Apple-uskovaiset, mikä niitä vaivaa?
Esimerkiksi siskoni, joka linkittää Facebook-sivuilleen arvosteluja iPhoneista ja iPadista ja ylistää omaa puhelintaan joka luonnollisesti on Apple. Hän myös rakastaa linkittää uutisia huonoista arvosteluista varsinkin Samsungista.
Kun leikilläni ilmoitin heittäväni tabletillani vesilintua, alkoi sisko pätemisen miten iPad on paras ja kaikki muut huonoja. Kun sanoin, etten ole kokenut tarvetta ostaa mitään Applea, olen saanut kuulla olevani kade. En kyllä ymmärrä miksi?
Muiltakin olen huomannut vähän samaa ja kyllä kummastuttaa.
Kommentit (86)
Minäkään en ymmärrä käännyttämistä, MIHINKÄÄN SUUNTAAN TAI MISSÄÄN ASIASSA. Mitä Appleen tulee, niin koko perhe olemme tyytyväisiä käyttäjiä. Ymmärrän hyvin, että jollain muulla on eri tarpeet, ja siksi valinta on joku muu. Meille Apple on ollut juuri täsmävalinta.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:10"]
Mulla on sekä iPad että Samsung Galaxy Tab 2. Käytän paljon mieluummin tabia kuin padia, koska se on niin paljon helpompaa. Joku apple-tilin luominenkin on tehty niin saakelin vaikeaksi.. Sitä paitsi Applen puhelimia ei ole tehty kestämään, aina on näyttö paskana ja muotoilukin on jäänyt jonnekin viime vuosikymmenelle.
Applen tuotteet on suunnattu hipstereille, bloggaajille ja seksuaalivähemmistöille (siitä kertoo mm. Applen sateenkaariomppu).
[/quote]
Tässä on oikein kirjaesimerkki siitä, millaisiin tyyppeihin saa ilon törmätä, ku on se Apple.
Tuli vaan mieleen, että ehkä se siskokin kehuu Applea, kun on törmännyt tämän kirjoittajan kaltaisiin mölleihin pari kertaa liikaa?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:12"]
Et vissiin huomaa, että sinä taas kuulut windowsdissaajiin. Sulle ei riitä se, että kerrot että sulle applen tuote on paras. Ei, sä siinä sivussa dissaat windowsia ja moitit applen dissaajia, mikä hieman pistää huvittamaan :)
Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.
[/quote]
Ei. Totesin vaan, että mulle windows koneet eivät toimineet. Niitä käytin kuitenkin aika pitkään ja omat kokemukset oli lähinnä negatiivisia. Varmasti nekin voi toimia monille ihmisille. Ainakin mua "nörtimmille" tapauksille hyviä, kun osaavat tehdä ihme ensiaputoimia (muutakin kuin virusskannaukset ja levyn eheytykset), joilla kone pysyy nopeana ja toimintakunnossa (mitä mulla ei pysynyt). Ja pelikoneina varmasti toimivia, mutta mä en koneellani pelejä pelaa.
En kyllä ikinä aloittaisi randomisti keskustelua siitä, miten windows on niin paska ja sen ostajat tyhmiä sopuleita ja miten koko brändi pitäisi räjäyttää pois maapallolta eikä kyseinen käyttöjärjestelmä voi olla kellekään toimiva, kun se ei ole sitä mulle. Applesta tällaisiin keskustelunaloituksiin sen sijaan törmää jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:01"]
No siskosi on sitten outo poikkeus. Itselläni on iPad ja siihen käyttöön, johon sitä käytän aivan ehdoton. Muita tabletteja kokeilleena sanon. Jätä siskosi kohkaus omaan arvoonsa, mitä se sinua häiritsee.
[/quote]
Kyllä se joka kertaisena toistuvana asiana ihan oikeasti jo häiritsee. Jos kaivan puhelimeni esiin vastatakseni viestiin, sisko kysyy että vieläkö jaksan tuota aataminaikaista paskaa käyttää. Kun hän näki tablettini kaapissa, hän alkoi nauraa että oliko niin surkea että on unohtunut kaapin pohjalle. Tässä vaiheessa kyllä räjähdin jo että se on siellä lasten ulottumattomissa.
En tarkoittanut tästä kilpailua, enkä ole kiinnostunut miksi juuri teillä vastaajilla on Apple, kun siitä ei ollut kyse, vaan siitä käsittämättömästä pätemisen tarpeesta.
ap
[/quote]
No siitä sinun pitää keskustella siskosi kanssa ei palstalla ihmetellä. Me emme voi tietää siskosi mielenliikkeitä. Huoh
Apple on vaan kaikin puolin paljon parempi ;) Mut ei se mua haittaa jos kaikki eivät käytä sitä, omapahan on menetyksensä. Toki jos joku kysyy suosituksia esim facebookissa hyvästä läppäristä, niin suosittelen kyllä macbookia, koska olen vaan ollut todella tyytyväinen omaani. Ja kokemusta on monesta eri valmistajan kannettavasta....
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:18"]
Et vissiin huomaa, että sinä taas kuulut windowsdissaajiin. Sulle ei riitä se, että kerrot että sulle applen tuote on paras. Ei, sä siinä sivussa dissaat windowsia ja moitit applen dissaajia, mikä hieman pistää huvittamaan :)
[/quote]
Ei. Totesin vaan, että mulle windows koneet eivät toimineet. Niitä käytin kuitenkin aika pitkään ja omat kokemukset oli lähinnä negatiivisia. Varmasti nekin voi toimia monille ihmisille. Ainakin mua "nörtimmille" tapauksille hyviä, kun osaavat tehdä ihme ensiaputoimia (muutakin kuin virusskannaukset ja levyn eheytykset), joilla kone pysyy nopeana ja toimintakunnossa (mitä mulla ei pysynyt). Ja pelikoneina varmasti toimivia, mutta mä en koneellani pelejä pelaa.
En kyllä ikinä aloittaisi randomisti keskustelua siitä, miten windows on niin paska ja sen ostajat tyhmiä sopuleita ja miten koko brändi pitäisi räjäyttää pois maapallolta eikä kyseinen käyttöjärjestelmä voi olla kellekään toimiva, kun se ei ole sitä mulle. Applesta tällaisiin keskustelunaloituksiin sen sijaan törmää jatkuvasti.
[/quote]
Eli et tosiaan tajua dissaamistasi, vaan jopa jatkat sitä :) Katsos kun ei ne applen dissaajatkaan omasta mielestään sita applea hauku, ne vaan kertoo omista/muiden negatiivisista kokemuksista :)
Applen motto on "Yksinkertaista yksinkertaisille".
Niin no,
Mua kun ei kauheasti kiinnosta mitä muut käyttää tai ajattelee.
Itse olin Nokia uskollinen pitkään ja pidin Applen tuotteita snobi kamana, ilman ainuttakaan omakohtaista kokemusta tietenkin.
Pari vuotta sitten hankin iPadin ja vuosi sitten iPhonen, ja en voisi olla tyytyväisempi. Pysyn jatkossakin näiden tuotteiden kannalla.
Lapsilla on jotkut halpis Samsungin älypuhelimet ja yksi vanhempi Android tabletti löytyy talosta, ja kyllä pitää sanoa että ne on vaan niin saatanan hankalia käyttää ja surkeita laadullisesti verrattuna.
Muut voi puolestani jatkossakin käyttää vaikka leivänpaahdinta niin halutessaan, minun ei kuitenkaan tarvitse myöskään perustella valintaani sen enempää. Minä vain tykkään näistä. Ja maksan sen kaiken itse.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 12:30"]
Lapsilla on jotkut halpis Samsungin älypuhelimet ja yksi vanhempi Android tabletti löytyy talosta, ja kyllä pitää sanoa että ne on vaan niin saatanan hankalia käyttää ja surkeita laadullisesti verrattuna.
[/quote]
Ei ole laitteiston vika, jos käyttäjä ei osaa käyttää sitä.
Tuota ammattipiireissä kutsutaan myös huonoksi/surkeaksi käyttöliittymäksi.
Ongelma postuu vaihdettaessa toiseen tuotteeseen ja käyttöjärjestelmään :)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 12:30"]
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:05"]
Täällä ilmoittautuu erittäin tyytyväinen ex-mäccikäyttäjä. Ihan perseestä olevaa, ylimainostettua ja ylihinnoiteltua paskaa.
* Save as -toiminnolla pystyy muuttamaan tiedoston nimeä, vaan ei kansiota.
* Kansion luominen muistikortille mahdotonta.
* VPN toimi milloin toimi, yleensä ei.
* Ohjelmat eivät sulkeude yläreunasta painamalla, vaan jäävät taustalle -> kohta on 200 sovellusta auki.
* Virheilmoitukset loistavat poissaolollaan, jos joku ei toimi, niin se ei toimi.
* Intel i7 prossusta huolimatta hidas kuin perkele, kohinanpoisto kuvankäsittelyssä ihan sarjakuvaa, vaikka juuri kuvankäsittelyn piti olla parasta antia koko paskaläjässä.
* Kaksi onnellista hetkeä, silloin kun sen sai omaksi ja silloin kun sen sai luovuttaa pois.
* Edes rahalla ei saa yhtä näppäriä ohjelmia, kuin PC:lle saa ilmaiseksi. (FastStone Viewer)
[/quote]
[/quote]
Tuota ammattipiireissä kutsutaan myös huonoksi/surkeaksi käyttöliittymäksi.
Ongelma postuu vaihdettaessa toiseen tuotteeseen ja käyttöjärjestelmään :)
Ihan sama kuin kysyisi mikä vaivaa Samsung tai Nokia uskovaisia...
Jokaisella on mielipiteensä ja mieltymyksensä. Hyvä kaverini hehkuttaa Samsungia samaan tapaan ja dissaa iPhonea ja WP:tä minkä kerkiää. Ja kaveripiiristäni löytyy parikin Lumia uskovaista... Win8:aakin olen kuullut kehuttavan.
Itse ostin imacin koska se on hyvännäköinen. Samanlaista ei saa pc puolelta, all-in-one konetta, joka on alumiinia ja lasia.
En koskaan ole linkittänyt mitään apple-shittiä facebookiin taikka dissannu muita merkkejä. Mutta iphone & mac-bookin omistajan olen ehdottomasti sitä mieltä että nämä vempeleet ovat todella loistavia! Ostin iphone 4s melkein kaksi vuotta sitten ja se on pelittänyt ja pelittää vieläkin todella hyvin. Ystäväni osti htc:n älypuhelimen vuosi sitten ja alta vuoden käytön jälkeen puhelin alkoi sekoilemaan ja on nyt entinen puhelin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:18"]
[/quote]
[/quote]
Mä oon ihan samaa mieltä kuin sinä! Täysin samat kokemukset!
Musta on tosi outoa se, että ne, jotka Applea mielellään haukkuvat (esimerkkejä siitä tässä ketjussa), pilkkaavat Applen laitteita siitä, että niitä on helppo käyttää. Tietokoneen käytön pitäisi olla jotain salatiedettä, jotta sen osaavat voisivat tuhahdella siitä mitään osaamattomille. Ja kuitenkin nyky-yhteiskunnassa lähes kaikki toimii tietokoneilla ja kaikkien pitäisi niitä osata käyttää.
Tiedän kyllä Macin rajoitukset, ei tarvitse nyt niistä alkaa paasata. Suurimmalla osalle ihmisistä tietokoneen käyttö on ns. peruskäyttöä, vaikkapa nyt minulle: viihdekäyttö (netti, DVD:n katselu, musiikki, kuvat) ja työnteko (tekstinkäsittely, käännösmuistit, netti) ja siihen tämä vanha Macbookkini taipuu aivan erinomaisesti.
Tuo salatieteen ihannointi on peräisin siitä vanhasta nörttikulttuurista, mutta se ei oikein ole tätä päivää peruskäyttäjälle. Nopeus, helppous ja miellyttävyys on valttia.
(Miten muuten Macilla ei voi "save as" -toiminnolla vaihtaa kansiota?)
Hyviä ja hauskoja tuotteita. Tuntuu vaan köyhiä jotenkin provosoivan.
Yleensä jossain vaiheessa näissä apple vs. Muut keskusteluissa tuodaan esille tää pointti (joka täälläkin on jo tullu) että itse kokoamalla saa jopa 500 euroa halvemmalla samantasoisen koneen kuin Mac, ja ihmetellään, että miksi ihmiset haluavat käyttää sitten siihen Macin muotoiluun niin paljon ekstraa. Miksi juuri tietokoneiden kohdalla ihmetellään tällaista rahankäyttöä ulkonäköön panostamisessa, kun kaikkien muidenkin tuotteiden kohdalla näin tehdään? esim. Laukuissa hintahaarukka on jopa 20-5000 euroa, eikä silloin ihmetellä ihmisten halua sijoittaa kalliimpaan ja paremman näköiseen?
Jos on vähääkään perillä tekniikasta, ei osta Applea.. ei mitään tuotetta!
Korkea hinta ei kerro sitä että se olisi jotenkin edistyksellisempi, sillä se ei todellakaan ole! paremmat ominaisuudet löydät esim tableteissa 300-400 euroa halvemmista laitteista.
Ennen Applen koneita käytti ehkä vain jotkut mainostoimistot ja valokuvaajat ammattikäyttöön, näissä hommissa Omput on hyviä. Mutta puhelimia ja tabletteja löytyy paljon parempia puoleen hintaan :)
Elämme markkinataloudessa ja Apple ottaa niin paljon hintaa kuin vain saa. Tosin alamäki on jo alkanut.... veikkaan Nokian kohtaloa lähivuosille
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:03"]
Enemmän mue ihmetyttää ihmiset, joilla on joku pakottava tarve olla jatkuvasti dissaamassa applen tuotteita ja niiden käyttäjiä. Ja näitä ihmisiä tuntuu olevan netti täynnä. Heitä tuntuu huolestuttavan naurettavan paljon heille vieraiden ihmisten rahankäyttö, kun "halvemmallakin saisi applen tasoista". He myös kertovat toistuvasti siitä, miten huonosti applen laitteet heille sopivat. Lisäksi ovat tavattoman agressiivisia ja tarttuvat kyllä jokaiseen mahdollisuuteen parjata applea.
Mulla on applen tuotteita. Toimivat omassa käytössä uskomattoman hyvin, pelittävät keskenään saumattomasti yhteen eivätkä vaadi jatkuvia huoltotoimia, etteivät ala jumittamaan ja hidastelemaan, kuten ainakin vanhemmat windows koneet tekivät jo vuodenkin käytön jälkeen. Windows koneisiin en siis enää ole palaamassa, vaan laitan mielelläni muutaman satasen extraa seuraavaankin koneeseen, jotta saan helppokäyttöisyyttä, kaunista muotoilua, yhteensopivuutta muihin laitteisiini ja pitkäikäisyyttä (nykyinen läppäri on jo 4 vuotta vanha ja toimii kuin uusi). Ei applen tuotteet varmastikaan kaikille sovi, mutta omassa käytössä en usko parempia ihan helposti tai halvemmalla löytyvän.
[/quote]