakkeita joskus, niin maali olisi siinä. Nyt tuosta puuttuu enää seitsemän tonnia tämän päivän mukaan. Eli tavoite täyttyy pian.
Hurjaa on ollut tämä kalenterivuosi. Keväällä oli kovaa sukellusta, mutta nyt on nousua ollut puoli vuotta siihen malliin, että en ole ennen kokenut vastaavaa jaksoa näin kovilla arvon nousuilla. Salkun arvo on kasvanut huimasti, vaikka en ole pannut sisään uutta rahaa kuin vähän.
Asuntovelkaa on jäljellä vielä jonkun verran, mutta sen ajattelin maksaa pois ensi vuoden alussa kokonaan myymällä sen verran osakkeita pois. Siltikin nykyarvolla salkkuun jäisi yli 200 000 euron edestä osakkeita.
Toisalta haluaisin asettaa uuden tavoitteen sitten vaikka sinne 300 000 euron kohdalle, ja toisaalta haluasin alkaa nauttimaan elämästä täysin siemauksin. Olen nyt 54 vuotias, eronnut ja lapset on aikuisia.
Jos korona helpottaa, niin talvikauden 21-22 voisin asua vaikka jossain lämpimässä paikassa, tehdä vähemmän töitä. Sijoitukset saisi elää omaa elämäänsä ja minä myisin osakkeita pienissä erissä ja nauttisin vain elämästä. Mitään luksuselämää en tuolla tavalla tietysti voisi elää, mutta minä tyydyn vähään.
Se, että aloitin osakkeisiin sijoittamisen silloin joskus, on osoittautunut hyväksi päätökseksi. Vauraus on kasvanut pikkuhiljaa ja ikään kuin salakavalasti.
Seitsemän tonnia vielä, ja sitten on päätösten aika.
Luin vain aloituksen enkä ketjua, mutta voisiko ap vähän valottaa että missä tarkalleen näin hurjia kurssinvaihteluja on nähty? En itse ole huomannut. Aasiassahan vuoristorata on aika tyypillistä ollut viime vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo veroseuraamuksia OST tilissä vaikka myykin tyhjäksi. Itse osrelin Osakesäästötilin täyteen huhtikuussa. Nyt kyllä syyskuun alkuun mennessä tyhjennän ainakin puolet. FED ei ole vielä suoria osakeostoja tehnyt, mutta eiköhän se siihenkin vielä mene. Tämä kannattelee kursseja, kunnes se sitten loppuu.
Itse uskon että USAn vaaleihin saakka saattaa jaksaa plussalla pysyä, mutta sen jälkeen droppaa.
Onko tosiaan niin, että jos arvo-osuustilillä osakkeiden X hankintaan on mennyt vaikka 4000 euroa, ja myydessä niiden arvo on 11 000 euroa, niin tuo 7000 euron voitto olisi täysin verovapaata tuloa?
juu jos et kotiuta sitä vaan osta uutta tavaraa rahoilla. Niin kaunan kun massi ost-ssä et maksa mitään vasta sitten kun nostat ne pois sieltä sinua verotetaan normisti.
Kun instabeibet ja kotiäidit perustavt sijoitusblogeja ja myyvät sijoituskursseja on aika painaa kytkintä. Muistuttaa tekno-osakkeiden kuplaa jolloin kansa jonotti ostaakseen osakkeita vaikka firman johto oli myynyt omansa....Pörssi on helvetin kaukana reaalitalouden bkt:stä. Markkinoille pumpattu verorahaa vaikka miten paljon, aikamoista sosialismia,mutta kulpa tulee puhkeamaan.
Mutta nautitaan niin kauan kun kestää.
Hukka.net inflaatiota odotetaan inflaatiota odotetaan inflaatiota odotetaan inflaatiota siksi kurssit nousevat kun kukaan ei halua jäädä rahojen kanssa jotka menettävät arvonsa inflaatiolla Yle inflaation le inflaatio alle inflaatio le inflaatiolla v**** tää ei osaa v**** epäpätevä puhelin joka ei saatana osaa kääntää kieltä tekstiksi
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan tavoitteena osakesäästäjäksi ryhdyttyäni, että jos 250 000,- euron arvosta olisi osakkeita joskus, niin maali olisi siinä. Nyt tuosta puuttuu enää seitsemän tonnia tämän päivän mukaan. Eli tavoite täyttyy pian.
Hurjaa on ollut tämä kalenterivuosi. Keväällä oli kovaa sukellusta, mutta nyt on nousua ollut puoli vuotta siihen malliin, että en ole ennen kokenut vastaavaa jaksoa näin kovilla arvon nousuilla. Salkun arvo on kasvanut huimasti, vaikka en ole pannut sisään uutta rahaa kuin vähän.
Asuntovelkaa on jäljellä vielä jonkun verran, mutta sen ajattelin maksaa pois ensi vuoden alussa kokonaan myymällä sen verran osakkeita pois. Siltikin nykyarvolla salkkuun jäisi yli 200 000 euron edestä osakkeita.
Toisalta haluaisin asettaa uuden tavoitteen sitten vaikka sinne 300 000 euron kohdalle, ja toisaalta haluasin alkaa nauttimaan elämästä täysin siemauksin. Olen nyt 54 vuotias, eronnut ja lapset on aikuisia.
Jos korona helpottaa, niin talvikauden 21-22 voisin asua vaikka jossain lämpimässä paikassa, tehdä vähemmän töitä. Sijoitukset saisi elää omaa elämäänsä ja minä myisin osakkeita pienissä erissä ja nauttisin vain elämästä. Mitään luksuselämää en tuolla tavalla tietysti voisi elää, mutta minä tyydyn vähään.
Se, että aloitin osakkeisiin sijoittamisen silloin joskus, on osoittautunut hyväksi päätökseksi. Vauraus on kasvanut pikkuhiljaa ja ikään kuin salakavalasti.
Seitsemän tonnia vielä, ja sitten on päätösten aika.
Toi on kiva tunne, kun tietää sukan varressa olevan pelimerkkejä. Sinuna ottaisin sen 300k uudeksi tähtäimeksi. Jos olet työelämässä mukana vielä 10v, niin ei se mikään kaukainen tavoite ole. Vaikka myisitkin osan salkusta ja antaisit tilaa ja aikaa itselle ja mukavuuksille.
metsää tammelassa 74 ha myyn pois .ostan kultaa. osakkeilla pelaa pojat ja pankit jotka kohta kaatuvat HIENOA ÄLÄ osta mitään tulee järkeviä tarjouksia
Mistähän nyt tuulee? Kurssit ovat nousussa jo kolmatta päivää peräkkäin ja kirivät kurssejaan paremmaksi. Tänään esimerkiksi Kemiran kurssikin noussut yhdessä päivässä yli 12%.
Ei kannata vielä hehkuttaa. Itse olen myynyt osan salkun sisällöstä tappiolla. Saapahan edes verohyvitystä niistä.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän nyt tuulee? Kurssit ovat nousussa jo kolmatta päivää peräkkäin ja kirivät kurssejaan paremmaksi. Tänään esimerkiksi Kemiran kurssikin noussut yhdessä päivässä yli 12%.
Näitä viime hetken tuulipukujen vedätyksiä ennen 80% rysähdystä, älä huoli
DOW on myös nousussa. Vahvistunut dollari ja ihan hyvä taloustilanne vetää nyt maailman pörssejä.
Vierailija kirjoitti:
Kemiran osinkojen irtoamispäivä huomenna. Me osinkojyrät ostetaan aina just sillon
Istuskelen myös rahakasan päällä, odotellen osakkeiden laskun jatkuvan. Paljon epävarmuutta on ilmassa, koronan vuoksi ja USA:n vaalien alla. Toisaalta monet pitävät selvänä, että keskuspankin rahoitus pumppaa kurssit taas huippuunsa. Mutta pörssi osaa kyllä yllättää, silloin kun tarpeeksi monet "tietävät" kurssien suunnan, niin mennäänkin toiseen suuntaan. Voin itsekin olla väärässä, ja kuukauden kuluttua harmittelen kun kurssit ovat ATH lukemissa, mutta kuuluu pelin henkeen.