tytär muuttaa ekaan omaan kotiin, kodin tarvikkeet?
Elikäs tyttäteni muuttaa ensimmäiseen omaan kotiin, koska pääsi opiskelamaan. Onko tässä kaikki tarvittava?
-6 syvää lautasta, 6 matalaa lautasta, 6 pikkulautasta, 6 murokulhoa, 10 mukia
-haarukoita, veitsiä. lusikoita
-paistinlastoja, leikkuulauta, juustohöylä, raastin
-leivontakulhoja
-sähkövatkain
-leivänpaahdin
-vedenketin
-kahvinkeitin
-blenderi
-mikro
-siivousvälineet
-sänky, tuoli, ruokapöytä, kaksi tuolia, kaksi kirjahyllyä, sohva
-pyykinpesukone, kuivausrumpu, asunnossa on jo valmiina tiskikone
-tv, tietokone
-4 lakanasettiä, 12 käsipyyhettä, 12 kylpypyyhettä
kaikki muut ovat jo valmiina paitsi ostamme pyykinpesukoneen, mikron, sähkövatkaimen, sängyn ja sohvan. tyttärenn vanha sänky jää lapsuudenkotiin ja saa mukaansa meidän vanhan kuivausrummun kun ostamme uuden.
Kommentit (183)
Miten ihmeessä täällä ihmiset kuvittelee, ettei yksityisiltä vuokratuissa asunnoissa ei olisi pyykinpesumahdollisuutta? Olen asunut 3 eri taloyhtiössä vuokralla ja joka ainoassa on ollut todella hyvät, edulliset ja toimivat pesutuvat. Nykyisessä pesutuvan käyttö on vieläpä ilmaista, joten miksi ihmeessä hankkisin omaan asuntoni pieneen kylpyhuoneeseen pesukoneen kasvattamaan veden ja sähkönkulutusta?
Lisäksi KAIKISSA opiskelija-asunnoissa, joissa ystäväni ovat asuneet, on löytynyt pyykkitupa. Taitaa olla melko harvinaista, ettei sellaista nykyään taloyhtiöstä muka ollenkaan löytyisi.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 18:45"]
kyllä mun tyttärellä kavereita käy aika paljon. AP
[/quote]
Ja tiedät tämän vaikka työttö ei ole vielä edes muuttanut?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 18:32"]
Ja sanokaas nyt joku miksi on niin väärin että ap hankkii tai on jo hankkinut tuon kaiken tyttärelleen? Okei, jotkut eivät saa kotoaan kuin kymmenen metriä etumatkaa ja hankkivat kaiken itse sitä mukaa kun tarvitsevat, mutta mikä perkele siinä on ettei saisi toimia toisin? Jos on varaa ja halua hankkia kerralla kunnollista ja jos ap:n tyttärellä ei ole mitään sitä vastaan, niin mikä siinä on väärin?
[/quote]
Ei siinä mikään väärin olekaan, mutta tuollaiset ap:n kaltaiset vanhemmat luovat tänne uuden sukupolven, joka on tottunut ilmaiseksi saamaan kaiken, eikä täten ole tulevaisuudessa mihinkään tyytyväinen. Voin kuvitella, että nämä ovat juuri niitä ihmisiä, joiden ei tulevaisuudessa "kannata" mennä töihin, kun siitä saa niin vähän palkkaa (esim. kympin tunti).
Lapset tulisi opettaa pärjäämään omillaan ja tulemaan osaksi yhteiskuntaa. Muutenkin ihmettelen sitä, että opiskelijoilla ja työttömillä on tätä nykyä paremmat pelit ja vehkeet kuin vaikkapa minulla, joka käyn töissä. Ja vielä tuokin, että ap:n lapsi nostaa täydet tuet lainan mukaan lukien, ja vielä lisäksi vanhemmat antavat rahaa. Moni opiskelija tulee toimeen ilman lainaa, alle 500 eurolla per kuukausi. Ihme paapomista.
[/quote]
Suomessa on ihan riittävästi sossun asiakkaita, jotka saavat kaiken ap:n luetteleman ihan vain ilmoittamalla, että he haluavat ne tavarat ja sillä selvä. Näitä nuoria on jo kolmannessa ellei neljännessä polvessa: yhteiskunta on ihan itse opettanut, että ei tarvitse tehdä mitään, kaiken saa ilmaiseksi.
Miksi siis ei ap, työssäkäyvä ihminen, saisi tarjota lapselleen samaa, minkä sossu tarjoaa tuhansillenuorille? Ei se ole keneltäkään pois, jos vanhemmat antavat rahaa ja tavaraa nyt, kun nuori sitä tarvitsee. Pitääkö odottaa, että itse on 90 v ja kuolee ja se nykynuori on silloin 60v ja saa perinnön.
Vanhemmuus ei lakkaa siihen, kun lapsi menee ekaa kertaa isovanhemmille yökylään!
[/quote]
Ei se vanhemmuus siihen lopukaan, mutta minusta vanhempien tulisi myös opettaa pitkäjänteisyyttä ja sitä, että tässä maailmassa ei hei ihan oikeesti aina tule kuin Manulle illallinen. En minä tarkoita, etteivätkö vanhemmat saisi lainkaan auttaa lapsiaan, mutta luulisin, että kaikki se ensikodinkin kampe tuntuisi "omammalta" ja hienommalta kun sitä olisi hetken saanut odottaa. Kaikki mulle heti nyt asenne ei vaan kuulu AIKUISTUVAN ihmisen ajattelumaailmaan.
Ja sanokaas nyt joku miksi on niin väärin että ap hankkii tai on jo hankkinut tuon kaiken tyttärelleen? Okei, jotkut eivät saa kotoaan kuin kymmenen metriä etumatkaa ja hankkivat kaiken itse sitä mukaa kun tarvitsevat, mutta mikä perkele siinä on ettei saisi toimia toisin? Jos on varaa ja halua hankkia kerralla kunnollista ja jos ap:n tyttärellä ei ole mitään sitä vastaan, niin mikä siinä on väärin?
[/quote]
Ei siinä mikään väärin olekaan, mutta tuollaiset ap:n kaltaiset vanhemmat luovat tänne uuden sukupolven, joka on tottunut ilmaiseksi saamaan kaiken, eikä täten ole tulevaisuudessa mihinkään tyytyväinen. Voin kuvitella, että nämä ovat juuri niitä ihmisiä, joiden ei tulevaisuudessa "kannata" mennä töihin, kun siitä saa niin vähän palkkaa (esim. kympin tunti).
Lapset tulisi opettaa pärjäämään omillaan ja tulemaan osaksi yhteiskuntaa. Muutenkin ihmettelen sitä, että opiskelijoilla ja työttömillä on tätä nykyä paremmat pelit ja vehkeet kuin vaikkapa minulla, joka käyn töissä. Ja vielä tuokin, että ap:n lapsi nostaa täydet tuet lainan mukaan lukien, ja vielä lisäksi vanhemmat antavat rahaa. Moni opiskelija tulee toimeen ilman lainaa, alle 500 eurolla per kuukausi. Ihme paapomista.
[/quote]
miksi olet kateellinen jonkun toisen elintasosta? ap on itse tienannut rahansa ja haluaa ne sijoittaa tyttären tavaroihin. sinäkin voit saavuttaa yhtä hyvän elintason kuin ap ja hänen tyttärensä mutta se vaatiikin jo työntekoa.
[/quote]
[/quote]
miksi olet kateellinen jonkun toisen elintasosta? ap on itse tienannut rahansa ja haluaa ne sijoittaa tyttären tavaroihin. sinäkin voit saavuttaa yhtä hyvän elintason kuin ap ja hänen tyttärensä mutta se vaatiikin jo työntekoa.
No nimenomaan ei vanhemmuus lopu, vaan kasvatustyön pitäisi jatkua.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:46"]
[/quote]
[/quote]
No jos niitä käy jo nyt niin miksi tilanne muuttuisi kun muuttaa omaan kotiin?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:43"]
Miten ihmeessä täällä ihmiset kuvittelee, ettei yksityisiltä vuokratuissa asunnoissa ei olisi pyykinpesumahdollisuutta? Olen asunut 3 eri taloyhtiössä vuokralla ja joka ainoassa on ollut todella hyvät, edulliset ja toimivat pesutuvat. Nykyisessä pesutuvan käyttö on vieläpä ilmaista, joten miksi ihmeessä hankkisin omaan asuntoni pieneen kylpyhuoneeseen pesukoneen kasvattamaan veden ja sähkönkulutusta?
Lisäksi KAIKISSA opiskelija-asunnoissa, joissa ystäväni ovat asuneet, on löytynyt pyykkitupa. Taitaa olla melko harvinaista, ettei sellaista nykyään taloyhtiöstä muka ollenkaan löytyisi.
[/quote]
Ja minä olen asunut vuokralla 12 eri taloyhtiössä, joista vain kahdessa oli pesutupa ja senkin käyttöaika rajattu eli ei esim. lainkaan viikonloppuisin tai klo 19.00 jälkeen. Olen asunut myös opiskelija-asunnossa eikä siellä ollut mitään pesutupaa noin 300 asukkaan käytössä.
On olemassa niin paljon erilaisia ratkaisuja, eikä koskaan tiedä, milloin sinäkin joudut sen pesukoneen ostamaan.
Tytär ei ole muuttamassa opiskelija-asuntoon. oikeastaan kukaan hänen ystävistään ei ole, kaikki vuokraavat yksityiseltä, niinkuin tyttärenikin. taloyhtiössä on pyykkitupa, mutta oman kokemukseni mukaan ne ovat aika likaisia paikkoja. oma pyykinpesukone helpottaa arkea. muistan omasta nuoruudestani, että aikoja oli välillä tosi vaikea saada pyykkitupaan. lisäksi yleiset pesukoneet ovat aikamoisia bakteeripesiä. AP
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:46"]
[/quote]
[/quote]
No jos niitä käy jo nyt niin miksi tilanne muuttuisi kun muuttaa omaan kotiin?
[/quote]
Muuttaako opiskelija eri paikkakunnalle. Muuttaako kaverit mukana?
AP:n lista ei kyllä kuulosta oikein omilleen muuttavan lapsen äidin listalta, vaan haaveilevan teinin listalta. Sisustustarvikkeita ja pyyhkeitä paljon, mutta entä patalaput, keittiöpyyhkeet, matot, rasioita ruuan säilytkykseen, rasioita pikkutavaroille, . Entä eikö opiskelija tarvitse kirjoituspöytää/tietsikkapöytää ollenkaan?
jokainen aikuinen tietää, että tuollainen lista olisi oikeasti kolmen anelosen mittainen, jos kerran tarkoitus on kysyä että onko tässä kaikki. Muistan niin hyvin kun oma poika lähti omilleen 18-vuotiaana ja teimme yhdessä listan, mitä kaikkea matkaan, eikä siinä ollut edes huonekalut. Listasta tuli monta ruudullista A4-arkkia. Toki laitoimme kaiken yksityiskohtaisesti ylös. Listan teimme siksi, että katsoimme ensin mitä voi ottaa kotoa mukaan. Pojalla vähän säästöjä, joten jotain pientä osti itse, mutta kyllä me alkuun autoimme. Keittiöjakkarakin on aika tarpeen, ellei tyttö ole 190-sentttinen. Mikrokupu. Kauha. Yksi leikkuulauta on yleensä liian vähän, ellei tee yksipuolista ruokaa tai pese sitä eri vaiheiden välillä.Jos leipoo, niin kai mittamuki on kanssa? No voisin koko yön tehdä tätä listaa, mutta en viitsi.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:51"]
[/quote]
Ja minä olen asunut vuokralla 12 eri taloyhtiössä, joista vain kahdessa oli pesutupa ja senkin käyttöaika rajattu eli ei esim. lainkaan viikonloppuisin tai klo 19.00 jälkeen. Olen asunut myös opiskelija-asunnossa eikä siellä ollut mitään pesutupaa noin 300 asukkaan käytössä.
On olemassa niin paljon erilaisia ratkaisuja, eikä koskaan tiedä, milloin sinäkin joudut sen pesukoneen ostamaan.
[/quote]
Ja et taida olla ihan nuori enää? En usko tuota kuvaukseksi nykypäivän vuokra-asunnoista saati opiskelija-asunnoista. On olemassa sellainenkin vaihtoehto, että ajat muuttuvat.
Ap kiittää asiallisista vastauksista ja on tehnyt lisäyksiä listaan. nyt, hyvää yötä! AP
Minä kun muutin kotoani "kunnolla", otin mukaani neljät lautaset (enemmänkin olisi ollut sitä sarjaa kotona otettavana) ja ostin aterimet kuudelle, pari kulhoa lisäksi vielä. Hyvin olen pärjännyt. Mukeja sun muuta on kertynyt enemmän, koska joskus näkee jotain söpöä.
Lakanoita oli kahdet ja kolmannet ostin myöhemmin, vieraillekin jotain. Pyyhkeitä noin kahdet vaihdettavaksi kaikkialle, ylimääräinen mukaan otettavaksi ja niitäkin on tullut ostettua myöhemmin yksi "satsi". Enempää en edes kaipaisi, ja lakanat ja pyyhkeet pistän heti pesuun, kun ne vaihdan, enkä jätä odottelemaan seuraavaa vaihtokertaa. Ei ehkä ihan tule täyteen kone, mutta melkein. Tuleepahan parempaa jälkeä, kun ei ihan täyteen ahda, joten en tiedä, mikä ongelma sinäkään on.
Se on
Crème brûlée
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:23"]
Liekitin on ehdoton, jotta tytär voi flambeerata esimerkiksi breme bruleeta. Lisäksi ostaisin vielä terriinivuoan ja pastakoneen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:51"]
[/quote]
[/quote]
Ja et taida olla ihan nuori enää? En usko tuota kuvaukseksi nykypäivän vuokra-asunnoista saati opiskelija-asunnoista. On olemassa sellainenkin vaihtoehto, että ajat muuttuvat.
[/quote]
Totta, en ole enää nuori. Ikää on julmat 29 vuotta. Varmasti viimeisen 4 vuoden aikana on Suomen kaikkiin opiskelijoita majoittaviin yksityisiin ja yhteisöjen omistamiin taloihin rakennettu pesutuvat!
Fondue-kattila, vohvelirauta, sitruunanpuristin, kylmäkaappi viineille ja kaasugrilli puuttuu
Raclette-pannu. Vohvelirauta. Muffinipelti.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:52"]
Tytär ei ole muuttamassa opiskelija-asuntoon. oikeastaan kukaan hänen ystävistään ei ole, kaikki vuokraavat yksityiseltä, niinkuin tyttärenikin. taloyhtiössä on pyykkitupa, mutta oman kokemukseni mukaan ne ovat aika likaisia paikkoja. oma pyykinpesukone helpottaa arkea. muistan omasta nuoruudestani, että aikoja oli välillä tosi vaikea saada pyykkitupaan. lisäksi yleiset pesukoneet ovat aikamoisia bakteeripesiä. AP
[/quote]
Oi voi, tämä oli hyvä ja uskottava provo tähän asti, mutta nyt lipesi ns. metsikköön ja pahasti... Mutta jatka ihmeessä tota provoilua jatkossakin ap, sulla on selkeästi lahjoja!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 00:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:52"]
[/quote]
Oi voi, tämä oli hyvä ja uskottava provo tähän asti, mutta nyt lipesi ns. metsikköön ja pahasti... Mutta jatka ihmeessä tota provoilua jatkossakin ap, sulla on selkeästi lahjoja!
[/quote]
en ole ap, mutta en mäkään suostu yleisessä koneessa pyykkejäni pyörittään vaikka yksin asuva nainen olenkin.
Niin ja sohva vuodesohvana, niin voi majoittaa ystäviä helposti!
139