Ratsastajat - mitkä kengät lapselle?
Mitkä kengät kannattaa ostaa lapselle ratsastuskengiksi? Aloitteleva ratsastaja, 10v ikäinen. Itse olen sitä mieltä ettei saappaita kannata ostaa, vaan kengät. Turvakärjet voisi olla hyvät, jatkuvasti kävelee hevosen jalkojen alle ;) Mistä saisin kohtuuhinnalla (koska jalka kasvaa ja kohta tarvitsee sitten taas jo isommat) hyvät kengät? Suosituksia.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 11:58"]
Katso tallin ilmoitustaululta tai jos siellä on joku nurkkaus, jossa ihmiset myy vanhoja kamojaan.
[/quote]
pari mustelmaa? siitä ei varmaan ole kyse. tämä kirjoittelija ei taida itse olla ratsastaja.
On kokoa 36 myös, mutta ne on vielä käytössä. No laitan noi kuitenkin huutikseen, eiköhän ne siellä omistajansa löydä : )
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:47"]
Katso tallin ilmoitustaululta tai jos siellä on joku nurkkaus, jossa ihmiset myy vanhoja kamojaan.
[/quote]
nyt lainasin väärää kirjoittajaa, sori. Se oli se kirjoittaja joka höpötti kuplamuovista ja vähätteli turvaliiviä.
pari mustelmaa? siitä ei varmaan ole kyse. tämä kirjoittelija ei taida itse olla ratsastaja.
[/quote]
Tuo turvaliiviasia on tosiaan vähän kaksipiippuinen. Meillä lapsi on käyttänyt sitä alusta asti (alkeiskurssilta 3 vuotta sitten 7-vuotiaana), ja musta tuntuu, että pahimmin on sattunut putoamisissa, kun on mätkähtänyt mahalleen tai selälleen ja turvaliivin reuna on ollut just sopivasti kohdalla satuttamassa lisää. Yleensähän kentän/maneesin pohja on aika pehmeä, joten vähemmän sattuisi, kun pelkkään hiekkaan tupsahtaisi. Esteillä ja maastossa siitä sitten on oikeasti hyötyä, jos puomin tai jonkun puunrangan päälle putoaa. Lapsi on kuitenkin niin tottunut liiviin, että ei osaa ratsastaa ilman sitä, tuntuu kuulemma oudolta.
Kenkinä meillä on sekä jodhpurit, saappaat että karvavuoriset tallikengät talveksi. Saappaita käyttää lähes pelkästään kurakeleillä, koska lyhytvartisissa kengissä saa kuulemma jalan helpommin parempaan asentoon. Ei ole turvakärkiä, mutta ei ole varpaat liiskaantuneet. Minichapsit on, mutta yleensä ei viitsi niitä laittaa. Ratsastussukkia käyttää, mutta niistä en osaa sanoa, onko niistä jotain hyötyä vai onko ne vaan kivat :)
Tallien ilmoitustauluilla on usein ilmoituksia käytetyistä varusteista. Kannattaa aluksi ostaa käytetyt, niin saa edullisesti kokeilla, minkälaisista tykkää.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:49"]
On kokoa 36 myös, mutta ne on vielä käytössä. No laitan noi kuitenkin huutikseen, eiköhän ne siellä omistajansa löydä : )
[/quote]
Ok, käyn katselemassa! Kiitos vaivannäöstäsi! Hyvää loppukesää!
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:47"]
[/quote]
nyt lainasin väärää kirjoittajaa, sori. Se oli se kirjoittaja joka höpötti kuplamuovista ja vähätteli turvaliiviä.
[/quote]
[/quote]
Olen ratsastanut 9-vuotiaasta lähtien, toki välillä on ollut taukoja. Ja varsinkin lapsena tuli kyllä pudottua vähintään pari kertaa kaudessa ja silloin tietty ei ollut turvaliiveistä puhettakaan.
Pahimmat vammat, joita olen tunneilla nähnyt ovat olleet raajavammoja (polven tai nilkan nitkahduksia). Itselläni ei ole ikinä ollut mitään vaikka olen tullut alas mitä erilaisimmissa asennoissa. :-)
Turvaliivi kuuluu esteradoille (maastoesteille vielä suuremmalla syyllä kuin esteradalle), mutta on aikamoista liioittelua kääriä lapsi liiviin kun köpötellään kentällä pikkuponeilla. Samantien penska kuplamuoviin sitten. Ja ponille kuonokoppa kun sitä hoidetaan, ettei vahingossa haukkaise pikku-Elliä.. :-)
Sanoisin että jos haluaa lähteä turvallisuutta maksimoimaan, niin ihan ensimmäisenä hevosharrastajille pitäisi opettaa, ettei ihmisen pidä mennä laumakäyttäytyvien hevosten sekaan. Siitä ei niin kauhean montaa vuotta ole kun yksi tyttö pääsi hengestään kun hevoset alkoivat selvittää ruoka-astialla laumahierarkiaansa.
Turvakärjelliset kengät ovat tallikengät, eivät ratsastuskengät. Ridakengiksi normaalit ridakengät ja tallikengiksi turvakärjet. Mun lapset menee kumppareilla ja tallkengillä tallissa, ratsastuskenkinä on ridakengät ja saappaanvarret. Yhteisenä on kisasaappaat, jotka menee kohta myyntiin kun jäävät pieniksi : )
Mutta pointtiini; lapsi ei tarvitse turvakärkeä hevosen selässä ja turvakärki on muotoilultaan yleensä aika pallo, eli ei ratsastukseen soveltuva. Ratsastusjalkineen kärjen tulee olla siro ja mahdollisimman pieni, jotta tippumistilanteessa tarttumisvaara on mahdollisimman pieni
No niin - nyt onkin jalat kasvaneet niin että pienempi jalkaisella on tuo n.22cm ja isompi jalkaisella jo 23cm. Löytyykö sulta 36 kokoa?