Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ansiosidonnaisella tuntityöntekijäksi (ov)

Vierailija
05.08.2013 |

Tietääkö kukaan miten pienet tulot vaikuttaa ansiosidonnaiseen? Olis mahdollisuus päästä sillon tällön tuntityöläisenä tekeen tuurauksia yms lastenhoitoalalle. Kiinostas hirmupaljon ja sais edes jotain tekemistä, mutta pakko ottaa tuo tulopuoli huomioon.. :/

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mahtavista ja kannustavista kommenteista. Joku oli kommentoinut kuinka työtön odottaa saavansa tuen ja palkan. En, vaan edes jotain rahaa elämiseen. Vaikka olenkin ansiosidonnaisella en saa kun n.650e kuussa enkä muita tukia kun mies on töissä. Ajattelin lähinnä, että olisi kiva tehdä edes jotain työtä ja näin ollen saada edes vähän taskurahaa ilman, että täytyy tasan rahattomana olla. Olen kuullut monelta taholta, että aina on riski menettää koko tuki satasen parin takia. Huomenna paremmalla menestyksellä työkkäriin ja voisi sinne ytk:honkin soitella :) -ap-

Vierailija
2/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

17/25, totta puhut. Minulle kävi niin, että sain edellisen kerran rahaa juhannuksen jälkeisellä viikolla. Sitten tuli tarjous keikkatöistä ja iloisena siitä, että pääsin välillä "tuulettumaan" otin tarjouksen vastaan. Nyt en ole saanut pesoakaan, enkä saa ennenkuin olen saanut palkan ajalta 1.7. - 20.7. ja sitten toimittanut palkkatodistuksen kopion kassaan. Eli joudun olemaan ilman rahaa yli 2 kuukautta. Ja kaiken lisäksi tulen sitten jatkossa kärsimään siitä, että tekemäni työ on ollut pienipalkkaisempaa, kuin se jonka perusteella työttömysturvani on laskettu. Nyt mietinkin, että kannattaa etsiä pimeitä töitä. Niitä kyllä löytyy. Olen hoiva-alan ihmisiä ja työskentelen vanhusten parissa. Eli aion etsiä vanhusten kotona tehtäviä töitä. Voin siivoilla, pestä pyykkiä, ulkoiluttaa jne. Mutta ilman lisätienestejä en pärjää. Mieheni on pienipalkkainen, enkä halua olla häneltä kinuamassa rahaa. Jonkun kympin voin toki aina joskus pyytää.

Mielestäni etenkin matalapalkkaisilla aloilla tulisi olla niin, että työstä ansaittu palkka ei vaikuttaisi työttömyysturvaan. Homma voisi mennä niin, että työttömyyspäiviltä saisi kassasta korvauksen ja työpäiviltä saisi sitten palkan. Eikä tarvitsisi toimitella mitään palkkatodistuksia kuukausittain. Yhteensovitus voitaisiin tehdä vaikka 2-3 kuukauden välein.

Olen muutan laittanut tästä viestejä Perussuomalaisten kansanedustajille. Olenkin saanut pari vastausta, joiden mukaan systeemi ei nykyisellään ole toimiva, eikä kannusta tekemään töitä, eikä liioin kannusta rehellisyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

26/26, jatkan vielä vähän, sillä kone temppuili ja viestini katosi. Olikin tullut jo tänne.

Siispä mielestäni nyt kannattaisi kaikkin vastaavassa tilanteessa olevien alkaa pommittaa vaikka Persujen kansanedustajia ja miksei muidenkin puolueiden edustajia tästä asiasta. Kannattaa aina laittaa viesti yhdellä kertaa useammalle edustajalle, näin saa varminnin vastauksia, kun huomaavat, että muutkin ovat saaneet viestin. Eivät kehtaa olla vastaamatta. Ja jatketaan sitten tätä pommittamista niin kauan, kuin alkaa tapahtumaan jotain. Eli nämä järjettömät säännöt saadaan muuttumaan. Laskin tuossa äsken, että ansaitsen keikoilla suunnilleen saman verran, kuin ansiosidonnaiseni on, heittoa on vain muutamia kymmeniä senttejä per päivä. Eli koko yhteensovittamisrumba on aivan järjetön.

Vierailija
4/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko kannattaa aina. Tarvitset vain palkkatodistuksen kaikista tehdyista työtunneista. Ei siinä sen kummempaa paperisotaa ole. Ongelmia tulee, jos palkkatodistuksella kestää tosi kauan. Silloin tukea joutuu odottamaan, kunnes sen palkkatodistuksen saa. En tiedä kassojen käytännöistä, mutta esimerkiksi Kelan kanssa voi sopia ennakkomaksusta, jossa annetaan arvio palkasta, ja sovitellusta päivärahasta maksetaan esim. 75 % ennakkoa, ja loput kun palkkatodistus on toimitettu. Tietääkö kukaan onko kassoilla samanlaista käytäntöä? Tämä siis tapauksissa, joissa tukea joutuisi odottamaan kohtuuttoman pitkään. Joskus sovittelu voidaan myös tehdä maksuperusteen mukaan. Esim. jos työ tehdään tammikuussa ja palkka maksetaan vasta kesäkuussa, palkka huomioitaisiin vasta kesäkuun tukeen.

Vierailija
5/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperisota... no en nyt siitä tiedä. Sulla pitää olla kirjattuna tunnit/työpäivät ja lähetät sen "työtöntyötöntyötön" lapun. Muistaakseni mukaan pitää mennä myös siltä ajalta maksetut liiton maksut siitä summasta minkä tienaat sekä palkkalapusta kopio.

Itse tein aikanaan "secret customer"-tyyppistä keikkatyötä työttömänä ollessani, saatoin olla kaksi päivää putkeen testaamassa esim. hotellin palvelua ja sain siitä palkan sekä kulukorvaukset. 

Vaikka siitä vähän paperin pyörittelyä tulikin, koin nuo hetkellisetkin työt mukavaksi vaihteluksi. Se oli mannaa sielulle.

Vierailija
6/33 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erto oli liittona yhtä helvettiä kun tein osa-aikaista työtä sovitellulla ansiosidonnaisella. Mulla oli työpäiviä 2/viikko, toimitin tarvittavat paperit ajoissa (helppo homma koska olin itse oman palkkani palkanlaskija pienessä firmassa). Tein töitä 5 kuukautta ja tuolta ajalta sain ainoastaan osa-aikaisen palkkani, n. 500 eur/kk sekä lapsilisän kahdesta lapsesta. Se oli todella ankeaa aikaa. Sainhan mä sitten könttäsummana aikanaan korvaukset, mutta ei se siinä kohtaa lohduttanut.

Vierailija
7/33 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkon jatkoa vielä. Sähköpostia kansanedustajille voi lähettää osoitteella: etunimi.sukunimi@eduskunta.fi.

Vierailija
8/33 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko kukaan vastata tähän:

Jos teen esim. 2 pv/viikossa opetustyötä, eli työssäoloehto täyttyy (opetusalalla se on 8 h), niin kun olen saanut kerättyä sen 34 viikkoa ja ansiosidonnainen määritellään uudelleen, niin määritelläänkö se tuosta kahden päivän palkasta???

Eli jos palkkani kahdelta opetuspäivältä on yht. 240 euroa/viikko eli 960 euroa/kk, määritelläänkö uusi ansiosidonnainen tämän perusteella???

Jos näin on, pitää mun lopettaa osa-aikainen tuntiopettajuus heti, koska työttömyyskorvauksen määräksihän tulisi silloin verojen jälkeen 200-300 euroa ja sillä on mahdoton tulla toimeen.

Vierailija
9/33 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 18:22"]

Jos teen esim. 2 pv/viikossa opetustyötä, eli työssäoloehto täyttyy (opetusalalla se on 8 h), niin kun olen saanut kerättyä sen 34 viikkoa ja ansiosidonnainen määritellään uudelleen, niin määritelläänkö se tuosta kahden päivän palkasta???

Eli jos palkkani kahdelta opetuspäivältä on yht. 240 euroa/viikko eli 960 euroa/kk, määritelläänkö uusi ansiosidonnainen tämän perusteella???

Jos näin on, pitää mun lopettaa osa-aikainen tuntiopettajuus heti, koska työttömyyskorvauksen määräksihän tulisi silloin verojen jälkeen 200-300 euroa ja sillä on mahdoton tulla toimeen.

[/quote]

Kyllä, juuri näin. Jos ja kun työssäoloehto kerran täyttyy, 34 viikon päästä lasketaan uusi päiväraha tuon osa-aikaisuuden perusteella. Minulle kävi juuri näin, olen myös opettaja ja vastasin tähän ketjuun tuossa alkupuolella. Mikäli et ole kuluttanut kaikkia 500 työttömyyspäivää ennen kuin päiväraha maksetaan uusiksi, niin uusi ansiopäiväraha on vähintään 80% vanhasta. Minulla se siis laski tuon maksimin, 20%, koska alkuperäisestä 500 päivästä oli vielä lähes 400 käyttämättä... Ja tietenkin uuden määrittelyn myötä lankesi myös 7 päivän omavastuuaika, jolloin ei maksettu mitään.

Lycka till!

Vierailija
10/33 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 20:10"]

Minulla oli niin hullu tilanne, että jokainen tienattu euro olisi vähentänyt päivärahaa eurolla. Olisin aloittanut myös satunnaiset muutaman tunnin keikkatyöt, mutta onneksi soitin ensin liittoon kysyäkseni sen vaikutusta päivärahaani. Ei todellakaan kannattanut niitä töitä vastaan. Työttömyyskassan virkailijakin päivitteli tilanteeni järjettömyyttä.

[/quote]

Totta, miksi ei kaikille palkansaajille  makseta sekä palkkaa että ansiosidonnaista? Miksi vain työttömäksi ilmoittautuneelle halutaan sekä tuki että palkka? MInäkin menetän joka kuukausi ansiosidonnaista tukea yli 1500 e, koska olen kokopäivätyössä. On se niin väärin!

[/quote]

Niin tosiaan, ehkä sinun tosiaan kannattaisi heittäytyä ansiosidonnaiselle, niin mukavasti sillä pärjää! Yritä siinä sitten hankkia edes 150€ lisärahaa kuukaudelle kun se sitten siirtää päivärahasi maksua määräämättömän ajan ja toki vähentää sitä sen saman 150€. Sitä päivärahanmaksua odotellessasi sitten elät ja maksat laskusi sillä 150€, joka toki sekin maksetaan vasta paljon tehtyä työtä myöhemmin...

Luojan kiitos ei tarvitse siinä helvetissä tarvitse enää elää, vaan saan nauttia oikeasta palkasta ja työstä, mutta en todellakaan käsitä miten kukaan työssäkäyvä viitsii kadehtia työttömien elämää! Ihan vaan itse kokeilemaan sitä herkkua!

[/quote]

En kadehdi työttömien elämää vaan sitä, että he olettavat olevansa oikeutettuja saamaan samalta ajalta palkan ja työttömyysetuuden. Miksi niitä ei sitten maksettaisi kaikille, jos kerran työttömän on niin kamala mennä töihin ja menettää tuet! Minä menetän joka kuukausi tuon 1500 e vain siksi, että olen töissä. Kyllä se minun mielestäni pitäisi maksaa, koska palkan saan vain kerran kuussa ja ansiosidonnaiselle olisi käyttöä.

Vierailija
11/33 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:36"]

Minulla oli niin hullu tilanne, että jokainen tienattu euro olisi vähentänyt päivärahaa eurolla. Olisin aloittanut myös satunnaiset muutaman tunnin keikkatyöt, mutta onneksi soitin ensin liittoon kysyäkseni sen vaikutusta päivärahaani. Ei todellakaan kannattanut niitä töitä vastaan. Työttömyyskassan virkailijakin päivitteli tilanteeni järjettömyyttä.

[/quote]

Totta, miksi ei kaikille palkansaajille  makseta sekä palkkaa että ansiosidonnaista? Miksi vain työttömäksi ilmoittautuneelle halutaan sekä tuki että palkka? MInäkin menetän joka kuukausi ansiosidonnaista tukea yli 1500 e, koska olen kokopäivätyössä. On se niin väärin!

[/quote]

Niin tosiaan, ehkä sinun tosiaan kannattaisi heittäytyä ansiosidonnaiselle, niin mukavasti sillä pärjää! Yritä siinä sitten hankkia edes 150€ lisärahaa kuukaudelle kun se sitten siirtää päivärahasi maksua määräämättömän ajan ja toki vähentää sitä sen saman 150€. Sitä päivärahanmaksua odotellessasi sitten elät ja maksat laskusi sillä 150€, joka toki sekin maksetaan vasta paljon tehtyä työtä myöhemmin...

Luojan kiitos ei tarvitse siinä helvetissä tarvitse enää elää, vaan saan nauttia oikeasta palkasta ja työstä, mutta en todellakaan käsitä miten kukaan työssäkäyvä viitsii kadehtia työttömien elämää! Ihan vaan itse kokeilemaan sitä herkkua!

[/quote]

En kadehdi työttömien elämää vaan sitä, että he olettavat olevansa oikeutettuja saamaan samalta ajalta palkan ja työttömyysetuuden. Miksi niitä ei sitten maksettaisi kaikille, jos kerran työttömän on niin kamala mennä töihin ja menettää tuet! Minä menetän joka kuukausi tuon 1500 e vain siksi, että olen töissä. Kyllä se minun mielestäni pitäisi maksaa, koska palkan saan vain kerran kuussa ja ansiosidonnaiselle olisi käyttöä.

[/quote]

Huomaa, ettet ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä. Mä "menetin" 1400 euroa, kun tein yhden pienen keikan, josta sain käteen 178 euroa. Tein kyllä valituksen ja liitto antoi periksi ja maksoi korvauksen, mutta 8 kuukautta siinä meni. Omien kokemusten perusteella sanon AP:lle, että älä mene, jollei työ sinänsä helpota olennaisesti työnsaantia myöhemmin.

Vierailija
12/33 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:36"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Huomaa, ettet ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä. Mä "menetin" 1400 euroa, kun tein yhden pienen keikan, josta sain käteen 178 euroa. Tein kyllä valituksen ja liitto antoi periksi ja maksoi korvauksen, mutta 8 kuukautta siinä meni. Omien kokemusten perusteella sanon AP:lle, että älä mene, jollei työ sinänsä helpota olennaisesti työnsaantia myöhemmin.

[/quote]

Todennäköisesti ymmärrän asiasta enemmän kuin kukaan muu palstalla, koska olen työkseni tekemisissä työttömyysturvan kanssa. Todella moni työtön haluaa samalta ajalta palkan ja työttömyyskorvauksen, koska ei miellä alle 2 viikon työsuhdetta työsuhteeksi vaan ajaksi, jolloin oikeastaan on työtön, mutta saa palkkaa.

Vierailija
13/33 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt useamman vuoden opettajan sijaisuuksia ja ollut ansiosidonnaisella. Mielestäni järjestely on hyvä. Saan kohtuullista korvausta päiviltä jolloin ei ole opetusta.

Ansiosidonnainen takaa edes jonkinlaisen toimeentulon.

Vierailija
14/33 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Miten voi olla??? Mä olen toistaiseksi ollut tyytyväinen tähän tilanteeseen, koska paikkakunnallani eikä lähiympäristössäkään ole oman alani opetustunteja tuota enempää (harvinainen kieli, opetan lukiossa, amk:ssa ja kansalaisopistossa ja näistä tulee yht. 8-16 h/vko), vuoden menin näin ja sain myös soviteltua päivärahaa. Eli jotain muuta on keksittävä, kun elettäväkin on!

Onko kassoilla tai työkkärissä mitään ohjeita tätä varten?

t. se ope

Vierailija
15/33 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt muista enää ihan tarkkaan, mutta voit hakea soviteltua päivärahaa ja periaate on suunnelleen se että puolet tienaamastasi rahasta vähennetään ansiosidonnaisesta.

Maksat liiton jäsenmaksua juuri siksi että saat neuvoa tällaisissa asioissa.

Vierailija
16/33 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kenenkään työttömyysraha voi olla vain 200-300 käteen, kun johan työmarkkinatukikin on enemmän. Ja siihen voi saada päälle asumistuen ja toimeentulotuen sitten.

Työ kannattaa AINA. Varsinkin opettajan työssä oman alan työkokemus.

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 18:22"]

[/quote]

Vierailija
17/33 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 14:48"]

26/26, jatkan vielä vähän, sillä kone temppuili ja viestini katosi. Olikin tullut jo tänne.

Siispä mielestäni nyt kannattaisi kaikkin vastaavassa tilanteessa olevien alkaa pommittaa vaikka Persujen kansanedustajia ja miksei muidenkin puolueiden edustajia tästä asiasta. Kannattaa aina laittaa viesti yhdellä kertaa useammalle edustajalle, näin saa varminnin vastauksia, kun huomaavat, että muutkin ovat saaneet viestin. Eivät kehtaa olla vastaamatta. Ja jatketaan sitten tätä pommittamista niin kauan, kuin alkaa tapahtumaan jotain. Eli nämä järjettömät säännöt saadaan muuttumaan. Laskin tuossa äsken, että ansaitsen keikoilla suunnilleen saman verran, kuin ansiosidonnaiseni on, heittoa on vain muutamia kymmeniä senttejä per päivä. Eli koko yhteensovittamisrumba on aivan järjetön.

[/quote]

Kun olin lomautettuna, niin kyllä satunnainen työssäkäynti toimi todella joustavasti, mutta oli siitä harmiakin.

Vierailija
18/33 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulot vaikuttavat ansiosidonnaiseen ja paperisota on järkyttävä. Jos tienaat euron, tukesi tippuu 50 senttiä. Onnea vaan yritykselle... :)

Vierailija
19/33 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ajattelinkin... ihanaa kun tehdään työelämään menosta helppoa.. eipä auta kun alottaa paperisota! Kova hinku päästä töihin edes osa-aikasesti sillon tällön :)

Vierailija
20/33 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita vaan, voihan siitä tulla pitempiaikaistakin työtä.

Muista kuitenkin se, että ansiosidonnaista saadaksesi sinun pitää aina toimittaa kassalle sen "työtön. työtön. työtön..." -listan lisäksi työssäolopäiviltä ENSIN palkkatodistus, ennen kuin saat sovitellun päivärahan.

Jos siis teet työtä vaikka 30.8. koko päivän, teet elokuulta päivärahahakemuksen tavalliseen tapaan, saat rahan vasta sitten joskus kun ole toimittanut palkkatodistuksesi.

Kirjoitat lomakkeelle 30.8. kohdalla "työssä" ja tuntimäärä vaikka 6 tuntia. Jos palkkasi maksetaankin vasta 16.9. ja palkkatodistus tulee postissa 20.9. saat odottaa päivärahaasi vasta sen jälkeen. Ei se paperisota sen järkyttävämpää ole, kunhan työnantaja ymmärtää kirjoittaa palkkatodistukseen myös työtunnit. Paitsi niille kassoille (mm. OAJ), jotka vaativat vielä erikseen työnantajan leimaaman listan viikkotunneista jälkikäteen, kun palkkatodistus ei riitä.

Tämä on se ongelma, jonka vuoksi ansiosidonnaista päivärahaa saavien ei kannata tehdä alle 2 viikon yhtäjaksoista työtä. Jos olet töissä yli 14 kalenteripäivää, työnhakusi katkeaa eikä palkkasi vähennä päivärahaa. Katkaiset vaan päivärahahakusi laittamalla rastin ruutuun "aloitan yli 14 päivää kestävän kokoaikatyön" tai mitä siinä lukeekaan. Muista sitten taas uudestaan ilmoittautua työnhakijaksi kun se pätkä loppuu. Omavastuuaikaa ei tule, kun ansiosidonnaista ei lasketa uudestaan, mutta työssäoloehtoa kertyy eikä ne päivät kuluta ansiosidonnaista samalla tavalla kuin lyhemmät ja osa-aikatyöt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi