Muutin perheineni äskettäin Kontulaan ja kauhistelua on riittänyt
Mielestäni ihan normaali paikka tämä Kontula. Hyvät palvelut ja kulkuyhteydet ja myös ulkoilumahdollisuudet. Silti, kun kertoo asuvansa Kontulassa, niin saa yleensä vain ihmettelyä ja kommentteja, että miten siellä voi asua.
Onkohan moni kauhistelija edes käynyt täällä?
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 20:03"]
kontulassa on saman tason porukkaa kuin sörnäisissä...
[/quote]
Häh ?? Minkä tason porukkaa asuu Sörnäisissä? Mä asun Sörnäisissä ja viihdytään kyllä tosi hyvin.
Kerran olen käynyt Kontulan ostarilla keskellä päivää ja meno oli melkoinen.Suoraan sanottuna pelotti enemmän kuin Lontoon yössä.
Noin nelisen vuotta sitten muutettiin pois sieltä. Asumisalue(Tanhuantie) oli sinänsä ihan tyydyttävä mutta ostarilla, varsinkin perj. illasta oli kuin itsemurharetki jos sinne uskalsi käydä hakee maitoa tms.
Ollaan vuosi asuttu Kivikossa eli Kontulan vieressä samantapaisella alueella. Ei täällä nyt mitään kovin erikoista ole, ei todellakaan tarvitse pelätä. Enemmänkin omituisia, vähän ressukoita ihmisiä ja hälläväliä-asennetta kuin mitään uhkaavaa. Kerran naapuri oli sammunut rappukäytävään (sama on kyllä tapahtunut myös aiemmassa kodissa taloyhtiössä jossa kaikki oli omistuskämppiä), kerran joku alkoholistimummo istui sekavana pihalla huutamassa apua, koirapuistossa on haukkuvia koiria monena yönä klo 24 asti, lähikaupassa näkee usein näpistyksiä, taloyhtiön roskiskatoksen vieressä on vähän väliä jotain sinne kuulumatonta rojua jne. Näistä pienistä asioista huomaa eron aiempaan, parempaan alueeseen.
En mäkään täällä kyllä haluaisi asua enää, kun lapset on koulussa tai ylipäätään kovin kauaa.
Olen syntynyt Kontulassa, kasvanut siellä silloin 6 vuotta ja nyt aikuisiässä asuin siellä muutaman vuoden. En enää ikinä tahdo takaisin sinne asumaan. En vuokra- enkä omistusasuntomuodossa. Ostarin meininki tiedetään... ja tuttuja siellä asuu pilvin pimein, suurin osa elää sossun yleisellä toimeentulotuella ja on juopahtaneita, toimettomia ihmisiä. Nistit parveilevat ostarin symppiksen liepeillä. On siellä kivojakin alueita, mutten missään nimessä haluaisi sinne takaisin, tai ainakin vähintään ostokset olisi tehtävä jossain toisessa lähiössä, jos Kontulasta sattusin jonkin kivan sopukan löytämään.... Asennevammani kehittyi vaan niin hurjaksi, että tuskin koskaan palaan.
Menin bussilla paikasta ohi Malmille ja täytyy sanoa, että jo yksi bussimatka oli aika...silmä avaava. Mamujen, erityisesti somaleiden, määrä oli järkyttävä. Ei tiedä hyvää, jos yhdelle alueelle kasaantuu tuollainen määrä tulottomia mamuja...
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:00"]
Kerran olen käynyt Kontulan ostarilla keskellä päivää ja meno oli melkoinen.Suoraan sanottuna pelotti enemmän kuin Lontoon yössä.
[/quote]
Tällaisten ihmisten sietäisi joutua jonnekin oikeaan ghettoon. Juopot kyllä örveltää Kontulan ostarilla, mutta lähinnä rähinöivät keskenään baareissa ja baarien edustoilla. Ei niitä selväpäiset ohikulkijat kiinnosta pätkän vertaa. Ja sanon tämän melkein kymmenen vuoden kokemuksella pienenä naisihmisenä. Jonkun kerran (siis pari) on metrossa olleet narkkarit pelottaneet, kun käyttäytyvät ihan arvaamattomasti, mutta heihin nyt törmää kuka vaan metroa käyttävä. Mustalaiset pitää metakkaa kaupoissa ja vartijat kulkee perässä, mutta eipä tuokaan minuun vaikuta. Onhan se tietty täynnä aika masentavaa sakkia, mutta olen sen verran hyvä kulkemaan laput silmillä, että ei pelota. Helsingin keskusta on viikonloppuisin paljon paljon pahempi.
[/quote]
Vaikka sinä aikuisena(?) ihmisenä olisit oppinut laittamaan laput silmillesi siellä kulkiessasi, niin kukaan ei halua lapsiaan vapaaehtoisesti tuollaisessa ympäristössä kasvattaa. Lapsi ei osaa laittaa lappuja silmilleen, vaan imee hyvin nopeasti vaikutteita ja alkaa pitää tuollaista elämänmenoa normaalina. Terveisin Kontulan kasvatti, joka teki paljon töitä että oppi elämään niinkuin normaalit ihmiset. Jos lapsesta asti näkee ja oppii että kaikki aikuiset ovat työttömiä, juovat, polttavat ja vetävät huumeita ja suunnittelevat keikkaa ja nussivat ristiin, niin normaalin yhteiskunnan tavoille on ihan pirun vaikeaa oppia. Ei mahdotonta toki, mutta vaikeaa. Omia lapsiani en päästä tuolla edes käymään.
[/quote]
Meillä on kotona meneillään kaamea sota, kun ukko haluaa Kivikkoon asumaan, hyvinkin liki kontulaa koska kaikki tutut ja ystävät asuvat siellä. Saamme ihan kohta lapsen ja olen karvat pystyssä raivona siitä, että hän todella haluaisi viedä lapsemme sinne kasvamaan... Olen siellä asunut enkä sinne enää mene, niinkuin joku aiemmin kirjotti, että täynnä ankeaa sakkia!! Ja minäkin sairastuisin varmasti mielenterveydellisesti, jos minut sinne jälleen tuupattaisiin. Ukkoni kritisoi minua myös siitä, etten halua enää vuokralle asumaan. Jee, vuokralle Kontulaan! MT-ongelmat - tervetuloa!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 23:03"]
melkein joka helvetin ostarilla on juoppoja ynm. ei vain kontulassa. nää jotka sanoo ettei missään nimessä asuis on näitä jotka on ehkä kerran käyny kontulassa tai kaverilta kuultuja juttuja..
[/quote]
MINÄ olen asunut vuosia ja lähes kaikki läheiseni ja tuttuni ovat joko Kontulasta tai siitä ympäriltä. Menisin sinne asumaan vain siinä tapauksessa, että muuten olisin kodittomana, tai vaihtoehtoina olisi joku muu yhtä tympeä paikka.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:00"]
[/quote]
Tällaisten ihmisten sietäisi joutua jonnekin oikeaan ghettoon. Juopot kyllä örveltää Kontulan ostarilla, mutta lähinnä rähinöivät keskenään baareissa ja baarien edustoilla. Ei niitä selväpäiset ohikulkijat kiinnosta pätkän vertaa. Ja sanon tämän melkein kymmenen vuoden kokemuksella pienenä naisihmisenä. Jonkun kerran (siis pari) on metrossa olleet narkkarit pelottaneet, kun käyttäytyvät ihan arvaamattomasti, mutta heihin nyt törmää kuka vaan metroa käyttävä. Mustalaiset pitää metakkaa kaupoissa ja vartijat kulkee perässä, mutta eipä tuokaan minuun vaikuta. Onhan se tietty täynnä aika masentavaa sakkia, mutta olen sen verran hyvä kulkemaan laput silmillä, että ei pelota. Helsingin keskusta on viikonloppuisin paljon paljon pahempi.
[/quote]
Vaikka sinä aikuisena(?) ihmisenä olisit oppinut laittamaan laput silmillesi siellä kulkiessasi, niin kukaan ei halua lapsiaan vapaaehtoisesti tuollaisessa ympäristössä kasvattaa. Lapsi ei osaa laittaa lappuja silmilleen, vaan imee hyvin nopeasti vaikutteita ja alkaa pitää tuollaista elämänmenoa normaalina. Terveisin Kontulan kasvatti, joka teki paljon töitä että oppi elämään niinkuin normaalit ihmiset. Jos lapsesta asti näkee ja oppii että kaikki aikuiset ovat työttömiä, juovat, polttavat ja vetävät huumeita ja suunnittelevat keikkaa ja nussivat ristiin, niin normaalin yhteiskunnan tavoille on ihan pirun vaikeaa oppia. Ei mahdotonta toki, mutta vaikeaa. Omia lapsiani en päästä tuolla edes käymään.
[/quote]
Meillä on kotona meneillään kaamea sota, kun ukko haluaa Kivikkoon asumaan, hyvinkin liki kontulaa koska kaikki tutut ja ystävät asuvat siellä. Saamme ihan kohta lapsen ja olen karvat pystyssä raivona siitä, että hän todella haluaisi viedä lapsemme sinne kasvamaan... Olen siellä asunut enkä sinne enää mene, niinkuin joku aiemmin kirjotti, että täynnä ankeaa sakkia!! Ja minäkin sairastuisin varmasti mielenterveydellisesti, jos minut sinne jälleen tuupattaisiin. Ukkoni kritisoi minua myös siitä, etten halua enää vuokralle asumaan. Jee, vuokralle Kontulaan! MT-ongelmat - tervetuloa!
[/quote]
no sulla näyttää mt horjuvan jo nyt
Väärin, horjui silloin kun Kontulassa asuin. Nykyisin olen hyvin rauhallinen ja tyyni ja onnellinen nykyisessä asunnossani ja nykyisellä asuinseudullani. Sait ehkä väärän vaikutelman kun olen viimeisilläni raskaana ja hyvin tuohduksissa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:00"]
Silti lapsien kanssa en tuolla haluaisi asua. Kouluissa alkaa olla enemmän maahanmuuttajia kuin kantasuomalaisia ja se näkyy koulun arjessa. Opettajien rekrytointi tuolle alueelle alkaa myös käymään pikkuhiljaa vaikeammaksi tämän vuoksi.
[/quote]
No saatiinhan se palstapersu sekoilemaan tähänkin ketjuun. Mikä siinä ihmisten erilaisessa ulkonäössä oikein pelottaa? Siis muu kuin tuo oma häiriintyneisyytesi ja erilaisuuden pelkosi. Rasisti on reppana ja tarvitsisi hoitoa.
[/quote]
joo. Maahanmuuttajia ei saa arvostella. Hyi.hyi. Haukutaan vaan suomalaisia, niin sitten ei tuu paha mieli.
[/quote]
Tämä sama ilmiö on muuallakin Suomessa. Joihinkin lähiöihin vain sijoitetaan maahanmuuttaja ja juopot ja niihin kouluihin on vaikea saada kunnon opettajia.
Mitä palstapersuus tähän liittyy. Tuskin nämä opettajat edes aihevapaallakäyvät
Sehän riippuu siitä mitä normaalina pitää.
Asuin vuodet 1973-1992 Kontulassa vuokratalossa. Kyllä siellä sattui ja tapahtui silloin, oli aika rauhatonta menoa, mutta en nyt ghetoksi menisi sitä sanomaan.
Justiinsa joo... Aika paljon tuntuu olevan mutu-pohjaista kommentointia vailla todellisuuspohjaa - aina löytyy "tuttu" tai "kaveri" jolle on sattunut ja tapahtunut kaikennäköistä. Olisi kiva jos edes muutama % vastaajista ja kommentoijista olisi nykyisiä kontulalaisia (tai edes entisiä, siis itse asunut Kontulassa ennen kypärä ja miekka- aikaa) mutta tunnetusti nämä itä-Helsinki-aiheiset ketjut keräävät juuri tätä tietynlaista negatiivista kommenttia...
Kaikille tiedoksi, että Kontulassa on myös todella paljon omistusasuntoja, okt- ja rivirariasuntoja - jos bussilla ajaa ohi ostarin niin toki näkymä jää aika kapeaksi... Ja myös ihan "normaalia" työssäkäyvää, akateemisestikin koulutettuja ihmisiä.
Muutaman vuoden kokemuksella voin todeta että kyllä, koulussa ja päiväkodeissa on myös paljon maahanmuuttajataustaisia mutta mitä sitten? Lapsihan saa rikkaan maailmankuvan kun kaikki eivät olekaan samanlaisia kuin itse...
Soinisen koulussa Malmilla on suurin määrä maahanmuuttajia. Kontulan koulut eivät ole näiltä osin kärjessä. Toki ostarilla näkyvät koko tuon "suur-kontulan" eli jonkun viiden kaupunginosan ongelmat, mutta sama tilanne on muillakin lähiöostareilla. Maahanmuuttajatilanteeltaan Kontulaa rasittavat lähinnä naapurissa olevat Kurkimäki ja Kivikko.. Samanlaisia paikkoja katukuvaltaan kuin Kontulan ostoskeskus löytyy löytyy mm. Alppilasta, Vallilasta, Kalliosta, Sörkästä, Töölöstä Ruusulankadun ja Etu-Töölöstä asuntolan ympäristö, Eirasta korvaushoitopisteen ja vastaanottokeskuksen ympäristö, Mellunmäestä metroasema, Roihuvuoresta ostoskeskus, Itäkeskuksesta Tallinnanaukio ja niin edelleen. Tilastollisesti vaarallisimmat paikat ovat kantakaupungissa. Ihme että Itäkeskus yltää noinkin korkealle, siellä kun ei ole edes juurikaan edes baareja verrattuna vaikka siihen Kondekaan.
Ja mitä tulee moniongelmaisiin nuoruuden kavereihinne, jotka ovat kotoisin Kontulasta, niin varmaan kannattaa muistaa että he ovat todennäköisesti muuttaneet pois jonnekin missä on asuntoja vapaina sosiaalitapauksille, näitäasuntoja ovat kaikki VVO:n, SATO:n ja kaupungin vuokra-asunnot. Kontula ei ole tässä sarjassa edes mitenkään korkealla vaan edelle menevät naapurikaupunginosien lisäksi esimerkiksi Maunula ja Malminkartano. Myös senioreita on paljon alueen senioritaloissa joita on kolmisen kappaletta ja vanhustenkodissa
39, Satolla on törkeät vuokrat, ja VVO suosii työssäkäyviä vuokralaisia. Kaupunki asuttaa sosiaalitapauksia, mutta löytyyhän niitä muualtakin, kyllä.
kontulassa on saman tason porukkaa kuin sörnäisissä...