Lapsen (12v) hiusten värjäys.. taistelu..
Nyt se sitten alkoi meilläkin, kärttäminen että pitäis saada hiuksia värjättyä. Tytön kavereista pari on värjännyt radikaalisti jo pari vuotta hiuksiaan ja paras ystävä vasta vähän aikaa, mutta välillä tummaksi, välillä vaaleaksi jne kotiväreillä.
Minä kun olen sitä mieltä, että se ei ole edes terveellistä, saatika tarpeellista... eikö noista ole joku suosituskin, ettei alle 15-vuotiaiden päihin mitään väriaineita laitettaisi. Sanoin, että en anna lupaa, korkeintaan pari raitaa voi laittaa jos siltä tuntuu,, mutta missään nimessä ei vielä koko kuontaloa värjätä, vaikka kaverit niin tekeekin.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
OT: olen joskus jo nuorena kuullut, että jos on tällaisilla "normi" synteettisillä hiusväreillä värjännyt hiuksiaan, ei enää sen jälkeen voisi värjätä hiuksiaan hennalla? Onko tässä jotain perua?
Värjäsin vuosia sekä marketti- että kampaamoväreillä. 4 vuotta olen nyt värjännyt hennalla. Lopputuloksesta ei välttämättä tule toivotunlainen, se siinä on riskinä. Ei muu, ihan hyvin voi värjätä.
Kun lukee näitä viestejä joissa lasten hiukset ovat värjätty...
Miltä tuntuu käyttää omia lapsia kosmetiikkateollisuuden koekaniineina?
Millä lapsen hiukset voi värjätä? En nyt jaksaisi saarnaa koekaniiniudesta ym. Esiteinit haluavat kokeilla meikkejä ja hiusvärejä. En aio olla saarnaamassa lapsen kavereillekin, joista osa meikkaa ja osa värjää hiuksensa.
Joten onko mitään turvallisia vaihtoehtoja?
Kasvivärit on vähemmän allergisoivia ja esim puhdas henna ei allergisoi (:
Omia hiuksiani värjättiin päiväkodista saakka. Itkin äidille päiväkotikaverin kiusaavan minua, koska omat vaaleat hiukseni olivat hänen hiuksiaan tummemmat. Aika aggressiivisesti suoraan vetyperoksidilla alkoi värjäyskierre.
Hiukset pysyivät päässä ja yläasteelle asti tuli kokeiltua jos jonkinmoista väriä. Lukiossa aloin kasvattamaan omaa väriäni takaisin ja nykyään yritän pysyä erossa väriaineista, koska jossain vaiheessa takuulla herkistyisin. Ei se kokeilu niin pahasta ole ja hellävaraisempia aineita on kyllä kaupan hyllyillä.
Ei ne husvärit nyt ihan vaarattomia ole. Itse aloin värjätä 13-vuotiaana ja 10 vuoden kuluessa olin allergisoitunut kaikille hiusväreille. Nykyään ei voi värjätä millään, tai oikeastaan mitään kemikaaleja käyttää. Onhan hiusvärien todettu nostavan rintasyöpäriskiäkin. Itse pyrkisin viivyttämään mahdollisimman pitkään hiusten värjäämisen aloittamista, tai sitten ehdotat vaikka liukuvärjäystä latvoihin ettei tarvitse päänahkaan koskea?
Näitä kevytvärejä on monenlaisia. Esimerkiksi kasvivärit eivät ole vahingollisia hiuksille tai päänahalle ja nämä shokkivärit ja väripesut lähtevät muutaman pesun jälkeen pois. Yksi vaihtoehto on myös esimerkiksi hiusliidut, jotka lähtevät pesussa pois tai värjätty hiusvaha, joka myöskin lähtee shampoolla pois. Toisaalta miksi 12-vuotiaan pitäisi vielä lähteä ulkonäön muokkaamiseen? Kannattaa kysyä, miksi hänen hiuksensa ei kelpaa hänelle sellaisena, kuin ne ovat. Kompromisseja kannattaa tehdä, mutta kotivärit ovat ehdoton ei.
Luonnollisenväriset raidat ovat ok, muut värjäämiset ei.
Ihan wt sellaiset. Käykää kauppakorkeakoulussa katsomassa, kuinka monella on värjätyt hiukset jollain sinisellä tai vihreällä.
Vierailija kirjoitti:
Omia hiuksiani värjättiin päiväkodista saakka. Itkin äidille päiväkotikaverin kiusaavan minua, koska omat vaaleat hiukseni olivat hänen hiuksiaan tummemmat. Aika aggressiivisesti suoraan vetyperoksidilla alkoi värjäyskierre.
Hiukset pysyivät päässä ja yläasteelle asti tuli kokeiltua jos jonkinmoista väriä. Lukiossa aloin kasvattamaan omaa väriäni takaisin ja nykyään yritän pysyä erossa väriaineista, koska jossain vaiheessa takuulla herkistyisin. Ei se kokeilu niin pahasta ole ja hellävaraisempia aineita on kyllä kaupan hyllyillä.
Siis miksi hiuksiasi värjättiin jo päiväkoti-iässä?
Itse aloin värjäämään hiuksiani 6 luokalla, eli 12 vuotiaana. Aluksi aika kevyillä väreillä, yläaste meni melkein mustassa tukassa, lukiossa punertava ruskea. Sitten aloin miettimään väriainetta ja kaikkea sitä kemikaalin määrää, mitä hiusvärissä on. Ei se VOI olla terveellistä pitkässä juoksussa luonnolle ja minulle! Ei vaan voi.
Läträämme muutenkin niin paljon erilaisilla kosmetiikkatököteillä, että päätin tehdä valinnan ja jättää hiukset värjäämättä. Nyt olen kasvattanut oman värin kokonaan esiin (hiukset olkapäästä hieman yli) ja se ei näytä enää niin "kulahtaneelta" harmaanruskealta, kuin miltä se näytti kun oli juurikasvu. Ärsyttää se, kuinka meidät laitetaan vihaamaan omaa normaalia hiusväriämme niin paljon..
Toki saatan jossain vaiheessa laittaa raitoja, ehkä viimeistään sitten kun harmaita hiuksia alkaa ilmestymään. Sitä odotan kyllä paljon! :)
T. N24
Vierailija kirjoitti:
Millä lapsen hiukset voi värjätä? En nyt jaksaisi saarnaa koekaniiniudesta ym. Esiteinit haluavat kokeilla meikkejä ja hiusvärejä. En aio olla saarnaamassa lapsen kavereillekin, joista osa meikkaa ja osa värjää hiuksensa.
Ei ole olemassa turvallisia meikkejä ja värejä. Meikeissä käytetään säilöntäaineita jotka ovat hyvin allergisoivia. Hiusväreissä jopa hennallekin voi allergisoitua.
Mitä voit tehdä? Ottaa selvää käytetyistä aineista ja vähentää kemikaalikuormaa johon altistuu elämänsä aikana. Koska kaikkien käytössä olevien kemikaalien vaikutuksia ei tiedä. Vielä uutena on tullut nanokemikaalit jotka pystyvät tunkeutumaan ihon läpi ja kertymään elimistöön. Jopa kaupan hyllyiltä ostettu suihkushampoo saattaa sisältää allergisoivia aineita jotka myöhemmin aiheuttavat terveysongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa turvallisia meikkejä ja värejä. Meikeissä käytetään säilöntäaineita jotka ovat hyvin allergisoivia. Hiusväreissä jopa hennallekin voi allergisoitua.
Mitä voit tehdä? Ottaa selvää käytetyistä aineista ja vähentää kemikaalikuormaa johon altistuu elämänsä aikana. Koska kaikkien käytössä olevien kemikaalien vaikutuksia ei tiedä. Vielä uutena on tullut nanokemikaalit jotka pystyvät tunkeutumaan ihon läpi ja kertymään elimistöön. Jopa kaupan hyllyiltä ostettu suihkushampoo saattaa sisältää allergisoivia aineita jotka myöhemmin aiheuttavat terveysongelmia.
Tässä hyvä artikkeli kemikaaleista. Todennäköisesti jonkun mamman kaapista löytyy vielä vanha voide tuubi joka sisältää parabeeneja.
Oma tyttöni vonkasi myös hiusten värjäystä todella paljon 13-15 vuotiaana. Tuolloin ikäraja värjäykseen oli 16 ja sanoin, että ennen sitä en voi antaa lupaa. Ja muistin aina ihailla lapseni kaunista, kiiltävää, luonnollisen kaunista hiusväriä. Kehoitin myös katsomaan kavereittensa hiuksia, jotka ovat värjänneet. Järjestäin huonokuontoiset, kiillottomat hiukset tällaisilla.
Kun täytti 16 niin ei enää puhunut kuin harvoin hiusten värjäämisestä. Lähinnä raidoista. Nyt on 17 eikä muuten enää ole ollut edes puhetta värjäämisestä.
Älä anna periksi. Itse olen 46 v ja päänahka ei pidä yhtään väreistä.
Tässä lista sävytehoitoaineista, -shampoista ja -sprayväreistä jotka eivät vahoingoita hiuksia eivätkä sisällä samoja kemikaaleja kuin oikeat hiusväripakkaukset. Kaikki mainitut tuotteet ovat ammoniakittomia.
https://www.biozell.fi/tuotteet/color-mask
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/pirkka/pirkka-sarjaan-savyttavat-colo…
https://www.lorealparisusa.com/products/hair-color/products/semi-perman…
https://blogit.terve.fi/karkkipaiva/parhaat-violetit-hiusvarit/
https://blogit.terve.fi/karkkipaiva/ponitukka-goes-biozell-color-mask/
Onneksi nykyään vanhemmat ovat valveutuneempia. Kun mä olin teini n. 2003-2009, kaikilla vaihtui tukan väri melkein joka toinen viikko. Mä itse aloin värjätä kevytväreillä 13-vuotiaana, sitten vuoden päästä siirryin kestoväreihin. Värjäilin tukkaani kesto- tai kevytväreillä pahimmillaan kuukausittain, 21-vuotiaana piti lopettaa päänahan hilseilyn ja ihottuman takia. Suurin osa kavereistani aloitti kestovärjäyksen jo 3-4 luokalla, vanhempien siunauksella.
On jotenkin mukava nähdä että nykyteineillä on luonnolliset hiukset :)
Vierailija kirjoitti:
Hiusvärejä ei ole tarkoitettu alle 16-vuotiaille
Lähes kaikissa hiusvärien pakkausmerkinnöissä on varoitus: "Tätä tuotetta ei ole tarkoitettu alle 16-vuotiaille". Varoitus perustuu lainsäädäntöön ja sen taustalla on huoli kuluttajien herkistymisestä hiusväreille.
Varoituksen tarkoitus on suojella kuluttajia. Hiusväreissä on käytetty voimakkaita kemikaaleja, joita vastaan voi syntyä voimakas allergiareaktio pitkän ajan ja useiden altistusten jälkeenkin. Ei ole syytä altistaa nuoria voimakkaille kemikaaleille liian nuoresta iästä lähtien. Kosmetiikkateollisuus ei suosittele alle 16-vuotiaiden hiusten värjäämistä!
NÄIN! Jäikö jotain epäselvää??? Taas huomaa että ollaan white trash-palstalla, ihan idioottivastauksia, vaikka luin vasta ekan sivun.
Oliko 90-luvulla höllempi kuri vai vaan mun perheessä.. 12-vuotiaana värjäsin omani ekan kerran eikä tullut mieleenkään kysyä lupaa eikä vanhemmat siihen mitään sanoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En värjää itse hiuksiani. Minulla on kaunis oma väri. 9.luokkalainen tyttäreni totesi, että hiusten värjääminen on vanhanaikaista. Nuoret eivät halua turhaa kemikaalialtistusta. Oma väri sopii yhteen oman ihon värin kanssa. Tällainen mielipide kaupungin isolla yläasteella vallalla. Mielelläni tuen tytärtäni tässä viisaudessa.
Hyvä kommentti muuten, mutta miksi piti mainita, että sinulla on kaunis oma väri? Miten se liittyy tähän asiaan?
Liittyy, sillä kauneus on katsojan silmissä. Mulla on tavallinen maantieväri hiuksissa ja olen aina tykännyt väristäni kovasti. Kerran kokeilin värjäystä kampaajalla enkä tykännyt hiusten väristä yhtään. Se kokeilu riitti mulle. En ymmärrä ollenkaan, miksi hiuksia pitäisi värjätä.
Sulle tehtiin värinpoisto. Itse hiusväri ei tee hiuksista hamppua, vaikka siinäkin on myrkkyjä.