Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tosiaan ystävyys loppua siihen jos kannattaa eri puoluetta

Vierailija
09.08.2020 |

Mun ystävät on demareita, vihreitä ja vasemmistolaisia, kun kerroin, että kannatan perussuomalsisia, niin ei enää pidetä yhteyttä

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.

Vierailija
2/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne ystäviä olleetkaan, kavereita vaan. ystävyys kestää mielipide-erot ja jopa auttaa ymmärtämään erilaisuutta.

Vierailija
4/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla katkesi välit yhteen ystävään, joka äänesti eri puoluetta. Tämä ei ollut ainoa syy, aatemaailma oli muutenkin liian erilainen. En jaksanut aina kuunnella sitä”porvarit sitä, porvarit tätä, elämä on sulla niin helppoa” saarnaa.

Vierailija
5/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ne ystäviä olleetkaan, kavereita vaan. ystävyys kestää mielipide-erot ja jopa auttaa ymmärtämään erilaisuutta.

Ymmärtääkö ap itse erilaisuutta?

Vierailija
6/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui todennäköisesti seurustelusuhde, koska en paljastanut vaalisalaisuutta.

Vierailija
7/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi katketa. Mulla meni välit kahteen ystävään, koska en kannattanut erästä aatetta. Tosin musta tosiystävyyden pitäisi kestää poliittiset erimielisyydet ellei toisesta tule joku äärilaidan ihminen, joka riehuu turuilla ja toreilla.

Vierailija
8/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyyttä tuskin on ollutkaan, jos tuollaisesta asiasta se katkeaa.

Vierailija
9/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoi, miten häneen oli katkaistu välit, ei niin, että ap olisi näin tehnyt ymmärtämättä erilaisuutta tai ystäviensä puoluekantaa.

-ohis-

Vierailija
10/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi, jos sen myötä arvomaailmat paljastuvat liian erilaisiksi tai jos toisen puoluekantaan ei pysty asiallisesti suhtautumaan. Toisaalta kypsät ja avoimet ihmiset voivat päästä sen kautta laajentamaan omaa ajatusmaailmaansa, kun tutustuvat toistensa poliittisiin näkökantoihin. En tarkoita siis sitä, että kumpikaan pakottaisi itsensä omaksumaan toisen arvomaailmaa tai sen puoleen tyrkyttäisi omaansa vastapuolelle.

Sama poliittinen kanta ei sekään ole välttämättä tae siitä, että ystävyys kestää. Minulla ovat välit hiipuneet pariin samaa poliittista suuntausta kannattavaan kaveriin, joiden asenne alkoi tuntua liian sietämättömältä. Ylimielistä dogmaattisuutta ja hyvesignalointia somessa eikä sama puoluekanta ollut todellakaan tae siitä, että he olisivat hyväksyneet jonkun joukkoonsa.

Vierailija
11/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä on ongelmana se, että ap:n kannattaman puolueen arvot ovat todella suuressa ristiriidassa hänen ystäviensä arvojen kanssa. Demari, vasemmistolainen ja vihreä jakavat todennäköisesti monia arvoja myös keskenään, ja jokaisen noiden puolueen arvomaailmassa tasa-arvo, suvaitsevaisuus ja feminismi ovat ihan perustavanlaatuisia lähtökohtia. Perussuomalaisia äänestävä ystävä sen sijaan (huolimatta siitä, ketä yksittäistä ehdokasta ehkä äänestää) antaa äänensä puolueelle, joka hyvin aggressiivisesti hyökkää noita arvoja vastaan. Minun esimerkiksi olisi vaikea kunnioittaa ystävänäni ihmistä, jolle perussuomalaisten rasistiset kannanotot ovat ok ja joka jopa kannattaa niitä. Jos hän taas väittäisi, ettei puolue ole rasistinen, hän osoittautuisi niin yksinkertaiseksi, että ihmettelen, olisiko meillä todella yhteistä jaettavaa.

En todellakaan ajattele, että politiikka on ”vain politiikkaa”. Kavereissani on kyllä kokoomusta, jopa kristillisiä kannattavia henkilöitä, mutta olemme jo sen verran kaukana arvoiltamme, että läheisiä ystäviä meistä ei varmaan voisikaan tulla. Perussuomalaisten kannattajan arvomaailma (tai sen puute) estäisi syvemmän ystävyyden hänen kanssaan. Sori - en voisi kunnioittaa ihmistä, joka tukee kaikkea sitä, mitä tuon puolueen riveistä on noussut.

Vierailija
12/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En liikuskele kepulaisten kanssa koska ovat pahoja ihmisiä.

Vierailija
13/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin moni on lakannut pitämästä yhteyttä ap:hen, niin eiköhän se johdu muustakin kuin puoluekannatuksesta pelkästään, esimerkiksi olet käyttäytynyt ilkeästi muita kohtaan. Ikäviä asioita neutralioidaan sillä, että niitä kutsutaan vain "politiikaksi". Kaikilla ihmisellä on oikeus valita ystävänsä, eikä ihan kaikkea tarvitse lähipiiriltään sietää.

Vierailija
14/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin otsikon takia vastaamaan, että kyllä, jos olet persu. Hyvin osui.

15/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ystävyys tuollaiseen katkea. Eri asia on, jos joku muuttuu fanaatikoksi ja paasaa aatettaan. Sama koskee myös uskontoon hurahtaneita. Sellaisten seurassa ei viihdy.

Suurimman osan kavereista puoluekannasta mulla ei ole tietoa, mutta kavereissa on ainakin 2 perussuomalaisten kannattajaa, pari vassaria ja demaria, kristillisten äänestäjää ja keskustalaista. Niin, ja sukulaisissa RKP:n äänestäjiä, ihan hyviä tyyppejä hekin.

Vierailija
16/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuossa diilissä, SÄ olet se voittaja ! Pääsit eroon tuollaisista syöpäisyyttä ja kommarointia ajavista.

Vierailija
17/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoi, miten häneen oli katkaistu välit, ei niin, että ap olisi näin tehnyt ymmärtämättä erilaisuutta tai ystäviensä puoluekantaa.

-ohis-

Luin sen kyllä aivan oikein, mutta tarkoitin sitä, että ehkäpä ap ei itse hyväksy muiden erilaisuutta ja tekee siksi itsestään vaikean ystävän. Helppohan hänen on omalta osaltaan mukamas tulla ystäviensä kanssa toimeen, jos hänen ei tarvitse sietää muiden ala-arvoista käytöstä, vaan hän on itse se jota joudutaan sietämään kärsivällisesti.

Jos "erilaisuudella" tarkoitetaan ikävää käytöstä, niin sitä ei tarvitse hyväksyä.

Vierailija
18/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsikin arvomaailman. Mikäli siinä kohtaa ollaan täysin vastakkain, niin kyllä. On mulla persuja kavereissa, jätetään vaan politiikka pois niin ei tule konflikteja.

M53

Vierailija
19/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä on ongelmana se, että ap:n kannattaman puolueen arvot ovat todella suuressa ristiriidassa hänen ystäviensä arvojen kanssa. Demari, vasemmistolainen ja vihreä jakavat todennäköisesti monia arvoja myös keskenään, ja jokaisen noiden puolueen arvomaailmassa tasa-arvo, suvaitsevaisuus ja feminismi ovat ihan perustavanlaatuisia lähtökohtia. Perussuomalaisia äänestävä ystävä sen sijaan (huolimatta siitä, ketä yksittäistä ehdokasta ehkä äänestää) antaa äänensä puolueelle, joka hyvin aggressiivisesti hyökkää noita arvoja vastaan. Minun esimerkiksi olisi vaikea kunnioittaa ystävänäni ihmistä, jolle perussuomalaisten rasistiset kannanotot ovat ok ja joka jopa kannattaa niitä. Jos hän taas väittäisi, ettei puolue ole rasistinen, hän osoittautuisi niin yksinkertaiseksi, että ihmettelen, olisiko meillä todella yhteistä jaettavaa.

En todellakaan ajattele, että politiikka on ”vain politiikkaa”. Kavereissani on kyllä kokoomusta, jopa kristillisiä kannattavia henkilöitä, mutta olemme jo sen verran kaukana arvoiltamme, että läheisiä ystäviä meistä ei varmaan voisikaan tulla. Perussuomalaisten kannattajan arvomaailma (tai sen puute) estäisi syvemmän ystävyyden hänen kanssaan. Sori - en voisi kunnioittaa ihmistä, joka tukee kaikkea sitä, mitä tuon puolueen riveistä on noussut.

Harmittaa, että ajattelet näin. Itse koen olevani poliittisesti koditon ja olen maltillisesti vasemmalla (tietyistä asioista tosin samaa mieltä oikeistolaisten ja hui, jopa persujen kanssa), mutta kyllä sitä öyhötystä on myös ihan siellä ns. suvaitsevaisella laidalla ja valitettavan paljon. Olen kokenut tuolta laidalta todella isoa vihaa, jos olen esimerkiksi eri mieltä transhoitojen sallimisesta alaikäisille tai mmuuttopolitiikasta. Ja he hyökkäävät aika aggressiivisesti erimielisiä vastaan juuri sillä verukkeella, että "me olemme parempia, meillä on oikeus tehdä näin" Ja kyllä sitä aggressiota on myös oikealla laidalla myös, en sitä sano (jä sitäkin olen kokenut), mutta ei kannata sokeutua sille oman puolen vihalle.

T: Tolkun ihminen, jolla on ystävinä niin vasemmistolaisia kuin persuja eikä ole mitään ongelmia ollut heidän kanssaan. Tuntemani persut ovat lämpimiä, asiallisia ja kivoja ihmisiä. Muutama vasemmistolainen katkaisi välit, koska en kannata intersektionaalista feminismiä ja se oli isälle niin iso periaatekysymys, etteivät vaan voineet olla "näin pahan ihmisen" kanssa tekemisissä.

Vierailija
20/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi. Puoluekanta heijastaa elämänarvoja. Nuorena tällaisia asioita ei paljon ajatellut, mutta mitä vanhemmaksi tulee, sitä paremmin ymmärtää että politiikka ja uskonto todellakin ovat tulenarkoja puheenaiheita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi