Miksi Suomessa on niin ankeaa hotelleissa, ravintoloissa, kaikkialla?
Miksi täällä on niin paljon ketjupaikkoja, joissa tarjotaan keskitasoista, tylsää ravintolaruokaa? Miksi hotellit on lähestulkoon kaikki neukkukuutioita samalla sisustuksella, jopa Helsingissä? Miksi ravintolassa tarjoilijat ei osaa palvella, miksi Suomessa kuvitellaan että se on jotenkin itseltä pois jos on toisille ystävällinen?
Täällä on ankeaa :(
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 19:42"]
En ymmärrä tuota ABC vastaisuutta :)
Itse ainakin tykkään siitä että kun näkee ABC tornin ja kurvaa sinne, niin tietää mitä saa. Ja ilmeisesti moni muukin tykkää samasta, koska aika suosiossa näyttävät olevan.
Johonkin paikalliseen "PölkkyBaariin" mennessä saa miettiä että saakohan sieltä eväitä mukaan, onkohan lounasta, onkohan keittiö auki, onko edes keittiötä, maksaakohan vessassa käynti, mahtaako olla lastenhoitohuonetta jne. jne. Enpä kaipaa aikoja ennen ABC asemia.
Jokaisella meillä on onneksi vapaus valita missä asioi.
[/quote]
Mutta sehän siinä onkin, kun ei pian ole enää paikkoja, mistä valita, kun ABC ajaa kaikki pienet ja yksilölliset tienvarsipaikat ahtaalle ja tiehensä. En koskaan pysähdy ABC:lle kuin äärimmäisessä hädässä.
Älkää käykö ketjuravintoloissa! Helsingissä varsinkin on muutamia tosi kivoja pikku ravintoloita ja kahviloita, jotka eivät ole ketjupaikkoja. Hotelleista en Helsingissä hirveästi tiedä, mutta ainakin hotelli Torni on hyvätasoinen, viihtyisä ja ihan Helsingin keskustassa. Samoin Glo-hotellit ovat kivoja sisustukseltaan.
Ja minä en mätä pakastinta täyteen valmisruokaa, vaikka suomalainen olenkin. Teen kyllä ihan itse sitä ruokaa, vaikka en torilta ostakaan vihanneksia (ovat usein siellä ylihinnoiteltuja), vaan marketista.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 20:39"]
Suomessa olen saanut ihan samassa ravintolassa hyvää ja huonoa palvelua; riippuu siitä kuka on työvuorossa. Aamupalavalikoima on hotelleissa yleensä aika kattava, mutta minä en nakkeja syö aamupalalla kotonakaan, joten ne jää näkemättä. Jugurttia, hedelmiä, vihanneksia ja se riittää mulle.
ABC:lläkö tietää mitä saa? Viimeksi Kokkolassa viime viikon torstaina neljän aikaan ei ollut mitään muuta suolaista kuin panineja ja yksi croissant! Kuopiossa viime lauantaina, kiitos kuninkuusravien, oli kahvi loppu molemmista linjastoista, ja jonoa juoksutettiin edestakaisin. Ensin toiselta puolelta kone pesussa, toiselta puolelta loppu ja kun jono oli kierrellyt tuotiin lopulta se pesussa ollut kone takaisin ja kohta saimme kahvia. 20 minuuttia kesti saada yksi kuppi kahvia! Puolisoni sai Jyväskylän eteläpuolen ABC:n kanaleivästä vatsataudin eikä sen koommin ole majoneesia sisältäviä tuotteita sieltä ostanut. Vaajakosken ABC:n vessassa olen käynyt kolmasti ja neljättä kertaa ei tule. Toki tiedän, että se on ehkä Suomen vilkkain ja siksi ei olekaan aikaa pestää lattialla lainehtviaa kusta pois.
[/quote]
Epäkohdista huolimatta sinäkin olet tukkinut kuitenkin näköjään juuri ABC asemille. Miksi? Ehkä juuri siksi että tiedät asioiden olevan vielä huonommin itsenäisissä paikoissa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 21:40"]
Mutta sehän siinä onkin, kun ei pian ole enää paikkoja, mistä valita, kun ABC ajaa kaikki pienet ja yksilölliset tienvarsipaikat ahtaalle ja tiehensä. En koskaan pysähdy ABC:lle kuin äärimmäisessä hädässä.
[/quote]Ei ABC ketään mihinkään aja, vaan ihmiset valitsevat itselleen parhaan paikan ja huonommat kuolee pois.
Ajelin juuri kesälomareissulla 4000km ympäri Suomea ja kyllä se vaan niin on että ABC on tällä hetkellä pysähdyspaikkojen kunkku. Voi olla että jossain luuraa paikallisia helmiä, mutta mitenpä niille eksyisi, kun ovat tuntemattomia. Sen verran monesti on tullu pettymys pikkupaikoista että en niitä ala tuurilla kokeilemaan.
Täytyy sanoa, että kyllä tämä tarjonta ja monipuolisuus on mennyt huimasti eteenpäin viimeisen kymmenenkin vuoden aikana. Toki palvelun laatu on usein aika huonoa, mutta valikoima niin majoitus, kuin ravintolapuolella on nykyään jo ihan kohtalaista.
Muutenkin uskon, että nuorempi sukupolvi tulee muokkaamaan tästä maasta hyvinkin erilaisen ja "värikkäämmän". Kunhan emme itse kasvata ja jaa tätä omaa negatiivisuuttamme heille.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:05"]
Siksi siellä ei kannatakaan asua. Kävin täällä asuinmaassani aamulla ostoksilla eräässä ns. erikoisliikkeessä (hintataso toki sama kuin muissakin) ja sain mukavaa palvelua.
Johtaja kätteli minua, esitteli tuotteen, toi vesipullon juotavakseni istuessamme pöydässä ja lopuksi työntekijä kuljetti minut autolla kotiin. Ja tämä ei ole ainoa kerta.
Happamuus, ilkeys ja kateus on hyve Suomessa.
[/quote]
Hyvin sanottu. Tosiaan täällä pyritään jo lapsista kasvattamaan umpimielisiä, happamia ja ilkeitä. Jos lapsi erehtyy olemaan innoissaan taikka kiinnostunut niin kyllä joku hapannaama pilaa tunnelman.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 01:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:05"]
Siksi siellä ei kannatakaan asua. Kävin täällä asuinmaassani aamulla ostoksilla eräässä ns. erikoisliikkeessä (hintataso toki sama kuin muissakin) ja sain mukavaa palvelua.
Johtaja kätteli minua, esitteli tuotteen, toi vesipullon juotavakseni istuessamme pöydässä ja lopuksi työntekijä kuljetti minut autolla kotiin. Ja tämä ei ole ainoa kerta.
Happamuus, ilkeys ja kateus on hyve Suomessa.
[/quote]
Hyvin sanottu. Tosiaan täällä pyritään jo lapsista kasvattamaan umpimielisiä, happamia ja ilkeitä. Jos lapsi erehtyy olemaan innoissaan taikka kiinnostunut niin kyllä joku hapannaama pilaa tunnelman.
[/quote]
Erittäin hyvin sanottu nämä molemmat. Meillä vanhemmilla olisi tässä nyt sauma kasvattaa lapsistamme positiivisempia ja avoimempia. Onneksi nuori sukupolvi tuntuu olevan erilaisia tässäkin asiassa eli parempaan ollaan menossa.
Minä olen aina iloinen, ystävällinen ja asiani osaava asiakaspalvelija. Haluisiko joku palkata minut? Tampereen seudulta tulen töihin mielelläni.
Opiskelujen (DI) oheen osa-aikaista työtä. En ole perus suomalainen asiakaspalvelija. Kiitos :)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 19:42"]
En ymmärrä tuota ABC vastaisuutta :)
Itse ainakin tykkään siitä että kun näkee ABC tornin ja kurvaa sinne, niin tietää mitä saa. Ja ilmeisesti moni muukin tykkää samasta, koska aika suosiossa näyttävät olevan.
Johonkin paikalliseen "PölkkyBaariin" mennessä saa miettiä että saakohan sieltä eväitä mukaan, onkohan lounasta, onkohan keittiö auki, onko edes keittiötä, maksaakohan vessassa käynti, mahtaako olla lastenhoitohuonetta jne. jne. Enpä kaipaa aikoja ennen ABC asemia.
Jokaisella meillä on onneksi vapaus valita missä asioi.
[/quote]
[/quote]
Totta. Kävin juuri kotipaikkakuntani pienellä huoltsikalla, joka sijaitsee vilkkaan tien varressa. Sanoivat, että lopettavat kuukauden päästä kun tilalle tulee ABC. En oikeastaan käsitä miksi, kun kaksi kilometriä samaa vilkasta tietä eteenpäin löytyy Neste.
No, joka tapauksessa ärsyttää, koska tuo huoltsikka on varsin kiva ja persoonallinen. Ja sain sen omistajalta parasta palvelua pitkään aikaan, vaikka hän joutuu kohta lopettamaan ja voisi siis yhtä hyvin olla vaikka suoraan töykeä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 19:31"]
Ruokahifistelyä ei ymmärretä, kun se abc-tason ruokakin täyttää mahan mukavasti. Ja jos vielä saa olutta, niin se riittää.
Nämä keskiverto suomalaiset ovat se enemmistö, jonka mukaan mennään. Ja kaiken tietysti kruunaa elintarvikkeiden myynnin keskittyminen parille isolle ketjulle, jotka tietysti haluavat takoa bisnestä.
Ne jotka haluavat vaihelua ja parempaa, joutuvat maksamaan itsensä kipeäksi ja etsimään, jotta saavat monipuolista tuoretta hyvää kalaa ja lihaa.
[/quote]
Anteeksi keskivertoisuuteni ja hankaluudet, joita se sinulle aiheuttaa.
Meille riittää perusruoka kunhan se on hyvää, ravitsevaa ja monipuolista. Olen pahoillani, ettei meidän perheessä syödä eksoottisia kaloja tai lihoja; lohella, kuhalla, siialla ja naudanlihalla pärjätään. Jälkiruoaksi mustikoita, herukoita ja vadelmia kera ihan perusjätskin. Ei me niistä pannacotista, parmankinkuista tai muista välitetä kun ei lomareissuillakaan jakseta lähteä etsimään sitä kaikkein "autenttisinta" ravintolaa vaan syödään tyytyväisenä ne ylikalliit miekkakalat siellä rantakadun ylihinnoitellussa ravintolassa (lapset toki vain maistelevat ja syövät ranskalaisia). Ei me jakseta pitkän ranta- ja uintipäivän jälkeen enää lähteä pikkukujia kiertelemään. Ja ai että, kuinka se kalja maistuu hyvälle siihen päälle.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 02:11"]
Minä olen aina iloinen, ystävällinen ja asiani osaava asiakaspalvelija. Haluisiko joku palkata minut? Tampereen seudulta tulen töihin mielelläni.
Opiskelujen (DI) oheen osa-aikaista työtä. En ole perus suomalainen asiakaspalvelija. Kiitos :)
[/quote]
Tarkoitin siis perinteisellä suomalaisella asiakaspalvelijalla hapannaamaista "ittuilijaa.
Yhteydenottoja! :)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:45"]
En allekirjoita Suomen ankeutta. Olimme viimekesänä Ähtärissä Hotelli Mesikämmenessä ja oli oikein hyvä aamiainen ja ihan paras pizza, minkä olen koskaan syönyt. Ja miljöö oli kiva. Samoin ollaan nautittu Kalajoella, Kristiinankaupungissa, Linnanmäellä tunnelmasta ja myös ruuasta. ABC on mikä on, joskus tarpeellinen, mutta on sillekin olemassa vaihtoehtoja, esim. kaupunkien / taajamien keskustoissa. Juuri shoppailin Helsingissä ja söin hyvin. En tosin yöpynyt hotellissa. Ne ovat niin kalliita.
[/quote]
Anteeksi mitä? Mesikämmen on järkyttävä läävä :D
Tämän kesän matkoillani Ranskassa ja Baltiassa olen jälleen päässyt päivittelemään palveluttomuutta, nuhjuisuutta, ankeutta ja hintoja. Suomessa kaikki on paremmin, ihmiset välittävät toisistaan, palvelevat, vastaavat, yrittävät, puhuvat kieliä. Täällä on puhdasta ja siistiä, turvallista ja kaunista. Olen täysin eri mieltä ap:n väitteistä ja minä matkustelen todella paljon. Suomi on paras!
Itse olen matkaillut Yhdysvalloissa ja voi saatana mikä peräjunttila tämä Suomi on!!!!!!!!!!!!!!!
Hullut ja humalaiset ne vaan turhaan ja tuntemattomille virnistelee. Nih. Ja kyllä niillä Rosson ruuilla nälkä lähtee, sotien jälkeen kuulepas vellihousu ei ollut varaa katajaisella kansalla ruuan edessä nenää nyrpistellä. Nih. Peruskoulussa lapset saa hyvän ruuan ja oppivat siihen, että Rosson ruoka on hyvää. Nih. Että kermeperseet voi muuttaa huitsin nevadaan kunnollisten suomalaisten lempiruokapaikkoja arvostelemasta.
Eilen Helsingissä, keskustassa...
Koko keskusta on revitty auki. Lasipalatsin edessä oleva ratikkapysäkki on ollut nyt yli viikon remontissa, mitään ei vaan oikein näytä tapahtuvan. Hakaniemi on aivan kaaoksessa, juna-aseman lähistö täynnä telineitä ja epämääräisiä kulkureittejä. Kesken vilkkaimman turistikauden, tottakai!
Kauppatorin lokkeja ei olla vieläkään saatu kuriin, paskovat ihmisten päälle ja varastavat syötävät jopa kädestä. Siinä sitä on nähtävyyttä...kauppahallissä majaa pitää useampi ulkomaalainen muka-aito myyjä, kaikilla samat tuotteet irtotiskissä ja hinnat katossa. Perinteisiä suomalaisia herkkuja saa etsiä suurennuslasin kanssa, kreikkalaista fetaa kyllä löytyy ja samoin halvaa. Suomi-osastoa edustaa raakarehut ja mansikat, olikohan peräti yhdellä niitä myynnissä..?
Postikortinmyyjä ulkopuolella myy -kuvista päätellen- joskus 90-luvulla otettuja valokuvia jalostettuina postikorteiksi. Jätski maksaa lähemmäs vitosen.
Siiderille olisi kiva pysähtyä, vaan 8€ alkaa olemaan liikaa.
Jne.
Ihmisiä palkataan töihin paperien perusteella, eikä luonteen.
En kyllä suosittelisi mitään ketjupaikkoja, esim. ABC:llä tulee käytyä ehkä kerran vuodessa jos sitäkään ostamassa jotain mitä tarvitsisi, kun muut paikat kiinni. Tykkään persoonallisista kahviloista, ravintoloista yms. mieluummin kannatan niitä kuin kaikki parhaat paikat vieviä ketjupaikkoja, joissa surkeaa ruokaa tarjolla ja kaikki paikat aina samanlaisia, sama tarjontakin. Esim. Vaasan Kantarellis oli positiivinen persoonallinen yllätys, huoneistossa sauna ja poreamme edulliseen hintaan, ja huoneessa himmeä valaistus ja tummia sävyjä, eli omiaan rentoutumiseen skumppalasi kädessä altaassa tai takan edessä respan luona. Ei mikään trendipaikka, vaan tunnelmointiin. Ruoka oli myös hyvää tuolloin, nimikkokeitto todella maukasta ja samoin lammas. Tuon kaltaisia erikoisia, erilaisia paikkoja toivoisin lisää jossa saa hyvää palvelua, hyvää ruokaa ja paikka on persoonallinen:)
http://www.biltmorehotel.com/ Taalla olen ollut kolme yota. Vastaavaa saa kai Suomesa etsia. Katsokaa virtual tour.