Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ateistit katsovat, että heidän pitää loukata uskovaisia?

Vierailija
07.08.2013 |

Kiihkoateismi on jopa vieläkin ärsyttävämpää kuin kiihkouskovaisuus?

-keskitienkulkija

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:15"]

Meillä kotona ei koskaan otettu puheeksi että en olisi mennyt rippikouluun tai että mokomasta paskasta pääsisi eroon eroamalla kirkosta, ehei!

[/quote]

Eli olet katkera vanhemmillesi.

[/quote]

En ole.
Vanhempani ovat pitäneet minusta oikein hyvää huolta, tuo ei sitä muuksi muuta.

Isovanhempani taas olisivat olleet kauhuissaan jos olisin teininä eronnut kirkosta.

Vierailija
82/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:38"]

Aika monta painostetaan, tai lahjotaan, käymään rippikoulu. Kuinkahan moni mopo, skootteri tms. on luvattu rippilahjaksi?

[/quote]

Toisaalta monet teinit, joiden vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, haluavat itse liittyä siihen rippikoulun käymistä varten. Syynä juuri tuo mainitsemasi, eli mopo (nykyisin taitaa olla jo mopoauto), skootterit, kalliit kosketusnäyttöpuhelimet, ulkomaanmatkat, jne, jne, joita nykyisin annetaan rippilahjoiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa landemeininkiä. Minun lapseni käyvät rippikoulun, jos se heille sopii ja jos eivät käy, niin kirkkohäitä ei saa, eikö se ole niin? Kyllä se on perheen rajoittuneisuutta, jos lapset kiristetään rippikouluun. 

Meillä ollaan kirkon jäseniä vain siksi, että otetaan rusinat pullasta, mitään pakkopullaa ei oteta vastaan.

Vierailija
84/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi uskovat ottaa kritiikin henkilökohtaisena loukkauskena?

Vierailija
85/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaan vain, jos loukkaavat minua ensin tuputtamalla uskontoaan.

Vierailija
86/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 16:22"]

Mittikääpä ateistit tätä: miten esimerkiksi sudenkorento opii lentämään. Kehitti "itse" itselleen siivet, ensin ehkä nahasta kuten lepakko, ei toiminut eikä oikein meinannut siirtyä uusiin sukupolviin. Entäs jos kokeilis sulkia. Eipä meinaa siirtyä tuleville sukupolville sekään. Nytpä keksi, tehdään kitiinistä läpinäkyvät ja auringossa kimaltelevat, ensin vain 1 pari. Ei mennyt kuin miljardi sukupolvea niin johan syntyi kärpänen, Piti vaan aika pitkään vain kävellä. Lopulta eräs veijari keksi tuplata siipien määrän, synkronoinnin kanssa meni pari sataa miljoonaa vuotta. Oltiin siinä välillä siivet solmussa ennenkuin lennettin ensimmäiset 20 senttiä. Näitä epäonnistuneita yksilöitä pitäisi olla miljardeja, ennenkuin se täydellinen sukupolvi osasi lenttä ja vaikka pysyä paikallaan ilmassa. KAIKKI IHAN ITSE, ILMAN ÄLYKÄSTÄ LUOJAA?

[/quote]

Älä argumentoi evoluutiolla jos et tiedä siitä mitään.

Vierailija
87/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 16:06"]

Kiihkoateismi on sitä, että yritetään tuhota kaikki PERINTEET ja KULTTUURI sen varjolla, että niissä on uskonnollissävytteisiä vivahteita. Joulujuhlasta yritetään vääntää tonttujuhlaa, kevätjuhlassa laulattaa väkisin jotain pliisua paskaa, ettei kenenkään suusta vaan karkaa sana "jumala".

Meidän kulttuuriperimässämme on uskonnollisia piirteitä. Mitä helvetin väliä?????

T: ei-uskovainen, joka haluaa pitää PERINTEISTÄ kiinni

[/quote]

Minä kyllä tykkään enemmän niistä iloisista tonttujuhlista kuin virsien jollottamisesta, vaikka sinänsä arvostankin perinteitä. Ei kai se Suvivirsi niin pyhä ole, että sen jättäminen pois olisi maailmanloppu.

[/quote]

Mä en tietääkseni puhunut nyt mistään virsien jollottamisesta, vaan ihan tavallisista joululauluista, joista suurimmassa osassa on uskonnollinen sävy. En ole kieltämässä tonttulauluja ja vaatimassa virsiä.

EN myöskään vaadi, että kevätjuhlissa lauletaan VAIN suvivirsi, en vaan ymmärrä miksi se ei saa olla yhtenä siellä n. 20 muun ohjelmanumeron keskellä, sinä ainoana joka siellä pysyy vuodesta toiseen. Sellaista kutsutaan perinteeksi.

T: Se jolle kommentoit

Vierailija
88/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 18:47"]

Minä taas en voi ymmärtää mikset aikuset ihmiset voi kunnioittaa toisen ihmisen näkemyksiä siitä onko jumalaa olemassa vai eikö 

[/quote]

Miten voi kunnioittaa ihmistä, jolla on täysin epärationaalisia ja ilmeisen virheellisiä uskomuksia?

[/quote]

Sinä et kai kunnioita sitten lapsiakaan, jotka ovat epärationaalisia ja uskovat kaikenlaista?

Entäpä alkuperäiskansoja? Usein nämä keskustelut pyörivät tasolla ateisimi vs. kristinusko. Entäs luonnonläheiset alkuperäiskansat, joilla on epärationaalisia uskomuksia ja virheellistä tietoa?

Vierailija
89/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuo kirjoittaja mutta luonnonkansoilla ei muitakaan selitysmalleja ole. Ei sitä nyt ihan voi verrata.

Vierailija
90/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnon pitäisi olla K-18 juttu, ihan oikeesti!

Ja uskonto ja politiikka pitää ehdottomasti pitää erillään (eli esim homoseksuaaleille pitäisi kuulua avio -oikeus koska avio-oikeus ei ole alunperinkään kirkon). Jos uskonto tulisi kuulua lakiin, niin siellä tulisi olla raamatun opettama "Raiskatut naiset kivitetään kuoliaaksi", "Nainen ei saa puhua ellei häntä puhuteta ensin", "Nainen ei saa opiskella" ja sitten tietysti muutama mielenkiintoinen vaikka koraanista (koska eihän kristinusko ole ainoa "oikea uskonto") eli sianliha ulos kaupasta ja kunniamurhat laillisiksi. Nyt herätys ja 2000-luvulle ihmiset.

En koe olevani ateisti, koska ateisti ei usko mihinkään mutta antaa muille vapauden uskoa mihin haluaa ottamatta siihen kantaa. Enemmän kaiketi olen agnostikko, mutten lähtisi kyllä lokeroimaan.

Vierailija
91/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus on osoittanut, että nämä ateistit ovat yleensä niin heikkoja uskossaan, että eivät kestä mitään, mikä heidän mielestään "haiskahtaakin" uskonnolle. Uskovat joutuvat kuuntelemaan paljon enemmän ateistien juttuja, mutta eivät pelkää, että usko katoaa. Monet nuoret ovat todella ehdottomia. Tulee vain mieleen, että he eivät voi ennalta tietää, mihin tilanteisiin elämänsä aikana joutuvat esim. viran puolesta, jopa kirkkoon kuulemaan saarnaa.

Vierailija
92/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 22:19"]

En ole tuo kirjoittaja mutta luonnonkansoilla ei muitakaan selitysmalleja ole. Ei sitä nyt ihan voi verrata.

[/quote]

Eli uskominen on sallittua kunhan vain ei ole kristitty?

Ymmärtääköhän monikaan edes mitä tarkoittaa "uskoa", "uskonto" jne? Minä en väitä omaavani varmaa tietoa, minä uskon. Uskonnolla ja Jumalalla, tai jumalilla, on ihmiselle muutakin arvoa kuin vain selittää lajien syntyä yms. Tämä merkitys näkyy esimerkiksi ihmisen suhtautumisessa kuolemaan ja elämän tarkoitukseen.

Vierailija
93/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai heikkoja uskossaan... Epäilen että suakin voisi pitemmän päälle käydä ärsyttämään jos joka juhlissa lausuttais kiitos spagettihirviölle. Sitten jos ärsytys näkyisi, mairea uskovainen tulisi sanomaan että kuule me tiedetään että sisimmässä tiedät että vain spagettivirviö voi pelastaa sinut, älä pelkää vaan anna spagettihirviön tulla elämääsi.

Vierailija
94/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 22:33"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 22:19"]

[/quote]

Eli uskominen on sallittua kunhan vain ei ole kristitty?

Ymmärtääköhän monikaan edes mitä tarkoittaa "uskoa", "uskonto" jne? Minä en väitä omaavani varmaa tietoa, minä uskon. Uskonnolla ja Jumalalla, tai jumalilla, on ihmiselle muutakin arvoa kuin vain selittää lajien syntyä yms. Tämä merkitys näkyy esimerkiksi ihmisen suhtautumisessa kuolemaan ja elämän tarkoitukseen.

[/quote]

Huokaus. No jos ei näe mitn eroa jossain pygmien ja länsimaisten maailmankuvassa ja edellytyksissä arvioida asioiden todenperäisyyttä ja todennäköisyyttä niin mitäpä minä sille sitten.

Vierailija
95/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 22:05"]

EN myöskään vaadi, että kevätjuhlissa lauletaan VAIN suvivirsi, en vaan ymmärrä miksi se ei saa olla yhtenä siellä n. 20 muun ohjelmanumeron keskellä, sinä ainoana joka siellä pysyy vuodesta toiseen. Sellaista kutsutaan perinteeksi.

[/quote]

No ei siellä kevätjuhlassa tai joulujuhlassa sentään ole kahtakymmentä ohjelmanumroa, mutta jos jokaisen läsnäolian uskonnon mukainen esitys esitettäisiin, niin sitten voisi olla ettei riittäisikään.

Miksi eri vakaumusten edustajien juhlaa ei vaan voistaisi pitää uskontoneutraalina?!?

Vierailija
96/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistina mua kiinnostaa paljon se, miten ns. tapauskovaiset ja hc-uskovaiset (hehes) selittävät raamattua ja miten näkevät selittävät sen mihin uskovat (puhun nyt ev.lut). Mikä antaa pohjan sille koko jutulle, miksi uskoa? Mä myöskin kysyn kasvatuksesta ja ehkä sillä ajan takaa sitä, että tyyppi vaan kasvatettu siihen (eli aivopesty :D) En siis kysy suoraan tätä, mutta mulla herää välittömästi kiinnostus tietää uskovaisten tavasta ajatella. Oon saanu aika hyviäkin keskusteluaja, ja koskaan en oo kokenu että kumpikaan keskustelijoista, minä tai toinen, olisi omaa näkemystään tuputellut.

Mutta: niin harmillisen usein huomaan tämän: siinä tietyn ajan sisällä useimmat uskovaiset  turhautuvat ja sulkevat koko keskustelun, esim. jos kysyn että uskotko todella että on tapahtunut ne kaikki ihmeteot ja neitseelliset raskaudet ja liibalaabadaapa. Mä en tajua, niin usein tuntuu että uskovauset eivät itsekään tiedä MIHIN USKOVAT, eivätkä osaa perustella järkevillä argumenteilla??? Jotkut näistä keskusteluista on päättynyt siihen että : "se on mun uskontoni, eikä mun tarvitse sitä perustella miksi uskon". Yleensä silloin kun ihminen tietää ettei ole täysin varma koko jutusta mutta haluaa olla sitä omaa mieltä niin tulee tälläisiä kiivastumisia. Uskovaiset: miksi te olette uskovaisia jos ette osaa selittää omaa uskoanne ja jos uskonne on aukotonta?? On näitäkin että: "en mä usko niihin kaikkiin tarinoihin mutta kyllä mä uskon Jumalaan". Anteeks mitä, miten voi silloin olla uskovainen? Jos sä et pysty olemaan 100% kaiken sen jutun takana, miten sä voit olla uskovainen? Tykkäätkö vaan istua muuten vaan kirkon penkillä vai mitä sä tuet :D

Mä en halua loukata ketään uskovaista, halusin vaan tuoda ton äskeisen esiin jos joku osaisi sanoa siihen. Mä en loukkaa, mutta haluan ymmärtää muiden uskoa koska, niin, niitä juttuja ei voi perustella ja siksi niistä on jännä saada keskusteluita.

Ateistina mun on ns. helppo sanoa, että niin kauan kuin kukaan ei voi niitä juttuja todistaa, mä en koe aiheeksi uskoa mihinkään yliluonnolliseen. Mä uskon tieteeseen ja ihmisten hyvyyteen. Sellaisiin juttuihin mihin on näyttöä tiedeyhteisöissä ja arjessa, yleisesti hyväksyttyjä asioita. Jos mun eteen ilmestyisi enkeli tai jumalolento, selittäisin sen oman pään sekoilulla, en sillä että jotain yliluonnollista tapahtuisi. (ihmisolennolla on tarve saada sitä lohtua ja tukea jostain aivan muulalta kuin muista ihmisistä itsestään. Varsisnkin kuoleman hetkellä) Mä kuitenkin annan toisten uskoa jos niin haluavat, mutta ihmettelen sitä jos kaikilla se usko ei ole aukotonta. Mä oon looginen ihminen ja haluan PERUSTELUJA!

Loppukevennyksenä: jos yksi uskoo harhaolentoon, on hän mielisairas, jos suuri joukko uskoo samaan, kyseessä on uskonto.

T:neiti 22v.

Vierailija
97/101 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kuka äiti viitsii liittää tytärensä moiseen machoyhdistykseen, joka ei tee muuta kuin vähättele ja aliarvostaa naisia naisia ja joka nostaa miehet "paremmiksi". Yhdistykseen jossa naiset kelpaavat vain naimisen ja orjaksi, mutta ei tasa-arvoiseksi ihmiseksi.

Kukaan ei liittyisi moiseen yhteisön jos se perustettaisiin tänä päivänä.

Vierailija
98/101 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 16:06"]

Kiihkoateismi on sitä, että yritetään tuhota kaikki PERINTEET ja KULTTUURI sen varjolla, että niissä on uskonnollissävytteisiä vivahteita. Joulujuhlasta yritetään vääntää tonttujuhlaa, kevätjuhlassa laulattaa väkisin jotain pliisua paskaa, ettei kenenkään suusta vaan karkaa sana "jumala".

Meidän kulttuuriperimässämme on uskonnollisia piirteitä. Mitä helvetin väliä?????

T: ei-uskovainen, joka haluaa pitää PERINTEISTÄ kiinni

[/quote]

Minä kyllä tykkään enemmän niistä iloisista tonttujuhlista kuin virsien jollottamisesta, vaikka sinänsä arvostankin perinteitä. Ei kai se Suvivirsi niin pyhä ole, että sen jättäminen pois olisi maailmanloppu.

[/quote]

Mä en tietääkseni puhunut nyt mistään virsien jollottamisesta, vaan ihan tavallisista joululauluista, joista suurimmassa osassa on uskonnollinen sävy. En ole kieltämässä tonttulauluja ja vaatimassa virsiä.

[/quote]

Miksi edes pitää olla kevätjuhla? Kuinka moni lapsi omasta tahdosta vapaaehtoisesti on siellä? Ei kovinkaan montaa

Vierailija
99/101 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 18:47"]

Minä taas en voi ymmärtää mikset aikuset ihmiset voi kunnioittaa toisen ihmisen näkemyksiä siitä onko jumalaa olemassa vai eikö 

[/quote]

Miten voi kunnioittaa ihmistä, jolla on täysin epärationaalisia ja ilmeisen virheellisiä uskomuksia?

[/quote]

Sinä et kai kunnioita sitten lapsiakaan, jotka ovat epärationaalisia ja uskovat kaikenlaista?

Entäpä alkuperäiskansoja? Usein nämä keskustelut pyörivät tasolla ateisimi vs. kristinusko. Entäs luonnonläheiset alkuperäiskansat, joilla on epärationaalisia uskomuksia ja virheellistä tietoa?

[/quote]

Monet nistä eivät oikeasti vain tiedä asioita. Jos asuu jossain viidakossa niin vaikea sieltä on mitään tietää.

Mutta suomalaisilla on koulut, netti, kirjat jne. Joten kyllä pitöisi tietää että satuolentoja ei ole olemassa

Vierailija
100/101 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon "riitit" ovat nykyisin pelkkiä raha-ahneuden ylistysjuhlia:

- häissä rahaa pitää saada nin paljon että ne kattavat kulut ja häämatkalle vielä kerätään "kolehtia" hääjuhlassa. Juhliin eivät kelpaa räkänokka lapset kun nehän syö meidän hääkeinottelun "voittoa"

- kastejuhlissa kummien pitää tuoda ökylahjat ja samoin joka vuosi täysi-ikäiseksi asti ja senkin jälkeen vielä pitäisi auttaa. Ja sisarukset myös. Kummi on nykyisin enemmän netinostospaikkka, josta tilataan haluttu tavara ostoshinnasta viis. Miten minä muista että kummilla oli joku hengellinenkin tehtävä.

- rippijuhla se vasta onkin pelkkä rahojen keruujuhla sukulaisilta ja tuttavilta 50e on köyhäilyä, kyllä nyt 500 e pitää saada. Rippileirit ovat kaikkea muuta kuin hengellistä kasvamista. Nissä juopottellaan, tupakoidaan ja varmasti naidankin. Vanhemmat vain luulevat että lapset menevät sinne oikeasti uskonnon takia.

- hautajaisissakin pitää vielä ihmisen elämän lopuksi ökyillä arkuilla ja kukkavihoilla. Jos ei laita 100e kukkavihkoon ei sure kylliksi vainajaa.

Kylllä näissä kaikissa kirkon "riiteissä" hengelliset arvot on aika kaukana. Kirkko ei ole puutunut mitenkään tähän rahankumarteluun ja palvontaan. Olisi ehkä kannattanut niin jäsenistö ei olisi maallistunut niin paljon ja etääntynyt kirkosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä