Miksi Suomessa on niin ankeaa hotelleissa, ravintoloissa, kaikkialla?
Miksi täällä on niin paljon ketjupaikkoja, joissa tarjotaan keskitasoista, tylsää ravintolaruokaa? Miksi hotellit on lähestulkoon kaikki neukkukuutioita samalla sisustuksella, jopa Helsingissä? Miksi ravintolassa tarjoilijat ei osaa palvella, miksi Suomessa kuvitellaan että se on jotenkin itseltä pois jos on toisille ystävällinen?
Täällä on ankeaa :(
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:48"]
suomalaiset ei halua maksaa mistään, joten erikoisempi ja kallis ei kannata. eri asia etelänmatkoilla, silloin riittää rahaa
[/quote]
Keskiverto suomalainen ei ymmärrä oikeasti hyvän ruuan päälle vaan syö mielellään sitä "äitien laittamaa ruokaa" (=eineksiä), jota on saanut lapsuudesta lähtien. Ruokahifistelyä ei ymmärretä, kun se abc-tason ruokakin täyttää mahan mukavasti. Ja jos vielä saa olutta, niin se riittää.
Nämä keskiverto suomalaiset ovat se enemmistö, jonka mukaan mennään. Ja kaiken tietysti kruunaa elintarvikkeiden myynnin keskittyminen parille isolle ketjulle, jotka tietysti haluavat takoa bisnestä.
Ne jotka haluavat vaihelua ja parempaa, joutuvat maksamaan itsensä kipeäksi ja etsimään, jotta saavat monipuolista tuoretta hyvää kalaa ja lihaa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 19:26"]
Pitääkö tähän ketjuun nyt käydä toteamassa, että joo, ankeaa on kaikki, ulkomaille pitää lähteä ensitilassa?
Jos nyt kuitenkin mainitsisin, että erinomaista palvelua ja erittäin hyvää ruokaa olen saanut keväällä Naantalin kylpylässä. Erittäin maukkaan huoltoasemalounaan seisovasta pöydästä nautin Matkakeitaassa, Nelostien varressa Heinolassa, ja ihanien, palvelualttiiden ihmisten kanssa olen keskustellut ja kevyesti flirttaillut mm. asuntomessuilla tänä kesänä. Hyvänmielen palvelua olen saanut myös torikahviloissa asioidessa sekä herneitä ja mansikoita torilta ja kauppojen yhteydestä ostaessa. Kaikki tämä Suomessa kuluneena kesänä.
[/quote]
Joo, Suomessakin voi saada mukavaa ja rentoa palvelua, mutta sen todennäköisyys on ikävä kyllä selkeästi pienempi kuin monessa muussa maassa.
t. ulkosuomalainen
En ole ulkomaanmatkan jälkifiilistelyissä, vaikka viimeisin matkani oli Lontooseen kesän alussa. EI sielläkään mitään kovin ihmeellistä ollut sillä fine dining-paikat kiersin tällä kertaa kauempaa. Mutta perusmeno oli ehkä kohteliaampaa. Mutta se siitä matkasta.
Mietin tässä kokonaisuutta ja Suomea ympäri vuoden. Kävin minäkin asuntomessuilla, mutta en miellä agressiivista mutta hymyilevää myyjää minkään palveluammatin ylimmäksi osaajaksi. Asuntomessuilla oli kohteliasta henkilökuntaa ja töniviä suomalaisia keski-ikäisiä. Nuoremmat osaavat Suomessakin jo käyttäytyä, minun mielestä. Emme kuitenkaan aterioineet tuolla, vaan Hyvinkään keskustassa salaatti-grillibaarissa jossa palvelu oli ok.
Mutta noin muuten, täällä saa erikoisempaa/pienempää/tuoreempaa/luomua etsiä ketjujen keskeltä, ja palvelukulttuuri on aika ankeaa silti. Jos ottaa huomioon koko sen kirjon. Mutta luulen, että kun Suomikin tästä vielä vähän vanhenee niin ainakin jotkut asiat saattaa parantua. S-ryhmän voittokulku näyttää kyllä jatkuvan :(
ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:48"]
suomalaiset ei halua maksaa mistään, joten erikoisempi ja kallis ei kannata. eri asia etelänmatkoilla, silloin riittää rahaa
[/quote]
Noilla etelänmatkoillakin käydään sitten niissä turistikuppiloissa, joita on lomakohteet tulvillaan ja jotka ovat helpoiten tavoitettavissa. Se autenttinen kohdemaan ruokakulttuuri jää usein kokematta. Kuinka moni on nähnyt paikallisten syövän rantalomnakohteiden turistirysissä.
Ai, me taas valitsemme Suomessa reissatessamme tietoisesti sellaisia hotelleja, jotka vaikuttavat kiinnostavilta. Ne eivät tavallisesti ole ketjuhotelleja. Minusta Suomessa on aivan älyttömän hyvät hotelliaamupalat, jokaiselle varmasti löytyy jotakin. Toista on esim. Pariisissa, jossa aamupala on tyyliä pikkukuppi kahvia ja viileä rasvainen croissant. Ei puuroa, erilaisia leipiä, tuoretta vihannesta, jogurttia erilaisine lisukkeineen, monenlaisia kylmiä ja kuumia juomia, lettuja, munakasta...
Jos menee syömään johonkin ABC:lle niin eiköhän se ole ihan ennakkoon tiedossa, mitä sieltä saa. Pakkoko sinne sitten on ängetä? Suomessa on loistavia ravintoloita sekä Helsingissä että muualla ja niistä saa ihania aterioita jo jollain kolmella-neljälläkympillä. Paskempaa ja kalliimpaa olen saanut esim. Roomassa, salaatti nahistunutta ja keskellä kuollut hämähäkki. Namnam... Valitin asiasta ja salaatti vietiin pois. Se kuitenkin veloitettiin eikä uutta ja puhdasta tuotu tilalle.
Meistäkin alkoi jossain vaiheessa tuntua tavalliset hotellihuoneet ankeilta ja aloin varata vähän parempia huoneita ja kalliimpiin hotelleihin. Niissä huoneissa on todellakin eroa ja esim oma sauna hotellihuoneessa on aika mukavaa vaihtelua. Lisäksi esim Hiltonissa aamiainen on ihan eri tasoa kuin Scandic tai Rantasipi hotelleissa.
Samaa kannattaa koittaa niissä ravintoloissa, pikkasen kalliimpi paikka ja johan alkaa ruoka maistumaan ja palveluakin saamaan, eikä tilata aina sitä halvinta pitsaa...
No ei täällä nyt todellakaan kaikki oo ankeaa ja huonoa, kyllä helsingissä (ainakin) saa hyvää ruokaa ja hyvää palvelua kaupan päälle! Jättäkää vaan ne ketjuravintolat väliin ja etsikää normiravintola (tai vähän parempi mieluusti).
Tallinassa tämän eron ehkä huomaa paremmin, samalla hinnalla (alle 20 pääruoka) voit ruokailla hyvässä tai ketjuruokalanomaisessa paikassa, eroa löytyy.
Aloittakaa vaikka katsastamalla netistä nuo kaupungin parhaat ravintolat (esim Tallinna tai Helsinki), lupaan että löydätte hyvää ruokaa ja palveluakin. Helsingissä tosin maksaa, mutta menepä vaikka jo Tampereelle (Bertha) tai Tallinnaan, niin hintataso kohtuullistuu. Ja näissä on usein jo vähintään kohtuullinen palvelu.
Ei meillä nyt ihan ameriikan mallia voi vielä palvelussa odottaa, mutta parannusta on tapahtunut!
Matkakeidas??? Voi oksetus, mitä puolivalmis-shittiä. Palvelu kyllä ok. ja sehän on ihan hieno juttu! Massatapahtumat oma juttunsa. Nehän on rystä valmis-safkoilla. Torikahviloiden suhteen samaa mieltä:) Ja olen TODELLA paljon Suomea kiertänyt sekä tyoni puolesta että vapaa-ajalla. S-ryhmän ravintolat vois ekaksi räjäyttää maailmankaikkeuteen... ABC:n paha peukku on tosi paha...
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:21"]
Joo, "ankeus" kuvaa hyvin Suomen ja ainakin Helsingin tarjontaa turisteille. :/ Scandic Simonkenttä on ainoa hotelli keskustassa, jossa on raikkaat kuosit ja vähän uudemmat sisustusmateriaalit, muut ovat kuin 80-luvun majoituspalvelusta.
[/quote]
Scandic Paasi ei ole keskustassa?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:08"] "Vaihtoehto ABC:lle"-sovellutus.
[/quote]
En ymmärrä tuota ABC vastaisuutta :)
Itse ainakin tykkään siitä että kun näkee ABC tornin ja kurvaa sinne, niin tietää mitä saa. Ja ilmeisesti moni muukin tykkää samasta, koska aika suosiossa näyttävät olevan.
Johonkin paikalliseen "PölkkyBaariin" mennessä saa miettiä että saakohan sieltä eväitä mukaan, onkohan lounasta, onkohan keittiö auki, onko edes keittiötä, maksaakohan vessassa käynti, mahtaako olla lastenhoitohuonetta jne. jne. Enpä kaipaa aikoja ennen ABC asemia.
Jokaisella meillä on onneksi vapaus valita missä asioi.
Itse ainakin tykkään ketjupaikoissa juuri siitä että tietää mitä on odotettavissa. Paikallisten pikkuravintoloiden ja pikkuhotellien kanssa harvoin tulee positiivisia yllätyksiä.
Suomessa vieraillessani en enää käykään ulkona syömässä, johtuen juuri edellämainituista syistä: kallista ja ruoka on laadutonta.
Olen tosin huomannut että palvelun taso on parantunut Suomessa sen jälkeen kun muutin ulkomaille 10 vuotta sitten, vaikka toki parantamisen varaa aina on..
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:05"]
Kävin täällä asuinmaassani aamulla ostoksilla eräässä ns. erikoisliikkeessä (hintataso toki sama kuin muissakin) ja sain mukavaa palvelua.
Johtaja kätteli minua, esitteli tuotteen, toi vesipullon juotavakseni istuessamme pöydässä ja lopuksi työntekijä kuljetti minut autolla kotiin. Ja tämä ei ole ainoa kerta.
[/quote]
Jaa, minä sain pari päivää sitten vesipullon ja erittäin hyvää palvelua erikoisliikkessä ihan täällä Suomessa, vaikken edes loppujen lopuksi ostanut mitään. Kyytiä en tarvinnut, koska olin omalla autollani liikkeellä.
Olen asunut myös muualla kuin Suomessa, ja saanut lukemattomia kertoja asiakaspalvelijalta vastaukseksi pelkän murahduksen, siis tietämättä tarkoitettiinko "kyllä" vai "ei".
Kaikkiaan olen sitä mieltä, että suomalaisten kannattaa varautua palvelujen ja puitteiden tason laskuun tulevaisuudessa. Suomi on pieni maa, eikä korkeasti verotetulla väestöllä ole varaa ostaa palveluja katteilla, joilla yrityksillä olisi varaa investoida edes nykyisen tason ylläpitoon. Turismi ei meille tuo samalla tavalla rahaa kuin Pariisiin, Lontooseen tai edes Tukholmaan. Venäläisillä olisi varaa ja halua kuluttaa rahaa Suomessa, mutta jostain syystä venäläistä rahaa ylenkatsotaan.
Lontoossakaan ei enää saa välttämättä nykyään kovin hyvää palvelua. Kävin pari vuotta sitten siellä ja yövyin yhdessä ihan ok hotellissa, jossa oli liikematkailijoita asiakkaana. Respan nuori naistyöntekijä oli hyvin töykeä ja vain pyöritteli päätään ja selitti, ettei tiedä, kun kysyin neuvoa muutamassa asiassa. Tänä vuonna olisi taas tarkoitus käydä Lontoossa, mutta samaan hotelliin en enää mene. Tuli varattua toinen hotelli, mutta senkin asiakaspalvelu on saanut huonoja arvioita mm. kanadalaisilta ja australialaisilta matkustajilta, esim. taksivarauspyyntöön on respassa vastattu vain, että ette te tarvitse varausta, menkää kadun varteen ja heilauttakaa kättä, kyllä ne taksit silloin pysähtyvät...
Saa nähdä, millainen kokemus siitä tällä kertaa tulee.
Joten töykeyttä löytyy muualtakin kuin Helsingistä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:56"]
matkustan melko paljon työssäni ja täytyy sanoa että tylyn näköisiä ja tuntuisia hotelleja löytyy joka paikasta.
[/quote]Sama täällä. Aika harvoin olen ulkomailla ollu Suomen ketjuhotellien tasoisissa hotelleissa, eikä palvelu ole ainakaan parempaa. Tosin kokemusta on vain Euroopasta.
Se on sitten ihan eri asia kun ollaan turistirysissä, suomessa kun hotellit pysyy pystyssä työmatkailijoiden toimesta, eikä työnantajat halua maksaa ylimääräistä luksusta.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 19:52"]
Suomessa vieraillessani en enää käykään ulkona syömässä, johtuen juuri edellämainituista syistä: kallista ja ruoka on laadutonta.
Olen tosin huomannut että palvelun taso on parantunut Suomessa sen jälkeen kun muutin ulkomaille 10 vuotta sitten, vaikka toki parantamisen varaa aina on..
[/quote]
Eihän Suomessa ulkona syöminen ole kallista jos jättää alkoholijuomat juomatta.
Suomessa olen saanut ihan samassa ravintolassa hyvää ja huonoa palvelua; riippuu siitä kuka on työvuorossa. Aamupalavalikoima on hotelleissa yleensä aika kattava, mutta minä en nakkeja syö aamupalalla kotonakaan, joten ne jää näkemättä. Jugurttia, hedelmiä, vihanneksia ja se riittää mulle.
ABC:lläkö tietää mitä saa? Viimeksi Kokkolassa viime viikon torstaina neljän aikaan ei ollut mitään muuta suolaista kuin panineja ja yksi croissant! Kuopiossa viime lauantaina, kiitos kuninkuusravien, oli kahvi loppu molemmista linjastoista, ja jonoa juoksutettiin edestakaisin. Ensin toiselta puolelta kone pesussa, toiselta puolelta loppu ja kun jono oli kierrellyt tuotiin lopulta se pesussa ollut kone takaisin ja kohta saimme kahvia. 20 minuuttia kesti saada yksi kuppi kahvia! Puolisoni sai Jyväskylän eteläpuolen ABC:n kanaleivästä vatsataudin eikä sen koommin ole majoneesia sisältäviä tuotteita sieltä ostanut. Vaajakosken ABC:n vessassa olen käynyt kolmasti ja neljättä kertaa ei tule. Toki tiedän, että se on ehkä Suomen vilkkain ja siksi ei olekaan aikaa pestää lattialla lainehtviaa kusta pois.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 18:05"]
Kävin täällä asuinmaassani aamulla ostoksilla eräässä ns. erikoisliikkeessä (hintataso toki sama kuin muissakin) ja sain mukavaa palvelua.
Johtaja kätteli minua, esitteli tuotteen, toi vesipullon juotavakseni istuessamme pöydässä ja lopuksi työntekijä kuljetti minut autolla kotiin. Ja tämä ei ole ainoa kerta.
[/quote]
Jaa, minä sain pari päivää sitten vesipullon ja erittäin hyvää palvelua erikoisliikkessä ihan täällä Suomessa, vaikken edes loppujen lopuksi ostanut mitään. Kyytiä en tarvinnut, koska olin omalla autollani liikkeellä.
Olen asunut myös muualla kuin Suomessa, ja saanut lukemattomia kertoja asiakaspalvelijalta vastaukseksi pelkän murahduksen, siis tietämättä tarkoitettiinko "kyllä" vai "ei".
Kaikkiaan olen sitä mieltä, että suomalaisten kannattaa varautua palvelujen ja puitteiden tason laskuun tulevaisuudessa. Suomi on pieni maa, eikä korkeasti verotetulla väestöllä ole varaa ostaa palveluja katteilla, joilla yrityksillä olisi varaa investoida edes nykyisen tason ylläpitoon. Turismi ei meille tuo samalla tavalla rahaa kuin Pariisiin, Lontooseen tai edes Tukholmaan. Venäläisillä olisi varaa ja halua kuluttaa rahaa Suomessa, mutta jostain syystä venäläistä rahaa ylenkatsotaan.
[/quote]
Mahtoi olla jotkin syyspäivät tmv. jos sieltä vesipullon sait. Todella harvinaista Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 19:52"]
[/quote]
Eihän Suomessa ulkona syöminen ole kallista jos jättää alkoholijuomat juomatta.
[/quote]
Kyllä on kallista ja usein jostain puolivalmisteista mikrossa väännetty.
Pitääkö tähän ketjuun nyt käydä toteamassa, että joo, ankeaa on kaikki, ulkomaille pitää lähteä ensitilassa?
Jos nyt kuitenkin mainitsisin, että erinomaista palvelua ja erittäin hyvää ruokaa olen saanut keväällä Naantalin kylpylässä. Erittäin maukkaan huoltoasemalounaan seisovasta pöydästä nautin Matkakeitaassa, Nelostien varressa Heinolassa, ja ihanien, palvelualttiiden ihmisten kanssa olen keskustellut ja kevyesti flirttaillut mm. asuntomessuilla tänä kesänä. Hyvänmielen palvelua olen saanut myös torikahviloissa asioidessa sekä herneitä ja mansikoita torilta ja kauppojen yhteydestä ostaessa. Kaikki tämä Suomessa kuluneena kesänä.