Todella köyhät perheet miten elätte?
Itse välillä mietin miten rahat riittää kotihoidontuella niin miten te todella tiukilla olevat perheet elätte? Saatteko itsellenne ostettua mitään, vai ostatteko kirppareilta? Entä saatteko tehtyä mitään hankintoja tai mistä joutuu tinkimään? Nuukailuvinkitkin otetaan vastaan.
Kommentit (51)
Köyhä saa toimeentulotukea, pienituloinen asumistukea. Näin yhteiskunta määrittelee.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 01:31"]
Miten määritellään köyhä?
Meillä tulot: Miehen palkka 1200€, minulla lapsilisät 4:stä lapsesta ja kotihoidontuki.
2 aikuista ja 4 lasta, asumme omakotitalossa, pärjäämme hyvin eikä ole stressiä raha-asioista.
[/quote]
Määrittele kituuttaminen? Jos on ruokaa, vaatteita, koti, auto, harrastuksia ja joskus jopa matkoja, se tarkoittaa meidän yh-perheessä sitä että kaikkea ei osteta mitä nähdään. Nyt säästetään yhteiseen etelänmatkaan joten ostetaan vain välttämätön.
Me veronmaksajat elätämme heitä. Tänäänkin tuli noin 12 tunnin työpäivä 8 tunnin palkalla tehtyä. Kyllä meidän selkänahka kestää! PRKL!
Ensin koulutus, toimeentulo ja sitten lisääntyminen ja sekin kohtuudella.
Yhden lapsen äitikin voi joutua syystä tai toisesta yksinhuoltajaksi ja työttömäksi ja siten sossun luukulla käymään.
Jopa maisterit.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 20:07"]
[/quote]
Minimi kh-tuki /toimeentulotuki, yksi vanhempi ja yksi lapsi.
Vaatteet, lelut, huonekalut, kirjat, dvd:t ja lastentarvikkeet ostan kirppiksilta ja huuto.netistä. Käytännössä kaiken muun paitsi hygieniatarvikkeet ja ruuat. Jos jaksaa etsiä saa hyvälaatuisia ja -kuntoisia vaatteita ja tavaroita edullisesti. En käy kampaajalla, en meikkaa, en käytä koruja, en juo alkoholia (nämä valinnat tosin tekisin vaikka rahaa olisikin).
En osta eineksiä, puolivalmisteita tai teen itse ruuat. Ostan tarjouslihoja ja laitan pakkaseen. Joskus käyn elintarvikejakelussa tai haen EU-avustuksen. Käytän halpismerkkejä useimmiten (myös hygieniatarvikkeet ja vaipat jne.) poislukien juusto ja muutama muu kulutustavara.
Asutaan pienessä mutta edullisessa asunnossa. Rattailla pääsee julkisilla ilmaiseksi, päivähoito on ilmaista kunnallisella. Puistot, asukaspuistot, perhekerhot jne kaikki ilmaisia. Työväenopiston kurssit (esim.liikunta myös lapsille) edullisia. Kirjastoista kirjoja ja dvd:itä myöskin. Ulkoilu ja metsäretket /pulkkamäki ilmaisia. Tarjoustalo jne edullset pesuaineet tai Lidl. Puhelimena prepaid, sähkö ja netti kannattaa kilpailuttaa.
Omista menoista tietty pitää tinkiä, mutta siihenkin tottuu :) Lapsikaan ei paljoa materiaa tarvitse ennen kouluikää/teini-ikää varsinkaan.
[/quote]
Mitäs jos on tehnyt näin, ja sitten life happens? Irtisanomisia, puolison kuolema, vakava sairastuminen? Onko sekin sitten oma vika, mitäs menit tekemään lapsia kun ei ole varaa elättää niitä?
2 lapsen äitinä teen kaiken minkä pystyn itse. Leipää leivon kerran viikossa (pakkaseen) , samoin karjalanpiiraat. Kudon lapsille pipot, sukat, lapaset, kaulaliinat joka syksy ja kevät. Mitään järkeä ostaa niitä kaupasta. Lohdutuksena niille joista tuntuu ettei osaa leipoa tai kutoa, en minäkään osannut kunnes päätin että osaanpas sittenkin. :)
Meillä syödään peruskotiruokaa, mutta käytän suurimmaksi osaksi kasviksia koska ovat halvempia ja riittoisampia. Eli siis korvaan usein spagetin kasviksilla ja näin edelleen, olen huomannut että meillä ainakin toimii. Ruokapolitiikka on muutenkin semmoinen, että jos jokin loppuu (hyvänä esimerkkinä voi tai juusto), kauppaan ei juosta uutta ostamaan vaan kerran viikossa täydennetään varastot. Maito on poikkeus. :) Olen itse kasvanut kodissa, jossa murot tai kaakao olivat luksusta, ja sitä samaa opetan omille lapsilleni.
Kuukaudessa ruokaan menee 600-650€, ihmettelin kuinka joku ei meinaa pärjätä 800€ kuukautta!!! Tosin jos siinä on muitakin kuin vaan se ruoka niin ymmärrän.
Kyllä sitä pärjää kun vaan ottaa järjen käteen, miettii mitä ihminen oikeasti tarvitsee, kysy neuvoa viisaammilta (äidit, tädit, mummit), googleta! :D Eläkä stressaa! Kunhan katto on pään päällä ja lapset hymyilee ja masut on täynnä niin avot, alkaa olla asiat jo aika hyvin. :)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 20:44"]
Kudon lapsille pipot, sukat, lapaset, kaulaliinat joka syksy ja kevät. Mitään järkeä ostaa niitä kaupasta.
[/quote]
Langathan tulee paljon kalliimmaksi kuin esim. H&M:ltä ostaminen. Neulon itsekin, mutta ei siinä kyllä säästä tosiaankaan, harrastus vain.
[/quote]
Miksi? Halvemmaksihan yhteiskunnalle tulee se, että ensin lapset, sitten koulutus ja toimeentulo. Tai jopa pelkkä toimeentulo. Veroeuroja pukkaa, toisin kuin siitä korkeakoulutetusta mammasta, joka päättää vanhoilla päivillään alkaa lisääntymään ja olemaan kotiäippänä, muutamat kerrat nostetaan suht suurta äitiyspäivärahaa, tuottavaa työtä ei pahimmassa tapauksessa tee kymmeneen vuoteen. Harvalla nuorella opiskelijaäidillä on mahdollisuutta heittäytyä vuosiksi himaan notkumaan, opinnot on hoidettava tehokkaasti, työtä on saatava nopeasti, jotta leivän päälle saisi muutakin kuin ylähuulen.
Miten jaksatte kituuttaa vuodesta toiseen?