Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko pariskunnat, joilla on 100 % yhteiset rahat

Vierailija
05.08.2013 |

todennäköisemmin vähävaraisia kuin me, jotka maksamme yhteisesti vain yhteiset menot? Minulla ja miehelläni on molemmilla vakityö, josta saamme suurin piirtein saman verran palkkaa. Meille on ollut aina luontevaa laittaa rahaa yhteiselle taloustilille vuokraa, ruokaa jne. varten ja käyttää itse loput, kuten haluamme.

Molemmilla on kalliita harrastuksia, emmekä halua tuhlata energiaa niistä vänkäämiseen. Minusta me emme tarvitse uutta espressolaitetta, mutta mies saa ilomielin sellaisen ostaa, koska hänen rahojaan ne ovat. Vastaavasti en ole koskaan joutunut kuulemaan yhtäkään kommentteja sinänsä turhista vaateostoksistani.

Toisaalta jos vain toinen olisi töissä tai tienaisimme tosi vähän, erillistileissä ei olisi paljon järkeä, koska ei pakollisten jälkeen jäisi muutenkaan paljon mitään. Onko tämä juuri tilanne teillä?

Kommentit (257)

Vierailija
241/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 20:15"]

todennäköisemmin vähävaraisia kuin me, jotka maksamme yhteisesti vain yhteiset menot? Minulla ja miehelläni on molemmilla vakityö, josta saamme suurin piirtein saman verran palkkaa. Meille on ollut aina luontevaa laittaa rahaa yhteiselle taloustilille vuokraa, ruokaa jne. varten ja käyttää itse loput, kuten haluamme.

Molemmilla on kalliita harrastuksia, emmekä halua tuhlata energiaa niistä vänkäämiseen. Minusta me emme tarvitse uutta espressolaitetta, mutta mies saa ilomielin sellaisen ostaa, koska hänen rahojaan ne ovat. Vastaavasti en ole koskaan joutunut kuulemaan yhtäkään kommentteja sinänsä turhista vaateostoksistani.

Toisaalta jos vain toinen olisi töissä tai tienaisimme tosi vähän, erillistileissä ei olisi paljon järkeä, koska ei pakollisten jälkeen jäisi muutenkaan paljon mitään. Onko tämä juuri tilanne teillä?

[/quote]

Sellaisia keskituloisia kai. Minun palkka bruttona 3500 ja miehen 3700. Palkat ja lapsilisät tulee samalle tilille. Ei ole tarvinnut koskaan 20 vuotisen liiton aikana sen kummemmin neuvotella menoista. Kummallakin harrastuksia. Minulla menee ehkä enemmän, koska kisamatkat vie rahaa.

Mikä sopii yhdelle, ei sovi  välttämättä toiselle. Onneksi jokainen voi valita omanlaisen tavan elää. Jopa niin, ettei edes jaksa ihmetellä muiden tapoja :)

Vierailija
242/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteensä tulot noin 160 000 euroa vuodessa ja rahat on yhteisiä. Palkasta toinen maksaa asuntolainaa ja kuluja ja toinen muuttuvia kulua miten nyt sattuu niitä olemaan. Rahasta ei olla tapeltu koskaan ja takana yhdessä jo kohta 25 vuotta. Kaikki isot hankinnat (asunto, auto) on 50/50 molempien nimissä. Musta olisi ihan hirveän ahdistavaa miettiä sun ja mun rahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 20:32"]

Kun olimme nuoria, omaisuutta oli jonkin verran, ja tulot pieniä, yhteiset rahat toimi silloin. Nyt keski-ikäisinä, kun on isot tulot, ja paljon omaisuutta, yhteiset rahat toimii edelleen hyvin. Asenteesta se on kiinni, eikä rahan määrästä.

Mietin juuri tänään, että miten näissä erilliset rahat-perheissä jaetaan sitten kotityöt. Onko se yhtälailla tarkkaa, että molemmat tekee tasan puolet, vai tekeekö sitten lyhyempää työpäivää tekevä enemmän töitä kotona, ja saa kuitenkin vähemmän rahaa. Monesti lapsiperheessä kuitenkin toinen vanhempi mahdollistaa toisen uralla etenemisen, jos nyt puhutaan oikeasti huippu-urasta, joka vaatii paljon matkustelua, ulkomailla asumisia, ja iltamenoja.

[/quote]

Kyllä on naurettavan typeriä mietteitä!!! Kukkuu!! :O Meillä on omat rahat ja omat tilit. Näin on ollut ja näin tulee olemaan. Se joka tienaa enemmän, maksaa enemmän. Ikinä ei lasketa "sä maksat tän, mä maksoin ton.." Kumpikin maksaa omat laskunsa kuten puhelimet/nettimaksut/lehdet/harrastukset/shoppailut/bensat jne, isot laskut kuten sähköt/hoitomaksut/vakuutukset maksaa jompi kumpi riippuen laskun eräpäivästä jne.

Kotityöt tekee se kummalle ko. työ sopii paremmin.. Minä esim. laitan ruuat, pesen pyykit, siivoan vessan, vaihdan lakanat, hoidan kukat, mies taas imuroi, pyyhkii pölyt, leikkaa nurmikot, pesee ja huoltaa autot, rakentaa ja remontoi, pilkkoo puut, jnejne..

Vierailija
244/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tulot vaihdellu pitkän suhteemme aikana kombinaatioista: Mopiskelee-Ntöissä, Mtöissä-Nkotiäiti, molemmat töissä mies tienaa enemmän, molemmat töissä nainen tienaa enemmän.

Aina ollu yhteiset rahat, ja bruttotulot keskimääräistä paremmat tällä hetkellä. Luulen, että se sopii meille siksi, että olemme rahankäyttötavoiltamme samanlaisia. Jos meistä jompi kumpi haluaa espressokeittimen, niin keskustelemme siitä. Ei siksi, että toinen kontrolloi toisen rahankäyttöä, vaan siksi, että mihin se laitettaisiin, kuinka paljon sitä todella käytettäisiin?

Vierailija
245/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, eihän teillä ole omat rahat, jos teillä ei lasketa, kuka maksaa mitäkin, eikä menoja laiteta tasan. Tuo kysymys oli niille perheille, joissa oikeasti on tärkeää, että kumpikin laittaa tasan yhtä paljon rahaa talouteen. Olisi kiva tietää, miten sitten lastenhoito ja muut kotityöt onnistutaan tasaamaan.

Vierailija
246/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotona lasten kanssa, mies hyväpalkkaisessa työssä. Rahat yhteisiä. Yhteiset rahat oli myös ennen kuin jäin kotiin. Palkkani oli hyvä.

Vierailija
247/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili jonne menee molempien palkat. Kumpikin käyttää sitten mitä tarvitsee/haluaa. Mun vuositulot on n. 58 000 e ja miehen n. 38 000 e. Toimii.

Vierailija
248/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut yhteiset rahat niin pitkään kun olemme naimisissa olleet. Silloin, kun olemme olleet rutiköyhiä opiskelijoita kuin myös silloin, kun olemme kuuluneet kaupungin parhaiten ansaitsevaan vähemmistöön. En ymmärtänyt ap pointtiasi, miten köyhyys tai rikkaus vaikuttaisi asiaan.

Vierailija
249/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:10"]

19, eihän teillä ole omat rahat, jos teillä ei lasketa, kuka maksaa mitäkin, eikä menoja laiteta tasan. Tuo kysymys oli niille perheille, joissa oikeasti on tärkeää, että kumpikin laittaa tasan yhtä paljon rahaa talouteen. Olisi kiva tietää, miten sitten lastenhoito ja muut kotityöt onnistutaan tasaamaan.

[/quote]

Mielestäni meillä on koska kummallakaan ei ole käyttöoikeutta toisen tiliin ja kummankaan ei tarvitse tehdä selkoa/neuvotella toisen kanssa mihin rahansa laittaa.

Vierailija
250/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:10"]

Tuo kysymys oli niille perheille, joissa oikeasti on tärkeää, että kumpikin laittaa tasan yhtä paljon rahaa talouteen. Olisi kiva tietää, miten sitten lastenhoito ja muut kotityöt onnistutaan tasaamaan.

[/quote]

Tämähän on tosi helppoa. Yksi yhteinen taloustili, jolle kumpikin laittaa rahaa ennalta sovitun määrän. Taloustililtä maksetaan yhteiset talouden pyörittämiseen liittyvät menot. Omista menoista kumpikin vastaa itse. Ei tarvitse miettiä sun ja mun rahoja. Meillä kumpikin luo uraa, on suurin piirtein yhtä kiireinen ja yhtä vähän kiinnostunut kotitöistä. Kunkin kotityön tekee se, joka inhoaa sitä vähemmän. Järjestely on ilmeisen reilu, koska kumpikaan ei halua sitä muuttaa. ap

Vierailija
251/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset rahat, joskin omat tilit. Ei olla kauhean hyvätuloisia, mutta rahasta ei tarvitse riidellä. Sitä käytetään niihin asioihin, joihin meillä on varaa ja joita pidämme tärkeänä. Ei tarvitse vängätä esim. harrastuksista, koska molemmat tietää, mihin meillä on varaa.

Vierailija
252/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki yhteistä. Pidän itselläni lapsilisät ja 200€. Kaikki muu menee yhteiselle tilille, mies hoitaa laskut, ruokakaupat, autojen tankkaukset ym ym. Enemmän minulla on rahaa käytössä kuin miehellä. Pääsemme toistemme tileille.

Vierailija
253/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat, yksi tili. Osingoista riippuen miehen vuositulot (netto) 60-80 000. Mä ollut kotona kohta 11 vuotta. Sitä ennen mun tulot vähän päälle 20 000 vuodessa (netto). Molemmat saa käyttää miten haluaa, kunhan katsoo, että tilillä on rahaa ennenkuin käyttää sitä. Isommista ostoksista / ns. turhista ostoksista joko neuvotellaan tai vähintään ilmoitetaan että olen ajatellut ostaa tällaisen... 

Vierailija
254/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 100-prosenttisesti yhteiset rahat, molemmilla ihan hyvät tulot, ja vaikka isojakin kriisejä on ollut, koskaan ei ole rahasta tarvinnut riidellä. Varmaan perimmäisenä syynä tämän onnistumiseen on se, että kummallakin on kuluttamiseen samanlainen asenne. En muista, että mies olisi koskaan paheksunut jotakin, mihin minä olen käyttänyt rahaa tai päinvastoin. Yhteistä taivalta takana parikymmentä vuotta.

255/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi omat tilit, eri pankit :D Joskus "hävettää" kaupassa kun kassajonolla kauheen sumpliminen, et jos sää maksat nää ja mää nää niin eikös olla tasoissa :D

Ohan se toiminut.

Meinataan jossain vaiheessa ostaa  yhteinen asunto niin puhuttiin että sitten avataan yhteinen tili johon menee kummankin tilistä yhtäpaljon rahaa ja sillä maksetaan laina ja muita juoksevia kuluja ja maksetaan sen verran enemmän mitä laina olisi, just sen takia että sinne tilille jää ns. säästöä jota voi käyttää sitten jos tulee jotain äkkinäistä asumiseen liittyvää kulua. Tuntui järkevältä. Muuten omat rahat ja menot ja harrastukset. Lapsen kuluja molemmat maksaa sen enempää pennejä laskematta. Mies tienää reilu tonnin minua enemmän. En silti koe epäreiluksi että maksamme lainaa yhtäpaljon vaikka toinen tienaa enemmän.

Vierailija
256/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset rahat ehkä siksi, että olemme olleet yhdessä siitä asti kun mies oli intissä ja itse opiskelin ja sen jälkeen molemmat opiskelimme. Alkuun meillä ei siis ollut rahaa ja vaikka nykyään onkin, ei olla tunnettu tarvetta muuttaa tuota systeemiä. Kulutustottumuksemme on samanlaiset, eikä rahasta tule koskaan riitaa. Emme pahemmin mieti koko asiaa.

Vierailija
257/257 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:23"]

Meillä on yhteiset rahat ehkä siksi, että olemme olleet yhdessä siitä asti kun mies oli intissä ja itse opiskelin ja sen jälkeen molemmat opiskelimme. Alkuun meillä ei siis ollut rahaa ja vaikka nykyään onkin, ei olla tunnettu tarvetta muuttaa tuota systeemiä. Kulutustottumuksemme on samanlaiset, eikä rahasta tule koskaan riitaa. Emme pahemmin mieti koko asiaa.

[/quote]

Jatkan vielä, että ehkä tuntuisi kummalliselta, jos aikuisena alkaisi seurustelemaan, yhdistää rahat jonkun kanssa. Siinä vaiheessa kun kumpikin on ollut selvästi omillaan, on omat menot ja tulot, tuollainen ei ehkä ole niin luontevaa.

30