Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperhe, kutsuuko puolisosi sinua äidiksi lasten kuullen

Elisa
29.09.2023 |

Minulla on yksi lapsi ja miehelläni kolme, lapset yhtä aikaa meillä vuoroviikoin.
Mieheni ei kutsu poikani kuullen minua äidiksi, koska siinä on hänen kolme lastaan aina mukana, ja hän jotenkin karttaa sitten sitä äiti sanaa sen vuoksi. Minua se loukkaa, ettei minua kutsuta äidiksi omalle lapselleni sen vuoksi, että hänen kolme lastaan ovat siinä, olenhan heidänkin äitipuoli ja meidän perheen äiti. Huolehdin heistä kaikista aivan täysipainoisesti aina meidän viikoilla.
Toki en oleta enkä halua, että bonukset kutsuisivat minua äidiksi, mutta mielestäni puolisoni kuuluisi kutsua, jos minun biologinen lapsi on siinä. Haluan olla lapselleni äiti, enkä etunimellä kutsuttava. Itse kutsun miestäni isiksi lapsille aina, jos kaikki ovat siinä tilanteessa, ja se on aivan luonnollista, onhan puolisoni meidän perheen isi. Koen sen erittäin luonnolliseksi, en tiedä sitten onko äiti sana jotenkin "vahvempi" kuin isä tms. Olen varmasti joskus pojallenikin sanonut "viepäs tuolle meidän porukan isille" tms.
Mitenkä muilla tehdään tällaisissa tilanteissa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin eron sillä sekunnilla kun puolisoni alkaisi kutsua minua äidikseen.

Vierailija
2/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ethän sinä nyt tarkoita että puolison pitää kutsua sua äidiksi? Sehän olisi ihan karseeta, ainakin mulle. "Tulepas äiti kahville", huhhuh. Vai tarkotatko että puoliso ei puhu lapsellesi esim. että "kysypä äidiltäsi"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, kenelle hän puhuu. Jos lapselle, niin silloin puhuu äidistä. Jos puhuu minulle, niin nimellä tietenkin. Eikös ihan perhemuodosta riippumatta yleensä toimita näin? Ei minun vanhemmat ainakaan käyttäneet toisistaan kuin etunimiä.

Vierailija
4/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä harvinaisen typerää sakkia. Siis juurikin sitä, että puoliso ei puhu lapselle minusta äitinä, vaan etunimellä. Eikai kukaan hullu halua että muuten äidiksi kutsutaan, kuin vaan lapsille. Tahallaan ei tarvitse ymmärtää väärin.

Vierailija
5/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensä on sellainen tilanne, että miehen aiemman suhteen kolme lasta on näissä tilanteissa, niin siksi minunkin lapselle minuun liittyvä asia sanotaan lapselle etunimellä esim. "Elisalla on sinun sukat"

Mielestäni näissä tilanteissa, vaikkakin ne miehen kolme lasta on myös siinä, niin minun lapsen läsnäollessani minä olen lapselleni äiti, kuuli sen äiti sanan sitten sata muutakin lasta.

Ja mies taas karttaa sanomasta, ettei hänen lapset ymmärrä väärin, että tarkoittaa minua niidenkin äidiksi.

Vierailija
6/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sinä sen puolison äiti olekaan?

Vierailija
7/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä vaikeata.

Vierailija
8/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme ihan ydinperhe, emmekä me vanhemmat kutsu toisiamme isäksi ja äidiksi.

Vierailija
9/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sä niiden vieraiden lasten äiti olekaan.

Vierailija
10/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä harvinaisen typerää sakkia. Siis juurikin sitä, että puoliso ei puhu lapselle minusta äitinä, vaan etunimellä. Eikai kukaan hullu halua että muuten äidiksi kutsutaan, kuin vaan lapsille. Tahallaan ei tarvitse ymmärtää väärin.

Ei tarvi hermostua. Aloituksestasi ei ihan täysin saanut tolkkua tarkoitikko äidiksi kutsumista myös ihan tavallisessa keskustelussa, eli haluatko puolisosi puhuvan lapsesi kuullen myös tyyliin "mentäisiinkö äiti kauppaan illalla". Mutta nyt kävi selväksi mitä tarkoitit ja vastaus siihen mitä mieltä minä oon: tunnut tekevän turhan suuren probleeman asiasta. Mitä väliä sillä on kutsuuko puolisosi sua etunimeltä lapsesi kuullen? Kyllä se sun lapsi tietää että olet sen äiti. Mikä se ongelma oikeasti tässä on?

Vierailija
11/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja yleensä on sellainen tilanne, että miehen aiemman suhteen kolme lasta on näissä tilanteissa, niin siksi minunkin lapselle minuun liittyvä asia sanotaan lapselle etunimellä esim. "Elisalla on sinun sukat"

Mielestäni näissä tilanteissa, vaikkakin ne miehen kolme lasta on myös siinä, niin minun lapsen läsnäollessani minä olen lapselleni äiti, kuuli sen äiti sanan sitten sata muutakin lasta.

Ja mies taas karttaa sanomasta, ettei hänen lapset ymmärrä väärin, että tarkoittaa minua niidenkin äidiksi.

En nyt ymmärrä, miksi sen miehen pitäisi kutsua sinua äidiksi. Et ole hänen äitinsä, etkä hänen lastensa äiti ja se sun lapsesi varmasti tietää sinun etunimesi.

Voithan sinä sille lapselle jonka äiti olet puhua itsestäsi 3. persoonassa, jos haluat, mutta yhtä hyvin voisit silloinkin käyttää omaa nimeäsi tai normaalia minä-muotoa.

Vierailija
12/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä ymmärretty vnärin, että AP haluaisi miehen kutsuvan häntä äidiksi heidän keskinäisessä kanssakäymisessä.

Eli totta kai jos miehesi puhuu lapsellesi sinusta, niin hänen pitäis puhua äidistä. Esim, "kysypä äitiltäsi lupa.." eikä kysy Elisalta. Ja kyllä hänen omat lapset, ellei ole kehitysvammaisia, niin ymmärtävät, että hän ei puhu heidän äidistään.

Kyllähän päiväkodinkin hoitajat sanovat että

"(lasten nimet) teidän äiti/isi tuli hakemaan" eikä kaikki muut lapset luule, että nyt heidän äiti tuli hakemaan. Tai mummi ja pappa kutsuu meitä äitiksi ja isiksi, vaikka tilassa olisi myös serkukset.

Vierailija
13/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä ymmärretty vnärin, että AP haluaisi miehen kutsuvan häntä äidiksi heidän keskinäisessä kanssakäymisessä.

Eli totta kai jos miehesi puhuu lapsellesi sinusta, niin hänen pitäis puhua äidistä. Esim, "kysypä äitiltäsi lupa.." eikä kysy Elisalta. Ja kyllä hänen omat lapset, ellei ole kehitysvammaisia, niin ymmärtävät, että hän ei puhu heidän äidistään.

Kyllähän päiväkodinkin hoitajat sanovat että

"(lasten nimet) teidän äiti/isi tuli hakemaan" eikä kaikki muut lapset luule, että nyt heidän äiti tuli hakemaan. Tai mummi ja pappa kutsuu meitä äitiksi ja isiksi, vaikka tilassa olisi myös serkukset.

Miksi pitäisi puhua äidistä? Siis oikeasti miksi? Mitä pahaa tapahtuu jos puoliso puhuu "Elisasta" eikä "äidistä"?

Vierailija
14/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuu.

t. Isä

Vierailija
15/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni sanoo lapselleni, että äitisi teki niin. Kun hän puhuu omille lapsilleen minusta, niin hän sanoo etunimen.

Minä taidan kutsua miestä etunemellä kaikkien lasten kuullen. Kai.

Vierailija
16/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä, miksi sen miehen pitäisi kutsua sinua äidiksi. Et ole hänen äitinsä, etkä hänen lastensa äiti ja se sun lapsesi varmasti tietää sinun etunimesi.

Voithan sinä sille lapselle jonka äiti olet puhua itsestäsi 3. persoonassa, jos haluat, mutta yhtä hyvin voisit silloinkin käyttää omaa nimeäsi tai normaalia minä-muotoa.

Jos teidän perheessä isä sanoo lapsille, että mene kysymään äidiltä, käyttääkö hän tässä tapauksessa sanaa "äiti" vai äidin nimeä?

Vierailija
17/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuinka moni itse puhuu lapselleen itsestään etunimellä, jos se kerta on ihan normaalia? Eihän vauva/taapero koskaan opi sanomaan äitiään äidiksi, jos ei aikuinen näytä mallia. Siis jos kotona aina puhutellaan etunimellä.

Valtaosa äideistä ja isistä haluaa, että lapset eivät puhuttele heitä etunimellä, ja että lapsille puhuessa vanhemmasta käytetään sanaa - äiti tai isä. Enkä minäkään ole tässä poikkeus. Suomessa ei ole mitenkään yleistä, että lapsen vanhempaa kutsuttaisiin lapselle puhuessa etunimellä.

Vai sanotaanko muilla jos äiti on menossa hakemaan lasta harrastuksesta, että "Riikka tulee hakemaan sinut harrastuksesta"? Vai että "äiti hakee sinut harrastuksesta"? Kumpi on yleisempää?

Vierailija
18/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitähän puoliso on kertonut syyksi tähän asiaan? Kai ap nyt on kysynyt mieheltä ennenkuin vuodattaa kyseisen murheensa tänne.

Vierailija
19/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni kutsuu mua etunimellä, en ole hänen äitinsä. Ja kuvittelisin, että tuossa teidän tilanteessa varmaankin hän ohjeistaisi sinun lastasi vaikka "kysy äidiltäsi" ja omia lapsiaan "kysy Tiinalta". Kun et nyt ole muidenkin kuin se sun lapsesi äiti.

Vierailija
20/20 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko taustalla olla miehen lasten oikean äidin joku skitsoominen että 'sitä muijaa ei sitten äidiksi kutsuta'? Tuli vaan mieleen että miksi ihmeessä hän muuten toimisi noin? Itse alkaisin puhua sekä miehestä että lasten äidistä vain etunimillä mutta toitottaisin kovaan ääneen joka käänteessä: 'Nyt äiti laittaa teille lapsille iltapalaa'! Eli ottaisin kyllä nokkiini tuosta. Ja siis ensin tietenkin vakava keskustelu että mistä moinen johtuu ja että vaadin että minua kutsutaan oman lapseni äidiksi.