Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa on niin ankeaa hotelleissa, ravintoloissa, kaikkialla?

Vierailija
03.08.2013 |

Miksi täällä on niin paljon ketjupaikkoja, joissa tarjotaan keskitasoista, tylsää ravintolaruokaa? Miksi hotellit on lähestulkoon kaikki neukkukuutioita samalla sisustuksella, jopa Helsingissä? Miksi ravintolassa tarjoilijat ei osaa palvella, miksi Suomessa kuvitellaan että se on jotenkin itseltä pois jos on toisille ystävällinen? 

Täällä on ankeaa :( 

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mikähän siinä on, että näin järvien maassa kuin Suomessa, kala maksaa aivan törkeästi? Kala tyyliin pyydystetään ja käsitellään ja kuskataan myymälöihin, kanat, kalkkunat, possut sun muut pitää kasvattaa ja silti ne ovat halvempia. Eikö tähän voisi puuttua vaikka valtion tasolta jotenkin, joku kohtuus voisi olla kotimaisten tuotteiden hinnoittelussakin. Kotimaista kun suosisisi mieluiten aina, olisi myös reilumpaa että se olisi edullisempaakin kuin jostain muualta tänne asti roudattu tuote.

Vierailija
62/74 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 19:34"]

Ai, me taas valitsemme Suomessa reissatessamme tietoisesti sellaisia hotelleja, jotka vaikuttavat kiinnostavilta. Ne eivät tavallisesti ole ketjuhotelleja. Minusta Suomessa on aivan älyttömän hyvät hotelliaamupalat, jokaiselle varmasti löytyy jotakin. Toista on esim. Pariisissa, jossa aamupala on tyyliä pikkukuppi kahvia ja viileä rasvainen croissant. Ei puuroa, erilaisia leipiä, tuoretta vihannesta, jogurttia erilaisine lisukkeineen, monenlaisia kylmiä ja kuumia juomia, lettuja, munakasta...

Jos menee syömään johonkin ABC:lle niin eiköhän se ole ihan ennakkoon tiedossa, mitä sieltä saa. Pakkoko sinne sitten on ängetä? Suomessa on loistavia ravintoloita sekä Helsingissä että muualla ja niistä saa ihania aterioita jo jollain kolmella-neljälläkympillä. Paskempaa ja kalliimpaa olen saanut esim. Roomassa, salaatti nahistunutta ja keskellä kuollut hämähäkki. Namnam... Valitin asiasta ja salaatti vietiin pois. Se kuitenkin veloitettiin eikä uutta ja puhdasta tuotu tilalle.

[/quote] Kylla mina tuon aamupalan ymmarran. Ei kannata ruveta lettuja paistamaan jos hotellissa on on muutama pariskunta asiakkaina (kun on niin kallista). Vahemmallakin valikoimalla selviaa lounaaseen asti.

Palveluun ja spartalaisen niukkaan sisustukseen kylla voisi tulla muutosta.

t.ulkosuomalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan että aloittajan hotellitietous on perseest sillä Suomen hotellit ovat huipuutasoa hinta/laatu suhteella mitoitettuna. Yllätyksetön mutta varman laadukasta.

Vierailija
64/74 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta/kalleus on vain yksi osa tätä ankeutta, josta olen samaa mieltä ap:n kanssa. Eikä edes isoin. Käytöstapojen ja asiakaspalveluosaamisen puute on mielestäni ne isommat.

Pari esimerkkiä tältä päivältä: Kävin ostamassa jäätelöä, en edes mistään suuren jäätelövalmistajan kioskilta, vaan pienestä kojusta jossa mainostettiin itse käsin tehtyä jäätelöä. Ehdin seistä tiskin takana monta minuuttia, niin kauan, että itse asiassa mietin jo lähtemistä, kunnes minut huomattiin. Kahdella työntekijällä oli liian kiire keskustella keskenään.

Myöhemmin illalla päätin käydä lasillisella yhdellä Helsingin suurimmista terasseista. Tilasin juoman, ja tarjoilija sen minulle kaatoi, jutellen samalla koko ajan toisten tarjoilijoiden kanssa. Minuun hän ei vilkaissutkaan missään vaiheessa, otti setelin kädestäni ja antoi sen takaisin, eikä juttu muiden kanssa katkennut hetkeksikään.

Tänään oli kaupassa, jossa ilmeisesti lounastauolle lähtenyt työntekijä syöksähti eteeni. Olin jo reagoimassa hänen anteeksipyyntöönsä, kunnes tajusin, ettei sieltä mitään anteeksipyyntöä tullut. Mitään sanomatta hän vain jatkoi matkaansa välittämättä yhteentörmäyksestä. 

Nämä ei missään nimessä ole isoja juttuja, mutta heijastaa mielestäni koko kulttuuria. Kohteliaisuutta pidetään jotenkin pahana. Samaan ajatusmaailmaan kuuluu ehkä sekin, että heti jos juttelee jollekin tuntemattomalle, se tulkitaan iskuyritykseksi (tätäkin on usein sattunut!). 

Käytöstapojen puutteen lisäksi yksi ankeuden aiheuttaja on tietynlainen haluttomuus erottua massasta. Luulen että tämä on aika tiedostamatonta, mutta liittyy pieneen kansaan sekä nuoreen ja homogeeniseen kulttuuriin. Ei uskalleta tehdä mitään repäisevää tai liian hienoa, kun helpommallakin pääsee.

Vierailija
65/74 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hups, esimerkit oli eiliseltä, mikä ihme freudilainen lipsahdus. mutta samapa tuo. 

66

Vierailija
66/74 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 19:10"]Anttolanhovissa olimme pari päivää ja siellä oli ruoat lähi- ja luomuruokaa. Aivan ihania makuja. Miksei tuollaista voi olla enempää. Oikeasti vieläkin muistelen, kun aamupalakin oli niin hyvä eikä mitään jauhokokkelia. Lisäksi kun aamupalapöydässä ei ollut keitettyä munaa ja kysyin oliko niitä tulossa, minulle sanottiin että laittavat minua varten. Todella hyvä palvelu.

JA en omista Anttolanhovia :) ihan ilokseni mainostelen.

[/quote]

Anttolanhovia suosittelen minäkin. Yövyimme siellä, kun se oli sopivasti matkan varrella, ja emme olleet etukäteen tietoisia tuosta erinomaisesta ruokapuolesta.

Vierailija
67/74 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on kyllä pakko ulkosuomalaisena kehua palvelun tasoa Suomesaa. Aina olen saanut ystävällistä palvelua niin hotelleissa kuin ravintoiloissakin. Työntekijät ovat asiallisia ja asiantuntevia, hymyileviäkin. Nykyisessä asuinpaikassani (keski-eurooppalainen pääkaupunki) palvelu on aivan perseestä. Tässä esimerkkejä:

1. Tilaat samanlaisen oluen jota olet jo juonut. Tarjoilija tuo kaljan pöytään, se on väärää merkkiä joten valitat. Tarjoilija ei suostu helpolla viemään olutta takaisin vaan sanoo että olut kuin olut, samalta ne kaikki maistuu. No ei maistu. Tarjoilija kehtaa vielä koittaa laskuttaa virheellisesti tuomaansa bisseä.

2. Laskua ei saa erikseen edes pyytämällä. Ravintolan työntekijä käskee ryhmän selvittää keskenään miten lasku jaetaan.

3. Menet asiakkaaksi pieneen ravintolaan jossa on max 30 asiakaspaikkaa. Tervehdit tarjoilijaa, joka huomaa sinut koska ravintolassa ei ole kuin 5 muuta asiakasta. Joudut odottamaan ruokalistaa ja juomatilausta 20 minuuttia. Lopulta pyydät tarjoilijalta listan, mutta hän ei vaivaudu tulla kysymään tilausta vaikka kävelee ohi kymmeniä kertoja kassan ja keittiön väliä. Joudut marssimaan kassalle tilaamaan ja vaikka mainitset huonosta palvelusta, ei pahoitteluja heru.

4. Pihviravintolassa tilaat päivän pihvin mediumina. tarjoilija tuhahtaa, pyöräyttää silmiään ja sanoo, ettei mediumia valmisteta koska oikea kypsyysaste on medium rare.

Vierailija
68/74 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ketjuravintolan tarjoilijana voin vastata tähän. Tarjoilijoita pidetään säästösyistä aina yksi vähemmän kuin tarvitsee, näin säästetään palkkakuluista kuuleman mukaan. Minun mielestä tekisimme enemmän myyntiä, jos meitä tarjoilijoita olisi enemmän vuorossa. Näin voisimme keskittyä palvelun laatuun enemmän. Tämä on aivan hirveää, joutuu hoitamaan n. 10 pöytää saman aikaisesti, ottaen huomioon, että parissa pöydässä saattaa istua 8 hlö, henkilömäärä lähentelee 50: ntä.

Ja hommaan tarvitaan enemmänkin kuin pelkkä juomien vienti pöytään ja ruokien tilaus. Ohjaat asiakkaat sisään, joita sattuu joskus olemaan jonoksi asti eteiseen, kun edellinen seurue, jonka ohjasit pöytään, odottaa ruokalistoja, koska kaikki tarjoilijat ovat omien pöytiensä kimpussa, kukaan ei yksinkertaisesti kerkeä auttamaan. Asiakkaat joutuvat odottamaan ruokalistoja, juomissa saattaa kestää 20 min, alkupaloja odotellaan hiki hatussa Ja sitten alkaa vasta ruoan odottaminen.  Juomia kun joskus joutuu tekemään sen 8 erilaista, niitä ei hetkessä taiota. Sitten loppuu hanasta olut, mennään vaihtamaan tankki, joka sijaitsee kaikista takimmaisessa takahuoneessa, juokset takaisin ja yrität pitää hien loitolla ja näät, kun asiakkaat huitovat raivoissaan juomiaan, yrität olla nopea, yrität hoitaa kaikki nopeasti ja pitää asiakkaat tyytyväisenä, asiakkaat huutavat ja tiuskivat naama punaisina hitaasta palvelusta. 

Joten luuletteko, että silloin vielä pystyisi panostamaan asiakkaiden kanssa höpöttelyyn ja viihdyttämiseen, jota minä todella haluaisin tehdä. Hiljaisina päivinä on ihanaa, kun pystyy juttelemaan asiakkaiden kanssa, olen kuullut kaikennäköisiä mielenkiintoisia tarinoita! Sitä kaipaisin lisää, en pelkästään selkä hiestä märkänä juoksemista ja jatkuvaa stressiä kaiken aikaa. 

Johtajat vielä kummastelevat mistä johtuu, kun hiljaisina päivinä on tullut aina positiivista palautetta, kun kiireisinä iltoina tulee vain valituksia hitaasta ja hätäisestä sähläämisestä.

Palvelen asiakkaita aina iloisesti ja reippaasti, mutta välillä on hyvin hankalaa olla näyttämättä kiirettä. Se on pahinta, että asiakkaat tässä kärsii eniten. Johtajat ovat sitä mieltä, että jalat toimivat kiireessä nopeammin automaattisesti. Voin taata, ettei heistä yksikään kestäisi samanlaista kiirettä ja stressiä yhtä hyvin. Heistä kun ei kovin moni ole "alhaalla" itse työskennellyt. 

Joten, jos haluatte laatupalvelua, valitkaa paikka, missä tarjoiljat seisoo baaritiskillä jonossa, siellä sentään on henkilökuntaa!! 

Kiitos. Teki hyvää päästää höyryjä.

Vierailija
69/74 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 17:15"]En kyllä suosittelisi mitään ketjupaikkoja, esim. ABC:llä tulee käytyä ehkä kerran vuodessa jos sitäkään ostamassa jotain mitä tarvitsisi, kun muut paikat kiinni. Tykkään persoonallisista kahviloista, ravintoloista yms. mieluummin kannatan niitä kuin kaikki parhaat paikat vieviä ketjupaikkoja, joissa surkeaa ruokaa tarjolla ja kaikki paikat aina samanlaisia, sama tarjontakin. Esim. Vaasan Kantarellis oli positiivinen persoonallinen yllätys, huoneistossa sauna ja poreamme edulliseen hintaan, ja huoneessa himmeä valaistus ja tummia sävyjä, eli omiaan rentoutumiseen skumppalasi kädessä altaassa tai takan edessä respan luona. Ei mikään trendipaikka, vaan tunnelmointiin. Ruoka oli myös hyvää tuolloin, nimikkokeitto todella maukasta ja samoin lammas. Tuon kaltaisia erikoisia, erilaisia paikkoja toivoisin lisää jossa saa hyvää palvelua, hyvää ruokaa ja paikka on persoonallinen:)

[/quote]

Vaasassa löytyy yllä mainitun lisäksi ihanat paikalliset ravintolat toki myös ketjupaikkojen ohella. Rannassa Faros ja Strampen. Kaupungilla Marco Polo, Il banco, 1h+k, Sweet Wasa, Cafe de Paris, 8 tien varrella Tesses cafe jne monta muuta. Voisi viettää koko viikon ruoka lomaillen Vaasassa. Asiaan vaikuttaa vilkas opiskelija ja liike-elämä, rahaa kulutetaan, mikä mahdollistaa yrittäjyyden. Asenteella itse teen halvemmalla ei palvelut ja ravintolakulttuuri kehity. Maksaa voi ruuan lisäksi myös viihtyisyydestä ja mukavasta paikasta viettää aikaa, ei pelkästä ruoka tankkauksesta.

Vierailija
70/74 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:34"]

Nimenomaan ihmettelen, missä se tuoreus näkyy Suomessa kesällä ja syksyllä? Talven ymmärrän, mutta en kyllä ymmärrä tuoreen kalan puutetta. Meiltä meren rantaan on 100km, silti lähimmässä Cittarissa lohi tai siika on viime viikolla pyydettyä... Onneksi on sentään pieni kauppahalli jossa yksi myyjä sinnittelee lihojensa kanssa ja yksi juustojen. Kolmas yrittäjä onkin jo vähän isompi mutta kalavalikoimansa on silti vähän kivempi kuin Prisman, saati minkään pienemmän kaupan. Huvittavaa on, että olut valikoima on yleensä suurempi kuin marinoimattoman lihan tai luomutuotteiden. Karkkia on jos jotain sorttia (tosin vain suomalaista tai ruotsalaista!) mutta eksoottisia hedelmiä on pari-kolme erilaista. 

Ravintoloita on oikeasti aika vähän suurimpien kaupunkien ulkopuolella! Tampere yllätti valikoimallaan, sillä Helsingissäkin näkyy aina vaan enemmän ketjupaikkoja. Joku Santa Fe on oikeasti aika surkea paikka, puhumattakaan Amarilloista.

Entäs hotellien aamupalat Suomessa? Yksi iso vitsi! Nakkeja ja munakokkelia joka on tehty kananmunajauhoista. Jee. Wienissä asustelin viikon ihan tavallisessa hotellissa, mutta siellä aamupala koostui tuoreista hedelmistä, vastaleivotusta leivästä, tuoreesta kalasta ja jopa kuohuviinistä. Ei ihan yllä Rantasipit sille tasolle, ei edes Imatralla jossa Valtionhotellin vanha puoli on kyllä oikeastikin aika hieno.

ap

[/quote]

mä olen kyllä eri meiltä näistä aamiaisista, munakokkelista en osaa sanoa, mutta muuten hyvä ja monipuolinen yleensä. Huonoa en ole saanut ikinä Suomessa ollessa, mutta huonoja aamiaisia on kyllä saanut rajojen ulkopuolella.

Suomen alkoholilainsäädäntö saattaa olla vastaus tuohon sun kuohuviinin puutteeseen ;)

ja ja ravintoloista olen ainakin Hgin osalta eri mieltä, et ole tainnut oikein tutustua, jos sun mielestä Hki on täynnä ketjuravintoloita

Vierailija
71/74 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 16:27"]

Itse olen matkaillut Yhdysvalloissa ja voi saatana mikä peräjunttila tämä Suomi on!!!!!!!!!!!!!!!

[/quote]

heh, ja USA:sta ei löydy juntteja.....selvä

Vierailija
72/74 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla autolla matkanneena täytyy sanoa, että suomalaista huoltoasemakulttuuria täytyy arvostaa. Polttoainetta saa melkein kylästä kuin kylästä ja siellä missä on huoltoasema, siellä on myös kunnollinen vesivessa. Ei tarvitse lähteä kauemmas kuin Ruotsiin ja ikävä tulee näitä "joka nurkkaan pykättyjä" ABC:ita ja muita yhden pysähdyksen taktiikan paikkoja. Se tosin on valitettavaa, että huoltamot ovat nykyään keskittyneet ihmisten, ei autojen, huoltamiseen.

Vierailija
73/74 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:57"]

Niin tai näin, onneksi tässä maassa on kuitenkin kunnolliset vessat, menipä melkein mihin tahansa. Se on luksus jota harvassa maassa on:)

[/quote]

Onhan meillä myös päivähoito ja äitiyspakkaus. Suomalainen terveyskeskus on myös mahtava vientituote, kuukauden-kaks odotellessa vaiva voi poistua itsestään tai sitten on yksi eläkkeensaaja taas vähemmän. Kyllä kannattaa maksella maailman viidenneksi suurimpia veroja hymy naamalla!

Vierailija
74/74 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kaikkia.

En ole ihan hirveen monessa hotellissa Suomessa käyny, ulkomailla vielä vähemmän.

Mutta eipä mikään hotelli ole ollut niin hyvä vielä että voisin sanoa että sinne uusiks tai suositella kenellekään.

Ja varsinkaan kun lapsia on matkassa mukana.

No, hintaan nähden varmaan ollut normia.

Ja ollaan ihan kaikkia ketjuja kokeiltu. Hesassa ja vähän pohjoisemmassakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän