Työnantaja uhkaa irtisanoa kun joudun hoitamaan lapsen asioita
Pojalla alkamassa neuropsykologinen kuntoutus nyt syksyllä. Ilta-aikoja ei ole, vaan ne on aikavälillä 8.30-16 ja itse olen silloin töissä. Tapaamisia tulee olemaan kerran viikossa ja vaikka miehen kanssa vuoroteltaisiin viemisessä, niin joka toinen viikko joudun lähteämään aikaisemmin tai tulemaan myöhemmin töihin.
Tunnit ottaisin omista ylityötunneista tai sitten ottaisin kokonaan lomapäivän tai vaihtoehtoisesti palkatonta vapaata.
Itse olen keskustassa töissä, lapsi kodin lähellä koulussa ja kuntoutuspaikka toisella puolella kaupunkia. Joutuisin ensin hakemaan lapsen koululta ja sieltä sitten menemään kuntoutukseen jonne iltapäivällä koululta kestää noin tunnin julkisilla Eli yhteens joutuisin lähtemään kaksi tuntia ennen tapaamista työpaikalta.
Ajattelin rehellisesti kertoa tulrvasta esimiehelleni, johon hän tokas van ettei tuollainen käy. Jos tulee liikaa poissaoloja, niin hän kuulemma irtisanoo minut.
Meillä ei ole mummeja tai vaareja lähellä jotka voisi pojan viedä.
Mitä tässä nyt sit pitäisi tehdä. Jättää kuntoutus väliin? Ilman mun tuloja emme pärjää.
Kommentit (118)
tuohon voi saada myös kaupungin järjestämän kuljetuksen esim. taksilla koulusta ja takaisin kouluun. tähän on oikeus.
Lapsi 10v eikä todellakaan voi kulkea yksin julkisilla toiselle puolelle kaupunkia. Joutuu menemään kolmella bussilla tai kahdella bussilla ja junalla.
ap
Niin se vaan on. Jos et pysty hoitamaan sinulle annettuja työtehtäviä, oli syy sitten mikä tahansa, niin potkut voi tulla. Mulla on onneksi todella joustava ja ymmärtävä työnantaja. Toisaalta alani ja osaamiseni on sellainen, ettei uutta vastaavaa ihan helpolla palkata. Niin ja minulla on kehitysvammainen lapsi, jolla myös muita sairauksia ja mm. epilepsia. Poissaoloja töistä tulee joskus paljonkin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:26"]
tuohon voi saada myös kaupungin järjestämän kuljetuksen esim. taksilla koulusta ja takaisin kouluun. tähän on oikeus
[/quote]
Monesti lapsi tarvi saattajan, taksikuski ei saata, se vaan ajaa.
Minut uhkasi entinen työnanta irtisanoa koska sairastelin. Olin henkilökohtainen avustaja, ja toki ymmärrän, että hän tarvi minua oikeasti. Sijaista ei saanut jne. Tilanne meni siihen että kuljin töissä sairaana, kuumeet ja korvatulehdukset ja keuhkoputkentulehdukset vaan seurasivat toinen toisiaan, kun en ehtinyt koskaan parantua kunnolla. Työ oli vielä fyysisesti raskasta.
Aika kohtuuttomalta kuulostaa ap:n työnantaja, kun kyseessä kerta yksi päivä joka toinen viikko, ja olet valmis ottamaan palkatonta vapaata. Tsemppiä :(
Eikös tuollaiseen saa lapsi taksikyydin?
Entä jos vain mies vie, jospa hänen työnantajansa joustaa paremmin?
Taksikyydit voi saada anottua Kelan kautta. Siihen tarvitaan lääkärinlausunto, jonka saat varmaankin neuropsykiatrian puolelta tai sinne lähettäneeltä lääkäriltä. Eikö teille ole mainittu tällaisesta mitään?
Tässä taas loistaa suomalainen työnantaja :P Juuri kun on puhuttu miten työhön pitäisi saada enemmän joustoa tai mahdollisuutta tehdä osa-aikaisuutta.
Lapsi on oikeutettu taksikyytiin kuntousmatkalla. Ota kelaan yhteyttä ja selvitä asia.
Musta todella huonoa palvelua etteivät kerro näistä kuljetusvaihtoehdoista automaattisesti kuntoutuslaitokselta.
Lapsi ei ole vammainen, joten tuskin saa mitään taksikyytiä. Miehen työnantaja suostuu tuohon joka toinen viikkoa jos tekee tunnit sisään. Mun työnantaja ei suostu vaikka tekisin tunnit sisään saman viikon aikana (ehdotin tätä). Toki yrittäisin saada ajat pojan oulupäivän jälkeen ja niin myöhään iltapäivällä kuin mahdollista, mutta silti joutuisin lähtemään aika aikaisin töistä.
En vaan tajua, eikö pomo ymmärrä että tiettyjä asioita on vaan hoidettava virka-aikaan.
Mun täytyy varmaan ruveta metsästämään itse kuntoutuspaikkaa jonne saa aikoja iltaisin.
ap
mies vie joka viikko. siinä ratkaisu.
No voih. Omani kylläkin joutui menemään julkisilla terapiaan. Hyvin pärjäsi kun kävimme reitin läpi . Ikää oli 9. Kaikki eivät toki pärjää.
Taksilapun voi yleensä saada.(toisaalta kun on julkinen toimivaliikenne, niin tarvitaanko taksia?) Omavastuu ei ole kuin vähän alle 15e suunta. Taksi vie ovelle ja hakee ovelta.
Työnantaja ei voi irtisanoa sinua jos olet pois saldotunneilla ja/tai lomapäivillä. Tosin työnantaja voi ruveta hankalaksi ja ei anna palkatonta tai vapaata juuri silloin kun tarvitset sitä. Minusta 10-vuotias voi kulkea jo hyvin taksilla ja käsittääkseni tuollaiseen hoitoon voit saada kelan maksaman kuljetuksen. Selvittäisin sen ensin ja vasta sitten alkasin miettimään töistä poissaoloja.
Etkö sä vaan tajua että lapsesi on oikeutettu kuljetukseen kuntoutuspaikkaan?
Onko sun esimiehellä esimiestä?
Ota yhteys häneen.
suosittelen kysymään myös ammattiliitosta, miten tuollaisessa kohtaa menee tes ja laki. Meillä ainakin on lakisääteistä, että työnantajan on pakko joustaa ja päästää viemään lapsi lääkäriin. Kyllä ne siitä aina ämpyilee ja uhoaa, mutta kun tilanne on päällä, niin kummasti sitä joustoa löytyy eikä yhtäkään irtisanomista eikä edes varoitusta ole vielä kenellekään tullut...
Koita selvittää niitä taksikyytejä.. jos saisit sellaisen. Varmasti siellä KUntotuskeskusksessa osataan auttaa sinua, eli mistä voisit kysellä niitä. Varmaan 10 vuotias osaa itse kävellä sisälle ja odottaa vuoroaan jos taksi vie pihaan. Me ollaan siinä onnellisessa asemassa että mun isä ja sitten anoppi vievät poikaa vuoroviikoin kuntoutukseen (joka on eri kaupungissakin) Ja joudun itse harvoin sinne menemään (joskus kyllä)
Minkä ikänen lapsi? Eikö voi mennä yksin julkisilla?