Ihmisten facebook-käyttäytyminen on noloa
En ole facebookissa koskaan ollut omalla nimelläni, mutta joskus jos olen halunnut tietää jostakusta tutustani mitä hänelle kuuluu ja ainoa mahdollisuus on ollut katsoa se facebookista, olen joutunut tekemään kuvattoman profiiliin nähdäkseni edes jotain.
Tämä ajoi minut sitten hakemaan muutamaa muutakin vanhaa tuttua ja asia johon kiinnitin huomiota oli tuo todella pinnallinen ja teennäinen, ilmeisesti Amerikasta jäljitelty tapa kehua vuolaasti kaikkia sukulaisia. Ymmärrän hyvin että teini-ikäiset tekevät tuota kavereidensa kanssa, mutta oikeasti aikuiset ihmiset. Äidit kehuu siellä tyttäriään, aviomiestään, hehkuttaa parisuhdettaan ja ovat kuin jotain teinejä itse. Eikö noita kehuja voisi jaella heille ihan kasvokkain? Miksi pitää hehkuttaa julkisesti? En vaan käsitä. Minua suorastaan etoo tällainen jenkkien apinointi.
On varmaan sanomattakin selvää että arvostan potenssiin sata ihmisiä, jotka eivät ole facebookissa ollenkaan.
Tiedän että tämä voi herättää vihaa joissain ihmisissä, mutta kiinnostaisi kuulla teiltä, että miksi teette näin, että kehutte läheisiänne tai tuttujanne julkisella alustalla? Miksi ette kehu heitä yksityisesti? Miksi tuo kaikki pitää tehdä julkisesti?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vastannut kysymyksiini, joihin olisin toivonut vastauksia. Koska tämä näyttää jatkuvan tällaisena riitelynä niin mieluummin kulutan karanteenaikani johonkin muuhun. 🙂
Ap
Joo voit vaikka seuraavaksi tehdä instaan kyttäysprofiilin ja sitten paheksua syvästi kaikkia tuttujasi... oikeesti, mene itseesi!
Ääh. En. Ei ole mun maailma.
Ap
Niin olet varmasti muita parempi ihminen omasta mielestäsi kun et ole instassa ja itseesi meno ei sinulta onnistu.
Vaimon olan yli olen kurkkinut facea, ihan hirveä hiekkalaatikko.
Olen toistaiseksi pysynyt poissa, mutta voi olla, että on pakko liittyä, koska facebook tuntuu olevan monelle yhdistykselle, yritykselle ja harrastusporukalle ainoa tiedotuskanava
Itse tuon somessa esiin 99 %sti vain positiivisia asioita ja sellaisia mielelläni myös luen. Negatiivista on muutenkin elämässä ihan tarpeeksi. Minä kerron kyllä läheisilleni että he ovat rakkaita. Mutta jos jaan muutaman lomakuvan, tuntuu ihan luonnolliselta tuoda siinä esiin myös oma kiitollisuus elämää ja läheisiäni kohtaan. Olisi hyödyllisintä, että se, joka tällaisesta triggeröityy, yrittäisi olla itselleen rehellinen ja kysyä mitä ne ikävät tunteet hänelle yrittävät viestittää. Harvoin ne somettajat ovat se ongelma vaan reaktiosi niihin yrittää kertoa sinulle jotain tärkeää. Puuttuuko sinulta jotain? Onko sinun vaikea ilmaista kiitollisuutta tai rakkautta? Kaipaatko tulla nähdyksi ja huomioiduksi? Onko sulle opetettu lapsena sellaista häpeällä ja vaatimattomuudella kuorrutettua läsnäoloa? Minä en voi sitä tietää, mutta sinun kannattaa sitä miettiä.
No joo, tajusin että otsikko oli ehkä vähän turhankin kärkäs ja provosoiva. Kyllä mä pystyn itsetutkiskeluun. En ole täydellinen ihminen, enkä ainakaan tahallani ylimielinen, vaikka joskus kärkevät kirjoitukseni saavat muut minusta sellaista ajattelemaan.
Ihmisten käyttäytyminen on vain jo lapsesta asti kiinnostanut minua. Ehkä en osaa esittää neutraalisti ajatuksiani ja kysymyksiäni ja siksi ajaudun usein riitoihin ihmisten kanssa, vaikka oikeasti en edes halua riidellä.
Ap
Sinä taidat olla joku stalkkeri. Joo kyllä omaa lastansa kannattaa kehua ihan julkisesti siinä ei ole mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä taidat olla joku stalkkeri. Joo kyllä omaa lastansa kannattaa kehua ihan julkisesti siinä ei ole mitään pahaa.
Sellainen mä valitettavasti olen, koska ihmiset kyllä kiinnostaa nimenomaan ulkokuorensa alla, mutta koska en itse pysty tähän nykyiseen sosiaaliseen normiin että julkaisisin elämääni somessa ja kirjoittelisin muiden kuvien alle tiettyjä fraaseja niin ainoa vaihtoehto on sitten tehdä joku anonyymi profiili, jolla voin käydä ihmettelemässä muiden normijuttuja. Olen aina tuntenut itseni ulkopuoliseksi useimpien ihmisten seurassa, etenkin juuri sellaisten hyvin sosiaalisten, joilla on sometilit, paljon kavereita, koulut käyty menestyksekkäästi. En silti enää vaihtaisi omaa identiteettiäni tai elämääni kenenkään kanssa. Nuorempana näitä tuntemuksia oli useinkin.
Ap
Mietin juuri että tuo otsikko oli se ainoa moka minkä tein. Jos olisin jättänyt pois tuon väitteeni sen noloudesta, niin olisi antanut teille varmaan ihan eri kuvan?
No, tehtyä ei saa tekemättömäksi.
Ap
Ihmiset ylipäätään on noloja. Miettikää vaikka kun vertaatte mihin tahansa eläimeen niin yksikään eläin ei ole nolo. Ovat vain omia itsejään. Nolous tulee siitä, kun ihminen esittää jotain muuta kuin mitä oikeasti on. Hyvin harva ihminen ei esitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen mä valitettavasti olen, koska ihmiset kyllä kiinnostaa nimenomaan ulkokuorensa alla, mutta koska en itse pysty tähän nykyiseen sosiaaliseen normiin että julkaisisin elämääni somessa ja kirjoittelisin muiden kuvien alle tiettyjä fraaseja niin ainoa vaihtoehto on sitten tehdä joku anonyymi profiili, jolla voin käydä ihmettelemässä muiden normijuttuja. Olen aina tuntenut itseni ulkopuoliseksi useimpien ihmisten seurassa, etenkin juuri sellaisten hyvin sosiaalisten, joilla on sometilit, paljon kavereita, koulut käyty menestyksekkäästi. En silti enää vaihtaisi omaa identiteettiäni tai elämääni kenenkään kanssa. Nuorempana näitä tuntemuksia oli useinkin.
Ap
T.s olet juoruilija ja ihmisten kyttääjä. Oletko myös kerrostalokyttääjä ja työpaikkakiusaaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
T.s olet juoruilija ja ihmisten kyttääjä. Oletko myös kerrostalokyttääjä ja työpaikkakiusaaja?
En ole. En voi sietää juoruilua. Välttelen työpaikallakin ihmisiä jotka yrittävät saada minua mukaan pa skanpuhumiseen muista. En kyttää naapureitakaan. Ihmismieli kiinnostaa kyllä, kuten jo aiemmin kerroinkin.
Ap
Oletko itse jäänyt ilman kehuja ap?
Face on kyllä ihan käsittämätön paikka, mä en vaan pysty käsittämään, miksi ihmiset siellä ovat. Itsellä on yhtä peliä varten luotu feikkiprofiili, mulla on pari kaveria siellä, jotka siis kyllä tietävät että se on minun profiilini.
Joskus sitä selasin ja se on niin käsittämättömän vaikeaselkoinen paikka. En ymmärrä, miten kukaan jaksaa niin kamalaa käyttöliittymää. Ja onhan ne julkaisutkin toinen toistaan typerämpiä.
Linkedin sitten on paikka jossa omakehu haisee, ikinä en ole sieltä järkevää postausta löytänyt, vaan kaikki keskittyy siihen, kuinka huippuihqparasmäiteniinkuoon. Joku kehitysvamma pitää olla, että noissa oikeasti aikaansa viettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ole. En voi sietää juoruilua. Välttelen työpaikallakin ihmisiä jotka yrittävät saada minua mukaan pa skanpuhumiseen muista. En kyttää naapureitakaan. Ihmismieli kiinnostaa kyllä, kuten jo aiemmin kerroinkin.
Ap
Höpsistä Aloituksesi paljasti että olet juoruilija ja kyttääjä. Minustakin on silmiä avaavaa tutkia ihmisen käytöstä.
Itse olen huomannut, että olen päivittänyt paljon enemmän silloin kuin meni huonosti :D Nyt kun olen aidosti onnellinen, en koe tarvetta päivitellä.
Tämä ei tosin vastannut ap:n kysymykseen, sori.
Mulla tuttava pariskunta tappelee aika paljon. Huudetaan ja haukutaan, on poliisitkin käynyt.
Silti sosiaalisessa mediassa laitetaan halihalipusi kuvia ja rakastan sua kommentteja.
Koen tämän oudoksi, onko mulla tunnelukkoja?
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuttava pariskunta tappelee aika paljon. Huudetaan ja haukutaan, on poliisitkin käynyt.
Silti sosiaalisessa mediassa laitetaan halihalipusi kuvia ja rakastan sua kommentteja.
Koen tämän oudoksi, onko mulla tunnelukkoja?
Jos kukaan ei halua tutustua sinuun, se johtuu tuosta. Olet utelias pahantahtoinen kyttä-juoruilija.
Tuskinpa sulla lukkoja on. Olet pahantahtoinen ihminen. Haluat pahaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että olen päivittänyt paljon enemmän silloin kuin meni huonosti :D Nyt kun olen aidosti onnellinen, en koe tarvetta päivitellä.
Tämä ei tosin vastannut ap:n kysymykseen, sori.
Hmm, niin. Ehkäpä sieltä juuri hakee tukea ja huomiota, silloin kun sitä ei oikeassa elämässä riittävästi saa. Se on monille varmaan sellainen matalamman kynnyksen paikka jakaa asioitaan, kommentoida, jutella, kommunikoida ylipäätään muiden kanssa. Joo, se voi vaikuttaa feikiltä, mutta minusta se on ihan ymmärrettävää. Kaikki kaipaavat huomiota! Jos oikeassa elämässä kukaan ei kehu, sitä jakaa sitten kuvia facebookiin että edes joku huomaisi ja tykkäisi. Epätoivoista? Ehkä. Noloa? Ei minusta.
Toisaalta kyllä se samasta syystä voi aiheuttaa sitä masennustakin: jos oikeassa elämässä on vaikka yksinäinen tai muuten masentunut ja pahoinvoiva, somessa saattaa tuntea huonommuutta kun näkee vaan ihmisten kiillotettua elämää. Tai niin kuin itselläni aikoinaan kun olin yksinäinen, olin kateellinen kaikille muille kun heillä oli enemmän fb-kavereita. Nykyään kun on oikeita ystäviä, ei kiinnosta kenenkään kaverimäärät facessa, ei edes omani.
Sinänsä mielenkiintoinen avaus, mutta tuo muiden haukkuminen noloksi, kun itse luo feikkiprofiilin stalkatakseen ihmisiä, noo...
Olen kiusaajia ja kiusaamista vastaan! Herää oikeasti näkemään, että käytöksesi on katkeran ihmisen käytöstä ja kiusaamista. Muiden avoin onni ei pitäisi olla ole sulta pois.