Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otin loparit hoitotyöstä koronan takia, pomo suuttui

Vierailija
10.08.2020 |

Ymmärrän pomoa sinänsä, nytkin on pulaa työntekijöistä, mutta en vaan kertakaikkiaan enää jaksa tätä hoitoalaa enää, varsinkaan tässä koronan "toisessa tulemisessa".

Ensinnäkin, koen itse hirveätä stressiä siitä, että vahingossa veisin koronan töihin, ja aiheuttaisin näin jopa riskiryhmäläisten kuolemia. Oikeasti yöunia olen menettänyt tämän stressin takia. En myöskään ole uskaltanut oikein käydä missään tai edes tavata sukulaisia tai ystäviä, vaikka näin olisi jo saanutkin tehdä, koska koko ajan stressi taudin saamisesta ja levittämisestä hoitamiini riskiryhmäläisiin.

Toisekseen, olen kyllästynyt ravaamaan koko ajan niissä koronatesteissä. Pienestäkin flunssaoireesta on työnantajan vaatimuksesta mentävä testiin, joka on erittäin epämiellyttävä, ja tulosta odotellessa oltava tiukasti kotikaranteenissa.

Viime keväänä kävin testissä kolme kertaa ja nyt loppukesänä olen käynyt jo kaksi kertaa, ja sekä testiin pääsyä että tuloksia olen joutunut odottamaan monta päivää, jolloin olen ollut neljän seinän sisällä karanteenissa aina noin viikon, vaikka olo onkin ollut jo ihan hyvä, tai vain ollut pientä nuhaa enää tms. Kauhea miettiminen aina siinäkin mistä saan jonkun tuomaan itselleni ruokakassin ovelle jne.

Jos olisin missä tahansa muissa töissä, ei tällaisista pikku flunssista kukaan olisi pois töistä, mutta hoitoalalla jokaista niiskausta vahtii ja stressaa sekä työkaverit, että itsekin, riskiryhmäläisten vuoksi.

Ja nyt en enää kestä. Otin loparit. Pomo veti kiepit ja huusi ettenkö tajua miten ahtaalle ajan hänet ja työkaverit. Tajuan, mutta en itse jaksa tätä tilannetta enää yhtään. Joudun mielummin vaikka asunnottomaksi taivasalle, kuin jatkan tätä enää! Sorry!

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella typerää jättää muut pulaan. Todella itsekästä. 

Mene itse. Hoiva-avustajaksi pääset nopeasti ja helposti.

Minua ainakin hoitoalan opiskelijana ärsyttää ihmisten välinpitämättömyys koronaa kohtaan. Ei se korona ole missään vaiheessa mihinkään kadonnut! Ihmiset on ihan kun koko koronaa ei enää olisikaan, ei tietoakaan turvaväleistä, matkustellaan, karanteenit on mitä sattuu, yskitään avoimesti muita päin, ei huolehdita kunnolla käsihygieniasta.

Ei me hoitajat ja lääkärit mitään maailmanparantajia olla, ihmisillä on nyt iso vastuu omasta käyttäytymisestään. Onneksi edes festarit peruttiin, jengihän olisi ollut ihan valmiina menemään sinnekin isoissa laumoissa riekkumaan. Nyt maalaisjärkeä kaikille vaikka rajoitukset onkin höllentyneet!

Enkä todellakaan tarkoita sitä, että pitäisi alkaa hysteeriseksi ja pelkäämään. Itse en ole osannut pelätä koronaa missään vaiheessa. Haluan painottaa sitä, että edelleen on tärkeää noudattaa niitä suurin piirtein samoja ohjeistuksia kuin keväälläkin. Tartunnat on jo lähteneet ikävästi nousuun...

Vierailija
22/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella typerää jättää muut pulaan. Todella

itsekästä. 

Oletko hoitoalalla? Jollet, niin onko korona-aika nostanut innostustasi tulevaisuudessa vaihtaa alaa hoitoalalle? En ole ap.

Monilla itse asiassa on, sillä hoitoalalla töitä riittää. Nyt monet on ihan kusessa kun työt meni alta.

Tässä tietoa alasta tammikuulta; https://www.tehylehti.fi/fi/blogit/mainio/5-syyta-miksi-hoitajat-pakene…

En oikein jaksa uskoa, että korona-aika on tätä ainakaan houkuttelevammaksi alaksi tehnyt. Itse myönnän rehellisesti etten menisi.

se muistilääke tekee vanhuksista ilkeitä, joten ei tarvi ihmetellä yhtään, mitä tapahtuu. Oon nähnyt. Kun sen pakkosyöttö lopetettiin, muuttui ihminen taas ennalleen, jopa aurinkoiseksi:-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä tuossa vaiheessa on, jos pomo suuttuu.

Hoitajapula tulee oleen melkoinen seuraavien lähivuosien aikana. Kukaan ei ota vastuuta hoitajien työoloista eikä palkasta. Omalta työpaikalta jää eläkkeelle 10 hoitajaa parin vuoden sisään. Ei ole tulijoita, ei ole sijaisia.

Jännät paikat ja suuret ikäluokat tulee vauhdilla siihen kuntoon, että tarvitaan kotihoitoa ja palveluasumista. Kuka hoitaa?

Vierailija
24/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen hoitsu tietää kirjoitti:

sut voidaan silti pakottaa hoito työhön vaikka et oliskaa töissä

Ei sinne ketään pakoteta todellisuudessa. Tämä aihe käsiteltiin jo viime keväänä, ei millään jaksais enää...

Vierailija
25/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan napaan tuijotus ei pelasta Suomea. 

Mitä sinä olet tehnyt Suomen pelastamiseksi?

Vierailija
26/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voidaan. Vaikka saisit jollakin tavalla itseltäsi hoitajan oikeudet pois, niin voidaan pakottaa. Siitä syystä ei kannata edes alalle lähteä

Vierailija
27/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää hoitoalan yleistämisestä. Kyseessä tosi laaja ala, paljon eri työpaikkoja, eri työnantajia, eri työmahdollisuuksia ja erilaisia työntekijöitä. Kyllä minä tiedän, että monet paikat hoitoalalla on todella tarkkoja rekryissään, paikat eivät välttämättä ole ollenkaan yleisessä haussa vaan sisäisessä haussa. Kyllä sitä ollaan tarkkoja millanen tyyppi mihinkin työhön sopii, loppuvaiheen hyviä opiskelijoitakaan ei kelpuuteta valtaosaan hoitotöistä vaan täytyy olla laillistettu ammattilainen. Akuuttipuolen töihin on käsittääkseni hyvin hakijoita.

Pahin tilanne taitaa olla vanhuspuolella eli vanhainkodeissa, pitkäaikaishoidossa ja kotihoidossa... sopisi miettiä, miksi vetovoimaisuus sinne puolelle on niin äärimmäisen huonoa. Kyllä muut paikat hoitoalalla vetää väkeä hyvin, mutta miksi vanhuspuoli on ihan suossa? Niinpä.

Vierailija
28/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tykkää hoitoalan yleistämisestä. Kyseessä tosi laaja ala, paljon eri työpaikkoja, eri työnantajia, eri työmahdollisuuksia ja erilaisia työntekijöitä. Kyllä minä tiedän, että monet paikat hoitoalalla on todella tarkkoja rekryissään, paikat eivät välttämättä ole ollenkaan yleisessä haussa vaan sisäisessä haussa. Kyllä sitä ollaan tarkkoja millanen tyyppi mihinkin työhön sopii, loppuvaiheen hyviä opiskelijoitakaan ei kelpuuteta valtaosaan hoitotöistä vaan täytyy olla laillistettu ammattilainen. Akuuttipuolen töihin on käsittääkseni hyvin hakijoita.

Pahin tilanne taitaa olla vanhuspuolella eli vanhainkodeissa, pitkäaikaishoidossa ja kotihoidossa... sopisi miettiä, miksi vetovoimaisuus sinne puolelle on niin äärimmäisen huonoa. Kyllä muut paikat hoitoalalla vetää väkeä hyvin, mutta miksi vanhuspuoli on ihan suossa? Niinpä.

Justhan sanoin syyn, jota ei kukaan hoitaja ikinä tule kertomaan.

https://walkerlab.berkeley.edu/reprints/PerryWalkerGrace_TiNS_1999.pdf

Vierailija
29/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis millä tavalla tämä henkilö on jättänyt muut pulaan? Ja ketkä. Hän on irtisanoutunut töistä.

Vierailija
30/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin voidaan. Vaikka saisit jollakin tavalla itseltäsi hoitajan oikeudet pois, niin voidaan pakottaa. Siitä syystä ei kannata edes alalle lähteä

Höpöhöpö.

Kuka mut pakottaa, millä uhalla? Tuleeko joku kotoa hakeen ja kulkee perässä? Menen vaikka vankilaan mielummin.

Ex-hoitsu

Vierailija
31/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä ketään töihin pakoteta, lopettakaa jo.

Vierailija
32/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pomo on nyt ex-pomo. Enemmän huolehtisin siirä että löydät nyt uuden toimeentulon.

Vierailija
33/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta pulaa on muualla kuin vanhusten hoitotyössä. Vanhusten hoitotyössä lähes kaikki hoitajat ovat lähihoitaja. Tulevaisuudessa, kun hoitajamitoitus astuu voimaan tulee ole pulaa hoitajista vanhuspuolella ja myös lähihoitajista. Sairaanhoitaja pula on paha, ja pahenee, sillä 10 vuoden päästä noin puolet sairaanhoitajat jää eläkkeelle ja alalle ei saada yhtä paljon tilalle, ei vaikka koulutusta lisättäisiin, kun hakijoita ei ole riittävästi. Hakija määrät sekä lähihoitaja-että sairaanhoitajakoulutuksiin ovat vähentyneet todella paljon

Vierailija
34/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan hoitoalalla työtä esim. Näytteenotossa, puhelinpalvelussa... Erilaisiin puhelintöihin haetaan aina useinkin sairaanhoitajia. Vai oliko ap lähihoitaja?

Todellakaan väheksymättä hoitajia/lääkäreitä, voi sen koronan ihan oikeasti saada mistä tahansa. Kaupasta, julkisista, kouluista, omalta työpaikalta oli kyseessä mikä työpaikka tahansa ja miltä alalta tahansa. Sen voi saada mistä tahansa. Siksi muistakaa ne hygieniaohjeet ja turvavälit!! Junissa ei ainakaan mitään turvavälejä enää ole ja ihmiset tulee ihan iholle!!

Vierailija
35/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Kuka mut pakottaa, millä uhalla? Tuleeko joku kotoa hakeen ja kulkee perässä? Menen vaikka vankilaan mielummin.

Ex-hoitsu

Sakot tulee korkeintaan.

Kuka hullu enää menee hoitamaan koronapotilasta oman ja läheisten terveyden uhalla? Minä en ainakaan. Voin maksaa sakot ja mennä vaikka vankilaan, ihan sama minulle

Vierailija
36/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta pulaa on muualla kuin vanhusten hoitotyössä. Vanhusten hoitotyössä lähes kaikki hoitajat ovat lähihoitaja. Tulevaisuudessa, kun hoitajamitoitus astuu voimaan tulee ole pulaa hoitajista vanhuspuolella ja myös lähihoitajista. Sairaanhoitaja pula on paha, ja pahenee, sillä 10 vuoden päästä noin puolet sairaanhoitajat jää eläkkeelle ja alalle ei saada yhtä paljon tilalle, ei vaikka koulutusta lisättäisiin, kun hakijoita ei ole riittävästi. Hakija määrät sekä lähihoitaja-että sairaanhoitajakoulutuksiin ovat vähentyneet todella paljon

Hakijoita ei ole riittävästi? Älä nyt naurata. Sairaanhoitajakoulutukseen on valtavat määrät hakijoita, mutta aloituspaikkoja on vähän. Katsopa huviksesi vaikka metropolian tai Laurean halijamäärä sairaanhoitajakoulutukseen. Tai vaikka tamkin. Kun itse hain pari vuotta sitten (enkä päässyt sisään) oli hakijoita muistaakseni sh-linjalle joku 1800.

Vierailija
37/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin HUS:lle haki käsittääkseni paljonkin vapaaehtosia korona-apuun. Siis saivat paljon hakemuksia, palkkatyöstä tietenkin kyse eikä vapaaehtoistyöstä.

Kenenkään ei pidä hoitoalalla tai millään muullakaan alalla olla jos ei halua, mutta hienoa kun todellisuudessa on kyllä paljonkin ihmisiä, jotka rientävät apuun. Ikävää nimittää heitä tässä keskustelussa "hulluiksi". Lentoemäntiäkin oli apuna hoitoalalla viime keväänä.

Vierailija
38/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan hoitoalalla työtä esim. Näytteenotossa, puhelinpalvelussa... Erilaisiin puhelintöihin haetaan aina useinkin sairaanhoitajia. Vai oliko ap lähihoitaja?

Todellakaan väheksymättä hoitajia/lääkäreitä, voi sen koronan ihan oikeasti saada mistä tahansa. Kaupasta, julkisista, kouluista, omalta työpaikalta oli kyseessä mikä työpaikka tahansa ja miltä alalta tahansa. Sen voi saada mistä tahansa. Siksi muistakaa ne hygieniaohjeet ja turvavälit!! Junissa ei ainakaan mitään turvavälejä enää ole ja ihmiset tulee ihan iholle!![/quote

Se on oma valinta että.menee junaan tms. Hoitsut ja leirit eivät voi valita ja suojavarusteet jään eivät suojaa täysin. Suojavarusteita ei edelleenkään ole riittävästi, ja kaupassa ei tarvitse mennä asiakkaaseen kiinni- hoitajat ja leirit joutuvat, esimerkiksi ambulanssissa joudut olemaan ahtaassa tilassa pitkiäkin aikoja. Samoin joutuu poliisit menemään lähelle asiakkaita, ei heillekkään riitä suojavarusteita

Että älä viitsi.Ja haista sinä iso ripulipask@

Olipa todella lapsellinen kommentti. Toivottavasti et ole hoito- tai pelastusalalla😳😂

Vierailija
39/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomella on varaa antaa miljardeja vetelä-euroopan maille, mutta ei maksaa hoitajilleen koronalisää. Saksa, Ruotsi ja useat muut sivistyneet länsimaat maksaa hoitajilleen ja monille muille koronakriisin etulinjassa työskenteleville koronalisää, mutta Suomi ei tee näin. Ihme, ettei nämä ole vielä menneet lakkoon. Ymmärrän täysin, ettei kiinnosta painaa hommia tällaisessa tilanteessa.

Vierailija
40/49 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko. Olen itse hoitaja. Eikä meistä kukaan noin käyttäydy.