Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko kuulleet liikkeestä RandomActs of Kindness?

11.10.2013 |

Joka lie suomennettuna on yllätyshyvyys?

Siinä siis tehdään jollekulle vieraalle jokin hyvä teko, ilman että edes saa tietää seurauksista.

Minulle kävi eräänä päivänä niin, että ollessani aivan naatti ja hakiessani kotona olevalle sairaalle lapselle ruokaa kaupasta huomasin kassalla lompakkoni jääneen kotiin. Edellä oleva uskomaton ihminen kai näki väsymykseni ja estelyistäni ja nolostelustani huolimatta maksoi ostokseni edes suostumatta antamaan tilinumeroaan tai muuten mahdollisuutta maksaa takaisin. Olin todella liikuttunut ja ihmeissäni että tällaista tapahtuu. Tuo  henkilö oli muutenkin todella ystävällinen ja sanoi olevansa vain iloinen jos voi pelastaa päiväni, minkä hän todellakin teki.

Kertoessani tästä työtoverilleni, hän kertoi minulle tästä RAOK -liikkeestä. Myös hänelle oli eräs ventovieras maksanut ostokset vastaavassa tapauksessa, mutta hänen ostoksensa olivat kalliimmat ja tilinumero oli vaihdettu ja ystäväni oli ollut äimistynyt siitä, että tällaista luottamusta oli osoitettu.

Kenellä on vastaavanlaisia kokemuksia?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="KirkkoSisko" time="11.10.2013 klo 09:07"]

Joka lie suomennettuna on yllätyshyvyys?

Siinä siis tehdään jollekulle vieraalle jokin hyvä teko, ilman että edes saa tietää seurauksista.

Minulle kävi eräänä päivänä niin, että ollessani aivan naatti ja hakiessani kotona olevalle sairaalle lapselle ruokaa kaupasta huomasin kassalla lompakkoni jääneen kotiin. Edellä oleva uskomaton ihminen kai näki väsymykseni ja estelyistäni ja nolostelustani huolimatta maksoi ostokseni edes suostumatta antamaan tilinumeroaan tai muuten mahdollisuutta maksaa takaisin. Olin todella liikuttunut ja ihmeissäni että tällaista tapahtuu. Tuo  henkilö oli muutenkin todella ystävällinen ja sanoi olevansa vain iloinen jos voi pelastaa päiväni, minkä hän todellakin teki.

Kertoessani tästä työtoverilleni, hän kertoi minulle tästä RAOK -liikkeestä. Myös hänelle oli eräs ventovieras maksanut ostokset vastaavassa tapauksessa, mutta hänen ostoksensa olivat kalliimmat ja tilinumero oli vaihdettu ja ystäväni oli ollut äimistynyt siitä, että tällaista luottamusta oli osoitettu.

Kenellä on vastaavanlaisia kokemuksia?

[/quote]

En ole kuullut, mutta olen haaveillut itse tällaisesta toiminnasta. Jos voittaisin lotossa, käyttäisin kaikki päiväni toisten ihmisten auttamiseen. Nimenomaan noin.

Vierailija
2/11 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jaellut rahaa sitä tarvitseville ja uskon vakaasti siihen että jos teet jotain hyvää lähimmäisellesi tässä elämässä niin seuraava elämäsi tulee olemaan parempi ja rikkaampi :)

Nyt en tarkoita missään nimessä sitä että pitäisi syytää rahaa mafian ylläpitämälle ulkomaalaiskerjäläisliikkeelle koska nämä yksilöt eivät siitä itse mitenkään hyödy, vaan pitäisi auttaa ensisijassa omiamme koska meidän lähellä on enemmän apua tarvitsevia kuin voimme kuvitellakaan.

Minulla on varakas ystävä, ja hän on tehnyt sen periaatteen että jos hemmottelee itseään esimerkiksi tonnin parin laukulla niin antaa aina sen saman verran hyväntekeväisyyteen, kuten eläimille, lapsille tai luonnonsuojeluun, eli siinä muuten teillekin vinkki, materiaa ympärillenne haalivat kuplajuoma-glamourielämää viettävät bloggaajat! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/11 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että yllätyshyvyyteen ei edes tarvita rahaa. Voisi vaikka laittaa tuntemattoman ihmisen postilaatikkoon postikortin jolla toivottaa hyvää päivää tai kukkasen jonkun tuulilasiin tms. Asenne on varmaan tässä se pointti.

Mitä hauskoja vaihtoehtoja muita voisi keksiä, joihin ei tarvita rahaa tai korkeintaan nimellinen summa?

Vierailija
4/11 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaanko tuohon ihan ulkomaankielinen liike? Kautta aikain ihmiset ovat auttaneet ventovieraita pelkästä auttamisenhalusta, nyt sille on annettu nimi ja FB-sivut jne. Eipä tiennyt isoäitini aikanaan antaessaan hänen oman isänsä tappaneen miehen lapsille eli punaorvoille ruokaa, että osallistui johonkin RandomActs of Kindness -liikkeeseen.

Vierailija
5/11 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime ystävänpäivänä askartelin kaverien kanssa ystävänpäiväkortteja  ja annoin niitä kaupungilla ihmisille. Jätin niitä myös ympäri kaupunkia löydettäväksi. Toivottavasti edes joku yksinäinen löysi sellaisen.

Vierailija
6/11 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut ja osallistunut. Tehnyt itse ja saanut osakseni tekoja. Hyvä liike!

Voihan sitä tehdä muutenkin ilman mitään liikettä, tietysti, mutta tekemällä tietoisen päätöksen sitä ehkä tekee vielä vähän useammin. Mitä enemmän hyviä tekoja sitä mukavampi maailma! 

7/11 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti ja ihana, että äitisi toimi noin. Voihan sitä kutsua arjen diakoniaksi tai lähimmäisenrakkaudeksi, miksi vain. Tärkeintä että ihmiset välittävät hyvästä ja tekevät jotain sen eteen.

8/11 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti ja ihana, että äitisi toimi noin. Voihan sitä kutsua arjen diakoniaksi tai lähimmäisenrakkaudeksi, miksi vain. Tärkeintä että ihmiset välittävät hyvästä ja tekevät jotain sen eteen.

Vierailija
9/11 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan kaverin kautta paljon erilaista laatukosmetiikkaa ulkomailta, koska on kemppariketjussa sisäänostajana ja hän lähettää kaikenlaista isompaa ja pienempää näytettä kokeiltavaksi. En ehtisi millään käyttää kaikkea ja koska olen aikuinen nainen ja raha-asiat muutenkin kunnossa, niin annan ne eteenpäin työpaikkani nuorille harjoittelijoille jotka ovat opiskelijoita eikä heillä ylimääräistä rahaa tuollaiseen :-)

Vierailija
10/11 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on useampiakin kokemuksia ap:n mainitsemasta, tosin niihin on useimmiten viitattu sanoilla 'antaa hyvän kiertää'. Eli avun antaja on sanonut suunnilleen noilla sanoilla.

Viimeksi kun mieheni oli omassa suurlähetystössään, missä oli mahdollisuus vain käteismaksuun, josta hänellä sitten puuttui parikymmentä euroa, kun ei yleensä ollenkaan kanna käteistä mukanaan. Ihan tuikituntematon mies halusi maksaa hänen puolestaan tuon puuttuvan summan ja kieltäytyi antamasta yhteystietojaan ja tilinumeroaan takaisinmaksua varten. Sanoi vain, että anna hyvän kiertää ja auta sitten puolestasi jotakuta, kun tulee mahdollisuus.

Ihania ihmisiä maailma pullollaan, vaikka toisin luulisi kun lööppejä lukee...

Vierailija
11/11 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen antanut nimenomaan rahaa joskus. Maksanut yhden tuntemattoman matkalipun... tarina meni niin, että lompakko oli varastettu ja piti päästä tyttökaverin luo 300km päähän. Saisko pari euroa?

En mä tarinaa niellyt, mutta otin pojan shellin baariin palelemasta ja katsoin, että meni bussiasemalle. Ehkä se parikymppiä meni sen jälkeen kaljaan, ei sen väliä. Mutta mä sain kahviseuraa hetkeksi ja ehkä se kaveri miettii hyväntekeväisyyttä vielä kohdallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme