Ovatko pariskunnat, joilla on 100 % yhteiset rahat
todennäköisemmin vähävaraisia kuin me, jotka maksamme yhteisesti vain yhteiset menot? Minulla ja miehelläni on molemmilla vakityö, josta saamme suurin piirtein saman verran palkkaa. Meille on ollut aina luontevaa laittaa rahaa yhteiselle taloustilille vuokraa, ruokaa jne. varten ja käyttää itse loput, kuten haluamme.
Molemmilla on kalliita harrastuksia, emmekä halua tuhlata energiaa niistä vänkäämiseen. Minusta me emme tarvitse uutta espressolaitetta, mutta mies saa ilomielin sellaisen ostaa, koska hänen rahojaan ne ovat. Vastaavasti en ole koskaan joutunut kuulemaan yhtäkään kommentteja sinänsä turhista vaateostoksistani.
Toisaalta jos vain toinen olisi töissä tai tienaisimme tosi vähän, erillistileissä ei olisi paljon järkeä, koska ei pakollisten jälkeen jäisi muutenkaan paljon mitään. Onko tämä juuri tilanne teillä?
Kommentit (257)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:14"]
Mikä tästä tekee työlään ja monimutkaisen? Kerran kuussa istun koneelle ja maksan kaikki laskut. Ynnään laskujen loppusumman ja jaan sen kahdella. Lähetän miehelleni sähköpostissa tuon luvun. Hän käy omalla tilillään ja siirtää rahan minulle. Ensi kuussa sama uudestaan. Tähän vaaditaan siis molemmilta yksi verkkopankkiasiointi ja sähköposti kerran kuussa. Ei todellakaan kauhean monimutkaista, jos on vähänkään älliä päässä.
[/quote]
Kaikki turha on liikaa.
Oikeastiko riittää että maksaa laskuja kerran kuussa? Kyllä meillä meinaa mennä välillä eräpäiviä vaikka maksetaan kahdesti kuussa, usein ei ole montaakaan päivää maksuaikaa jäljellä kun laskun saa kotiinsa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:24"]
Teille ei varmasti yhteiset rahat ajattelu edes sopisi. Et mainitse onko teillä lapsia, mutta omasta mielestäni lapset jo pelkästään räjäyttävät omat rahat -ajattelun taivaan tuuliin, tai ainakin tekevät siitä tosi työlästä. Ensinnäkin jo vanhempainvapaat mielestäni oikeuttavat sen kotona olevan puolison vähän elämään sen toisen siivellä, jos näin halutaan ajatella. Lapset on yhteisiä, mutta väistämättä se niitä enemmän hoitava osapuoli siinä taloudellisesti vähän häviää, riippuen siitä, kuinka monta lasta ja kuinkapitkään on kotona.
Sitten kun lapset kasvavat, tulee harrastus-, harrastusväline-, -elektroniikka-, vaate yms. maksuja, joita on kuukausitasolla ainakin meidän perheessämme aika vaikea arvioida, tosin meillä lapset harrastavat paljon ja myös välineisiin menee paljon rahaa. Ei siis puhuta jostain 100 € / kausi satujumpasta ja jumppapuvusta, jotka on helppo jakaa ja ennakoida sen yhteisen taloustilin kautta.
Tässä meidän yhtälössä kulujen tiliöiminen ja yhteenvetojen meilaaminen toiselle osapuolelle olisi yksinkertaisesti niin työlästä, että olemme todenneet sen yhteisen "potin" parhaaksi vaihtoehdoksi. Meilläkin on ne puskurirahastot, mutta emme kumpikaan halua käyttää niitä ellei ole todellinen pakko, joten jatkuva "mä ostin Minnalle kilpailupuvun 200 € ja sä maksoit Kallen jäät viime kuussa, eli olen velkaa yhteisiin menoihin 30 €, mutta toisaalta maksoin Minnan lisenssin ja sä taas vakuutuksen...". Ja rahaa valitettavasti kuluu kuussa vähintään sen yhden Mulberryn laukun verran, mutta laskemme homman sen arvoiseksi =)
[/quote]
En ollut Mulberry-kirjoittaja, mutta vastaan silti. Meillä on yksi koululainen, jonka harrastusmenot maksetaan edelleen perheen yhteiseltä 5000 €/kk taloustililtä. Kun lapsi kasvaa ja tarvitsee kalliimpia harrastuksia, alamme laittamaan yhteiselle tilille kumpikin 500 €/kk enemmän kuin nyt. Mielestäni johonkin voi myös vetää rajan, paljonko lapsen harrastus saa maksaa (jos 1500 €/kk ei riitä, niin haluammeko lopulta kustantaa ylettömän kallista harrastusta vai voisiko lapsi harrastaa jotain sellaista, mitä kaverinsakin harrastavat?). En nimittäin usko, että kovinkaan monessa perheessä lapsi voisi harrastaa yli 1500 €/kk maksavaa harrastusta.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:30"]
Meillä eri taloudet, minä pienmpituloinen ja siksi mies haluaa pitää rahat erillään. Jos ei ole rahaa, ei ole. Sen verran mies on kitsas, ettei jeesinyt edes bussilippua, kun piti mennä töihin, vaan lähti autollaan itse. Minä kävelin sitten lähikauppaan pari kilsaa, ja vein pulloja sinne, että oisin päässyt stadiin täältä lähiöstä. Pikkuisen kirveli mieltä. Mies on todennut, ettei ole hänen tehtävänsä avittaa ketään, jokainen hoitaa tonttinsa itse. Joo-o, hän myös kerää kaikki kuitit, jotka arvelee sopivan yhteisiksi menoiksi, ja esittää ne minulle puolen vuoden välein, että maksa puolet. Minäkin sitten tulostelin koneelta kauppakuitit muutamalta kuukaudelta(maksan pääsääntöisesti ruokakulut) ja pyysin maksmamaan. On kuulemma ihan eri asia? Kuin mikä? Itara on itara, ja sellaisena pysyy. Ja jos joku ihmettelee tätä menoa, voin sanoa että olipa ainutlaatuinen kokemus elämässäni, mutta toisenlaistakin on ollut. En oikein jaksa ymmärtää näitä -laitetaan kaikki puoliksi- joissa kytätään toisen menoja ja laskutetaan jälkikäteen kuluja, Selkeintä todella olisi yhteinen tili, jonne kummatkin laittavat sopimansa määrän. Eräs tunnettu parisuhdeneuvoja piti kohtuullisena, huom kohtuullisena, että menot jyvitetään suhteessa kummankin tuloihin. Kuulostaa minun korvaani aika fiksulta.
[/quote]
Miten voit alistua tuollaiseen? Mitenkäs kotityöt, tekeekö mies tarkasti puolet?
Meillä on yhteiset menot ja yhteiset tulot, sitä ei lasketa mitä kukakin on maksanut. Kaikki rahat menee mitä tulee.
Älytön keskustelu. Täällä kaksi eri keskustelijaa kuvailee käytännössä aivan saman järjestelyn, mutta toinen pitää rahaa yhteisenä, toinen erillisenä. Ihmiset näyttävät kutsuvan raha-asioitaan ihan millä termeillä sattuu.
Mutta mikä se syy on, että rahat halutaan laittaa yhteiselle tilille yhteiseen käyttöön? En näe tässä mitään etuja, ellei tilanne ole juuri tuo, että arjen pyörittäminen ei muuten onnistu. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:37"]
Mutta mikä se syy on, että rahat halutaan laittaa yhteiselle tilille yhteiseen käyttöön? En näe tässä mitään etuja, ellei tilanne ole juuri tuo, että arjen pyörittäminen ei muuten onnistu. -ap
[/quote]
Se helppous. Ikinä ei tartte miettiä, kuka maksaa mitäkin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:09"]
Minä olin se, joka mainitsi Mulberryn laukut jossain aikaisemmassa viestissä. Meillä molemmilla on rahaa vieviä harrastuksia, tosin minulla enemmän sellaisia jatkuvia ns. pikkusummia (100-300 euroa) kuluttavia, kun taas mieheni päräyttää sitten kerralla useamman tonnin omiinsa. En ole koskaan laskenut, kuinka tasoihin lopulta kulutustottumuksemme menevät. Siksi en myöskään koe, että yhteiset rahat olisi ideaali ratkaisu meidän tapauksessamme. Koska kumpikin haluaa kustantaa omat humputuksensa, järkevintä ja kaikin puolin helpointa on pitää kulutusrahat erillään.
Elintasomme on kuitenkin täysin sama eli syömme samaa ruokaa, käymme samoissa ravintoloissa ja matkustamme samoissa lomakohteissa - silloin, kun ei mennä omien kavereidemme kanssa. Jos rahamme olisivat yhteisellä tilillä, niin ainakin minun kulutustani ja elämistäni se jarruttaisi huomattavasti. En nimittäin halua elää mieheni siivellä, enkä jaksaisi pitää erillistä kirjaa siitä, paljonko olen itse tuonut tuohon yhteiseen tiliimme ja paljonko olen sieltä ottanut.
[/quote]
Kerro ihan konkreettisesti, miten se vaikuttaa kulutustottumuksiin, jos on yhteiset rahat.
En siis halua, että kaikilla on yhteiset rahat. Mutta miksi kukaan ei selvitä ihan konkreettisesti, miten itsenäisyys menee ja miten kulutustottumukset muuttuu, jos esimerkiksi ne rahat tulee yhteiselle tilille.
Ihan vain uteliaisuuttani tätä kyselen.
Eli kertokaapa konkreettisesti, miten tilanne meillä muuttuisi, jos laittaisimme omat tilit ja omat rahat.
Mies tienaa nettona 3700
Minä tienaan nettona 3500
Lisäksi lapsilisät n. 200 euroa
Kuukaudessa tulee tilille rahaa 7400 euroa.
Miten muuttuu itsenäisyys ja kulutustottumukset, jos nämä tulisivat kahdelle eri tilille.
Kuukaudessa sitä rahaa ei olisi silti yhtään enemmän tai vähemmän, vaikka ne ovat yhdellä tai vaikka kuudella tilillä.
Mutta nyt niitä konkreettisia esimerkkejä, että ymmärtäisin tämän asian. Kun minä en ole kokenut, että kulutustottumuksemme ovat yhtään muuttuneet ja itsenäisyys mennyt sen jälkeen, kun laitoimme kaikki tulemaan yhteiselle TAI-tilille.
Ylimääräiset siirretään sitten aina kuun lopussa säästötilille ja sieltä niitä on sitten sijoitettu erilaisiin kohteisiin.
[/quote] Meillä joksenkin kaikki laskut on näitä perheen yhteisiä menoja, joten mikä olisi syy jakaa niitä kummankin maksettavaksi?
Kertokaapa miten meidän elämä muuttuisi jos meille tulisi yhteinen tili:
Mies tienaa n.13500€/kk ja joitakin kymppitonneja bonuksia/vuosi
minä 4200€/kk
Perheessä miehen lapsi ja 2 yhteistä.
Nyt on omat tilit, mies maksaa asuntolainan ja muut laskut menee puoliksi. Se ostaa ruokaa joka kauppaan ehtii, sama juttu lasten vaatteissa ym. Mies maksaa isommat hankinnat. Miksi pitäisi olla yhteinen tili, mitä se muuttaisi?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:44"]
minä 4200€/kk
Nyt on omat tilit, mies maksaa asuntolainan ja muut laskut menee puoliksi. Se ostaa ruokaa joka kauppaan ehtii, sama juttu lasten vaatteissa ym. Mies maksaa isommat hankinnat. Miksi pitäisi olla yhteinen tili, mitä se muuttaisi?
[/quote]
Ehkä tässä ketjussa kuitenkin kyseenalaistettiin aloituksessa sitä yhteisiä rahoja. Tähän nyt haetaan vastauksia, että ovatko yhteisten rahojen kannalla olevat köyhiä, kun heillä ei ole varaa pitää omia tilejä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:31"]
Mikä tästä tekee työlään ja monimutkaisen? Kerran kuussa istun koneelle ja maksan kaikki laskut. Ynnään laskujen loppusumman ja jaan sen kahdella. Lähetän miehelleni sähköpostissa tuon luvun. Hän käy omalla tilillään ja siirtää rahan minulle. Ensi kuussa sama uudestaan. Tähän vaaditaan siis molemmilta yksi verkkopankkiasiointi ja sähköposti kerran kuussa. Ei todellakaan kauhean monimutkaista, jos on vähänkään älliä päässä.
[/quote]
Kaikki turha on liikaa.
Oikeastiko riittää että maksaa laskuja kerran kuussa? Kyllä meillä meinaa mennä välillä eräpäiviä vaikka maksetaan kahdesti kuussa, usein ei ole montaakaan päivää maksuaikaa jäljellä kun laskun saa kotiinsa.
[/quote]
Kyllä, kerran kuussa riittää. Kiinteät summat menee automaattisesti mun tilitä ja yhteisen luottokortin laskun loppusumman tarkistan samalla, kun laitan sen maksuun. Ja koska kiinteiden laskujen loppusumma on aina sama, niin lisään sen tuohon luottokortin loppusummaan. Toki silloin tällöin hyvin harvoin tulee jotain laskuja, jotka täytyy käydä erikseen maksamassa, mutta silloin laitan laskun summan sähköpostiluonnokseen odottamaan. Siellä se pysyy ihan pitämättä siihen saakka, kunnes maksan taas luottokorttimaksun pois ja lähetän koko kuukauden loppusumman miehelleni. Oikeasti, tämä ei ole yhtään monimutkaista!
minä 4200€/kk
[/quote]
No siskollani ja hänen miehellään se näkyy ainakin siinä, että siskoni pienempituloisena pitää turpansa visusti kiinni, koska miehellä on monta kertaa isommat tulot ja rahat eivät ole silti yhteisiä.
Hyväksyy hiljaa miehen kavereidensa käymät huoraamisreissut ja muut.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:48"]
minä 4200€/kk
[/quote]
No siskollani ja hänen miehellään se näkyy ainakin siinä, että siskoni pienempituloisena pitää turpansa visusti kiinni, koska miehellä on monta kertaa isommat tulot ja rahat eivät ole silti yhteisiä.
[/quote]
Hah, mä kyllä pistäisin miehen takaisin kiertoon jos tuollaista tekisi. En katselisi kahta sekuntia moista puuhaa, saisi mennä sen jälkeen ihan vapaasti :)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:31"]
[/quote]
Kaikki turha on liikaa.
[/quote]
Kyllä, kerran kuussa riittää. Kiinteät summat menee automaattisesti mun tilitä ja yhteisen luottokortin laskun loppusumman tarkistan samalla, kun laitan sen maksuun. Ja koska kiinteiden laskujen loppusumma on aina sama, niin lisään sen tuohon luottokortin loppusummaan. Toki silloin tällöin hyvin harvoin tulee jotain laskuja, jotka täytyy käydä erikseen maksamassa, mutta silloin laitan laskun summan sähköpostiluonnokseen odottamaan. Siellä se pysyy ihan pitämättä siihen saakka, kunnes maksan taas luottokorttimaksun pois ja lähetän koko kuukauden loppusumman miehelleni. Oikeasti, tämä ei ole yhtään monimutkaista!
[/quote]
Ok, minäkin ihmettelin hiukan tuota kerran kuussa laskujen maksua.
Meillä ainakin on tuossa odottamassa kiinteistöverot ja kolmen auton vakuutukset ja autoverot on kaikki eri aikaan. Lisäksi tulee lasten harrastemaksuja yms, joiden laskutuspäivä on 7vrk kuluttua.
Mutta jos on samat kiinteät laskut, jotka on suoraveloituksena, niin sitten ei ole tarvetta käydä tilillä kuin kerran kuussa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:43"]
[/quote] Meillä joksenkin kaikki laskut on näitä perheen yhteisiä menoja, joten mikä olisi syy jakaa niitä kummankin maksettavaksi?
[/quote]
Niin, eli kaikki rahat menevät yhteisen talouden pyörittämiseen. Meillä on kummallakin myös aika paljon omia menoja. Ymmärrän täysin sen, että yhteiset menot maksetaan yhteisesti, mutta en ymmärrä, miksi kumppanini pitäisi maksaa minulle tulonsiirtoa siksi, että minulla on kalliimmat harrastukset. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:50"]
minä 4200€/kk
[/quote]
[/quote]
Hah, mä kyllä pistäisin miehen takaisin kiertoon jos tuollaista tekisi. En katselisi kahta sekuntia moista puuhaa, saisi mennä sen jälkeen ihan vapaasti :)
[/quote]
Tuo nyt vaan on silkkaa typeryyttä ja tapahtuis tavalla tai toisella, jos siskolla olis oma tili. Mut itsepä on moiseen alistunut.
Vierailija 168: Meidän kohdalla tapahtuisi seuraavaa:
- tilille laitetaan joka kuukausi 7400 €, josta 5000 € menee perheen yhteisiin menoihin.
- lopuista 2400 €:sta kumpikin puoliso käyttää mitä käyttää tai on käyttämättä.
- vuoden lopussa tilillä olisi 10 000 € + joulukuun 7400 €.
Meidän - ja huom siis vain meidän - perheessä siitä kymppitonnista pitäisi neuvotella, mitä sille tehdään. Kuinka suuri osa tilille jääneestä rahasta on sen ansiota, että minä en ole vuoden aikana turhia tuhlaillut vai olisiko kenties mieheni ollut tällä kertaa se säästeliäämpi tyyppi. Minä haluan lähteä siskoni perheen kanssa lomamatkalle ja mies taasen hankkia uudempaa viihde-elektroniikkaa. Mieheni ei ole halukas rahoittamaan sen paremmin omien kuin minunkaan sukulaisteni lomareissuja, joten minulla täytyisi olla tallella kaikki vuoden aikana yhteiseltä tililtä käyttämäni kuitit, jotta voisin osoittaa, että lomareissuun menevät rahat ovat todellakin minun rahoja eikä mieheni omiin huvituksiinsa säästämiä rahoja. Me pääsemme siis paljon helpommalla, kun yhteiselle tilille laitetaan vain yhteisiin menoihin tarkoitetut rahat ja omilla tileillä pidetään omaan käyttöön tarkoitetut rahat.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:41"]
[/quote]
Se helppous. Ikinä ei tartte miettiä, kuka maksaa mitäkin.
[/quote]
Ei meilläkään, kun yhteiset menot maksetaan yhteiseltä tililtä, omat menot omilta tileiltä. Yhtä hyvin voisi myös sopia, että kumpikin maksaa joka kuussa tietyt laskut ja joka toisen kaupassakäynnin. Eli ei tuossa kyllä helppoudessa mitään voita. -ap
Jostain syystä tästä ketjusta tulee mieleen ajatus, että ne joilla on täysin erilliset rahat, uskovat että sitä on käytettävissä enemmän samoilla tuloilla, kuin jos ne rahat olisivat yhteisiä. Hassua.
Erillisissä rahoissa tuntuu myös olevan enemmän neuvoteltavaa. Tottakai se sitten toimii, kun itselle sopiva järjestely on löytynyt. Mutta ihan ensin lähdetään siitä, laitetaanko yhteiselle tilille molemmat sama summa vai kumpikin tietty prosenttiosuus tilista. Vai laitetaanko kenties lasku lasten piposta ja vaippapaketista, eilisestä lihamakaronilaatikosta ja jätehuollon laskusta joka oston jälkeen toiselle.
Sitten, kun lähdetään tarkalle erittelylinjalle, tulee väkisinkin tilanteita, joita ei ole otettu huomioon, joten taas pitää neuvotella. Ja koska omistaan ollaan tarkkoja, niin neuvottelusta tulee helposti riitaa.
Ihaninta oli, kun joku sanoi, ettei voisi kuvitellakaan yhteisiä rahoja miehensä kaltaisen tomppelin tms. kanssa. Miten ihmeessä kukaan ottaa puolisokseen ihmisen, jota ei kunnioita ja jonka arvomaailmaa ei jaa?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:24"]
Meillä on täysin yhteiset rahat. Ollaan pienituloisia, koska vain mies käy töissä ja minä olen kotona kotihoidontuella eli saan kuussa vain muutaman satasen. Kummallakin on oma tili, mutta minulla on kortti myös miehen tiliin.
[/quote]
Monia muita yllä olevia kommentteja lukiessa tulee mieleen, että aika rikkaita ihmiset ovat. On omilla tileillä muutama tonni (voi miten huoletonta) humputtelurahaa ja yhteinen "ylimääräisten menojen" tili ja joku mainitsee pikkusummat (!!??) eli 100-300 euroa. Huh, huh.
Arvostan pienituloisia, joilla ei tule rahasta riitaa. Isotuloisilla on sitä toimintaväljyyttä "vähän" enemmän.