Ovatko pariskunnat, joilla on 100 % yhteiset rahat
todennäköisemmin vähävaraisia kuin me, jotka maksamme yhteisesti vain yhteiset menot? Minulla ja miehelläni on molemmilla vakityö, josta saamme suurin piirtein saman verran palkkaa. Meille on ollut aina luontevaa laittaa rahaa yhteiselle taloustilille vuokraa, ruokaa jne. varten ja käyttää itse loput, kuten haluamme.
Molemmilla on kalliita harrastuksia, emmekä halua tuhlata energiaa niistä vänkäämiseen. Minusta me emme tarvitse uutta espressolaitetta, mutta mies saa ilomielin sellaisen ostaa, koska hänen rahojaan ne ovat. Vastaavasti en ole koskaan joutunut kuulemaan yhtäkään kommentteja sinänsä turhista vaateostoksistani.
Toisaalta jos vain toinen olisi töissä tai tienaisimme tosi vähän, erillistileissä ei olisi paljon järkeä, koska ei pakollisten jälkeen jäisi muutenkaan paljon mitään. Onko tämä juuri tilanne teillä?
Kommentit (257)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:59"]
Erillisissä rahoissa tuntuu myös olevan enemmän neuvoteltavaa. Tottakai se sitten toimii, kun itselle sopiva järjestely on löytynyt. Mutta ihan ensin lähdetään siitä, laitetaanko yhteiselle tilille molemmat sama summa vai kumpikin tietty prosenttiosuus tilista.
[/quote]
Olet kyllä ensimmäinen, jonka mielestä erilliset tilit tuovat enemmän neuvoteltavaa. Erilliset tilit (plus mahdollinen taloustili) takaavat juuri sen, että neuvoteltavaa on vähemmän. Sen osan rahoista, jota ei tarvita yhteisiin menoihin, voi käyttää hyvällä omallatunnolla ihan mihin tahansa. Kyllä jokainen ruokakunta joutuu keskustelemaan ja sopimaan raha-asioiden hoidon periaatteista joka tapauksessa, oli tilikäytäntö mikä tahansa. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:41"]
Kerro ihan konkreettisesti, miten se vaikuttaa kulutustottumuksiin, jos on yhteiset rahat.
En siis halua, että kaikilla on yhteiset rahat. Mutta miksi kukaan ei selvitä ihan konkreettisesti, miten itsenäisyys menee ja miten kulutustottumukset muuttuu, jos esimerkiksi ne rahat tulee yhteiselle tilille.
Ihan vain uteliaisuuttani tätä kyselen.
Eli kertokaapa konkreettisesti, miten tilanne meillä muuttuisi, jos laittaisimme omat tilit ja omat rahat.
Mies tienaa nettona 3700
Minä tienaan nettona 3500
Lisäksi lapsilisät n. 200 euroa
Kuukaudessa tulee tilille rahaa 7400 euroa.
Miten muuttuu itsenäisyys ja kulutustottumukset, jos nämä tulisivat kahdelle eri tilille.
Kuukaudessa sitä rahaa ei olisi silti yhtään enemmän tai vähemmän, vaikka ne ovat yhdellä tai vaikka kuudella tilillä.
Mutta nyt niitä konkreettisia esimerkkejä, että ymmärtäisin tämän asian. Kun minä en ole kokenut, että kulutustottumuksemme ovat yhtään muuttuneet ja itsenäisyys mennyt sen jälkeen, kun laitoimme kaikki tulemaan yhteiselle TAI-tilille.
Ylimääräiset siirretään sitten aina kuun lopussa säästötilille ja sieltä niitä on sitten sijoitettu erilaisiin kohteisiin.
[/quote]
No yritin juuri sitä konkreettista esimerkkiä rautalangasta vääntää. Jos koko perheen rahat on samalla tilillä, niin minun ainakin olisi työläämpää seurata, kuinka paljon olen tietyn ajanjakson aikana käyttänyt mm. joogastudion kortteihin, koruihin, Mulberryn laukkuihin, viikonloppumatkoihin tyttöystävieni kanssa, balettiin, kirjoihin, leffoihin tai mihin ikinä nyt tykkään rahaa käyttää ja joihin mieheni ei mielestäni tarvitse osallistua. HALUAN MAKSAA NÄMÄ ITSE OMASTA PALKASTANI, EN KÄYTTÄÄ MIEHENI RAHOJA OMIIN "TURHUUKSIINI". Jos rahamme olisivat yhteisellä tilillä, joutuisin aivan eri tavalla seuraamaan tulojani ja menojani. Hyvin nopeasti se menisi siihen, että varmuuden vuoksi jättäisin jotain hankkimatta, koska en enää olisi perillä, onko tuloni ja menoni tasapainossa. Kun kulutusrahat on omalla tilillä, niin loppusumma kertoo heti, paljonko sitä omaa rahaa on käytettävissä. Capiche?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 13:10"]
Kerro ihan konkreettisesti, miten se vaikuttaa kulutustottumuksiin, jos on yhteiset rahat.
En siis halua, että kaikilla on yhteiset rahat. Mutta miksi kukaan ei selvitä ihan konkreettisesti, miten itsenäisyys menee ja miten kulutustottumukset muuttuu, jos esimerkiksi ne rahat tulee yhteiselle tilille.
Ihan vain uteliaisuuttani tätä kyselen.
Eli kertokaapa konkreettisesti, miten tilanne meillä muuttuisi, jos laittaisimme omat tilit ja omat rahat.
Mies tienaa nettona 3700
Minä tienaan nettona 3500
Lisäksi lapsilisät n. 200 euroa
Kuukaudessa tulee tilille rahaa 7400 euroa.
Miten muuttuu itsenäisyys ja kulutustottumukset, jos nämä tulisivat kahdelle eri tilille.
Kuukaudessa sitä rahaa ei olisi silti yhtään enemmän tai vähemmän, vaikka ne ovat yhdellä tai vaikka kuudella tilillä.
Mutta nyt niitä konkreettisia esimerkkejä, että ymmärtäisin tämän asian. Kun minä en ole kokenut, että kulutustottumuksemme ovat yhtään muuttuneet ja itsenäisyys mennyt sen jälkeen, kun laitoimme kaikki tulemaan yhteiselle TAI-tilille.
Ylimääräiset siirretään sitten aina kuun lopussa säästötilille ja sieltä niitä on sitten sijoitettu erilaisiin kohteisiin.
[/quote]
No yritin juuri sitä konkreettista esimerkkiä rautalangasta vääntää. Jos koko perheen rahat on samalla tilillä, niin minun ainakin olisi työläämpää seurata, kuinka paljon olen tietyn ajanjakson aikana käyttänyt mm. joogastudion kortteihin, koruihin, Mulberryn laukkuihin, viikonloppumatkoihin tyttöystävieni kanssa, balettiin, kirjoihin, leffoihin tai mihin ikinä nyt tykkään rahaa käyttää ja joihin mieheni ei mielestäni tarvitse osallistua. HALUAN MAKSAA NÄMÄ ITSE OMASTA PALKASTANI, EN KÄYTTÄÄ MIEHENI RAHOJA OMIIN "TURHUUKSIINI". Jos rahamme olisivat yhteisellä tilillä, joutuisin aivan eri tavalla seuraamaan tulojani ja menojani. Hyvin nopeasti se menisi siihen, että varmuuden vuoksi jättäisin jotain hankkimatta, koska en enää olisi perillä, onko tuloni ja menoni tasapainossa. Kun kulutusrahat on omalla tilillä, niin loppusumma kertoo heti, paljonko sitä omaa rahaa on käytettävissä. Capiche?
[/quote]
Juuri näin!!! Hyvin selitetty!
179, mutta helpompaa on jos ei tarvitse kummallakaan tavalla neuvotella vaan rahat on aina molempien käytössä
182 tuskin olen ensimmäinen. Ihan vastaavia ajatuksia tulee täältä ketjusta ja ihan normaalista elämästä, jos vähän seuraa. Ja niin meilläkin käytetään ihan hyvällä omalla tunnolla kaikki mikä ylimääräiseksi jää, mutta niistä sähkölaskuista ja makaronilaatikoista sitä jäljelle jäävää ennenkään ei tarvitse neuvotella.
Ja 183:llehan ei yhteiset rahat sopisi sen vuoksi, että yrittäisi senkin jälkeen väkisinkin pitää ne rahat erillisinä. Eihän siinä yhteinen tili toimikaan, jos on erilliset rahat. Eli voi olla yhteinen tili, jossa yhteiset rahat, Erilliset tilit, joilla yhteiset rahat, Erilliset tilit, joilla erilliset rahat, mutta ei yhteistä tiliä, jolla erilliset rahat.
Eli ei toimi, jos yrittää ymmärtää toisen systeemiä oman systeeminsä kautta. Pitää osata ajatella vähän monimutkaisemmin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 13:15"]
179, mutta helpompaa on jos ei tarvitse kummallakaan tavalla neuvotella vaan rahat on aina molempien käytössä
[/quote]
Aina viimeistään yhteen muuttaessa täytyy keskustella raha-asiat selviksi, jotta kummallakin on samanlaiset odotukset siitä, miten rahaa säsätetään ja kulutetaan. Miten voi kuvitellakaan olevansa jokin talousyksikkö, jos ei koskaan puhu rahasta? -ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 13:21"]
Ja 183:llehan ei yhteiset rahat sopisi sen vuoksi, että yrittäisi senkin jälkeen väkisinkin pitää ne rahat erillisinä. Eihän siinä yhteinen tili toimikaan, jos on erilliset rahat. Eli voi olla yhteinen tili, jossa yhteiset rahat, Erilliset tilit, joilla yhteiset rahat, Erilliset tilit, joilla erilliset rahat, mutta ei yhteistä tiliä, jolla erilliset rahat.
Eli ei toimi, jos yrittää ymmärtää toisen systeemiä oman systeeminsä kautta. Pitää osata ajatella vähän monimutkaisemmin.
[/quote]
Ei tietenkään toimi, mutta #168:lle ei tuntunut riittävän vastaus "En halua käyttää mieheni palkkaa omiin humputuksiini". Hän halusi konkreettisen esimerkin, jonka sitten annoin.
Me muutimme yhteen vasta 9 kk:n seurustelun jälkeen. Sinä aikana oli jo aika selvää, minkälainen rahankäyttäjä toinen on. Sen verran on toki tarvinnut neuvotella, että kun pankissa kysytään, miltä tililtä lainanlyhennys otetaan, niin siinä nopeasti vilkaistu toisiamme ja todettu, että otetaan vaikka tältä X:n tililtä (muistaakseni pisin neuvottelumme). Toki silloin käy usein niin, että siellä toisella tilillä on laskujen maksu -tilanteessa enemmän rahaa, joten ne menee sitten kyselemättä sieltä (molempien tilit siis molempien tunnusten alla).
Yhteen on tietty menty sen tiukimman opintotukiajan jälkeen vasta. Molemmilla oli jo omistusasunto, joista toiseen muutettiin, toinen vuokrattiin. Lopulta molemmat pistettiin lihoiksi ja ostettiin isompi.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 13:31"]
Me muutimme yhteen vasta 9 kk:n seurustelun jälkeen. Sinä aikana oli jo aika selvää, minkälainen rahankäyttäjä toinen on. Sen verran on toki tarvinnut neuvotella, että kun pankissa kysytään, miltä tililtä lainanlyhennys otetaan, niin siinä nopeasti vilkaistu toisiamme ja todettu, että otetaan vaikka tältä X:n tililtä (muistaakseni pisin neuvottelumme). Toki silloin käy usein niin, että siellä toisella tilillä on laskujen maksu -tilanteessa enemmän rahaa, joten ne menee sitten kyselemättä sieltä (molempien tilit siis molempien tunnusten alla).
Yhteen on tietty menty sen tiukimman opintotukiajan jälkeen vasta. Molemmilla oli jo omistusasunto, joista toiseen muutettiin, toinen vuokrattiin. Lopulta molemmat pistettiin lihoiksi ja ostettiin isompi.
[/quote]
Vasta 9 kk seurustelun jälkeen??? XD Ennemminkin JO.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 14:47"]
[/quote]
Se on varmaan tärkeää, jos rahaa on vähän. Mutta jos perheellä on rahaa enemmän, niin silloin kannattavampaa on miettiä, paljonko taloudessa on yhteensä rahaa ja miten se kannattaa sijoittaa.
Erilliset tilit on todella tärkeä niille, joilla ei kommunikaatio pelaa ja raha on hiukan tiukilla. Silloin tulee äkkiä riitaa siitä, maksoiko minun rintaliivini tässä kuussa enemmän kuin sinun boxerisi.
[/quote]
No onhan tämä nyt ihan tajuntonta sontaa, tosiaankin. En ymmärrä, miten minun erillinen tilini, jolla olevista rahoista määrään ainoastaan minä itse, estäisi minua miettimästä mieheni kanssa, mihin nuo rahat sijoitetaan. Minä voin myös päättää sijoittaa osan niistä yhteiseen sijoitusasuntoon mieheni kanssa, kuten olen muuten tehnytkin. Mutta kun sille tilille siitä huolimatta jää rahaa, en katso tarpeelliseksi, että mieheni osallistuu niiden käyttämisen miettimiseen. Osaan miettiä ihan itse.
Kenties yhteiset rahat ovat päähänpinttymä sellaisille ihmisille, jotka eivät vaan voi kestää sitä ajatusta, että puolisolla olisi jotain omaa, vaan kaikki pitää jakaa tai ainakin päästä miettimään, mitä tuo toinen nyt ostaa, tekee tai minne sijoittaa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 14:47"]
[/quote]
Se on varmaan tärkeää, jos rahaa on vähän. Mutta jos perheellä on rahaa enemmän, niin silloin kannattavampaa on miettiä, paljonko taloudessa on yhteensä rahaa ja miten se kannattaa sijoittaa.
Erilliset tilit on todella tärkeä niille, joilla ei kommunikaatio pelaa ja raha on hiukan tiukilla. Silloin tulee äkkiä riitaa siitä, maksoiko minun rintaliivini tässä kuussa enemmän kuin sinun boxerisi.
[/quote]
No onhan tämä nyt ihan tajuntonta sontaa, tosiaankin. En ymmärrä, miten minun erillinen tilini, jolla olevista rahoista määrään ainoastaan minä itse, estäisi minua miettimästä mieheni kanssa, mihin nuo rahat sijoitetaan. Minä voin myös päättää sijoittaa osan niistä yhteiseen sijoitusasuntoon mieheni kanssa, kuten olen muuten tehnytkin. Mutta kun sille tilille siitä huolimatta jää rahaa, en katso tarpeelliseksi, että mieheni osallistuu niiden käyttämisen miettimiseen. Osaan miettiä ihan itse.
Kenties yhteiset rahat ovat päähänpinttymä sellaisille ihmisille, jotka eivät vaan voi kestää sitä ajatusta, että puolisolla olisi jotain omaa, vaan kaikki pitää jakaa tai ainakin päästä miettimään, mitä tuo toinen nyt ostaa, tekee tai minne sijoittaa.
[/quote]
Niinpä! Tai hui - minähän voi vaikka itse sijoittaa rahojani ilman että mies tietää siitä mitään! Miksi pitäisikään tietää?
Minä ahdistuisin kovasti, jos olisin KAIKISTA asioista tilivelvollinen aviomiehelleni. Miksi en voi pitää joitakin asioita vain itselläni vaikka elänkin perhe-elämää ja avioliitossa?
Ja vaikka rahat ovatkin omiani, joka tilanteessa, ei se tietenkään tarkoita, että esim. jonkun isomman ostoksen yhteydessä juttelen mieheni kanssa siitä, mitä kannattaa ostaa. Elektroniikka on tyypillinen tämmöinen juttu: jos minä tarvitsen uuden kameran vaikka, miksi en puhuisi mieheni kanssa, mitä kannattaa ostaa, kun hän moisia asioita intohimosesti jaksaa tutkia ja minä en ollenkaan?
Tai jos toinen meistä tarvitsee rahaa johonkin isompaan, voimme tietysti pyytää sitä toisiltamme.
On siis jotenkin ihan älytön ajatus, että jos saan käyttää omat rahani täsmälleen kuten haluan niistä tiliä tekemättä, se tarkoittaisi samalla, että en tahtoisi jutella raha-asioista tai tarpeen tullen jakaa rahojani mieheni kanssa. Eivät nämä asiat sulje toisiaan mitenkään pois, ainakin meillä, päinvastoin!
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:18"]
[/quote]
Pakko myöntää, että tätä olen itsekin välillä epäillyt. -ap
Puolisolla voi olla paljonkin omaa, vaikka rahat olisivat yhteiset. En usko, että miestäni on koskaan kiinnostanut, minkä hintaisia kuukautissuojia olen käyttänyt, tai paljonko rintaliivini maksavat.
Yhteisten rahojen osalta vain suuremmista ostoista päätetään yhdessä, mutta samahan se on silloinkin, kun on erilliset rahat. Tai on ainakin silloin, kun rahat ovat vähissä. Yhteisten menojen jakaminen on kyllä aika epätoivoista hiustenhalkomista, jos ne pitää mennä ehdottomasti tasan sen jälkeen, kun kumpikin on maksanut omansa.
Mulla osa-aikatyö ja mies tienaa yli puolta enemmän kun minä. Naimisiinmentyä meillä on ollut yhteiset rahat ja maksamme kaiken yhdessä. Tietenkin "miehen rahat" ovat suuremmassa käytössä, koska niitä on enemmän, mutta se ei haittaa häntäkään jos shoppailen vaatteita ja maksan ikäänkuin hänen palkastaan. Minun rahani ovat ehkä sitten menneet laskuihin. Kun on naimisissa niin luonnollisesti kaikki on yhteistä :)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 13:48"]Kun on naimisissa niin luonnollisesti kaikki on yhteistä :)
[/quote]
En voisi kuvitellakaan eläväni avioliitossa, jossa ihmiset eivät säilyttäisi osan itsenäisyydestään. Ei ole mitään käyttöä symbioosisuhteelle.
Yhteinen elämä, yhteiset rahat. Minulla ja miehelläni on muutenkin samanlaiset ajatukset rahan käytöstä.
No meillä mies tj ja itse olen terveydenhoitaja. Kaikki rahat yhteisiä siis yhteiset tilitkin, ei lainkaan omia.
Meillä on iso tuloero, joten omat rahat ei tule kyseeseen. Minä opiskelen, mies tienaa noin 4000 € kuukaudessa. Omat tilit on, mutta molemmilla on yhtäläinen elintaso eli emme jaa kuluja mitenkään. Rahat ovat yhteisiä, kaikista ei-tavanomaisista hankinnoista keskustellaan. Toimii meillä :) eikä kumpaakaan jurpi toisen rahankäyttö, olemme aika samanlaisia siinä suhteessa: mitään turhaa ei osteta, mutta laatuun panostetaan. Ei kuitenkaan makseta merkistä, vaan ostetaan parhaaksi havaittua ja mieluiten alennusmyynnistä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:37"]
Mutta mikä se syy on, että rahat halutaan laittaa yhteiselle tilille yhteiseen käyttöön? En näe tässä mitään etuja, ellei tilanne ole juuri tuo, että arjen pyörittäminen ei muuten onnistu. -ap
[/quote]
Se helppous. Ikinä ei tartte miettiä, kuka maksaa mitäkin.
[/quote]
Ei meilläkään, kun yhteiset menot maksetaan yhteiseltä tililtä, omat menot omilta tileiltä. Yhtä hyvin voisi myös sopia, että kumpikin maksaa joka kuussa tietyt laskut ja joka toisen kaupassakäynnin. Eli ei tuossa kyllä helppoudessa mitään voita. -ap
[/quote]
Juu, hyvältä systeemiltä kuulostaa sielläkin.