Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tosiaan ystävyys loppua siihen jos kannattaa eri puoluetta

Vierailija
09.08.2020 |

Mun ystävät on demareita, vihreitä ja vasemmistolaisia, kun kerroin, että kannatan perussuomalsisia, niin ei enää pidetä yhteyttä

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliset ihmiset saattavat suuttua jos lähtee heittelemään kiviä lähiöön:

https://twitter.com/i/status/1292284991225958400

Vierailija
22/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ "se oli osalle"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en puhu politiikkaa kovinkaan monen ystävän kanssa. Se on vain yksi osa-alue.

Muita asioita tulee kyllä ruodittua pohjia myöten ts. muut mielenkiinnon kohteet; musiikki, vaatteet ja asusteet yms (yleensä vintage), autot ja kulkuvälineet, sisustus yms.

Politiikka on politiikkaa.

Toki tunnustan, että ne ystävät jotka ovat enempi oikealle kallellaan ovat vähän jääneet taka-alalle, harmi. Mutta en voi muuttaa toisia joten 🤷

Vierailija
24/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti muistat pysyä kaukana niistä kommareista.  Pärjäät ihan hyvin ilman kavereitakin. Kaverit on heikoille.

Vierailija
25/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävien kanssa ei tarvitse politikoida... tai spämmiä poliittisia FB kannanottoja.

Jos tätä ei ymmärrä, voi välit mennä.

Vierailija
26/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ne ystäviä olleetkaan, kavereita vaan. ystävyys kestää mielipide-erot ja jopa auttaa ymmärtämään erilaisuutta.

No tässä on ongelmana se, että ap:n kannattaman puolueen arvot ovat todella suuressa ristiriidassa hänen ystäviensä arvojen kanssa. Demari, vasemmistolainen ja vihreä jakavat todennäköisesti monia arvoja myös keskenään, ja jokaisen noiden puolueen arvomaailmassa tasa-arvo, suvaitsevaisuus ja feminismi ovat ihan perustavanlaatuisia lähtökohtia. Perussuomalaisia äänestävä ystävä sen sijaan (huolimatta siitä, ketä yksittäistä ehdokasta ehkä äänestää) antaa äänensä puolueelle, joka hyvin aggressiivisesti hyökkää noita arvoja vastaan. Minun esimerkiksi olisi vaikea kunnioittaa ystävänäni ihmistä, jolle perussuomalaisten rasistiset kannanotot ovat ok ja joka jopa kannattaa niitä. Jos hän taas väittäisi, ettei puolue ole rasistinen, hän osoittautuisi niin yksinkertaiseksi, että ihmettelen, olisiko meillä todella yhteistä jaettavaa.

En todellakaan ajattele, että politiikka on ”vain politiikkaa”. Kavereissani on kyllä kokoomusta, jopa kristillisiä kannattavia henkilöitä, mutta olemme jo sen verran kaukana arvoiltamme, että läheisiä ystäviä meistä ei varmaan voisikaan tulla. Perussuomalaisten kannattajan arvomaailma (tai sen puute) estäisi syvemmän ystävyyden hänen kanssaan. Sori - en voisi kunnioittaa ihmistä, joka tukee kaikkea sitä, mitä tuon puolueen riveistä on noussut.

Harmittaa, että ajattelet näin. Itse koen olevani poliittisesti koditon ja olen maltillisesti vasemmalla (tietyistä asioista tosin samaa mieltä oikeistolaisten ja hui, jopa persujen kanssa), mutta kyllä sitä öyhötystä on myös ihan siellä ns. suvaitsevaisella laidalla ja valitettavan paljon. Olen kokenut tuolta laidalta todella isoa vihaa, jos olen esimerkiksi eri mieltä transhoitojen sallimisesta alaikäisille tai mmuuttopolitiikasta. Ja he hyökkäävät aika aggressiivisesti erimielisiä vastaan juuri sillä verukkeella, että "me olemme parempia, meillä on oikeus tehdä näin" Ja kyllä sitä aggressiota on myös oikealla laidalla myös, en sitä sano (jä sitäkin olen kokenut), mutta ei kannata sokeutua sille oman puolen vihalle.

T: Tolkun ihminen, jolla on ystävinä niin vasemmistolaisia kuin persuja eikä ole mitään ongelmia ollut heidän kanssaan. Tuntemani persut ovat lämpimiä, asiallisia ja kivoja ihmisiä. Muutama vasemmistolainen katkaisi välit, koska en kannata intersektionaalista feminismiä ja se oli isälle niin iso periaatekysymys, etteivät vaan voineet olla "näin pahan ihmisen" kanssa tekemisissä.

Jos olet tolkun ihminen mutta sinulla on jotain intersektionalistista feminismiä vastaan, tuskin edes tiedät mitä se tarkoittaa.

Vierailija
27/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Persut on ainakin mulle sellainen puolue, että pidän sen kannattajia vaarallisina ihmisinä, jotka joskus tulevaisuudessa voi tehdä vaikka mitä hirmutekoja. Puolue, joka ei tajua ihmisarvoa.

Vierailija
28/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuossa diilissä, SÄ olet se voittaja ! Pääsit eroon tuollaisista syöpäisyyttä ja kommarointia ajavista.

Kyllä, juuri näin

AP.

29/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vankka vihreiden kannattaja, oikeisto-vasemmistoakselilla sijoitun lähemmäs vasenta, mutta tiettyihin asioihin suhtaudun oikeistolaisesti (esim. maksuton toinen aste). Puolueista en pidä silti lainkaan kokoomuksesta. Siitä huolimatta minulla on tuttavapiirissäni paljon kokoomusaktiiveja, joita arvostan suuresti, sillä heillä on kaikesta huolimatta kiinnostavia näkemyksiä, älykkyyttä ja yllättäviä puolia luonteessaan. Näkemyseroista huolimatta emme pelkää keskustella yhdessä politiikasta.

En näe mitään ongelmaa siinä, että kavereillani/ystävilläni on isojakin mielipide-eroja kanssani. Jos joku olisi arvoiltaan hyvin konservatiivinen, ja edustaisi esim. persuja, voisi keskustelu hyvällä mielellä olla haastavaa, mutta ei missään nimessä mahdotonta. Yrittäisin sitten valita ei-niin-tulenarkoja aiheita. Varmasti jokaisen kanssa löytyy lopulta joku yhteinen näkemys, vaikka se sitten olisi jotain tyyliin "kissat ovat söpöpjä".

Vierailija
30/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti hahmotatte, että "persuja kiusataan" on yleinen trollaus. Menee samaan luokkaan "valkoisia cis-heteromiehiä syrjitään enemmän kuin ketään" -teeman kanssa.

Lukekaa vaikka eri puolueiden kansanedustajien tviittauksia, niin näette miltä taholta ne muihin kohdistuvat asiattomuudet lähinnä tulevat.

Vierailija
31/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adolfina Mielivalta kirjoitti:

Minä olen vankka vihreiden kannattaja, oikeisto-vasemmistoakselilla sijoitun lähemmäs vasenta, mutta tiettyihin asioihin suhtaudun oikeistolaisesti (esim. maksuton toinen aste). Puolueista en pidä silti lainkaan kokoomuksesta. Siitä huolimatta minulla on tuttavapiirissäni paljon kokoomusaktiiveja, joita arvostan suuresti, sillä heillä on kaikesta huolimatta kiinnostavia näkemyksiä, älykkyyttä ja yllättäviä puolia luonteessaan. Näkemyseroista huolimatta emme pelkää keskustella yhdessä politiikasta.

En näe mitään ongelmaa siinä, että kavereillani/ystävilläni on isojakin mielipide-eroja kanssani. Jos joku olisi arvoiltaan hyvin konservatiivinen, ja edustaisi esim. persuja, voisi keskustelu hyvällä mielellä olla haastavaa, mutta ei missään nimessä mahdotonta. Yrittäisin sitten valita ei-niin-tulenarkoja aiheita. Varmasti jokaisen kanssa löytyy lopulta joku yhteinen näkemys, vaikka se sitten olisi jotain tyyliin "kissat ovat söpöpjä".

Kiitos, mahtavaa nähdä tälläisiä kommentteja täällä. Mä juttelen mun ystävien ja kavereiden kanssa paljon muustakin kuin politiikasta ja monissa asioissa meillä on samankaltaisia ajatuksiakin, vaikka toinen olisi kova vassari tai persu. Koen sen rikkautena, että mulla on kaikenlaisia ihmisiä kavereissani ja seuraan monia aktiiveja somessa, vaikka en ole kaikesta samaa mieltä. Se laajentaa omaa maailmankuvaa ja ajatuksia.

T: Se tolkun ihminen

Vierailija
32/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveripiirissä kävisi näin, jos kertoisin puoluekantani eli mut dumpattais heti. Muutama hyvä ystävä tietää ja heille asia on ok vaikka edustavatkin aika vastakkaisia poliittisia näkemyksiä.

Mutta kuuntelen aika usein niin hirveää perussuomalaisten ja oikeiston haukkumista ja asiatonta pilkkaamista, että jos itseeni ottaisin, olisi välit menneet. En suutu, mutta aiemmin paljon neutraalimpi käsitykseni vasemmistosta ja vihreistä on muuttunut aika negatiiviseksi, kun se selvästi muuten kivat ihmiset avoimesti kertoo ettei perussuomalaiset ole suurinpiirtein ihmisiä ja heitä saa pilkata.

Vierailija
33/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävien kanssa ei tarvitse politikoida... tai spämmiä poliittisia FB kannanottoja.

Jos tätä ei ymmärrä, voi välit mennä.

Kyllä minä ainakin haluan puhua ystävieni ja kumppanini kanssa myös politiikasta. Se ei tietenkään ole ainut puheenaihe tai yhdistävä tekijä, mutta olisi minun hankala olla ystävä tyypin kanssa, jolle monet edustamani asiat olisivat pilkan ja jopa vihan kohde tai jonka seurassa täytyisi varoa tiettyjä aiheita. Valitettavasti persut tuntuvat olevan kanssani eri mieltä hyvin monesta asiasta. Työkaverit ja muut sellaiset sitten erikseen, heidän kanssaan ei tarvitsekaan olla niin läheinen.

Vierailija
34/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko itse hengata viherhöperöiden kassa? Itse tapasinjonkin aikaa sitten SKP:n kannattaja pariskunnan ja ei ole mitään halua pitää yhteyttä. Oli ne jutut sitä tasoa että eipä ollut juuri yhteistä keskusteltavaa. Kaikki huono mitä elämässä oli tapahtunut oli riistäjä kapitalistien syytä.

Vierailija
35/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ei pitäisi vaikuttaa. Tiedän muutamia pariskuntia, jotka ovat melkeinpä vastakkaista aatesuuntaa ja hyvin on liitot toimineet. Kuten kokoomus + vasemmisto jne...

Osoittaa kyllä ihmisen pikkusieluisuutta ja lapsellisuutta jos puoluekanta vaikuttaa ystävyyteen. Eli älä ap sure, ystäväsi eivät ole olleet oikeita ystäviä.

Vierailija
36/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos noin moni on lakannut pitämästä yhteyttä ap:hen, niin eiköhän se johdu muustakin kuin puoluekannatuksesta pelkästään, esimerkiksi olet käyttäytynyt ilkeästi muita kohtaan. Ikäviä asioita neutralioidaan sillä, että niitä kutsutaan vain "politiikaksi". Kaikilla ihmisellä on oikeus valita ystävänsä, eikä ihan kaikkea tarvitse lähipiiriltään sietää.

Mun ystävä katkaisi muhun välit, koska olin J.K. Rowlingin kanssa samaa mieltä, pidän biologista sukupuolta olemassaolevana asiana ja jaoin Rowlingin kirjoituksen. Olen vanhan ajan feministi. Tämä oli hänelle liikaa, olen kuulemma pahan puolella ja poljen toisten oikeuksia, ettei hän voi kuulemma olla tekemisissä tämän kaltaisten ihmisten kanssa.

Vierailija
37/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskunnassa kansanedustajat ovat pääsääntöisesti hyviä tuttavia keskenään riippumatta puolueesta. Salissa keskustelu on tietysti omien mielipiteiden voimakasta puolustamista mutta kuppilassa hyvinkin voidaan istua samassa pöydässä juuri sen edustajan kanssa jonka kanssa on hetkeä aiemmin ottanut lähes verisesti yhteen salissa.

Jos kansanedustajat voivat toimia näin niin miksi eivät myös tavalliset ihmiset.

Vierailija
38/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Puoluekanta heijastaa elämänarvoja. Nuorena tällaisia asioita ei paljon ajatellut, mutta mitä vanhemmaksi tulee, sitä paremmin ymmärtää että politiikka ja uskonto todellakin ovat tulenarkoja puheenaiheita.

Jaa? Minä taas olen kokenut, että nuoret ja nuoret aikuiset ovat niin kiihkeitä, että eri tavalla ajattelevan kanssa ei voi olla ystävä. Vanhemmalla iällä läheisin ihmiseni ajatteli perussuomalaisittain, minä taas enempi vihervassarin tyyliin. Mutta ei me paljon politiikasta puhuttukaan. Varmaan tahallaan vältettiin. Ja ei, mennyt aikamuoto ei tarkoita että olisi tullut välirikko, vaan kuolema tuli.

Vierailija
39/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ne ystäviä olleetkaan, kavereita vaan. ystävyys kestää mielipide-erot ja jopa auttaa ymmärtämään erilaisuutta.

No tässä on ongelmana se, että ap:n kannattaman puolueen arvot ovat todella suuressa ristiriidassa hänen ystäviensä arvojen kanssa. Demari, vasemmistolainen ja vihreä jakavat todennäköisesti monia arvoja myös keskenään, ja jokaisen noiden puolueen arvomaailmassa tasa-arvo, suvaitsevaisuus ja feminismi ovat ihan perustavanlaatuisia lähtökohtia. Perussuomalaisia äänestävä ystävä sen sijaan (huolimatta siitä, ketä yksittäistä ehdokasta ehkä äänestää) antaa äänensä puolueelle, joka hyvin aggressiivisesti hyökkää noita arvoja vastaan. Minun esimerkiksi olisi vaikea kunnioittaa ystävänäni ihmistä, jolle perussuomalaisten rasistiset kannanotot ovat ok ja joka jopa kannattaa niitä. Jos hän taas väittäisi, ettei puolue ole rasistinen, hän osoittautuisi niin yksinkertaiseksi, että ihmettelen, olisiko meillä todella yhteistä jaettavaa.

En todellakaan ajattele, että politiikka on ”vain politiikkaa”. Kavereissani on kyllä kokoomusta, jopa kristillisiä kannattavia henkilöitä, mutta olemme jo sen verran kaukana arvoiltamme, että läheisiä ystäviä meistä ei varmaan voisikaan tulla. Perussuomalaisten kannattajan arvomaailma (tai sen puute) estäisi syvemmän ystävyyden hänen kanssaan. Sori - en voisi kunnioittaa ihmistä, joka tukee kaikkea sitä, mitä tuon puolueen riveistä on noussut.

Harmittaa, että ajattelet näin. Itse koen olevani poliittisesti koditon ja olen maltillisesti vasemmalla (tietyistä asioista tosin samaa mieltä oikeistolaisten ja hui, jopa persujen kanssa), mutta kyllä sitä öyhötystä on myös ihan siellä ns. suvaitsevaisella laidalla ja valitettavan paljon. Olen kokenut tuolta laidalta todella isoa vihaa, jos olen esimerkiksi eri mieltä transhoitojen sallimisesta alaikäisille tai mmuuttopolitiikasta. Ja he hyökkäävät aika aggressiivisesti erimielisiä vastaan juuri sillä verukkeella, että "me olemme parempia, meillä on oikeus tehdä näin" Ja kyllä sitä aggressiota on myös oikealla laidalla myös, en sitä sano (jä sitäkin olen kokenut), mutta ei kannata sokeutua sille oman puolen vihalle.

T: Tolkun ihminen, jolla on ystävinä niin vasemmistolaisia kuin persuja eikä ole mitään ongelmia ollut heidän kanssaan. Tuntemani persut ovat lämpimiä, asiallisia ja kivoja ihmisiä. Muutama vasemmistolainen katkaisi välit, koska en kannata intersektionaalista feminismiä ja se oli isälle niin iso periaatekysymys, etteivät vaan voineet olla "näin pahan ihmisen" kanssa tekemisissä.

Jos olet tolkun ihminen mutta sinulla on jotain intersektionalistista feminismiä vastaan, tuskin edes tiedät mitä se tarkoittaa.

Olen trans nainen ja kannatan perussuomalaisia

Vierailija
40/79 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos julistaja politikoija, puhuu tauotta mantraansa, ei kuuntele muita, näkee kaiken musta valkoisena... menee välit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän