Otin loparit hoitotyöstä koronan takia, pomo suuttui
Ymmärrän pomoa sinänsä, nytkin on pulaa työntekijöistä, mutta en vaan kertakaikkiaan enää jaksa tätä hoitoalaa enää, varsinkaan tässä koronan "toisessa tulemisessa".
Ensinnäkin, koen itse hirveätä stressiä siitä, että vahingossa veisin koronan töihin, ja aiheuttaisin näin jopa riskiryhmäläisten kuolemia. Oikeasti yöunia olen menettänyt tämän stressin takia. En myöskään ole uskaltanut oikein käydä missään tai edes tavata sukulaisia tai ystäviä, vaikka näin olisi jo saanutkin tehdä, koska koko ajan stressi taudin saamisesta ja levittämisestä hoitamiini riskiryhmäläisiin.
Toisekseen, olen kyllästynyt ravaamaan koko ajan niissä koronatesteissä. Pienestäkin flunssaoireesta on työnantajan vaatimuksesta mentävä testiin, joka on erittäin epämiellyttävä, ja tulosta odotellessa oltava tiukasti kotikaranteenissa.
Viime keväänä kävin testissä kolme kertaa ja nyt loppukesänä olen käynyt jo kaksi kertaa, ja sekä testiin pääsyä että tuloksia olen joutunut odottamaan monta päivää, jolloin olen ollut neljän seinän sisällä karanteenissa aina noin viikon, vaikka olo onkin ollut jo ihan hyvä, tai vain ollut pientä nuhaa enää tms. Kauhea miettiminen aina siinäkin mistä saan jonkun tuomaan itselleni ruokakassin ovelle jne.
Jos olisin missä tahansa muissa töissä, ei tällaisista pikku flunssista kukaan olisi pois töistä, mutta hoitoalalla jokaista niiskausta vahtii ja stressaa sekä työkaverit, että itsekin, riskiryhmäläisten vuoksi.
Ja nyt en enää kestä. Otin loparit. Pomo veti kiepit ja huusi ettenkö tajua miten ahtaalle ajan hänet ja työkaverit. Tajuan, mutta en itse jaksa tätä tilannetta enää yhtään. Joudun mielummin vaikka asunnottomaksi taivasalle, kuin jatkan tätä enää! Sorry!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan hoitoalalla työtä esim. Näytteenotossa, puhelinpalvelussa... Erilaisiin puhelintöihin haetaan aina useinkin sairaanhoitajia. Vai oliko ap lähihoitaja?
Todellakaan väheksymättä hoitajia/lääkäreitä, voi sen koronan ihan oikeasti saada mistä tahansa. Kaupasta, julkisista, kouluista, omalta työpaikalta oli kyseessä mikä työpaikka tahansa ja miltä alalta tahansa. Sen voi saada mistä tahansa. Siksi muistakaa ne hygieniaohjeet ja turvavälit!! Junissa ei ainakaan mitään turvavälejä enää ole ja ihmiset tulee ihan iholle!![/quote
Se on oma valinta että.menee junaan tms. Hoitsut ja leirit eivät voi valita ja suojavarusteet jään eivät suojaa täysin. Suojavarusteita ei edelleenkään ole riittävästi, ja kaupassa ei tarvitse mennä asiakkaaseen kiinni- hoitajat ja leirit joutuvat, esimerkiksi ambulanssissa joudut olemaan ahtaassa tilassa pitkiäkin aikoja. Samoin joutuu poliisit menemään lähelle asiakkaita, ei heillekkään riitä suojavarusteita
Että älä viitsi.Ja haista sinä iso ripulipask@
Olipa todella lapsellinen kommentti. Toivottavasti et ole hoito- tai pelastusalalla😳😂
Tunnetko nyt itsesi paremmaksi ihmiseksi 😂😂😂 . Taidan tehdä poppareita, tämä keskustelu alkaa käydä mielenkiintoiseksi. Kiva kiva🤗🤗🤗
Semmonen hopeareunus sentään, että pomon pulteilla ei taida olla hirveästi merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykkää hoitoalan yleistämisestä. Kyseessä tosi laaja ala, paljon eri työpaikkoja, eri työnantajia, eri työmahdollisuuksia ja erilaisia työntekijöitä. Kyllä minä tiedän, että monet paikat hoitoalalla on todella tarkkoja rekryissään, paikat eivät välttämättä ole ollenkaan yleisessä haussa vaan sisäisessä haussa. Kyllä sitä ollaan tarkkoja millanen tyyppi mihinkin työhön sopii, loppuvaiheen hyviä opiskelijoitakaan ei kelpuuteta valtaosaan hoitotöistä vaan täytyy olla laillistettu ammattilainen. Akuuttipuolen töihin on käsittääkseni hyvin hakijoita.
Pahin tilanne taitaa olla vanhuspuolella eli vanhainkodeissa, pitkäaikaishoidossa ja kotihoidossa... sopisi miettiä, miksi vetovoimaisuus sinne puolelle on niin äärimmäisen huonoa. Kyllä muut paikat hoitoalalla vetää väkeä hyvin, mutta miksi vanhuspuoli on ihan suossa? Niinpä.
Anteeksi, mutta pulaa on muualla kuin vanhusten hoitotyössä. Vanhusten hoitotyössä lähes kaikki hoitajat ovat lähihoitaja. Tulevaisuudessa, kun hoitajamitoitus astuu voimaan tulee ole pulaa hoitajista vanhuspuolella ja myös lähihoitajista. Sairaanhoitaja pula on paha, ja pahenee, sillä 10 vuoden päästä noin puolet sairaanhoitajat jää eläkkeelle ja alalle ei saada yhtä paljon tilalle, ei vaikka koulutusta lisättäisiin, kun hakijoita ei ole riittävästi. Hakija määrät sekä lähihoitaja-että sairaanhoitajakoulutuksiin ovat vähentyneet todella paljon
Kyllä täällä sairaanhoitajapiirisdä on jo kova pula lähihoitajista kotihoitoon ja se vain pahenee.Nyt jo todellinen ongelma saada työntekijöitä ja sitä täällä pomot ihmettelee.Pitäisköhän vaikka maksaa parempaa palkkaa ja parantaa työoloja näin alkuun?
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykkää hoitoalan yleistämisestä. Kyseessä tosi laaja ala, paljon eri työpaikkoja, eri työnantajia, eri työmahdollisuuksia ja erilaisia työntekijöitä. Kyllä minä tiedän, että monet paikat hoitoalalla on todella tarkkoja rekryissään, paikat eivät välttämättä ole ollenkaan yleisessä haussa vaan sisäisessä haussa. Kyllä sitä ollaan tarkkoja millanen tyyppi mihinkin työhön sopii, loppuvaiheen hyviä opiskelijoitakaan ei kelpuuteta valtaosaan hoitotöistä vaan täytyy olla laillistettu ammattilainen. Akuuttipuolen töihin on käsittääkseni hyvin hakijoita.
Pahin tilanne taitaa olla vanhuspuolella eli vanhainkodeissa, pitkäaikaishoidossa ja kotihoidossa... sopisi miettiä, miksi vetovoimaisuus sinne puolelle on niin äärimmäisen huonoa. Kyllä muut paikat hoitoalalla vetää väkeä hyvin, mutta miksi vanhuspuoli on ihan suossa? Niinpä.
Mikäli lasket akuuttipuoleksi ns. akuutit vuodeosastot niin yleensä on päässyt kun on hakenut ja suunnilleen revitty siltä istumalta hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole pakko olla sellaisella alalla, jolla ei halua olla. On hyvä että silloin vaihdetaan alaa,. Samoin olisi hyvä jos työnantajat, heidän järjestönsä ja poliitikot miettisivät miten ala saataisiin houkuttelevammaksi.
On lähes pakko jos ei saa heti muuta työtä, kun kerran olet saanut luvat et pääse eroon:).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hakijamäärät ovat laskeneet. Olen ollut näiden tilastojen kanssa tekemisissä. Sh opintoihin hakijoita tänä vuonna noin 3000 vähemmän kuin kolme vuotta sitten ja löhihoitajaopintoihin. Löhihoitajaopintoihin hakijoiden määrän väheneminen oli vielä suurempi.
Näkyy omassa työssäni siten, että opiskelijaryhmä on vähennetty paljon. Valmistuneita vielä on yhtä.paljon kuin ennenkin, mutta tulevaisuudessa valmistuvien määrä tulee myös vähenemään roimasti. Näkyy viiveellä muutaman vuoden sisällä.
Googleastakin löytyy tietoa ihan artikkeleita myöten lapinkansa.fi/lahihoitajakoulutukseen-hakevien-nuorten-maara-on/171376
ihan vaan tiedoksi kaikille jotka epäilee.
t. eri
Minä olen töissä kotihoidossa. Ymmärrän ap sua täysin. Maski naamalla saa kulkea kaikki päivät, yöt nään painajaisia siitä, että kaikesta huolimatta levitän oireettomana koronaa. Palkka on surkea ja välimatkat maalla pitkiä. Jos mulla ei olisi niin ihania hoidettavia niin en kestäisi enää. Voi olla, etten muutenkaan kestä. Tää korona on viimeinen niitti siihen, miten arvottomana tätä ammattia ja meitä hoitajia pidetään nimenomaan pomojen ja päättäjien silmissä.
Kyllä hakijamäärät ovat laskeneet. Olen ollut näiden tilastojen kanssa tekemisissä. Sh opintoihin hakijoita tänä vuonna noin 3000 vähemmän kuin kolme vuotta sitten ja löhihoitajaopintoihin. Löhihoitajaopintoihin hakijoiden määrän väheneminen oli vielä suurempi.
Näkyy omassa työssäni siten, että opiskelijaryhmä on vähennetty paljon. Valmistuneita vielä on yhtä.paljon kuin ennenkin, mutta tulevaisuudessa valmistuvien määrä tulee myös vähenemään roimasti. Näkyy viiveellä muutaman vuoden sisällä.