Ovatko pariskunnat, joilla on 100 % yhteiset rahat
todennäköisemmin vähävaraisia kuin me, jotka maksamme yhteisesti vain yhteiset menot? Minulla ja miehelläni on molemmilla vakityö, josta saamme suurin piirtein saman verran palkkaa. Meille on ollut aina luontevaa laittaa rahaa yhteiselle taloustilille vuokraa, ruokaa jne. varten ja käyttää itse loput, kuten haluamme.
Molemmilla on kalliita harrastuksia, emmekä halua tuhlata energiaa niistä vänkäämiseen. Minusta me emme tarvitse uutta espressolaitetta, mutta mies saa ilomielin sellaisen ostaa, koska hänen rahojaan ne ovat. Vastaavasti en ole koskaan joutunut kuulemaan yhtäkään kommentteja sinänsä turhista vaateostoksistani.
Toisaalta jos vain toinen olisi töissä tai tienaisimme tosi vähän, erillistileissä ei olisi paljon järkeä, koska ei pakollisten jälkeen jäisi muutenkaan paljon mitään. Onko tämä juuri tilanne teillä?
Kommentit (257)
Meillä on tismalleen sama tilanne kuin ap:lla. Molemmat tienaamme yhtä paljon, yhteiset kulut (ruoka, vakuutukset, taloustarvikkeet, sähkö jne.) hoidetaan puoliksi. Molemmilla on/oli oma asuntolaina tähän yhteiseen kotiin, jonka molemmat hoitavat/hoitivat oman takaisinmaksusuunnitelman mukaan. Loput rahat käytetään omiin humputuksiin tai laitetaan säästöön omille tileillemme. Koskaan ei ole ollut rahat loppu, ei edes vähissä. Itse olen ollut osa-aikaisenakin ja tienannut vähemmän kuin mieheni, mutta silti ei ole tarvinnut elintasoa pudottaa. Kiitos perinnön ja silloin tällöin säästeliään luonteeni. Mieheni perustaessa yritystään, minä hoidin yhteiset laskut hetken aikaa (6 kk). Kun mies alkoi firmallaan tienata, maksoi hän oman osuutensa takautuvasti. Toimii hyvin!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 20:19"]
Meillä on yhteiset rahat, mutta omat tilit. Tosin mulla on käyttöoikeus miehen tilille. Mies maksaa pääsääntöisesti laskut ja mä ruoat. "Ylimääräiset" rahat käytämme yhdessä johonkin. Kummallakaan ei ole omia kalliita harrastuksia, emmekä kumpikaan ostele tolkuttomasti. Kaikki rahat menevät perheen yhteiseen hyvään eli lomamatkoihin yms. Nettotulot on sunnilleen samat molemmilla.
[/quote]
Meilläkin on näin, paitsi että miehen kalastusharrastus ja mun kuntosalikortti maksavat jonkun verran. Mies tienaa nettona vähän enemmän. Minulla on tosin palkka enemmän noususuunnassa, kun valmistuin muutama vuosi sitten ja se on noussut aika paljon jo kolmessa vuodessa, toinen työpaikka sen jälkeen menossa.
Minulla ja miehelläni on ollut nuoresta asti omat tilimme sekä yhteinen tili. Rahat ovat kuitenkin yhteiset, ei ole mikään ongelma ollut siirrellä rahoja toisen tilille kun on ollut eritasoiset tulot. On oltu opiskelijoita ja työttömiä, opiskelijoita ja töissä, yrittäjänä ja tällä hetkellä sangen hyvätuloisissa töissä. Emme ole vähävaraisia vaikka meillä on yhteiset rahat. Yhdessä elämme ja olemme sitoutuneet toisiimme, siksi raha ei ole ongelma eikä siitä tapella. Kotitöitäkin tehdään tasavertaisesti, ei niin että pidettäisiin jotain listaa kumpi tekee mitäkin. En ihan ymmärrä miksi vähävaraiset vain käyttäisivät rahojaan yhdessä, mieheni kanssa elämme samaa tulotasoa ja elämää joten hassua olisi alkaa laskemaan ja jaottelemaan kumpi maksaa mitäkin ym.
En tiedä mutta musta ap:n teoriassa voi olla tottakin. Mä ainakin ajattelen, että yhteisten rahojen periaate on ihan hyvä ja mieheni on samoilla linjoilla.
Käytännössä kuitenkin meillä aina ollut miehen kanssa erilliset rahat ja tämä varmaan pitkälti sen takia, ettei rahasta ole koskaan ollut pulaa erityisesti. Meillä kummallakin on vakityö ja säästöjä. Itselläni on enemmän varallisuutta kuin miehellä mutta vastaavasti vähän huonompi palkka. Olen lisäksi ollut pidempään lasten kanssa kotona vaikka mieskin on meillä pitänyt hoitovapaata. Meillä on kummallakin omat tilit ja sijoitussysteemit ja sitten on yhteinen tili, johon erityisesti silloin jos toinen on kotona laittaa toinen ns. talousrahaa, jolla ostetaan lähinnä ruokaa mutta välillä toki muutakin. Emme mitenkään kauhean tarkkoja ole menojen jakautumisesta puoliksi keskenämme vaan jaamme laskuja ja menoja aina tilanteen mukaan.
Rahasta meillä ei riidellä eikä kumpikaan ole raha-asioiden osalta tyytymäton vaikka muista asioista riitelemmekin.
Tämän ketjun perusteella voi tehdä johtopäätöksen: enemmistöllä suomalaisista miehistä on puolisona huora, jolle pitää maksaa joka kk osa palkasta ("käyttöoikeus tiliin", "yhteiset rahat", "perheen hyväksi" jne.) eri verukkeilla.
Miksi esitätte jotain parisuhdetta, kun oikeasti olette seksityöläisiä ja töissä miehillänne?
Minun tuloni ovat vuodessa 20-50 € ja mieheni 1000-1100 €, ja meillä on silti omat tilit. Tuntuisi oudolta miehenkin rahoilla tyyliin itselleni kirjoja, ei ei, kyllä meillä tulee olemaan omat tilit hautaan saakka vaikka tulot tästä joskus kohenisivatkin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 22:04"]
Miksi ap haluaa ehdottomasti miehensä kanssa tuhlata omat rahansa? Minä en tuhlaa, eikä miehenikään ja meillä on jo ihan kiva pesämuna tiedossa.
[/quote]
En tuhlaa rahojani eikä tuhlaa miehenikään. Erillistä taloustiliä käytämme, koska se helpottaa talouden hallintaa. Kummallakin on siihen kortti, ja tiliotteesta voi jatkuvasti seurata talousmenoja. -ap
[/quote]
Mutta etkö mainostanut, että omat rahat on juuri siksi, että saa tuhlata omat rahansa, eikä tarvitse neuvotella toisen kanssa rahojensa käytöstä?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 03:32"]
Tämän ketjun perusteella voi tehdä johtopäätöksen: enemmistöllä suomalaisista miehistä on puolisona huora, jolle pitää maksaa joka kk osa palkasta ("käyttöoikeus tiliin", "yhteiset rahat", "perheen hyväksi" jne.) eri verukkeilla.
Miksi esitätte jotain parisuhdetta, kun oikeasti olette seksityöläisiä ja töissä miehillänne?
[/quote]
Olipa taas typerä provosointiyritys.
Väsynyt ja vanha
Miten te aina jaksattekin
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 06:17"]
[/quote]
Väsynyt ja vanha
[/quote]
Ei provo vaan tasa-arvoa kannattavan miehen mielipide.
[/quote]
Mulla käyttöoikeus tiliin ei tarkoita ainakaan sitä, että minä sieltä itselleni mitään ottaisin. Se on siksi, että pystyn hätätilanteessa maksamaan laskut, jos mies on vaikkapa ulkomailla reissussa. Myös siksi, että voin tarkistaa miehen tilin kun hän on jossain pohjoisessa netittömän pöydän ääressä. Viimeksi 2 viikkoa sitten mies oli Norjassa kalassa ja soitti mulle, että katsopa paljonko on rahaa tilillä. Sitä oli silloin riittävästi, jos ei olisi ollut, olisin siirtänyt omaltani bensarahaa. Eli vaikka mulla on käyttöoikeus - ei muuten pankkikorttia, ei se sitä tarkoita, että juurikaan sitä käyttäisin kuin hätätapauksessa ja silloinkin perheen yhteisten laskujen maksuun. Nyt kun olen töissä, mulla on riittävästi rahaa maksaa laskut itse ja osan laskuista olenkin maksanut aina. Hoitovapaan aikana ei aina ollut rahaa tarpeeksi. Mm. televisiolupa sen vielä ollessa voimassa ja sähkölasku olivat "minun laskujani", mutta joskus harvoin jouduin jomman kumman maksamaan miehen tililtä silloin kun olin lasten kanssa kotona, jos ne sattuivat maksuun samaan aikaan.
Minua aina hämmästyttää, että yleinen asenne erillisiin rahoihin tuntuu olevan tosi negatiivinen. Jokainenhan järjestää tietysti talousasiansa miten parhaaksi näkee, ei kai yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua voi olla.
Minulla ja miehellä on ja tulee olemaan erilliset rahat, mutta on myös yhteinen tili josta yhteisiä menoja maksetaan. Ja nyt se "järkyttävä" yksityiskohta; meillä on ollut omat rahat jopa kaiken sen aikaa (eli useamman vuoden) kun minä opiskelin ja mies oli töissä. Teoriassa olen pyrkinyt maksamaan menoista puolet, käytännössä mies on maksanut enemmän. Nyt kun minäkin olen töissä, vastavuoroisesti maksan enemmän. Ei meillä ikinä ole ollut mitenkään huomattavan eri elintasot. Minusta tämä järjestely on tasa-arvoista, ei minusta olisi ollut oikein maksattaa omia menojani miehellä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 06:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 06:17"]
[/quote]
Väsynyt ja vanha
[/quote]
Ei provo vaan tasa-arvoa kannattavan miehen mielipide.
[/quote] Eli suoraan sanottuna pihin miehen aivopieru.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 07:27"]
Minua aina hämmästyttää, että yleinen asenne erillisiin rahoihin tuntuu olevan tosi negatiivinen. Jokainenhan järjestää tietysti talousasiansa miten parhaaksi näkee, ei kai yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua voi olla.
[/quote]
Tämä on varmaan totta ja minäkin olen tähän syyllistynyt. Meillä on yhteiset rahat eikä mitenkään erotella sitä, kenen rahoja mihinkin käytetään eikä koskaan ole riidelty rahasta. Kun tapasimme, minä ansaitsin reilusti enemmän, sitten aika pitkään välillä mies ansaitsi selvästi enemmän ja nykyään ansaitsemme suunnilleen saman verran, mutta koskaan ei ole tuijotettu sitä, kuka kuluttaa minkäkin verran. Me olemme perheenä yksi yksikkö ja kaikki kulut ovat perheemme kuluja, mukaanlukien esimerkiksi kummankin omat harrastuskulut. Siksi nuo erilaiset järjestelyt mun ja sun rahoista tuntuvat kauhealta nipottamiselta.
Erityisen epäoikeudenmukaiselta tuntuu sellainen, että kumpikin on kokopäivätöissä, mutta toisella on isompi palkka niin hänellä sitten olisi oikeus kuluttaa niitä omia rahojaan, miten häntä huvittaa, kun toinen kitkuttelee omilla tuloillaan. Ei kuulosta perheeltä, kuulostaa enemmän joltakin persoonattomalta yritysjärjestelyltä. Kuulostaa myös siltä, että rahalla ja sen käytöllä on jotenkin kohtuuttoman suuri merkitys parisuhteessa.
Mutta ei se tosiaan ole minun tai kenenkään muun asia, miten kukin taloutensa järjestää, joten myönnän kyllä, että paheksuntani on aika asiatonta.
Omat rahat, ja se tilanne ei tule muuttumaan ikinä. Kummallakin epäsäännölliset tulot, mutta sillälailla että pulaa ei ole ikinä rahasta.
Mies maksaa talon kulut, mä ruoat, ja kumpikin sitten tietysti omat menonsa. Vaikea olis kuvitella jotain yhteisraha tai taloustili- systeemeitä meille. Ei olla kumpikaan niin pilkun päälle tarkkoja kumpi makselee niitä yhteisiä reissuja ja menoja, ei koskaan ole ollut raha-asioista mitään kiistoja/vääntöä.
Meillä ainakin yhteiset rahat sai alkunsa juuri siitä, kun aloimme seurustella nuorina opiskelijoina, ja rahaa ei kummallakaan liikaa ollut. Oli molemmille helpompaa, kun laskettiin kaikki rahat yhteen. Myöhemmin ei nähty mitään syytä siirtyä erillisiin tileihin. Ei ole mun ja sun rahoja, vaan meidän rahat, ja niitä käyttäessä pohditaan yhdessä mihin ne käytetään. Meille ei osteta uutta tavaraa ilman, että siitä olisi sovittu, koska vaikkapa tuo ap:n mainitsema uusi espressokeitin pitäisi kuitenkin sijoittaa meidän yhteiseen kotiimme. Myös minulla pitää olla oikeus ja mahdollisuus sanoa mielipiteeni siitä, mitä sinne hankitaan ja mitä ei.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 08:11"]
Omat rahat, ja se tilanne ei tule muuttumaan ikinä. Kummallakin epäsäännölliset tulot, mutta sillälailla että pulaa ei ole ikinä rahasta.
Mies maksaa talon kulut, mä ruoat, ja kumpikin sitten tietysti omat menonsa. Vaikea olis kuvitella jotain yhteisraha tai taloustili- systeemeitä meille. Ei olla kumpikaan niin pilkun päälle tarkkoja kumpi makselee niitä yhteisiä reissuja ja menoja, ei koskaan ole ollut raha-asioista mitään kiistoja/vääntöä.
[/quote]
Hmm... Toivottavasti olette naimisissa, ettei käy niin, että eron tullessa jäät puille paljaille...
Meillä ei ole yhteisiä rahoja. Mies tienaa, minä en. Koska minun pitää kotihoidontuesta maksaa kaikki ruuat, kodin tavarat (tekstiilit, kattilat...) omat + lasten menot, velkaannun noin 1000 euroa kuussa. Miehellä on omat henkilökohtaiset rahat joita käyttää oman mielensä mukaan. Ja sitten se itkee, miksi mä tuhlaan aina niin hirveästi kaikkeen turhaan kuten esim. lasten kuravaatteisiin tai välikausihaalareihin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:10"]
19, eihän teillä ole omat rahat, jos teillä ei lasketa, kuka maksaa mitäkin, eikä menoja laiteta tasan. Tuo kysymys oli niille perheille, joissa oikeasti on tärkeää, että kumpikin laittaa tasan yhtä paljon rahaa talouteen. Olisi kiva tietää, miten sitten lastenhoito ja muut kotityöt onnistutaan tasaamaan.
[/quote]
Mielestäni meillä on koska kummallakaan ei ole käyttöoikeutta toisen tiliin ja kummankaan ei tarvitse tehdä selkoa/neuvotella toisen kanssa mihin rahansa laittaa.
[/quote]
Noin meilläkin on ollut, mutta silti rahat ovat yhteiset. -ohis
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 08:11"]
[/quote]
Hmm... Toivottavasti olette naimisissa, ettei käy niin, että eron tullessa jäät puille paljaille...
[/quote]
Juu, ollaan naimisissa ja avioehto on, talo on miehen ja hänellä on pari sijoitusasuntoa, joista mä en tietenkään edes haluaisi osingoille jos erottais. Eli ihan oman pankkitilini kanssa lähden ulos siitä huushollista jos näin epätodennäköinen tilanne tulee. Kahden "vanhuksen" liitto, eli ei tule riitoja rahoista eikä lapsista.
Meillä on on ollut aina yhteiset rahat ja yhteinen tili. Olemme aika kivasti toimeentulevia, vaikkakin virallisen määritelmän mukaan keskituloisia.