Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutin perheineni äskettäin Kontulaan ja kauhistelua on riittänyt

Vierailija
04.08.2013 |

Mielestäni ihan normaali paikka tämä Kontula. Hyvät palvelut ja kulkuyhteydet ja myös ulkoilumahdollisuudet. Silti, kun kertoo asuvansa Kontulassa, niin saa yleensä vain ihmettelyä ja kommentteja, että miten siellä voi asua.

Onkohan moni kauhistelija edes käynyt täällä?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Kontulassa, Tanhuantiella vuodesta 1983 vuoteen 1989  ja Naapuritiellä vuodesta 1993 vuoteen 1996. Mielestäni Kontulaa haukuttiin aika paljon turhaan, olihan siellä remakkaa sakkia. Olen työskennellyt portsarina yli 22 vuotta, Itäkeskuksessa, Kalliossa, Jakomäessä ym ym. Joka paikassa nykypäivänä voi olla haasteellista ja yllätyksellistä. 

Mutta, Kontulan historia kantaa vielä ihmisissä pitkään.

Vierailija
42/66 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme viisi vuotta Vesalassa erään pubin lähellä. Kuljin usein yölläkin metrolta kotiini kävellen, koskaan kukaan ei yrittänyt raiskata tai uhannut muuten. Päiväsaikaankin koiraa ulkoiluttaessa spuget ja muut örkit saattoivat kyllä tulla juttelemaan ja turvallisinta silloin on mielestäni heittää jonkinlaista läppää takaisin. Nyt asumme edelleen kaupungin vuokra-asunnossa, mutta siistimmällä alueella, ja kyllä meno täällä on paljon rauhallisempaa. Eipä ole paikallisräkälöitäkään ihan naapurissa. 

Kontulan ostarilla tosiaan pyörii päivisinkin epämääräistä porukkaa, mutta onneksi myös poliisit ovat usein paikalla. Olen ostarilla uskaltanut käydä lapsenkin kanssa mutta kyllähän sitä mieluummin käy muualla.

Päiväkodissa tuntui olevan jatkuva kihomato-ongelma.

(terkkuja vaan tutuille, jos tunnistitte)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"39, Satolla on törkeät vuokrat, ja VVO suosii työssäkäyviä vuokralaisia. Kaupunki asuttaa sosiaalitapauksia, mutta löytyyhän niitä muualtakin, kyllä."

Kyllä Sato taitaa sosiaalitapauksia asuttaa, koska sen vuokran voi hakea sossulta. Kontulassa on aika vähän kaupungin vuokra-asuntoja, 26% kaikista asunnoista (2011). Naapurikaupunginosissa Kivikossa ja Kurkimäessä on enemmän.

Vierailija
44/66 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siel on myös epämääräistä porukkaa, kun löytyy kaksi syrjäytyneiden kuntoutuspaikkaa ja baareja. On Kontulan Ostarilla myös paljon muuta. Näkyy tietty vähemmän katukuvassa, koska eihän sinne ulos kukaan normi-ihminen oleskelemaan. Ei jää muillekaan lähiöostareille. Tupakoijat nyt lähinnä baareista ja julkisia odotellessa. Sinne ostarille tulla näiden kaupungin juttujen vuoksi nistejä pitkältäkin. Vastaavia kaupungin hommia on suuremmassa mitassa on Helsinki täynnä ja levottomampia paikkoja löytyy pilvin pimein. Eniten oli hälytyksiä yksittäiseen taloon Tööl-öössä..

Vierailija
45/66 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis odegal

Vierailija
46/66 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis odegal

Vierailija
47/66 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Kontulassa reilu kolme vuotta. Viihdyin hyvin, eikä ikinä tarvinyt pelätä, vaikka nuorena naisena kuljin monesti yksin yöllä kotiin. Ikinä ei ollut naapureiden kanssa mitään ongelmia.

Eri asia ehkä, jos asuisi sillä puolella Kontulaa, mistä kaupungin vuokra-asunnot löytyy?

Silti lapsien kanssa en tuolla haluaisi asua. Kouluissa alkaa olla enemmän maahanmuuttajia kuin kantasuomalaisia ja se näkyy koulun arjessa. Opettajien rekrytointi tuolle alueelle alkaa myös käymään pikkuhiljaa vaikeammaksi tämän vuoksi.

Vierailija
48/66 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:00"]

Silti lapsien kanssa en tuolla haluaisi asua. Kouluissa alkaa olla enemmän maahanmuuttajia kuin kantasuomalaisia ja se näkyy koulun arjessa. Opettajien rekrytointi tuolle alueelle alkaa myös käymään pikkuhiljaa vaikeammaksi tämän vuoksi.

[/quote]

No saatiinhan se palstapersu sekoilemaan tähänkin ketjuun. Mikä siinä ihmisten erilaisessa ulkonäössä oikein pelottaa? Siis muu kuin tuo oma häiriintyneisyytesi ja erilaisuuden pelkosi. Rasisti on reppana ja tarvitsisi hoitoa.

Vierailija
49/66 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:00"]

Kerran olen käynyt Kontulan ostarilla keskellä päivää ja meno oli melkoinen.Suoraan sanottuna pelotti enemmän kuin Lontoon yössä.

[/quote]

Tällaisten ihmisten sietäisi joutua jonnekin oikeaan ghettoon. Juopot kyllä örveltää Kontulan ostarilla, mutta lähinnä rähinöivät keskenään baareissa ja baarien edustoilla. Ei niitä selväpäiset ohikulkijat kiinnosta pätkän vertaa. Ja sanon tämän melkein kymmenen vuoden kokemuksella pienenä naisihmisenä. Jonkun kerran (siis pari) on metrossa olleet narkkarit pelottaneet, kun käyttäytyvät ihan arvaamattomasti, mutta heihin nyt törmää kuka vaan metroa käyttävä. Mustalaiset pitää metakkaa kaupoissa ja vartijat kulkee perässä, mutta eipä tuokaan minuun vaikuta. Onhan se tietty täynnä aika masentavaa sakkia, mutta olen sen verran hyvä kulkemaan laput silmillä, että ei pelota. Helsingin keskusta on viikonloppuisin paljon paljon pahempi.

Vierailija
50/66 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:00"]

[/quote]

No saatiinhan se palstapersu sekoilemaan tähänkin ketjuun. Mikä siinä ihmisten erilaisessa ulkonäössä oikein pelottaa? Siis muu kuin tuo oma häiriintyneisyytesi ja erilaisuuden pelkosi. Rasisti on reppana ja tarvitsisi hoitoa.

[/quote]

Olen kyllä kaikkea muuta kuin persu tai rasisti. Minulla ei ole mitään maahanmuuttajia vastaan, mutta sitä vastaan sen sijaan on, että maahanmuuttajat keskittyvät tietyille alueille, joilta kantaväestö muuttaa pois. Kun kantaväestön ja maahanmuuttajien välillä ei ole aitoa kanssakäymistä, miten maahanmuuttajat voisivat sopeutua maan tavoille ja kulttuuriin?

Kontula nyt on yksi näistä paikoista, jossa homma on mennyt päälaelleen. Opettajilla menee energiat siihen, että puolet luokan lapsista ei puhu edes auttavaa suomea ja eri kulttuureista tulevilla lapsilla voi olla ongelmia sopeutua suomalaiseen koulujärjestelmään. 

Mulla ei olisi mitään ongelmaa, jos luokasta löytyisi jonkin verran maahanmuuttajataustaisia lapsia. Se olisi suorastaan rikkaus, kun oma lapsikin pääsisi tutustumaan eri taustaisiin ihmisiin. Kun näitä maahanmuuttajataustaisia lapsia alkaa olemaan kuitenkin valtaosa oppilaista, niin kyllä se tuo oman ongelmansa koulun arkeen. 

Vierailija
51/66 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:23"]

Kerran olen käynyt Kontulan ostarilla keskellä päivää ja meno oli melkoinen.Suoraan sanottuna pelotti enemmän kuin Lontoon yössä.

[/quote]

Tällaisten ihmisten sietäisi joutua jonnekin oikeaan ghettoon. Juopot kyllä örveltää Kontulan ostarilla, mutta lähinnä rähinöivät keskenään baareissa ja baarien edustoilla. Ei niitä selväpäiset ohikulkijat kiinnosta pätkän vertaa. Ja sanon tämän melkein kymmenen vuoden kokemuksella pienenä naisihmisenä. Jonkun kerran (siis pari) on metrossa olleet narkkarit pelottaneet, kun käyttäytyvät ihan arvaamattomasti, mutta heihin nyt törmää kuka vaan metroa käyttävä. Mustalaiset pitää metakkaa kaupoissa ja vartijat kulkee perässä, mutta eipä tuokaan minuun vaikuta. Onhan se tietty täynnä aika masentavaa sakkia, mutta olen sen verran hyvä kulkemaan laput silmillä, että ei pelota. Helsingin keskusta on viikonloppuisin paljon paljon pahempi.

[/quote]

Vaikka sinä aikuisena(?) ihmisenä olisit oppinut laittamaan laput silmillesi siellä kulkiessasi, niin kukaan ei halua lapsiaan vapaaehtoisesti tuollaisessa ympäristössä kasvattaa. Lapsi ei osaa laittaa lappuja silmilleen, vaan imee hyvin nopeasti vaikutteita ja alkaa pitää tuollaista elämänmenoa normaalina. Terveisin Kontulan kasvatti, joka teki paljon töitä että oppi elämään niinkuin normaalit ihmiset. Jos lapsesta asti näkee ja oppii että kaikki aikuiset ovat työttömiä, juovat, polttavat ja vetävät huumeita ja suunnittelevat keikkaa ja nussivat ristiin, niin normaalin yhteiskunnan tavoille on ihan pirun vaikeaa oppia. Ei mahdotonta toki, mutta vaikeaa. Omia lapsiani en päästä tuolla edes käymään.

Vierailija
52/66 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverini on Kontulasta kotoisin, ja oikein fiksu herrasmies. Ihan keskiluokkaisen perheen poika ( siellä on kuulemma omakotitalojakin), korkeastikoulutettu ja luonut hienon uran. Eikä koe Kontulaa painolastiksi.

Vierailija
53/66 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:23"]

[/quote]

[/quote]

Vaikka sinä aikuisena(?) ihmisenä olisit oppinut laittamaan laput silmillesi siellä kulkiessasi, niin kukaan ei halua lapsiaan vapaaehtoisesti tuollaisessa ympäristössä kasvattaa. Lapsi ei osaa laittaa lappuja silmilleen, vaan imee hyvin nopeasti vaikutteita ja alkaa pitää tuollaista elämänmenoa normaalina. Terveisin Kontulan kasvatti, joka teki paljon töitä että oppi elämään niinkuin normaalit ihmiset. Jos lapsesta asti näkee ja oppii että kaikki aikuiset ovat työttömiä, juovat, polttavat ja vetävät huumeita ja suunnittelevat keikkaa ja nussivat ristiin, niin normaalin yhteiskunnan tavoille on ihan pirun vaikeaa oppia. Ei mahdotonta toki, mutta vaikeaa. Omia lapsiani en päästä tuolla edes käymään.

[/quote]

Kommenttini olikin tarkoitettu vain kyseiselle aikuiselle ihmiselle, joka pelkäsi liikkua päiväsaikaan Kontulassa. Mikä on ihan naurettavaa. Lasten kanssa en itsekään Kontulassa asuisi, koska haluaisin suojella heitä elämän synkältä puolelta mahdollisimman kauan, ja se ei onnistu, jos koulukaverit on alkoholistien ja rikollisten lapsia. Aikuisella ei ole hätää, jos ei itse humalaisena pyöri jossain Paris-pubissa. Ihmetyttää vain tuollaiset ylisäikyt ihmiset.

Vierailija
54/66 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontulassa on paljon omakotitaloja, omistusasuntoja, työssäkäyviä ihmisiä.

Lähinnä siinä ostarilla pyörii ne narkkarit ja juopot ja ihan vaarattomilta näyttävät. Korkeintaan juopot tappelee toistensa kanssa.

Vierailija
55/66 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein joka helvetin ostarilla on juoppoja ynm. ei vain kontulassa. nää jotka sanoo ettei missään nimessä asuis on näitä jotka on ehkä kerran käyny kontulassa tai kaverilta kuultuja juttuja..

Vierailija
56/66 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin Heassa eräällä alueella hyvänä pidetyllä aluella 10 vuotta. Kun lapsen sain, niin muutimme pois. Ihan parin korttelin sisällä oli huumekauppaa, ilotaloja, postiryöstö, useita kulmakauppojen ryöstöjä, murhia, osa teloitustyyliin, useitatuhopolttoja, narkkareita puistossa ja törkeitä yliniopeuksia. Asuinko Kontulassa? En, vain Ullanlainnassa...

Vierailija
57/66 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme  Kontulassa, kaupungin vuokra-asunnossa. Eikä mitään valitettavaa löydy. Rappukin on rauhallinen, vaikka romaneja ja maahanmuuttajia samassa rapussa asuukin. Ihan normaali lähiö tämä on, enemmän minua arveluttaa keskustassa liikkua yöaikaan.

Vierailija
58/66 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperhemme on viihtynyt hyvin Kaarikujalla. On kiva piha ja lapsia taloyhtiössä. On uimahalli, kirjasto, ihana urheilupuisto  ja päiväkoti vieressä. Ostarilla lapsiperheen näkökulmasta erinomaiset palvelut. Pari hyvää ja edullista ravintolaakin. Laitapuolen kulkijoita lapsi joutuu kohtaamaan, mutta näitähän Suomessa riittää ellei sitten muuta autiolle saarelle ja siihen ei meidän perheen  budjetti riitä. Ihan perusperheitä täällä asuu paljon. Koskaan ei ole tapahtunut mitään mistä olisi pitänyt pelästyä. Taloyhtiössämme on paljon alkuperäisiä asukkaita vielä jäljellä. Mekin olemme tänne juurtuneet. Kun metro siirtyy vielä idempään niin Kontulasta tulee vielä kallis asuinalue. Vrt miten Kalliolle on käynyt.

Vierailija
59/66 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontula on täynnä alemman kastin ihmisiä, kantasuomalaisia ei siellä arvosteta. Muutin itse Tampereelle ja voin sanoa, että tämä on paras kaupunki elää.

Vierailija
60/66 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut aikoinani myllypurossa ja kontulakin tuli hyvin tutuksi!Hirveitä paikkoja molemmat.Näin yksi yö painajaista,että jouduin sinne takaisin asumaan.Täynnä juoppoja ja narkkeja ym.paskasakkia.Nykypäivän tilannetta en tiedä.