Mies heitti puolivakavissaan tällaisen ehdotuksen (muutto)
Mies heitti että mitä jos myytäisiin nykyinen talo ja muutettaisiin hänen synnyinsijoilleen pienelle paikkakunnalle. Talot on siellä niin paljon edullisempia että se tarkoittaisi että meillä olisi lähes velaton talo. Miehellä olisi siellä töitä, mulla ei ainakaan aluksi. Suoraan sanottuna mua houkuttaisi ajatus että voisin olla ainakin muutaman vuoden kotiäitinä. Vanhimmalla lapsella on oppimisvaikeuksia ja saisin keskittyä niihin asioihin, pienintä ei tarvitsisi laittaa päiväkotiin jne. Olis ihana keskittyä lastenhoitoon oikein kunnolla.
Nykyisessä asuinpaikassa on vajaa 100 000 asukasta, siellä olisi alle 10 000. Tulisko siellä ihan höpöksi?
Mitä teillä tulee mieleen tästä. Mitä asioita pitäisi tajuta huomioida jne.?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:07"]
kummityttöni elää pienessä kylässä ja hän inhoaa sitä että kaikki tuntee toisensa. Jos luokalla on 5 tyttöä, jää helposti joku vaille kaveria ja huonossa tapauksessa se on niin lopun lapsuuden, miten kummitytölle kävi.
Omalla lapsellani on oppimisvaikeuksia ja me ollaan Helsingin sisällä muutettu ns parhaimman koulun viereen tällä saralla. Lapsi on tärkein.
Tunnen työni puolesta muutaman puheterapeutin ja kaikki ovat samaa mieltä, Helsingissä lapsi saa parhaimman tuen ja pienissä kunnissa ei saa välttämättä edes 3 vuotias pääse puheterapiaan.
En voi uskoa että tukitoiminnot olisivat pienessä kunnassa edes samaa tasoa.
Kannattaa selvittää työttömyys. Hyvä ystäväni muutti miehen kotipaikalle. On viimeisen 15 v aikana ollut työttömänä yli 10 v, nyt on jo niin vanha, tuskin enää töitä saa. Miehelle oli tehty työpaikka isän perintönä, hänelle on kaikki ollut helppoa.
Vuosien varrella on tapahtunut vaikka mitä ja ystävästäni on tullut karkera. Mies ei halua elättää, joka viikko sanoo mene töihin. Joutuu kuljettamaan kaikkia lapsia koko ajan, mies ei suostu. Sanoo menköön pyörillä. Talvella lunta on todella, todella paljon ja auraukset eivät toimi edes samalla viikolla.
Isä ei edes suostu maksamaan esikoiselle autokoulua, sanoo tällekin mee töihin. Ystäväni saa vähän rahaa kun myy muiden lahjoittamia tavaroita huutiksessa ja kesäisin on ilmainen kirppis läpipuistossa. Jossa tietenkin ei käynyt juuri ketään koska kylässä ei juuri ketään asu.
Pahin kriisi heillä oli kun mies petti häntä. Omakotitalo oli myynnissä yli vuoden, ei yhtään tarjousta. Kävivät monen sadan km päässä parisudeterapiassa ja tulivat yhteisymmärrykseen, heillä ei ole varaa erota.
Kyllä, ystäväni on katkera ja aina välillä sanoo kun sais aikakoneen, valitsisi toisin.
[/quote]
Niin ehkä sen olis kannattanut valita se mies toisin. Tuskin tuossa kuitenkaan se asuinpaikka oli kovin ratkaiseva tekijä.
Me teimme saman ratkaisun, ja nyt kolmen vuoden jälkeen olen viimein pisteessä, että olen tyytyväinen ratkaisuun enkä muuttaisi enää pois. Ensimmäinen vuosi oli minulle kriisivuosi, tuskailin ja ikävöin kaupunkiin. Toisena vuotena aloin sulautumaan uuteen asuinympäristöön, otin sen asenteen että tutustuin "paikallisiin" ja hivuttauduin paikallisiin harrastuksiin, mutta silti haikailin vanhan perään. Nyttemmin olen sopeutunut ja pidän tätä jo kotina.
Samanlaista alkushokkia voi siis olla luvassa kuin vaikka ulkomaille muutettaessa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:32"]
Me teimme saman ratkaisun, ja nyt kolmen vuoden jälkeen olen viimein pisteessä, että olen tyytyväinen ratkaisuun enkä muuttaisi enää pois. Ensimmäinen vuosi oli minulle kriisivuosi, tuskailin ja ikävöin kaupunkiin. Toisena vuotena aloin sulautumaan uuteen asuinympäristöön, otin sen asenteen että tutustuin "paikallisiin" ja hivuttauduin paikallisiin harrastuksiin, mutta silti haikailin vanhan perään. Nyttemmin olen sopeutunut ja pidän tätä jo kotina.
Samanlaista alkushokkia voi siis olla luvassa kuin vaikka ulkomaille muutettaessa.
[/quote]
Sen lisäisin vielä että kunnalliset palvelut ovat täällä satakertaa paremmat kuin Helsingissä asuessamme, varsinkin neuvola- ja synnytyskokemukset ovat kuin yön ja päivän välillä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 09:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 09:26"]
Minä asun maalla, ja täällä on oikein hyvä asua. Kai elämästä sitten saa tuollaistakin, jos haluaa, että ojanpohjaa pitää käyttää koulumatkaan ja umpihangessa tarpoa aamuviideltä töihin. Vaikka yhtä hyvin voisi sekä koululainen että työssäkäyvä käyttää sitä aurattua tietä siinä. Mutta kukin tyylillään.
[/quote]
:D Niinpä!
Sitäpaitsi, kyllä meidän lapset joutuu nykyiselläänkin kävelemään kelissä kuin kelissä kouluun sellaset vähän vajaat 3 km suuntaansa. Ihan tietä käyttävät eivätkä ojassa tarvo :D
ap
[/quote]
Tarkoitin että ON bussipysäkkipaikkoja pikkuteillä joissa ihmiset ajaa tuhatta ja sataa ja lapset seisoo siellä odottamassa bussia. Se ON myös joidenkin elämää: saa varoa muuta liikennettä tuolla pikkutiellä.
Naurettavaa ettei sitten tätä pidä minänsäkään. Tuo VOI OLLA jollekin ihan oikeasti lapsien kohtalona. Minä en tahtoisi samaa omilleni, se rikkoisi ainakin omalla kohdallani muuton johonkin. Tämä oli siis asia jota kannattaa ajatella, ei niin etteikö se kaikkia kiinnosta.
Tässä kai piti keskustella asiasta, olen pahoillani että vastasin.
12
Muutat miehen kotiseudulle. Siellä suurin piirtein kaikki tuntee toisensa jotain kautta ja piirit ovat pienet vaikka asenne on kuin isossa kaupungissa.
Päätökset tehdään kunnallistasolla saman pienen porukan kanssa, asenteet ovat jämähtäneet. Samat ihmiset päättävät monista asioista vaikka muuta luulisi.
Ystäviä on hankala saada, erityisesti jos et ole töissä samassa kunnassa/kaupungissa.
Ota selvää kunnan/kaupungin taloudellisesta tilanteesta; onko se hyvässä jamassa, onko tiedossa säästöjä koulujen osalta, terveydenhuollon taso, miten lapsiperheet ylipäätään alueella viihtyvät, onko kunta yhdistymisuhan alla. Ihan puhtaasti raha-asioita siis. Älä muuta siis Saloa vastaavaan kaupunkiin jossa on säästetty jo uhkasakon verran lasten terveydenhuollosta ja mukasäästetään lasten koulutuksesta samoin kuin vanhusten huollosta.
Järki käteen kun suunnittelet asiaa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:02"]
Miten te nyt ton lumen kolaamisen saatte noin vaikeaksi. Ihan samat pihat ne on kolattava isolla paikkakunnalla kuin pienemmälläkin. Ei se kolaamisen raskaus liity kunnan asukaslukuun mitenkään.
[/quote]
No sinänsä se liittyy, että jos on pitkä pihatie (harvoin kaupungissa on varaa niin isoihin tontteihin) niin sen auraus täytyy itse hoitaa jos mielii tielle päästä.
[/quote]
pihatyön lisäksi pyörätie. Jos koulumatka on 4 km ja vanhemmat eivät kuljeta lukiolaista kouluun on vaihtoehdot tosi vähissä. Pyörätie voi olla koko talven kunnossa jossa sitä ei voi käyttää lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:12"]
Miten te nyt ton lumen kolaamisen saatte noin vaikeaksi. Ihan samat pihat ne on kolattava isolla paikkakunnalla kuin pienemmälläkin. Ei se kolaamisen raskaus liity kunnan asukaslukuun mitenkään.
[/quote]
No sinänsä se liittyy, että jos on pitkä pihatie (harvoin kaupungissa on varaa niin isoihin tontteihin) niin sen auraus täytyy itse hoitaa jos mielii tielle päästä.
[/quote]
Mä tosiaan asun ihan korvessa ja täällä on useampi aurauspalveluja tarjoava traktorinomistaja.
[/quote]
tuskin ne ilmaiseksi lunta auraa. Jos kunta säästää, miten sitten tiet tyhjenee lunesta.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 09:00"]
Jos sulla on erityislapsi, huomioi se että pikkupaikkakunnilla heille ei ole palveluja, tai on vain ostopalveluja, eikä niihin pääse yhtä helposti kuin isoilla paikkakunnilla. Harrastusmahdollisuuksia on vähän, ellei rakasta juuri luonnossa patikointia. Velattomuus on tietenkin hieno asia, mutta entä työllistyminen - sinun työllistymisesi aikanaan? Oletteko laskeneet kustannuksiin kahden auton kulut? Missä koulut ovat, joutuuko lapsesi tarpomaan autotien reunaa ilman katuvaloja jos koulukyytiin vaadittava matka ei täyty? Oletko valmis siihen että koulukyydillä 10 km matka voi kestää mutkineen 45 minuuttia? Huomoi se, että nykyiset kaverit eivät välttämättä viitsi lähteä ajamaan teille kylään kovin usein syrjäkylälle. Et pääse kaupungille ostoksille niin helposti kuin haluaisit. Sinun on käytettävä energiaa uusien ystävien hankkimiseen ja joillakin paikkakunnilla sosiaaliset ympyrät ovat tosi luutuneita.
Meidän valinta oli ottaa iso laina ja muuttaa takaisin pikkukaupungista pk-seudulle, missä on työpaikkoja, opiskelupaikkoja ja ihmisiä.
[/quote]
Tuosta erityislasten palveluista olen omankokemuksen kautta erimieltä. Oma lapseni sai kunnon palvelua kun asuimme pienessä taajamassa,ei tarvinnut jonottaa puheterapiaan,ei toimintaterapiaan jne..Puheterapeutti kävi jopa viemässä/hakemassa lapsen tarhasta,kun lapsella oli käynti hänen luonaan. Muutimme isomalle paikkaunnalle ja täällä kaikki erityislapsen tarvitsemat palvelut ovat jopa vuosien jonotuksen päässä.
[/quote]
väitän että valtaosin isommissa kunnissa nämä on paremmin kunnossa. Poikkeuksia aina on, tietenkin. kunnan tilanteen saa helposti selville.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:10"]
[/quote]
[/quote]
Mä tosiaan asun ihan korvessa ja täällä on useampi aurauspalveluja tarjoava traktorinomistaja.
[/quote]
tuskin ne ilmaiseksi lunta auraa. Jos kunta säästää, miten sitten tiet tyhjenee lunesta.
[/quote]
Ei tietenkään ilmaiseksi. Kuka vaan voi ostaa palveluja, jos niitä tarvitsee. Ja toisin kuin ehkä kuvitellaan, niin ei tuollaiset palvelut miljoonia kustanna.
[/quote]
Ei kai mitenkään.
Asun ok talossa. Kolaan pihan ja aura-auto yleensä ilmestyy puoleenpäivään mennessä ajamaan tuon kadun, mutta meidän kujalle aura ilmestyy vasta viimeisenä.
Ja me ollaan katseltu joskus taloa Lempäälässä, siellä talo oli sillain että päätiestä lähtee isohko katu, tätä ajetaan 6 kilsaa. Siitä sitten irtoaa pimeä metsätie jota ajellaan pari kilsaa ennenkö pääsee pihapiiriin. Talo oli mäen päällä, autotalli olisi n. 7 metrin päässä. Sieltä pitää päästä autolle ja autolla pitää päästä pihasta tuonne pääkadulle ja auraaja ei voi kulkea joka paikkaan aamulla samalla hetkellä!
Tottakai se on oleellinen asia kulkemisessa, sillä vaikka nainen on kotona niin mies ei ole! Joku auraa sen ajotien lumesta tyhjäksi tai pihasta ei ajeta pois.
Ei minulle ole ongelmana aurata muutamaa metriä omaa pihaani lumesta, mutta annas kun ihmiset ajelee pois jostain metsätieltä. Se on kallista lystiä. Katsoaa itse netistä mitä maksaa vuosittain maksaa auralle. Eikä se aina tule pihaan saakka vaan talokohtasesti se kolattava määrä vaihtelee. Jollain on pitkät peltotiet pihapiiristä omalla vastuullansa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:19"]
[/quote]
[/quote]
Harvon tontteja rakennetaan niin, että kolattavaa on paljon. Kyllähän se kolaaminen pyritään ottamaan rakennusten asemoinnissa huomioon. Jos taas omaa pihatietä on pitkälti, niin en tiedä ketään, joka sen kolalla putsaisi. Sellaiset vetää se auratraktori samalla, kun auraa sen muunkin tien.
Mutta kun pitää väkisin kävellä ojanpohjalla, tarpoa umpihangessa ja kolata käsin kilometrikaupalla :-)
[/quote]
38, mikä siinä on että ei voi uskoa että jollain on paljon aurattavaa: ihan itse tehtävä. Ei kaikilla ole siinä lähellä montaa miestä traktoreineen vaikka jollain olisi ja joku joutuu odottamaan bussia hiekkasella päätiellä vaikka sinä et niin joutuisi tekemään lapsesi kohdalla! :(
Tässä ketjussa mietitään nimeomaan niitä ongelmatilanteita joita VOI tulla. Jos sinä et maksa 600 euroa talvessa siitä että joku auraa pihapiirin, niin joku niin joutuu tekemään!
Jos ketjun tahtoo tehdä tälläisestä aiheesta niin miksi sitten ei voi kuunnella että jokkut nyt elää erilaisissa paikoissa ja kokee erilaisia ongelmia. Ei kaupungissakaan kaikki elä samalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:19"]
[/quote]
[/quote]
Harvon tontteja rakennetaan niin, että kolattavaa on paljon. Kyllähän se kolaaminen pyritään ottamaan rakennusten asemoinnissa huomioon. Jos taas omaa pihatietä on pitkälti, niin en tiedä ketään, joka sen kolalla putsaisi. Sellaiset vetää se auratraktori samalla, kun auraa sen muunkin tien.
Mutta kun pitää väkisin kävellä ojanpohjalla, tarpoa umpihangessa ja kolata käsin kilometrikaupalla :-)
[/quote]
38, mikä siinä on että ei voi uskoa että jollain on paljon aurattavaa: ihan itse tehtävä. Ei kaikilla ole siinä lähellä montaa miestä traktoreineen vaikka jollain olisi ja joku joutuu odottamaan bussia hiekkasella päätiellä vaikka sinä et niin joutuisi tekemään lapsesi kohdalla! :(
Tässä ketjussa mietitään nimeomaan niitä ongelmatilanteita joita VOI tulla. Jos sinä et maksa 600 euroa talvessa siitä että joku auraa pihapiirin, niin joku niin joutuu tekemään!
Jos ketjun tahtoo tehdä tälläisestä aiheesta niin miksi sitten ei voi kuunnella että jokkut nyt elää erilaisissa paikoissa ja kokee erilaisia ongelmia. Ei kaupungissakaan kaikki elä samalla tavalla.
[/quote]
Tuo ketä lainaat ei ole sitten ap. Mä kuuntelen mielelläni kaikenlaisia pointteja.
ap
On varmasti mukavaa asua betonihelvetissä ja saastaisessa ilmassa kasvattaa mukulansa... Kyllä maalla on mukavaa!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:07"]
kummityttöni elää pienessä kylässä ja hän inhoaa sitä että kaikki tuntee toisensa. Jos luokalla on 5 tyttöä, jää helposti joku vaille kaveria ja huonossa tapauksessa se on niin lopun lapsuuden, miten kummitytölle kävi.
Omalla lapsellani on oppimisvaikeuksia ja me ollaan Helsingin sisällä muutettu ns parhaimman koulun viereen tällä saralla. Lapsi on tärkein.
Tunnen työni puolesta muutaman puheterapeutin ja kaikki ovat samaa mieltä, Helsingissä lapsi saa parhaimman tuen ja pienissä kunnissa ei saa välttämättä edes 3 vuotias pääse puheterapiaan.
En voi uskoa että tukitoiminnot olisivat pienessä kunnassa edes samaa tasoa.
Kannattaa selvittää työttömyys. Hyvä ystäväni muutti miehen kotipaikalle. On viimeisen 15 v aikana ollut työttömänä yli 10 v, nyt on jo niin vanha, tuskin enää töitä saa. Miehelle oli tehty työpaikka isän perintönä, hänelle on kaikki ollut helppoa.
Vuosien varrella on tapahtunut vaikka mitä ja ystävästäni on tullut karkera. Mies ei halua elättää, joka viikko sanoo mene töihin. Joutuu kuljettamaan kaikkia lapsia koko ajan, mies ei suostu. Sanoo menköön pyörillä. Talvella lunta on todella, todella paljon ja auraukset eivät toimi edes samalla viikolla.
Isä ei edes suostu maksamaan esikoiselle autokoulua, sanoo tällekin mee töihin. Ystäväni saa vähän rahaa kun myy muiden lahjoittamia tavaroita huutiksessa ja kesäisin on ilmainen kirppis läpipuistossa. Jossa tietenkin ei käynyt juuri ketään koska kylässä ei juuri ketään asu.
Pahin kriisi heillä oli kun mies petti häntä. Omakotitalo oli myynnissä yli vuoden, ei yhtään tarjousta. Kävivät monen sadan km päässä parisudeterapiassa ja tulivat yhteisymmärrykseen, heillä ei ole varaa erota.
Kyllä, ystäväni on katkera ja aina välillä sanoo kun sais aikakoneen, valitsisi toisin.
[/quote]
Niin ehkä sen olis kannattanut valita se mies toisin. Tuskin tuossa kuitenkaan se asuinpaikka oli kovin ratkaiseva tekijä.
[/quote]
Mies on elättänyt itsensä, vaimonsa ja lopulta yhteensä 4 lasta. Kyllä mä väitän että raha on yksi suurimmista riidoista, ainakin kuuluu top 3.seen. Perheellä ei ole juuri ikinä varaa mihinkään koska yhden ihmisen tulot eivät kaikkeen riitä.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei tietenkään ilmaiseksi. Kuka vaan voi ostaa palveluja, jos niitä tarvitsee. Ja toisin kuin ehkä kuvitellaan, niin ei tuollaiset palvelut miljoonia kustanna.
[/quote]
mun ystävän tapauksessa jossa äiti on työtön ja isä sanoo kaikkeen mikä maksa mene töihin voi olla varma ettei heidän perhe maksa kunnan pyöräteiden ylläpitoa talvella. Ja voit vaan kuvitella kuinka motivoitunut 18 v on käydä kouluja tälläisissä olosuhteissa.
Olen syntynyt maalla mutta elänyt opiskeluajoista lähtien yli neljännesmiljoonan asukkaan kaupungeissa. Maalla asumisen romantiikkaa en ole koskaan kyennyt ymmärtämään, mutta tuollainen kotirouvaksi sukutaloon keskelle ei-mitään muuttaminen kuulostaa kyllä ihan goottilaiselta romaanilta. Sosiaalinen eristytyneisyys, yksityisyyden puuttuminen, köyhä kulttuurielämä, olematon julkinen liikenne, puuttuvat palvelut, taloudellisen itsenäisyyden menetys ja vanhojen ystävyyssuhteiden jääminen ovat todellisia ongelmia, vaikka omakotiasumisen kaikkine ärsytyksineen hyväksyisikin. Minulle tuo olisi täyttä helvettiä. Mieti tarkkaan, miten muutto vaikuttaisi elämääsi, ja unohda mahdolliset maaseutuihanteesi. Pois ei pääse niin helposti kuin kuvittelet. Huomaat kuitenkin jääväsi vuosiksi miehen ja lasten takia ja saat kuulla itse halunneesi muuttoa.
Sitä kannattaa miettiä, että jos ostaa sen halvan talon maalta ja 50 + ikäisenä haluaisikin takaisin kaupunkiin, niin se ei ehkä ole taloudellisesti enää mahdollista. Asunnot on paljon kalliimpia ja varsinkaan samaan elintasoon kaupungissa ei ehkä ole varaa ja tuossa iässä harva on enää valmis ottamaan isoja lainoja.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 12:33"]
Sitä kannattaa miettiä, että jos ostaa sen halvan talon maalta ja 50 + ikäisenä haluaisikin takaisin kaupunkiin, niin se ei ehkä ole taloudellisesti enää mahdollista. Asunnot on paljon kalliimpia ja varsinkaan samaan elintasoon kaupungissa ei ehkä ole varaa ja tuossa iässä harva on enää valmis ottamaan isoja lainoja.
[/quote]
Totta, mutta toisaalta sen ikäisenä ei tarvitse välttämättä enää niin isoa asuntoa.
Oi mä lähtisin oitis jos ois tommonen mahdollisuus! Voihqn sitä vaikka laittaa säästöön samalla jotain jos on velaton talo, sijoittaa niitä ja vanhempana jos enää kaupunkiin haluaa, muuttaa asumisoikeuskotiin tai vuokralle. Ei tarvi sitten enää jaksaa ite hoitaa asuntoa ja tonttia. Ja jäähän siitä sitten kuitenkin talon myyntihinta. Kerrostaloasuntoja kahdelle saa kaupungista kuin kaupungista melko edullisesti. Mutta eihän sieltä edes tarvi lähtee pois :D
Vihaan asua kaupungissa, lähtisin oitis maalle jos olis mahdollista!
Itse varmaankin olisin suosiollinen muutolle.
Pienellä paikkakunnalla on omat hankaluutensa, mutta niin myös kaupungissa.
Usein pienemmillä paikkakunnilla moni asia toimii paremminkin, kuin mitä isommissa.
Tietty työmatka on iso asia (siis miehesi nyt auksi). Eli jos se ei ole kohtuuttoman pitkä, niin ei haittaa.
Sinähän voit kotiäitivuosinasi rauhassa miettiä ja katsella, mitä ja missä haluat sitten myöhemmin työskennellä.