Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan pätevyys

Vierailija
06.08.2013 |

Kysyttekö te onko opettajat valmistunut ja pätevä-viime vuonna saimme wilmaan viestin tulevista opettajista.

Kysyin koko koulun vanhempainillassa ovatko kaikki opettajat päteviä-rehtori takelteli ja lopulta myönsi että eivät. yksi toinen huoltaja kysyi onko miellä huoltajilla oikeus tietää asiaa-on vastasi rehtori ja lopulta selvisi yksi opettaja on juuri yo lakin saanut, toinen lähihoitaja koulutukseltaa ja yksi sihteeri että näin. Kiwa tietää miten

ammattitaitoista väkeä lapsiamme opettajaa.-pitäisikö hakea sijaisuutta....merkonomin koulutuksella

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opettaja ja epäpätevä. Olen tehnyt opettajan töitä seitsemän vuotta ja saanut monesti kiitosta didaktiikastani ja selkeästä opetustyylistäni. Ryhmieni oppimistulokset ovat täysin verrattavissa pätevien opettajien tuloksiin. Opettajan pätevyyden saa vuoden auskultoinnilla, johon sisältyy lähinnä opetustuntien tarkkailua ja muutama hassu oma tunti. Luuletko, että seitsemän vuotta opettajana ei ole opettanut minua opettamaan?

Vierailija
2/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kerran niin helppoa on, niin mene ihmeessä lukemaan tuo pätevyys. Johonkin se raja on vaan vedettävä, vaikka harva työ sellaista rakettitiedettä on, ettei sitä työssäkin pysty oppimaan ja vastaavasti mikään koulu ei anna suoraa ammattitaitoa. Silti korostan ehdottomasti sitä, että pätevä opettaja on otettava aina ja epäpätevät koulusta ulos. Sitä varten meillä koulutetaan porukkaa ja minusta epäpätevänä vuosia roikkuminen kertoo jotain muuta ihmisestä ja hänen tavoitteellisesta työskentelystään.

Mars, kouluun siitä, niin olet sekä muodollisesti että oikeasti pätevä. Saat virankin, kun nyt roikut sijaisuuksissa...

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 13:13"]

Itse olen opettaja ja epäpätevä. Olen tehnyt opettajan töitä seitsemän vuotta ja saanut monesti kiitosta didaktiikastani ja selkeästä opetustyylistäni. Ryhmieni oppimistulokset ovat täysin verrattavissa pätevien opettajien tuloksiin. Opettajan pätevyyden saa vuoden auskultoinnilla, johon sisältyy lähinnä opetustuntien tarkkailua ja muutama hassu oma tunti. Luuletko, että seitsemän vuotta opettajana ei ole opettanut minua opettamaan?

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri niin, itsekin ajattelen samaa. Toki joku taso tulee olla opettajan koulutuksessa.

Vierailija
4/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 13:19"]

Jos se kerran niin helppoa on, niin mene ihmeessä lukemaan tuo pätevyys. Johonkin se raja on vaan vedettävä, vaikka harva työ sellaista rakettitiedettä on, ettei sitä työssäkin pysty oppimaan ja vastaavasti mikään koulu ei anna suoraa ammattitaitoa. Silti korostan ehdottomasti sitä, että pätevä opettaja on otettava aina ja epäpätevät koulusta ulos. Sitä varten meillä koulutetaan porukkaa ja minusta epäpätevänä vuosia roikkuminen kertoo jotain muuta ihmisestä ja hänen tavoitteellisesta työskentelystään.

Mars, kouluun siitä, niin olet sekä muodollisesti että oikeasti pätevä. Saat virankin, kun nyt roikut sijaisuuksissa...

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 13:13"]

[/quote]

[/quote]

Olen hakenut monesti täydennyskoulutukseen saadakseni sen muodollisen pätevyyden, mutta en ole koskaan päässyt sisään. Opetuskokemuksestani saatavat lähtöpisteet eivät yksinkertaisesti riitä, ellen esiemerkiksi lue itselleni ammatillista tutkintoa. Kasvatustieteen perusopinnot (ja kymmenen opintopistettä pedagogiikkaa) olen jo tehnyt, mutta nekään eivät antaneet tarpeeksi lisäpisteitä viimeisimpään hakuun. Valitettavasti pätevyys on vaikea saada sen jälkeen, kun on maisterin paperit saanut.

Vierailija
5/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin epäpätevä saamani palautteen mukaan olin parempi kuin moni pätevä opettaja.

Opettajan koulutuksessa ohjaava opettajani sanoi, että olen synnynnäinen pedagogi.

Uskon että opiskelu tuo tiettyjä valmiuksia varsinkin jos ei ole elämänkokemusta tai kasvatuskokemusta edes omista lapsista. Aikuisella on enemmän kypsyyttä ja näkemystä sekä valmiuksia opetustyöhön kuin aloittelevalla nuorella opettajalla. Tämän totesi samainen opettajien opettaja. Vertasi omia valmiuksiaan vastavalmistuneena nuorena opettajana minuun.

Vierailija
6/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin uskon, että olen synnynnäisesti hyvä opettaja. 

Vierailija
7/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan ovat näitä "natural born teacher"-tyyppejä.

Vierailija
8/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pedagogiset opinnot voi suorittaa hakeutumalla ammatillisen opettajan koulutukseen.

Itse suoritin opinnot viime lukuvuonna. Opiskelijoina oli mm. maistereita. Useampi opetti työkseen ammattikorkeakoulussa tai ammattiopistossa ja oli siellä henkilöitä jotka opettivat yliopistossakin.

Hakuaika on tammikuussa joten kannattaa seurata tilannetta. Opiskelut on helppo suorittaa työn ohessa, voi tehdä osan opinnoista verkossa.

Lähipäiviä on yllättävän vähän. Opintopiireissä työstetään tehtäviä ja ne voi ajallisesti opintopiiri toteuttaa haluamallaan aikataululla. Opiskeluoikeus on kolme vuotta, suurin osa tekee opinnot puolessatoista vuodessa. Minä tein työn ohessa vuodessa ilman hyväksilukuja, 60 opintopistettä.

Vierailija
9/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa, jos te vanhemmat kyselette pätevyyksien perään! Olen itse opettaja ja 15 vuotta ollut alalla. Epäpätevät kollegat (rehtorien suosikit) rasittavat meitä muita opettajia aika paljon, koska jos esimerkiksi erityisopettaja ei ole pätevä, niin hän ei huomaa lapsen lukihäiriöä. Sinällään pätevissä ja epäpätevissä opettajissa voi olla sekä mukavia että vähemmän mukavia opettajia, mutta keskiverrosti nykyisen hyvin integroidun oppilasaineksen kanssa on kyllä sitä mukavampi mitä pätevämpiä opettajat ovat.

Vierailija
10/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 13:34"]

Pedagogiset opinnot voi suorittaa hakeutumalla ammatillisen opettajan koulutukseen.

Itse suoritin opinnot viime lukuvuonna. Opiskelijoina oli mm. maistereita. Useampi opetti työkseen ammattikorkeakoulussa tai ammattiopistossa ja oli siellä henkilöitä jotka opettivat yliopistossakin.

Hakuaika on tammikuussa joten kannattaa seurata tilannetta. Opiskelut on helppo suorittaa työn ohessa, voi tehdä osan opinnoista verkossa.

Lähipäiviä on yllättävän vähän. Opintopiireissä työstetään tehtäviä ja ne voi ajallisesti opintopiiri toteuttaa haluamallaan aikataululla. Opiskeluoikeus on kolme vuotta, suurin osa tekee opinnot puolessatoista vuodessa. Minä tein työn ohessa vuodessa ilman hyväksilukuja, 60 opintopistettä.

[/quote]

Olen hakenut juurikin tuohon koulutukseen useita kertoja, mutta lähtöpisteeni eivät ole koskaan riittäneet sisäänpääsyyn. Viimeksi jäin kahden pisteen päähän... Kolme lisäpistettä saisin esimerkiksi siitä, että suorittaisin maisterintutkinnon lisäksi jonkun ammatillisen tutkinnon tai väittelisin.

Vierailija
11/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, turhaan laitetaan rahaa opettajien koulutukseen, kun työhön voisi ottaa vain näitä omasta mielestään tai vanhempien/oppilaiden mielestä synnynnäisiä opettajia. Ihan win-win -tilanne, kun he jo valmiiksi opettavat paljon paremmin kuin koulutuksen suorittaneet ja opetusvuodet vain tekevät heistä entistä loistavampia.

Vierailija
12/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pätevä opettaja, mutta joka ikinen syksy joku vanhemmista kyseenalaistaa pätevyyteni. Syynä on se, että olen 15 vuotta tehnyt muita kuin opettajan töitä, joten minut on "leimattu" sen alan osaajaksi, ei opettajaksi. Rehtorilla on joka syksy ilo ilmoittaa, että olen suorittanut tutkintoni lähes 20 vuotta sitten, joten olen sen perusteella yksi koulun pätevimmistä, mitä toki myös oppimistulokset osoittavat.

Opettajan sijaisuuteen voidaan valita kuka tahansa, ei ole pakko ottaa luokanopettajaa. Jostain syystä osa on ns. valeopettajia, eikä kukaan kyseenalaista heidän asemaansa.

Vierailija
13/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin erityisopettajan avointa paikkaa haki ei opettajia-ja yksi heistä palkattiin.No oli sitten lapseni hojks teko ja hoitavan tahon kuntoutusuunnitelmassa oli suosituksia joista ei eo sijaisuutta tekevällä ollut minkäänlaista tietoa saati osaamistaa. Otin yhteyden opetuspäällikköön joka määräsi sitten toisen koulun pätevän eo käymään ohjaamassa tätä epäpätevää joka viikko.

Vierailija
14/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan lähinnä alakoulusta näitä epäpäteviä löytyy. Jos esim. luokanopen paikkaa hakee pätevä, hänet täytyy ottaa ennemmin kuin epäpätevä. Mutta jos päteviä ei ole voidaan ottaa myös joku jolla ei varsinaista opettajan pätevyyttä ole tai se on muulle asteelle. Yleensä korkeakoulu tutkinto kuitenkin. Toki rehtorit näiden kanssa jonkin verran varmaan kikkailee kun haluaa jonkun tietyn epäpätevän pitää.

Vierailija
15/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä keskustelua auta mitkään jutut 'ihmelapsista' jotka ovat 'ihan hyviä opettamaan' mutta eivät ole oikeita opettajia. Mielestäni opettajina saavat toimia vain oikeat opettajat. En minä hitto vie terveyskeskuksessakaan halua että joku 'terveydestä ja sairaudesta paljon tietävä' vaikka arkkitehti katsoo korviani ja antaa antibiootit jos on keskikorvantulehdus, vaan lääkärin minä siellä haluan. Enkä osta asuntoa talosta jonka on suunnitellut vaikka 'paljon taloista tietävä opettaja' vaan haluan arkkitehdin.

Vierailija
16/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas näkee, ettei mammoilla ole hajuakaan siitä, mitä tarkoittaa opettajan "pätevyys".

Vierailija
17/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on kyllä outoa, että tuo yksi 7 vuotta opettanut ei pääse opekouluun, itse pääsin ekalla yrittämällä ilman kasvatustieteen opintoja ja opetuskokemusta! Vai haluatko nimenomaan oamkiin? Yliopistolle aineenopettajakoulutukseen pääsee useimmilla aloilla valmistuneet maisterit heittämällä sisään, tosi silloin täytyy irroittautua töistä vuodeksi, koska opetus on lähiopetusta. Mutta jos oikeasti pätevyyden haluat, niin kahdeksan työvuoden jälkeen voit hakea koulutusvapaata vuodeksi, korvaus sama kuin ansiosidonnainen! Sitten voitkin olla loppuelämäsi muodollisestikin pätevä ope :)

Vierailija
18/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti hirveästi paikkakunnasta. Olisi kiva tietää, missä on noin surkea tilanne kuin aloittajalla, meillä päin melko lyhyisiinkin sijaisuuksiin on paljon päteviä hakijoita.

Vierailija
19/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kokemus terkkarista, jossa kokenut terkkari on ohjannut nuorta lääkäriä hienotunteisesti ja taatusti tuo terkkari olisi "pätevämpi" perusjutuissa kuin joku märkäkorva suoraan lääkiksestä. Silti kukaan ei oleta, että terkkari voisi työskennellä lääkärinä, koska työkokemuksen ja luontaisten taipumusten vuoksi voisi olla jopa parempi siellä ihmisten kurkkuja katsomassa.

Vierailija
20/82 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 15:24"]

Minun mielestäni on kyllä outoa, että tuo yksi 7 vuotta opettanut ei pääse opekouluun, itse pääsin ekalla yrittämällä ilman kasvatustieteen opintoja ja opetuskokemusta! Vai haluatko nimenomaan oamkiin? Yliopistolle aineenopettajakoulutukseen pääsee useimmilla aloilla valmistuneet maisterit heittämällä sisään, tosi silloin täytyy irroittautua töistä vuodeksi, koska opetus on lähiopetusta. Mutta jos oikeasti pätevyyden haluat, niin kahdeksan työvuoden jälkeen voit hakea koulutusvapaata vuodeksi, korvaus sama kuin ansiosidonnainen! Sitten voitkin olla loppuelämäsi muodollisestikin pätevä ope :)

[/quote]

Vastailenpa ihmetyksiisi. Yliopiston aineenopettajakoulutusta järjestetään täydennyskoulutuksena satunnaisesti ja ensisijassa sellaisille hakijoille, jotka ovat työttömiä tai työttömyysuhan alla. Minulla on töitä, enkä todellakaan uskalla heittäytyä omaehtoisesti työttömäksi, jotta olisin kelpoinen hakemaan koulutukseen, johon pääsystä ei ole varmuutta. Koulutusvapaan hakeminen ei onnistu, koska minulla ei ole vakipaikkaa. Opettajakorkeakoulussa pisteraja oli tänä vuonna omalla alallani 27, minä sain pisteitä 25. Tuohon sisältyy:

tutkinto, jolla haen koulutukseen = 3/15 pistettä

pedagoginen ja kasvatustieteellinen koulutus = 8/13 pistettä

ammatillinen täydennyskoulutus = 0/3 pistettä

työtehtävä = 3/6 pistettä

muu työkokemus = 4/10 pistettä

opettajakokemus = 7/7 pistettä

erityisansiot = 0/8

Jos siis haluaisin paremmat hakupisteet, niin minun pitäisi hankkia lisää työkokemusta muulta alalta kuin opettamisesta, lähteä 12 kuukaudeksi töihin ulkomaille, kirjoittaa julkaisuja pedagogiikasta, tuottaa oppimateriaaleja yhteiseen hyvään (oma oppilaitos ei riitä, sitä kyllä teen jatkuvasti), ryhtyä esimieheksi tai vaihtoehtoisesti yrittäjäksi, hankkia ammattitutkinto tai väitellä tohtoriksi tai opiskella kasvatustieteen aine- ja syventävät opinnot.

Näistä todennäköisn vaihtoehto on tuo viimeinen eli opiskella lisää kasvatustieteitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän