Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pähkähullut pörssikurssit

Vierailija
11.08.2020 |

Pörssikurssit on menneet ihan käsittämättömiksi. Tuntuu kuin että maailman pörsseissä olisi joka päivä menossa "hullut päivät".
Eihän tässä ole mitään järkeä, että lyhyen ajan sisään esim omassa salkussa on jo monta yritystä, joissa kurssit on nousseet 100-200% hankintahinnasta. Eikä tässä voi taputella itseään olalle, että olisi pelkästään tiedosta ja taidosta kyse, vaan nyt käytännössä monet osakkeet senkun vain nousee. Ihan sama vaikka se kuuluisa apina olisi tikkaa heittämässä osakkeiden kohdalla, niin nousuralli on hirmuinen.

Itse olen ollut mukana osakemarkkinoilla n 20 vuotta, ja kyllä tämä on täysin hullua menoa nyt. Toisaalta tekisi mieli myydä kaikki pois ja kotiuttaa rahat, mutta jälkiverojen takia en halua. Toisaalta tekee mieli pitää kiinni osakkeista kun nousua tuntuu tulevan viikko viikolta.
Ikinä ennen elämässäni ei ole tällä tavalla tippunut taivaalta rahaa. Järki kyllä sanoo, että ei tämä mielettömyys voi enää pitkään jatkua. Mutta näköjään sitä mukaa kun valtiot ottavat elvytysrahaa, niin pörssissä se palkitaan nousulla.
Kunpa vain olisikin se kristallipallo, josta voisi katsoa oikean exit hetken. Pähkähullut pörssisekoilut ei voi jatkua kuitenkaan vuosikausia eteenpäin samalla kulmakertoimella.

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi omistamani jenkkiosake on ottanut 10x vuoden aikana. Kyllä, 1000%.

Enkä edes ole vieläkään myymässä vaikka ostin yli vuosi sitten syvästi. Se kertoo kaiken siitä että osakkeet menevät vain ylös.

Mies on jenkkifirmassa töissä ja se on jotenkin käsittämätöntä, että joskus vuonna 2014 kun sai osakepalkkioita 2000€ edestä silloisella kurssilla, niin nyt niiden osakkeiden arvo on 67000€. 

Vierailija
82/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turpaan on tullut tänään omalla kohdalla siedettävät 3,7%. Ei vielä hätää, en ole myymässä mitään pois. Jos ensi viikkoon asti mennään pahasti punaisella, niin sitten on eri asia.

Mitä järkeä on myydä hyviä yhtiöitä tappiolla? Ensin odottaa kunnon lasku ja sitten myydä pohjalla...?

Eihän siinä järkeä olekaan, mutta joskus on vain pakko. Omalla kohdallani jouduin myymään osan hyvistä osakkeista pois, jotta pystyin maksamaan yksityisellä puolella tehdyn leikkausoperaation ja sen hoidon. Kyseessä oli omaa eläämääni päivittäin haitannut kivulias vaiva, joka julkisen puolen mukaan ei ollut kallista hoitoa vaativa ongelma. 

Vaivan häipyminen tällä tavoin hymyilytti enemmän kuin muutamien hyvien osakkeiden menettäminen harmittti.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turpaan on tullut tänään omalla kohdalla siedettävät 3,7%. Ei vielä hätää, en ole myymässä mitään pois. Jos ensi viikkoon asti mennään pahasti punaisella, niin sitten on eri asia.

Mitä järkeä on myydä hyviä yhtiöitä tappiolla? Ensin odottaa kunnon lasku ja sitten myydä pohjalla...?

Eihän siinä järkeä olekaan, mutta joskus on vain pakko. Omalla kohdallani jouduin myymään osan hyvistä osakkeista pois, jotta pystyin maksamaan yksityisellä puolella tehdyn leikkausoperaation ja sen hoidon. Kyseessä oli omaa eläämääni päivittäin haitannut kivulias vaiva, joka julkisen puolen mukaan ei ollut kallista hoitoa vaativa ongelma. 

Vaivan häipyminen tällä tavoin hymyilytti enemmän kuin muutamien hyvien osakkeiden menettäminen harmittti.  

No tuon ymmärrän, mutta moni myy vain paniikissa.

Vierailija
84/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia myyntiatrategioita teillä on? Missä vaiheessa myytte?

Mä oon myyny lähinnä jos on sattunut heräteostoksia kohdalle - vene, asunto, mökki. Mut tavoitteena on kerätä osinkosalkku, josta tulee perintösalkku. Haluun että se näyttää hyvältä perinnönjaossa ja että osakemäärät on tasalukuja. En kestäis jos mun perukirjassa lukee 357 Sampoa :-D

Vierailija
85/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persaukisten velkarahalla sijoittaneiden ei tarvitse itse murehtia osakkeidensa myymistä, sillä pankki pistää ne pakkomyyntiin, jos osakkeiden arvo uhkaa tippua lainamäärää pienemmäksi.

Vierailija
86/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia myyntiatrategioita teillä on? Missä vaiheessa myytte?

Mä oon myyny lähinnä jos on sattunut heräteostoksia kohdalle - vene, asunto, mökki. Mut tavoitteena on kerätä osinkosalkku, josta tulee perintösalkku. Haluun että se näyttää hyvältä perinnönjaossa ja että osakemäärät on tasalukuja. En kestäis jos mun perukirjassa lukee 357 Sampoa :-D

Reps 😃

Vierailija
87/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen osakemarkkinoiden keltanokka. Ensimmäiset osakkeet ostin vuoden vaihteessa. Nyt salkun arvokin on vasta neljän tonnin luokkaa. Mutta täältä tullaan teidän muiden perässä. 

Oma strategia on ostaa ja pitää hallussa niin kauan kuin vain voin. Eli kerryttää varallisuutta tätä kautta. Jos saan elää eläkeläiseksi asti, niin siinä vaiheessa pannaan sitten osakkeet lihoiksi ja elellään mukavasti vanhana. Mihinkään perustuloa suurempaan eläkkeeseen en usko enää siinä vaiheessa, kun olen seiskakymppinen.  

Vierailija
88/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persaukisten velkarahalla sijoittaneiden ei tarvitse itse murehtia osakkeidensa myymistä, sillä pankki pistää ne pakkomyyntiin, jos osakkeiden arvo uhkaa tippua lainamäärää pienemmäksi.

Aha, mikäs pankki näin tekee? Itselläni on lainaa paljon enemmän kuin mitä osakkeiden arvo on, enkä ole tuollaiseen uhkaan koskaan törmännyt. 

Vierailija
89/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panikoikaa te vaan, niin sitä parempia ostopaikkoja minulle tulee. Saisi osakkeet lasketella alamäkeä vaikka kuukauden tästä eteenpäin, niin pääsisi haavilla nappaamaan vonkaleita.

350 000 euroa on tätä varten odottamassa, että pääsen taas ostolaidalle. 

Vierailija
90/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvässä lykyssä ne saa ostettua halvemmalla takaisin ja tappiot saa vähennettyä tulevista osingoista. Huonossa lykyssä joutuu ostamaan vähän kalliimmalla, mutta tappiot saa edelleen vähennettyä tulevista osingoista. 

Jos on pelikassaa, voi tehdä myös niin päin, että ostaa halvalla lisää ja myy pois pienen nousun jälkeen. Mutta ilman muuta tappioita kannattaa ottaa salkusta ulos, jos sellaisia on. Useimmilla varmaan osakkeet on ostettu joskus ammoisina aikoina ja jos nyt vähän kyykkää, niin ei kuitenkaan tappiolle asti. 

Vierailija
91/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kohtalaisen kevyt salkkuni n. 20K on ja pysyy, pientä säännöllistä lisäystä kuukausittain menee rahastoihin tilanteesta riippumatta En aio panikoida vaikka välillä sulaa, katsotaan vaikka viiden vuoden päästä. Noin pieni summa ei maailmoja kaada, kun jotain osinkoja tipahtelee, niin laitan saman firman osakkeisiin. Tilillä on enemmän, mutta ei kai sekään kovin viisasta ole. Arpapeliähän tämä elämä on muutenkin.

Vierailija
92/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heiluriliikkeen odotetaan vain voimistuvan,, koska nyt koronakurimus alkaa lyödä kasvoille taloudessa eri suunnista. Jos tähän asti on selvitty lomautuksilla, niin ensi vuonna ei enää selvitä.

Kansalaisten kulutus tuntuu vain vähenevän ja samalla poistuu ostovoimaa.

Osakkeissa on varmasti enemmän häviäjiä kuin voittajia.

Vierailija
93/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeiden kurssit nousevat/pysyttelevät nykyisellä kohtuuttoman korkealla arvostustasolla tuottoihinsa nähden vain niin kauan kuin keskuspankit jatkavat elvytystään. Kun elvytys on ohi, lasketellaan alamäkeä, useita vuosia.

Itse olen pysytellyt osakemarkkinoilta poissa jo vuoden verran, koska markkina on tällä hetkellä aivan liian riskipitoinen eikä osakkeiden hinnat enää korreloi järkevästi niiden tuotto- tai kasvupotentiaalin kanssa.

Vierailija
94/114 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi omistamani jenkkiosake on ottanut 10x vuoden aikana. Kyllä, 1000%.

Enkä edes ole vieläkään myymässä vaikka ostin yli vuosi sitten syvästi. Se kertoo kaiken siitä että osakkeet menevät vain ylös.

Mies on jenkkifirmassa töissä ja se on jotenkin käsittämätöntä, että joskus vuonna 2014 kun sai osakepalkkioita 2000€ edestä silloisella kurssilla, niin nyt niiden osakkeiden arvo on 67000€. 

Näin se menee hyvien osakkeiden kanssa. Kotimaassa vastaava menestys on ollut Elisan osake. Ne jotka ostivat aikoinaan HPY;n puhelinosakkeen, ovat päässeet mukaan samanlaiseen tarinaan.

Vierailija
95/114 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin pörssi on ollut auki vajaat pari tuntia ja taas rytisee. Nokian osake tippunut peräti 17% tätä kirjoittaessa. Tokmannin osake yli 11%. 

Heeroksen osake taas on noussut yli 21%. 

Iltapäivällä tulee lisää tulosjulkistuksia ja saas nähdä millainen ralli tänään oikein saadaan aikaan. Kyllä osakkeen omistajien hermoja koetellaan kunnolla taas. 

Vierailija
96/114 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ikuisesti sen yhden pelin, jota pelasin lapsena ja siinä oli joku pörssimeklari-elukka XDDDD oliko se joku hi.ton taikametsä-peli XDDD

Vierailija
97/114 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin pörssi on ollut auki vajaat pari tuntia ja taas rytisee. Nokian osake tippunut peräti 17% tätä kirjoittaessa. Tokmannin osake yli 11%. 

Heeroksen osake taas on noussut yli 21%. 

Iltapäivällä tulee lisää tulosjulkistuksia ja saas nähdä millainen ralli tänään oikein saadaan aikaan. Kyllä osakkeen omistajien hermoja koetellaan kunnolla taas. 

Ja jos Trumppi häviää USA:n vaalit, niin sitten lasketellaan globaalisti.

Onneksi pienensin salkkuni puoleen vuosi  sitten, vaikken vielä koronasta tiennytkään. Tuntui vaan, että nyt ei ole taivaan merkit kohdillaan. (toki muitakin syitä oli vähentää sijoituksia).

Vierailija
98/114 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tähtäin pitkällä, niin kohta voisi olla ostojen paikka.

Vierailija
99/114 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panikoikaa te vaan, niin sitä parempia ostopaikkoja minulle tulee. Saisi osakkeet lasketella alamäkeä vaikka kuukauden tästä eteenpäin, niin pääsisi haavilla nappaamaan vonkaleita.

350 000 euroa on tätä varten odottamassa, että pääsen taas ostolaidalle. 

Miksi moni on alapeukuttanut tätä? Juuri noinhan fiksu sijoittaja toimii.

Vierailija
100/114 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista vuoristorataa mennään tänäänkin. Taitaa olla viisainta, ettei vilkuile kursseja seuraavaan viikkoon. Antaa osakkeiden olla salkussa vaan ihan rauhassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän