Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Todella köyhät perheet miten elätte?

Vierailija
04.08.2013 |

Itse välillä mietin miten rahat riittää kotihoidontuella niin miten te todella tiukilla olevat perheet elätte? Saatteko itsellenne ostettua mitään, vai ostatteko kirppareilta? Entä saatteko tehtyä mitään hankintoja tai mistä joutuu tinkimään? Nuukailuvinkitkin otetaan vastaan.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Saan vanhemmilta rahaa jonkin verran. En harrasta mitään, kuljen läskinä ikivanhoissa vaatteissa. Kirppareita kierretään ja hukutaan laskuihin. Oikein pahaa tekee käydä postilaatikolla, kun aina tulee laskua laskun perään. Kaikki lehdet on lopetettu, mutta omakotitalossa laskua riittää. Jätelasku, vesilasku, sähkölasku, kaukolämpö, vakuutus, kiinteistövero ja pian tulee tonttivuokrakin. Jos toivoa paremmasta ei olisi, luovuttaisiin talosta heti. Lainaa on sen verran vähän, että saataisiin velaton rivari tilalle. Lainasta tietty maksetaan vain korkoja tällä hetkellä ja ne on muutaman kympin kuussa, joten siinä mielessä eläminen on halpaa. Tosin lainaakin tarvii vuoden päästä alkaa lyhentämään ja siihen mennessä toivottavasti tulot on normalisoitunut.

Mies just valitti, että hän ei vielä 45-vuotiaaksi ole koskaan voinut ostaa itselleen sitä takkia, jonka haluaa vaan aina on joutunut ottamaan sen, mihin riittää rahat... Mies teki konkurssin 15 vuotta sitten ja sen jälkeen makseli velkoja ja kävi saneerauksen läpi. Silti pärjättiin, koska mulla oli hyväpalkkainen duuni. Nyt on velat selvitetty, mutta tulot ihan nollassa, kun mies tekee osa-aikatyötä ja käy koulua. Mä olen myös koulussa, koska tuo vanha ala on sammumassa.

Vierailija
2/51 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap perheen ainoa aikuinen, vai onko puolisosi töissä? Kuinka monta lasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle ei oikein saa mitään. Kampaamot yms. on mennyttä aikaa. Jokainen kyllä laittaa asiansa omaan tärkeysjärjestykseen.

Vierailija
4/51 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna viedään pulloja kauppaan, että saadaan ostettua leipää, jota meillä ei ole ollut kolmeen päivään. Ei meillä aina näin köyhää ole, mutta nyt ensi viikko mennään nollabudjetilla, makaronia, ketsuppia ja kaurapuuroa.

Vierailija
5/51 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä pulloja tulee vai keräättekö ulkoa puskista. Kuulostaa vain äkkiseltään siltä, että olutta ja limua on varaa ostaa.

Vierailija
6/51 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v ja 4v lapset ja kh-tuella vielä jonkun aikaa ja mieheltä uhkaa työt loppua. Omaankin asuntoon tarvisi säästää mutta milläs säästät kun asuminen niin kallista jo nyt ja tarvii 10 prosenttia säästää:( Mietin että miten kireelle vyötä voi laittaa, tai tätä menoa ei koskaan voida muuttaa omaan..

Vierailija
7/51 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko leivän sijaan ostaa jauhoja ja hiivaa, ja leipoa itse? Jos siis ei ole leipää ollut moneen päivään. Minä pidän itse huolen siitä, että kuivahiivaa, jauhoja, sokeria ja kananmunia sekä margariinia on aina jääkaapissa, niin ainakin voin leipoa.

Vierailija
8/51 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin neljän lapsen yksinhuoltajaksi. Tulojeni perusteella saisin toimeentulotukea, mutta koska sitä saisin noin 50e kuussa, ja pärjään ihan hyvin ilmankin, niin en ole hakenut. 

Lapset ovat onneksi terveitä eikä elintasomme ole koskaan ollut etelänmatkatasolla. 

Leivomme paljon, se on edullisuuden lisäksi mukavaa. Marjat ja sienet poimitaan itse. Lehtiä ei tilata, haetaan kirjastosta ja luetaan tutuilta saatuja jätepaperiin matkalla olevia naistenlehtiä. Leluja ja kirjoja kierrätetään kavereiden kanssa. Lastenvaatteet kierrätetään kaveriperheiden kanssa.

Meidän perheen mukavia puuhia on uiminen, polkupyöräily, hyppynaruhyppely, ulkoleikit, askartelu, leivonta, retkeily (aina omat eväät mukana)..

Kerran vuodessa käydään huvipuistossa, kerran vuodessa puuhamaassa. Pizzaa tilataan joitakin kertoja vuodessa, leivotaan useammin itse.

Kierrätyskeskuksen lastenvaatehinnat ovat erittäin edulliset. Kurahousut maksavat siellä 0.5-1e. 

Koko perheemme taitaa olla aika vähään tyytyväinen. Onnellisia ollaan. :)

Vierailija
9/51 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheemme elää noin 2000e kk.Meitä on kaksi aikuista ja lasta,toinen kouluikäinen ja toinen vauva.Elämme suht tavan eloa,mielestämme.Ruuat suunnitellaan ja tehdään itse tarjousten ja kaappivarastojen perusteella.Leivon kerran viikossa leipää ja jotain hyvää.Marjat ja vihreä tee tarpeet kerään itse.Kirppareita käydään mutta omistetaan esim halpa auto,emme asu kaupungissa.Tuosta summasta minkä alkuun laitoin maksamme siis vuokran,ruuat ja kaiken,siinä on koko perheen tulot,asumme maaseutu kylässä jossa ei ole kauheasti töitä mutta on turvallista,luonto oven ulkopuolella ja halvat vuokrat,lekuriin pääsee nopeasti ja on paljon ns.kylätapahtumia.

Itse olen kasvissyöjä ja keliaakikko,perhe syö sekaruokaa.Ostan paljon vihanneksia ja ensi kesänä tarkoitus tehdä kasvimaakin,olemme juuri muuttaneet tähän.Myyn nettikirppiksillä tavaraa jota löydän halvalla,sekä uutta että vanhaa sekä omia tarpeettomia.Saan lisärahaa mm.lomiin,matkoihin,juhliin,lasten synttäreihin.Mulla on ihme kyky löytää kaikkea halvalla ja voitan kilpailuistakin joihin jatkuvaan osallistun.Omista ostoista olen luopunut lähes täysin,meikit tilaan ebaysta puoli ilmaisia ovat ja hamstraan kaikkea kaappeihin,tarkoittaen lasten vaatteita,kenkiä ja ruokaa pahanpäivän varalle.Samaa teen lääkkeiden,vitamiinien kanssa,pesuaineet,you name it!Koulutus löytyy meiltä mutta elämä ei ole niin mustavalkoista..

Mielestäni meiltä ei puutu mitään,joskus vakavasti sairastaneena osaan arvostaa sitä faktaa että ole elossa ja äiti lapsilleni :)

En jaksa paljoa kestoilla,mutta ostan halpoja vaippamerkkejä ja aion opettaa kuopuksenkin aikaisin potalle.Kampaajalla en ole käynyt yli vuoteen,ennen oli hiustenpidennyksetkin.

Kone on ilaminen ja nettiyhteys sekä puhelin liittymät on prepaid mallia.Maksamme myös opintolainoja pois miehen kanssa näistä tuloista.Olemme nuoria..Jos olisin odottanut lasten hankintaa pidempään,en olisi niitä kyennyt mahdollisesti saamaan,mulla esim endo.. :S

Joskus on pulaa shampoosta,veskipaprusta tms mutta jostain on sen verran revitty,vaikka joku nenäliina käsilaukun pohjalta.Meilläpäin ei ole ruuanjakoja tms joten oma apu on paras apu,pitää ennakoida esim tuleva ruuanhinnan nousu,hätävaraa pitäs olla sen parin viikon ajaksi edes rruan suhteen.Diakoniassa käydään 4kertaa vuodessa hakemassa ostolappu,se auttaa hetkellisesti..Tällä viikolla olen myynyt jo noin 10 tavaraa ja saan osan rahoista tililleni ja osa on tullut ovelta ostamaan,tätä suosittelen kaikille kanssa peeaukisille :) Aina joku pikku bisnes pyörimässä,näin ollaan saatu tytön kaverille synttärilahjaa tai viikonlopuksi ruokaa tyyliin viime tingassa tai vaikka isommalle lapselle herkkua viikonlopuksi.Tuotenäytteitä olen kanssa säästänyt,googlettamalla ja suoraan kohteliaasti kysymällä saatte,Verman firmalta esim lasten multivitoja ja d-vitamiini tabletteja,nestemäistä pyykinpesuainetta olen saanut joitain pussukoita LV,ja muita en nyt muista..Vaippanäytteitä saa vaippafirmoilta,Vogelilta Herbamare luomu yrttisuolaa,maustaa salaatit ja riisin esim ihanasti..Olin myäs tuhma ja kähvelsin paikalliselta pellolta 4 sipulia,tosin olivat ne jo maasta nostaneet ja nämä pienet jääneet maahan liian pieninä myyntiin.Pelto iso ja tuskin kaipasivat pellon reunalta 4 pientä sipulia.Joskus joutuu tekemään näinkin enkä kyllä osaa hävetä yhtään :) tsemppiä kaikille :)

Vierailija
10/51 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuen, asumistuen, lapsilisän ja minimielatustuen sekä nyt parin kuukauden ajan myös toimeentulotuen varassa elellään kahdestaan lapsen kanssa. 2½ vuotta sitten tuli ero eli jonkin aikaa sitkuteltu jo aika pienillä tuloilla. Ostan meidän molempien vaatteet enimmäksenä kirppareilta ja myös lahjoituksena on lapsi saanut jonkin verran. Kierrätyskeskuksesta olen ostanut huonekaluja ja pari mattoa sekä verhot. Astiatkin kirpparilta. Kun muutettiin, meillä ei ollut oikeastaan mitään, lähes kaikki kodin tavarat olen hankkinut vanhempainrahoilla. Kaupasta ostan aina vain välttämättömyydet, herkkuja vain kerran viikossa (esim karkkipussi), teen itse kaikki ruuat alusta loppuun, baarissa en käy kuin korkeintaan kolmen kuukauden välein, eikä silloinkaan millään takseilla ajella. Ei syödä ravintoloissa, en käy kampaajalla, meille ei tule mitään lehtiä, eikä meillä kummallakaan ole mitään maksullisia harrastuksia. Leikkipuistot on ilmaisia, metsäretkillä käyty ja uimassa jne. Ihan kivaa meidän elämä on, vaikka ehkä välillä hiukan rassaa, kun joutuu joka sentin venyttämään. Ja pieni stressi siitä myös, että sairastua ei saa, eikä mitään saa hajota sillä uusiin kodinkoneisiin tms ei ole kertakaikkiaan varaa. Onneksi tämä megaköyhyys on kuitenkin tilapäistä, sillä olen palaamassa töihin kuukauden kuluttua, ja vaikka silloinkaan ei palkka päätä huimaa, jää käteen kuitenki aika paljon enemmän kuin nykyinen 350e laskujen jälkeen!

Vierailija
11/51 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tohon vielä että ei juoda eikä polteta,V-taa kun aina köyhyyteen liitetään joku densoilu ja lihavana olo,ei minun perheeni ole sellainen eikä monen muunkaan!!

Vierailija
12/51 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tohon vielä että ei juoda eikä polteta,V-taa kun aina köyhyyteen liitetään joku densoilu ja lihavana olo,ei minun perheeni ole sellainen eikä monen muunkaan!!

Vierailija
13/51 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää apua Hope yhdistykseltä!Lapsille vaatteita ja jos varastoilla on niin aikuisillekin laittavat,lähettävät jossei ole omassa kaupungissa Hopea!Mun lapsia on muistettu mm.jouluna ja synttäreinä!Koulutarviketta ja vaatetta saatu,harrastevälineitä!

Vierailija
14/51 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo- pienituloisimmat saa kaikki tuet- ja asumislisät jne

-monesti tosi tiukilla ovat asuntolainaiset keskiluokkaiset, joiden kaikki

tulot menee laskuihin +-0- ,

Vierailija
15/51 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarvitseeko sitä lainaa ottaa jos noin tiukille vetää.Ihan turhaan olet kateellinen köyhille!!Eipä sitä köyhätkään rahassa ui,voit vaikka kokeilla jos kiinnostaa,ota loparit ja testaa miten kivaa elää tuilla..Työläinen saa kuitenkin lomarahat ja hyvät edut mm työterveyshuollon jossa kyllä itse sain parempaa hoitoa kuin tk:ssa

Vierailija
16/51 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta tunnetko montakin keskiluokkaista kaksilapsista perhettä, joka maksaa esim. 80-90 neliön asuntolainaa?

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 22:36"]

[/quote]

Vierailija
17/51 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjussa on hassuja vastauksia, esim. aika alussa omakotitalossa asuva asuntovelkainen, jonka perheellä kyllä riittäisi varat velattomaan rivarinpätkään, mutta kun on pakko olla se iso ok-talo... voiko tällaista kutsua köyhyydeksi? samassa tarinassa miehellä ei ole varaa takkiin, ei ole koskaan ollutkaan... haloo.

Moni oikeasti melko varakas tuntee itsensä köyhäksi ja olen ennenkin miettinyt mistä sellainen osattomuuden tunne kumpuaa. Minulla on tuttuja, jotka asuvat puolen millin asunnoissa, ajavat maastureilla ja uudet Lumiat taskussa jne. mutta silti aina puhuvat kuin osattomat, kuinka k- tai s-kaupan juusto on liian kallista ja pampersit on liian kalliita ja lapsia ei voi viedä pomppulinnaan kun se maksaa.  Tulee sellainen olo, että toinen pilailee, mutta ei, tosissaan ovat juttuinensa. Mutta köyhyyttä varmaan onkin se tunne, köyhyys ei ole mikään euroissa mitattava tila, vaan pään sisäinen tunne (?)

Vierailija
18/51 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 22:36"]

[/quote]

asuntolaina kartuttaa omaa varallisuutta. asumistuki kartuttaa vuokranantajan (sen asunnon omistaja, jossa köyhä asuu) varallisuutta.

Varallisuus ei toki ole mikään hyvän elämän tae, kuten tämäkin ketju osoittaa. oikein käytettynä varallisuus voi kuitenkin helpottaa elämää jonkun verran, ainakin tiukan paikan tullen...

Vierailija
19/51 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoihin verrattuna teki elätte kuninkaallisesti

Vierailija
20/51 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esim. spagetti korvataan yleensä kasviksilla, koska tulee paljon halvemmaksi."  Millähän planeetalla...???