Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies heitti puolivakavissaan tällaisen ehdotuksen (muutto)

Vierailija
05.08.2013 |

Mies heitti että mitä jos myytäisiin nykyinen talo ja muutettaisiin hänen synnyinsijoilleen pienelle paikkakunnalle. Talot on siellä niin paljon edullisempia että se tarkoittaisi että meillä olisi lähes velaton talo. Miehellä olisi siellä töitä, mulla ei ainakaan aluksi. Suoraan sanottuna mua houkuttaisi ajatus että voisin olla ainakin muutaman vuoden kotiäitinä. Vanhimmalla lapsella on oppimisvaikeuksia ja saisin keskittyä niihin asioihin, pienintä ei tarvitsisi laittaa päiväkotiin jne. Olis ihana keskittyä lastenhoitoon oikein kunnolla.

Nykyisessä asuinpaikassa on vajaa 100 000 asukasta, siellä olisi alle 10 000. Tulisko siellä ihan höpöksi?

Mitä teillä tulee mieleen tästä. Mitä asioita pitäisi tajuta huomioida jne.?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on surkeat terveyspalvelut. Kunnalliset puheterapeutit surkeia tyttösiä ja hekin vaihtuu koko ajan. Terveydenhuolto muutenkin pelkkä vitsi ja kouluissa valtavat tasoerot. Mekin joudutaan kuskaamaan 10 kilsan päähän, kun alueelta puuttuu koulu.

Vierailija
62/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 13:10"]

Helsingissä on surkeat terveyspalvelut. Kunnalliset puheterapeutit surkeia tyttösiä ja hekin vaihtuu koko ajan. Terveydenhuolto muutenkin pelkkä vitsi ja kouluissa valtavat tasoerot. Mekin joudutaan kuskaamaan 10 kilsan päähän, kun alueelta puuttuu koulu.

[/quote]

kannattaa miettiä missä kohtaa Helsinkiä asuu, siihen kun voi itse vaikuttaa. 

Koulu harvemmin muuttuu yhtäkkiä huonommaksi.

Meillä puheterapeutit ovat kaikki loistavia. Tai kummatkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se asuntovelka vaivaa niin paljon, että velattoman asunnon eteen harkitaan vakavissaan näin hurjia toimenpiteitä?

Vierailija
64/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä soitin kouluvirastoon ennen muuttoa. Meidän talon viereen luvattiin uusi hieno koulu vuodeksi 2008. Eipä ole näkynyt.

Joten en voi mitään sille että viranomaiset valehtelee.

Minä en saanut kunnon puheterapiaa, astmaa ei tunnistettu ja hampaatkin piti oikaista yksityisellä. 60

Vierailija
65/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 12:33"]

Sitä kannattaa miettiä, että jos ostaa sen halvan talon maalta ja 50 + ikäisenä haluaisikin takaisin kaupunkiin, niin se ei ehkä ole taloudellisesti enää mahdollista. Asunnot on paljon kalliimpia ja varsinkaan samaan elintasoon kaupungissa ei ehkä ole varaa ja tuossa iässä harva on enää valmis ottamaan isoja lainoja.

[/quote]

Lisäksi sitä maalla olevaa taloa voi olla hankala saada myytyä käypään hintaan, jos sen haluaa myydä oli syy mikä tahansa.

Vierailija
66/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä pikkupaikkojen demonisoimista monella. Oikeasti vähän syrjemmässä on rentoa asua. Pienillä paikkakunnilla on mukavaa koiranilmallakin, kun kukaan ei oleta, että silloin kuljettaisi jakkupuvussa ja korkkareissa. Märkyys ei haittaa Reiman sadepuvussa ja vaelluskengissä, ja tuo tyyli ei poikkea mitenkään massasta. Eihän se tyylikästä ole, mutta mahdottoman mukavaa, kun ei tarvi hytistä märkänä.

Sama paukkupakkasilla. Sen kun vetää toppakengät, toppahousut ja untuvatakin päälle ja karvahatun päähän. Ei kyllä palele, ja noissa vetimissä kehtaa pikkupaikkakunnalla mennä vaikka lounaalle, eikä kukaan katso kieroon. Elämä on mukavaa.

67/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 09:16"]

Kannattaa miettiä että mitä tekee sitten sen parin vuoden kotiäitiyden jälkeen?

Melkoista tuuliviiriyttä jos muutatte paikkakuntaa edes takaisin.

[/quote]

Me ollaan miehen kanssa tämmösii tuuliviirejä :D

Muutetaan marraskuussa Espoosta Saloon :D Syystä että jään äitiyslomalle ja miehellä asunto Salossa joka ei oo mennyt kaupaksi. Muutetaan minun "kalliista" vuokra asunnosta ns. ilmaiseen omistusasuntoon. Lisäksi kummankiin vanhemmat asuvat paikkakunnalla ja molempien ystävät. MInullahan ei PK seudulla ole kuin työ. Ei mitään tukiverkostoja. Mies on myös enimmäkseen PK seudulla töissä.

Plussat on tukiverkosto, isovanhemmat ja ystävät, halvempi asuminen, "maaseudun" rauha. Maalta kotoisin, koirallisena ihmisenä arvostan maaseutua.

Miinukset on se että nähään miehen kanssa sitten vain viikonloppuisin. Toisaalta, olen ihminen joka rakastaa "omaa" aikaa ja joskus kun mies ei oo illaksi tullut kotiin on ollut ihanan "rauhaisaa". Mutta toki on varmasti rankkaa hoitaa myös vauvaa yksikseen. Tai no yksikseen, isovanhemmat varmaan kyllä pitävät huolen etten liian montaa päivää kökötä kotona ilman seuraa. Miehen vanhemmat kun ovat eläkeläisiä.

Mutta muutamme taas takaisin PK seudulle kun minun työt alkaa, koska minulla ei ole motivaatiota ajaa 100km suunta töihin. Ja minun työ on sellainen etten voi olla vuotta kauempaa pois kun ala kehittyy ja pitää pitää "taitoa" yllä.

Kysyiisn aloittajaltakin että kestääkö hänen ammattinsa sitä että on monta vuotta pois? Oletko mietitnyt tälläistä.

Lisäksi tähän tuuliviirisyyteen vaikuttaa myös se, että lainan saanti äitiyslomalla on nykymaaimassa aika vaikeaa ja oma asunto ehdottomasti ostetaan niin siksikin tämmönen ratkaisu. Saattaa kuulostaa tyhmältä, oudolta ja rankalta. Minä oon kyllä innoissani. 2 vuotta helsingissä asuneena ja 2 vuotta espoossa asuneena voin sanoa että kaipaan maaseutua, mutta loppuelämäkseni en kummiskaan haluisi muuttaa. Tulevaisuudessa varmaan täytyy ostaa kesämökki kotiseudulta että pääsee maaseutuilemaan :)

68/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 09:21"]

Pikkuntien ongelmat näkyvät myös nuorisossa. Kun ei ole tekemistä (kaikki eivät innostu urheilusta), vetelehtiminen muuttuu helposti juomiseksi. Tämä ei ole omaa mielikuvitustani, tiedän tilastoja mm. huumeiden käytöstä syrjäisten ja pienten kuntien teinien ongelmana.

[/quote]

Olen itse kotoisin alle 10 000 asukkaan kaupungista, jossa sikoja on enemmän kun ihmisiä :P Ja voin sanoa että röökiä en oo polttanut ikinä, vaikka mutsi polttaakin puoli askia päivässä :D Minusta ei ole tullut alkoholistia ja huumeisiin en oo koskenut.

Toinen meininki on meillä Espoossa nyt. Viimitteeksi viimeyönä soitin kytät paikalle kun raggariteinit ryyppäsivät ja rellestivät meitin leikkipuistossa vielä 02.30 :( kuuman kelin takia piti nukkua ikkuna auki :( ja MH ikkuna just tonne puistoon, joten ei kiva :( Että ei tää ongelma oo vain pikkukaupungeissa.

Vierailija
69/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salossa julkiset palvelut romuttuvat nyt kovaa vauhtia.

Vierailija
70/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voin sanoa että joskus miettinyt samaa. Asumme Espoossa, ja joka paikkaan (muihin kuin ruokakauppoihin, harrastuspaikkoihin ym) pitää ajaa 10 km autolla.

Miehen kotipaikalla +10000 asukkaan kaupungissa kaikki (=aika hyvätasoiset vaatekaupat, tori, urheilumahikset ym) on puolen km kävelymatkan päässä. On helppoa arkea siellä.

Kuitenkin näihin teattereihin ym puolentoista tunnin ajo ainoastaan...bussiretkiä ja matkoja näihin tehdään taukoamatta. kuinka monta kertaa vuodessa käytätte ns kulttuuripalveluita ?

Hintataso on noin 20% alempi.

Vierailija
71/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että lapset ovat ilmoittaneet muuttavansa tuonne isänsä kotikaupunkiin aikuisina...lapsilla vapaampi olla ja liikkua

(69)

72/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 10:02"]

Miten te nyt ton lumen kolaamisen saatte noin vaikeaksi. Ihan samat pihat ne on kolattava isolla paikkakunnalla kuin pienemmälläkin. Ei se kolaamisen raskaus liity kunnan asukaslukuun mitenkään.

[/quote]

No sinänsä se liittyy, että jos on pitkä pihatie (harvoin kaupungissa on varaa niin isoihin tontteihin) niin sen auraus täytyy itse hoitaa jos mielii tielle päästä.

[/quote]

Mä tosiaan asun ihan korvessa ja täällä on useampi aurauspalveluja tarjoava traktorinomistaja.

[/quote]

tuskin ne ilmaiseksi lunta auraa. Jos kunta säästää, miten sitten tiet tyhjenee lunesta.

[/quote]

Yleensä joku maanomista näitä aurailee, eikä mitnekään isolla palkalla. Maaseudulla vaan on vähän eri meininki. Ei kaikesta tarvii saada 20 euroa/tunti ;)

73/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 16:03"]

[/quote]

Niin tekee.. valitettavasti... onneksi siel ei tartte loppuelämää asua ;)

74/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 16:03"]

[/quote]

Niin tekee.. valitettavasti... onneksi siel ei tartte loppuelämää asua ;)

Vierailija
75/75 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ap kertonut alaa, jolla työskentelet. On kuitenkin loppujen lopuksi tärkeää, pystytkö parin vuoden kotona olon jälkeen saamaan töitä. Onko alasi töitä ollenkaan lähiseudulla? Muuten kuulostaa sellaiselta, että itse varmaan miettisin vakavasti muuttoa, jos kerran turvaverkkoakaan nykyisessä isommassa paikassa ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme