Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetystä julkisilla paikoilla vastuvat - asiallisia vastauksia pyytäisin?

Vierailija
31.07.2013 |

Pyytäisin asiallisia vastauksia kysymykseeni, eli mikä häiritsee imetyksessä julkisilla paikoilla, esimerkiksi ravintolassa? Itselleni asia on todella vaikea ymmärtää. Olen imettänyt kahta lastani pitkään, toista yli kaksivuotiaaksi, myös julkisilla paikoilla, mutta aina hienotunteisesti ilman suurempia tissien esittelyjä. Eilen täällä olleessa ketjussa liittyen Näsinneulaan, joku kirjoitti, että "lapsi lutkuttaa tissiä posket lommolla"- itselleni tuo kuvaus on aivan outo, koska imetys oli hiljaista ja rauhallista puuhaa, enkä olisi voinut kuvitella sen häiritsevän ketään.

Kertoisitteko, millaisia negatiiisia ajatuksia imetyksen näkeminen teille tuo? Miksi se on teistä epämiellyttävää tai jopa "ällöttävää" (joku jopa vertasi imetystä ulostamiseen tai nenän kaivamiseen)?  

Kertoisitteko myös, oletteko itse imettäneet lapsianne, tai onko teillä lapsia.

Kiitos!

Kommentit (517)

Vierailija
121/517 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 17:21"]

Ehkä teillä on ruokittu lapset kellarissa lukitun oven takana, meillä päin ruokapöytä on kaikkia ruokailijoita varten. Viestini oli puhtaasti parodinen piikki teille tärkeilijöille, jotka kuvittelette voivanne päättää, keillä on oikeus ruokailla ravintolassa. Jos sinua häiritsee imettävä äiti vieruspöydässä, ehkä häntä häiritsee teidän palaverinpitonne. Sori vaan, mutta imettävä äiti imettää, missä hän haluaa. Huvittaa tuollaiset uhoamiset: "Ja tarvittaessa häädämme." Tarvittaessa voitte toki soittaa vaikka palokunnan paikalle, mutta haluaisin henkilökohtaisesti nähdä sen ravintoloitsijan ilmeen, joka pitää yhtä "kymmenen hengen seuruetta" tärkeämpänä kuin ravintolan mainetta. Sosiaalinen media saavuttaa hetkessä jopa kymmentuhatkertaisen määrän sekä entisiä, nykyisiä, että mahdollisesti tulevia asiakkaita. Tästä samaisesta syystä sinäkään et noiden paskapuheidesi jälkeen uskalla paljastaa, missä yrityksessä työskentelet.

[/quote]

Meillä ei ole vielä lapsia. 60-luvulla syntyneenä minut on ruokittu silloisella korvikkeella. Uskaltaisitko sinä julkistaa henkilötietosi tällä palstalla? Tuskin sulla riittäisi kantti siihen. Uhoa kyllä sitäkin enemmän.

Olemme kyllä saaneet imettäviä äitejä häädettyä ravintolasalista ihan ystävällisesti pyytämällä, mutta eipä noista ole kohua syntynyt. Tuskin syntyy jatkossakaan, sillä tuo julkis-imetyksen paheksunta on yleisempää kuin sinä ymmärrät pienessä päässäsi. Valtaosa suomalaisista haluaa syödä rauhassa. Ilman tissejä. Ilman huutavia lapsia.

Sosiaalinen media on kyllä oiva keino markkinoida asenteitaankin - veikkaan että tuo kyseinen tamperelainen ravintola saa jatkossa moninkertaisen määrän asiakkaita. Ainakin me suosimme tuollaisia paikkoja, myös tulevaisuudessa.

Boikotoikaa vain niin montaa ravintolaa imetyksinenne kuin haluatte, me kiitämme.

[/quote]

Uskallan hyvinkin kertoa olevani töissä Itellan leivissä. Olen ylpeä siitä, että saan kantaa vauvakirjapaketteja lapsiperheille ja tärkeitä pikakirjeitä yrityksille.

Uskallatko sinä, pelkuri, nyt kertoa, minkä niminen on tämä sinun edustamasi firma, joka harrastaa ravintolapalavereissaan kymmenhenkisellä porukalla vauvojaan syöttävien äitien häätämistä ja kutsuu heitä jälkeenpäin internetissä muun muassa riipputisseiksi kakaran suussa ja naamalla roikkumassa?

En minä kaipaa sinun henkilötietojasi, kerro vain edustamasi firman ja sen ravintolan nimi, jossa häädetään tissiensä kanssa häiriköivät penninvenyttäjät. Juurihan kerkesit kehumasta, kuinka tuollainen asenne moninkertaistaa asiakaskunnan ja kuinka kiitollinen sinunkin firmasi olisi, jos imettävät äidit niitä ravintoloita boikotoisivat.

Vierailija
122/517 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:42"]

Uskallan hyvinkin kertoa olevani töissä Itellan leivissä. Olen ylpeä siitä, että saan kantaa vauvakirjapaketteja lapsiperheille ja tärkeitä pikakirjeitä yrityksille.

Uskallatko sinä, pelkuri, nyt kertoa, minkä niminen on tämä sinun edustamasi firma, joka harrastaa ravintolapalavereissaan kymmenhenkisellä porukalla vauvojaan syöttävien äitien häätämistä ja kutsuu heitä jälkeenpäin internetissä muun muassa riipputisseiksi kakaran suussa ja naamalla roikkumassa?

En minä kaipaa sinun henkilötietojasi, kerro vain edustamasi firman ja sen ravintolan nimi, jossa häädetään tissiensä kanssa häiriköivät penninvenyttäjät. Juurihan kerkesit kehumasta, kuinka tuollainen asenne moninkertaistaa asiakaskunnan ja kuinka kiitollinen sinunkin firmasi olisi, jos imettävät äidit niitä ravintoloita boikotoisivat.

[/quote]

Sulla on nyt kyllä mennyt puurot ja vellit totaalisesti sekaisin. Kukaan tuskin harrastaa julki-imettäjien häätämistä, vaan toiset ihmiset (ja varsinkin toisesta kulttuurista tulevat) voivat kiusaantua suomalaisten maalaisjunttimaisista tavoista.

Vaikka sinä itkisit siellä kuinka monta iltaa, päivää ja yötäkin, ei julki-imetystä vastustavan mielipide muutu. Julki-imettäminen on tässäkin kulttuurissa jotain ihan muuta, kuin yleisesti hyväksyttyä. 

Tästä kommentistasi heräsi huolestunut kysymys: mikä sulla on mennyt elämässäsi noin totaalisesti pieleen, jos olet työssäkäyvä nainen ja puolustat täällä henkeen ja vereen julki-imetystä? Imetätkö työpaikallasi? Onko sinulla edes lapsia? Mikä kumma saa ihmisen noin raivon valtaan?

Toivottavasti ymmärrät myös sen, että tällä palstalla keskustelee päivittäin varmasti tuhansia ihmisiä. Muutama palstailija on tunnistavinaan kommenttien kirjoittajia ja näyttää jahtaavan jotakuta verenmaku suussaan, samalla kun yhdistelee täysin random-ihmisten kommentteja yhdeltä näppikseltä tulleiksi. Harva täällä varmaan edes jaksaa koko keskustelua käydä läpi ja vielä harvempi jaksaa päivystää kokonaista päivää ja kiukuta jalkaa polkien siellä koneen ääressä.

Ai niin: jos olet postinjakaja, miten helvetissä sulla on aikaa istua aamusta iltaan koneen ääressä? Eli et sitten kuitenkaan ole töissä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/517 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 18:46"]

Aika harvassa on ne paikat, joissa ei saa imettää. En ole tuossa boikottiketjussa nähnyt vielä yhtään nimeä. Jos yksi ravintola kieltää imettämisen, niin big deal. Helsingissä on satoja ravintoloita, joista valita ja joihin voi kantaa rahansa.

Imettäminen on muuten yleisempää korkeasti koulutettujen ja hyvässä työmarkkina-asemassa olevien keskuudessa. Sen sijaan alhaisesti koulutetut (eli siis ilmeisesti wt) eivät juurikaan imetä.

Vapaaehtoisesti lapsettoman kannattaa pitää näistä asioista suunsa kiinni, kun et ihan oikeasti tiedä kyseisestä asiasta yhtään mitään.

[/quote]

Minun mielestäni julki-imettäjän kannattaisi kyllä mennä kotiin häpeämään lapsensa kanssa ja pitää jatkossa se suu kiinni itse, sillä voiko olla röyhkeämpää käytöstä kuin tuollainen kolmivuotiaan tasolla oleva uhma - "minäminäminä, minä haluan!" Sun mielestä oikeesti yksi tissinroikuttaja "tietää" yhden lapsen kokemuksella enemmän kuin sellaisesta kulttuurista tuleva ihminen, jossa naisen rintojen paljastelu aiheuttaa melkoisen tuomion raipaniskuista hengenlähtöön? Mahdat olla aika rasisti muutenkin.

Vierailija
124/517 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 17:21"]

Ehkä teillä on ruokittu lapset kellarissa lukitun oven takana, meillä päin ruokapöytä on kaikkia ruokailijoita varten. Viestini oli puhtaasti parodinen piikki teille tärkeilijöille, jotka kuvittelette voivanne päättää, keillä on oikeus ruokailla ravintolassa. Jos sinua häiritsee imettävä äiti vieruspöydässä, ehkä häntä häiritsee teidän palaverinpitonne. Sori vaan, mutta imettävä äiti imettää, missä hän haluaa. Huvittaa tuollaiset uhoamiset: "Ja tarvittaessa häädämme." Tarvittaessa voitte toki soittaa vaikka palokunnan paikalle, mutta haluaisin henkilökohtaisesti nähdä sen ravintoloitsijan ilmeen, joka pitää yhtä "kymmenen hengen seuruetta" tärkeämpänä kuin ravintolan mainetta. Sosiaalinen media saavuttaa hetkessä jopa kymmentuhatkertaisen määrän sekä entisiä, nykyisiä, että mahdollisesti tulevia asiakkaita. Tästä samaisesta syystä sinäkään et noiden paskapuheidesi jälkeen uskalla paljastaa, missä yrityksessä työskentelet.

[/quote]

Meillä ei ole vielä lapsia. 60-luvulla syntyneenä minut on ruokittu silloisella korvikkeella. Uskaltaisitko sinä julkistaa henkilötietosi tällä palstalla? Tuskin sulla riittäisi kantti siihen. Uhoa kyllä sitäkin enemmän.

Olemme kyllä saaneet imettäviä äitejä häädettyä ravintolasalista ihan ystävällisesti pyytämällä, mutta eipä noista ole kohua syntynyt. Tuskin syntyy jatkossakaan, sillä tuo julkis-imetyksen paheksunta on yleisempää kuin sinä ymmärrät pienessä päässäsi. Valtaosa suomalaisista haluaa syödä rauhassa. Ilman tissejä. Ilman huutavia lapsia.

Sosiaalinen media on kyllä oiva keino markkinoida asenteitaankin - veikkaan että tuo kyseinen tamperelainen ravintola saa jatkossa moninkertaisen määrän asiakkaita. Ainakin me suosimme tuollaisia paikkoja, myös tulevaisuudessa.

Boikotoikaa vain niin montaa ravintolaa imetyksinenne kuin haluatte, me kiitämme.

[/quote]

[/quote]

Tää on vähän ot, mut kuitenkin... Oliko nää sun esittämät kommentit Itellan virallinen mielipide julki-imetykseen? Jos ei olleet, niin tuskin sun kannattaa täällä huudella Itellan nimissä yhtään mitään... Saattaa sun työpaikka pian olla entinen vain.

Vierailija
125/517 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 17:28"]

Jatkoa: Itse asiassa kerro ihmeessä myös sen ravintolan nimi, jossa "häädätte" imettäjiä. Otan mielelläni yhteyttä tähän ravintoloitsijaan kysyäkseni suoraan: "Iltalehden toimittajan ystävänä ja Ravintola Näsinneulan imetyskohusta kiinnostuneena kysyn, mikä on teidän ravintolanne kanta imettäviin asiakkaisiin?"

[/quote]

Mikä tahansa tasokas ravintola Helsingistä Ivaloon, jossa asiakkaat haluavat kokoustaa. Puhelinnumeroita löytyy nettisivuilta, siitäpä alat soittelemaan. Kyttää sinä vain sitä sosiaalista mediaa. Btw, sinähän olet melkein sukua julkkikselle: "iltalehden toimittajan ystävä"... :-DDD Ei helvetti... naurulta ei meinaa tulla loppua. Melkein yhtä kunnioitettava meriitti kuin entisvanhaan "Ylioppilas Larvanto"... Onkohan sulla tuo ihan käyntikorttiin painettuna?

Kannattaiskohan sun hankkia elämä muualtakin kuin imetystukilistan äänitorvena toimimisesta, näyttää tuo pipo puristavan vähän liikaakin?

[/quote]

Minulla ei ole pienintäkään kiinnostusta lähteä soittelemaan sattumanvaraisiin ravintoloihin. Minua kiinnostaisi edelleen kuulla nimi tuolle tietylle ravintolalle ja sille tietylle firmalle, joka harrastaa imettävien äitien häätämistä kesken ravintolapalaveriensa. Sillä, että mainitsisin ravintoloitsijalle olevani Iltalehden toimittajan ystävä, ei tietenkään ole tarkoitus antaa minulle meriittiä, vaan ravintoloitsijalle totuuden hetken profiloitua joko imetyksen vastustajaksi tai kannattajaksi - mahdollisesti jopa iltapäivälehden sivuilla. En tiedä, ymmärsitkö sanaakaan viestistäni, todennäköisesti et, mutta päätinpä silti vastata lapselliseen lässytykseesi.

Vierailija
126/517 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minähän imetän juuri siellä missä minua huvittaa.. Tosin tissini peitän tarkoin, koska ilmaiseksi en niitä kenellekään suostu esittelemään.

Tosin nyt imetysaikana lasken maidon tihkumisen ekstrana, joten jos jotakuta kiinnostaa palveluni, niin joutuu maksamaan kaksinkertaisen hinnan.

Vierailija
127/517 |
06.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:51"]

[/quote]

Sulla on nyt kyllä mennyt puurot ja vellit totaalisesti sekaisin. Kukaan tuskin harrastaa julki-imettäjien häätämistä, vaan toiset ihmiset (ja varsinkin toisesta kulttuurista tulevat) voivat kiusaantua suomalaisten maalaisjunttimaisista tavoista.

Vaikka sinä itkisit siellä kuinka monta iltaa, päivää ja yötäkin, ei julki-imetystä vastustavan mielipide muutu. Julki-imettäminen on tässäkin kulttuurissa jotain ihan muuta, kuin yleisesti hyväksyttyä. 

Tästä kommentistasi heräsi huolestunut kysymys: mikä sulla on mennyt elämässäsi noin totaalisesti pieleen, jos olet työssäkäyvä nainen ja puolustat täällä henkeen ja vereen julki-imetystä? Imetätkö työpaikallasi? Onko sinulla edes lapsia? Mikä kumma saa ihmisen noin raivon valtaan?

Toivottavasti ymmärrät myös sen, että tällä palstalla keskustelee päivittäin varmasti tuhansia ihmisiä. Muutama palstailija on tunnistavinaan kommenttien kirjoittajia ja näyttää jahtaavan jotakuta verenmaku suussaan, samalla kun yhdistelee täysin random-ihmisten kommentteja yhdeltä näppikseltä tulleiksi. Harva täällä varmaan edes jaksaa koko keskustelua käydä läpi ja vielä harvempi jaksaa päivystää kokonaista päivää ja kiukuta jalkaa polkien siellä koneen ääressä.

Ai niin: jos olet postinjakaja, miten helvetissä sulla on aikaa istua aamusta iltaan koneen ääressä? Eli et sitten kuitenkaan ole töissä? 

[/quote]

Yritätkö kenties paskanjauhannan Suomen ennätystä viestilläsi?

1. Minulla ei ole puurot ja vellit sekaisin, mutta sinä kyllä voisit opetella lukemaan. Tämä kirjoittaja ihan itse puhui omin sanoin ja useampaan otteeseen häätävänsä imettäjiä ravintolasta.

Jos joku ulkomaalainen vieras peräti kiusaantuu nähdessään imettävän äidin lapsensa kanssa, olisi hänen ehkä parempi palata kotimaahansa, missä imettävistä äideistä - tai naisista ylipäänsäkään - ei kiusaantumisen välttämiseksi näy kuin silmät, jos nekään.

2. Minulla ei myöskään ole mitään syytä itkeä sitä iloista tosiasiaa, että ne muutamat gallupit julki-imetyksestä, joihin olen törmännyt, ovat poikkeuksetta julki-imetyksen puolella. Esimerkiksi Iltalehti kysyi: "Häiritseekö imettäminen julkisella paikalla?" Kyllä-vastauksen antoi 35 % ja Ei-vastauksen 65 %. Vastaajia oli tähän mennessä 19 129.

3. Kerrot huolestuneesi siitä, kun puhun naisten oikeudesta ruokkia lapsiaan kotinsa ulkopuolella. Niin naurettavalta kuin sen puolesta puhuminen kuulostaakin, maailmassa todella on vielä ihmisiä, joille vielä 2000-luvulla täytyy kertoa, miksi ihmiset kuuluvat nisäkkäisiin. Ei, elämässäni ei ole monikaan asia totaalisesti pielessä, koska minulla on aikaa ja kiinnostusta terapoida imetysfoobikoita netin keskustelupalstalla. Ja täytyy myöntää, että en ole koskaan imettänyt työpaikalla. Suurin syy tähän saattaa olla sukupuoleni.

4. Ihmettelet, kuinka postinjakajalla voi olla aikaa kirjoitella viestejä tälle palstalle jopa eri vuorokaudenaikoina. Ihmetellessäsi tätä suurta mysteeriä voisit kirjoittaa googleen sellaisen taikasanan kuin kesäloma. Hyvää kesänjatkoa vain sinullekin ja muista teipata nännisi!

Vierailija
128/517 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 15:07"]

Julkinen imetys on taas suomalaisten naisten oma juttu. Ei sitä harjoiteta missään muualla kun täällä. Säälittävää itsensä tärkeäksi nostamista. On täysin tarpeetonta imettää julkisella paikalla. 
Suomalaisessa kulttuurissa tosin kustaankin kaduille, joten kai se tähän sikalaan sopii tuokin.

[/quote]

Julki-imetys on varsin yleistä länsimaissa ja kehitysmaissa. Joissakin heimoissa naiset vallan kulkevat koko ajan ilman paitaa. Ainoastaan fundamentalistimuslimimaissa julki-imetys ei ole sallittua. Sitä uskontokuntaa kai nämä vastustajatkin täällä edustavat.

Vierailija
129/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:16"]

Itse käyn kohtalaisen paljon ravintoloissa, niissä pienemmissäkin. Tiesitkö, että aika monessa ravintolassa saattaa olla vain yksi naisten ja yksi miesten vessa? Tai vaihtoehtoisesti vessoja on useampia, mutta ne ovat niitä pieniä koppeja ja vain yksi lastenhoitohuone on tarjolla, jonne mahtuu imettämään. Luulisin, että ravintolan muita asiakkaita häiritsee huomattavasti enemmän se, että ainoa vessa / lastenhoitohuone on varattu ½ tuntia imetyksen ajan, kuin huomaamatta ravintolapöydässä tapahtuva imetys.

Tulen yleensä myös tapaamaan ravintolaan ystäviäni, en kykkiäkseni ½ tuntia jossain vessassa poissa muun seurueen luota - minusta se on epäkohteliasta seuruetta kohtaan. Ravintolapöydässä imettämiselle voi siis olla ihan tällaisia käytännön syitä. Toki imetys kuten muutkin asiat ihmisten ilmoilla on hyvä tehdä siten, että yrittää olla häiritsemättä muita.

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:12"]

Siis miksi ei voisi siirtyä syrjemmälle? Jos kerran tietää, että joitakuita se imettäminen vaivaa? Miksi ei voisi ottaa muitakin huomioon - siis niitä ihmisiä, jotka vaivaantuvat nähdessään noin yhtäkkiä tissin siinä ruokapöydässä?

[/quote]

[/quote]

Komppi tälle. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että parasta muiden asiakkaiden huomiointia on yrittää saada vauvan itku nopeasti laantumaan = antaa vauvalle rintaa.

Vierailija
130/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:32"]

Muutoinkin olen sitä mieltä, että lapsiperheiden - itse niihin lukeutuen - pitäisi harkita mihin tilaisuuksiin ja paikkoihin vie lapsensa. Lapsien kuuluu olla lapsia, mutta lapsille sopivassa ympäristössä. Ehtivät nuo myöhemmälläkin iällä sinfonia konsertteihin.

[/quote]

Ei kukaan ota vauvaa ravintolaan vauvan kouluttamisen tms. takia, vaan päästäkseen itse tuulettumaan ja syömään hyvää ruokaa ystävien kanssa.

Lapsivihamielisten mielestä ei saisi noin toimia, koska heidän on saatava katsoa mihin suuntaan tahansa ilman, että mikään herättää ikävää ristiriitaa heidän oman ahtaan maailmakuvansa kanssa. Minusta se, että jollekin muutama neliösentti viereisessä pöydässä vilahtavaa rintaa tuottaa vitutusta on TÄYSIN sen ärsyyntyjän oman pääkopan ongelma. Tulisi mieleenkään pakottaa sitä äitiä siirtymään puoleksi tunniksi jonnekin vessaan imettämään, jättää ruokansa kylmenemään jne.

-terveisin teini-ikäisten 46-vuotias äiti, jolla ei siten ole enää "omaa lehmää ojassa"-

Hiukan järkeä kommentteihin, pliis.

Vierailija
131/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:33"]

Äitiydessä ja lapsissa on se kätevä puoli, että jos niihin liittyvistä käytöstapojen puutteesta huomautetaan ääneen, vika on aina siinä LASTENVIHAAJASSA joka ei ymmärrä miten LUONNOLLISTA on imettäminen/ lasten metelöinti ja riehuminen/ mikä milloinkin. Tyypillistä suomalaista käytöstä!

[/quote]

Opettele rinnastamaan asioita, joilla on jotain tekemistä keskenään. Noilla ei ole. Minusta imettäminen ravintolassa on täysin luonnollista ja ok, mutta lasten metelöinti ja riehuminen missään julkisesti ei ole.

Vierailija
132/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko karkeaa yleistämistä intialaisista; ei se raiskaaminen nyt ole vallitseva tapa sielläkään saati hyväksytty.

Imettää ei tarvitse ns. hienoimmissa ravintoloissa. Tai oikeastaan kuka lähtee hienompaan ravintolaan imeväisen kanssa?? 

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:07"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 10:53"]

En vastusta julkista ihmettämistä, eikä minua häiritse pätkääkään paljaat tissitkään. Enkä ymmärrä ajatusta, että olisi hienoa olla imettämättä hienossa ravintolassa - kyllä ne vauvat sielläkin tarvitsevat ruokansa, eikä vauvan ruokailussa ole mitään epäsopivaa.

MUTTA huomauttaisin nyt kuitenkin kainosti, että se alkuperäinen "häly" ei alkanut siitä, että joku suomalainen asiakas olisi vastustanut imetystä. EIKÄ edes siitä, että se intialainen seurue olisi vaatinut imetystä loppumaan.

Vaan suomalainen tarjoilija oli TULKINNUT, että intialaisseuruetta nolostutti katsella imetystä JA siitä ehdotuksesta mennä imettämään muualle oli SUOMALAINEN äiti vetänyt herneen nenään.

Kulttuurien yhteentörmäystä siis. Ja siinä toki voikin olla vähän hienotunteisempi kuin normaalisti. Joissain kulttuureissa naiset eivät saa paljastaa edes päätään, saati sitten rintojaan - joten vaikka ne turistit eivät asiasta vieraassa maassa kehtaisi älämölöä nostaakaan, voi se isäntäkansan edustaja ottaa silti asian huomioon, kun ei suuremmasta vaivasta kuin lastenhoitohuoneeseen menosta ole kyse.

[/quote]

No intialaiset nyt tuskin ovat siveimmästä päästä noin niin kuin kansana. Jos siellä joukkoraiskaillaan naisia julkisissa liikennevälineissä kenenkään paikalla sen kummemmin puuttumatta asiaan, tuskin joku nännin vilahdus saa heitä suunniltaan...

[/quote]

Vierailija
133/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:36"]

Mikä joidenkin julki-imettäjien päässä on oikein vikana?

Olin katsastamassa autoa eräällä vanhalla katsastusasemalla, ja kävin hoitamassa paperityöt siinä samassa tilassa olevalla konttorin luukulla ja olin tosiaan tukehtua sillä siitä pakokaasun poistoletkusta mikälie (eli se putki jonka pitäisi viedä pakokaasut ulos sisätiloista) niin vuoti ihan varmasti jotain sillä koko halli oli tosi tunkkainen ja savuinen, mutta kamalinta oli se että joku asiakas eli noin-kolmekymppinen nainen istui siinä luukun vieressä tissi pitkällä sellaisella yksinäisellä ja köykäisellä varastotuolilla imettämässä ihan pienen pientä vauvaa! Keskellä sitä kamalan saasteista pakokaasulemua jota edes minä, aikuinen ihminen, en kestänyt vaan menin toiselle puolelle pihaa hengittämään välillä! Olisi tehnyt tosissaan mieli vetaista turpiin sitä ämmää että viesti menisi perille lopullisesti! Sitten ihmettelee täysidioottina muutaman vuoden päästä että miten ihmeessä lapsellaan on kamala astma kun yrittää juosta ja leikkiä, ja pökertyy siihen! Olisi kyllä pitänyt soittaa lastensuojeluviranomaisille saman tien!

[/quote]

Mikähän siihen olisi tosiaan pitänyt soittaa, naiselle, joka miettii tuollaisessa tilanteessa toisen pahoinpitelemistä...

Vierailija
134/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, molemmat on luonnollisia tarpeita mutta asian suorittamiselle voi valita sopivan paikan. Ei sen vauvankaan tarvitse sitä tissiä samalla sekunnilla saada suuhunsa, hyvin ehtii etsiä rauhallisemman paikan jos sattuu olemaan sopimattomalla paikalla. 

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:56"]

imetys on maailman luonnollisin asia, no, niin on itsetyydytyskin, mutten minä silti menisi kahvilan pöytään masturboimaan.................

[/quote]

Vierailija
135/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 13:44"]

Imettäminen normaalia ruumiintoimintaa?

Tuli vaan mieleen että mitä jos mä harrastaisin "normaalia" ruumiintoimintaa kans ens kerralla kun menen ravintolaan ja joku alkaa imettämään siinä vieressä, ja oksennan vahingossa heidän päälleen? :D

[/quote]

Ihan rauhassa. Kas kun tulikin mieleesi verrata toisen päälle oksentaminen ja se, että joku kauempana ruokkii lastaan ilman minkäänlaista kontaktia sinuun.

PS: vaihtoehto: älä katso sinnepäin. Ottaako koville?

[/quote]

No normaalia ruumiin toimintaa kuten itsekin totesit, eikö =) Ja kyse oli viereisessä pöydässä ruokittavasta lapsesta ei jossain ravintolan toisella puolella. Älä vääristele. ohis. Yritä vaan ymmärtää että kaikki eivät pidä imetyksestä ruokaravintolassa.

[/quote]

En ole sanonut imettämistä normaaliksi ruumiintoiminnoksi, vaan maailman luonnollisimmaksi asiaksi. Opettele lukemaan.

Ja edelleen: on se vaikkapa puhuminen tai silmän räpäyttäminenkin maailman luonnollisimpia asioita - oletko siis sitä mieltä, että nekin voi verrata toisen päälle oksentamiseen? Mielenkiintoista.

Viereinen pöytä ei joka tapauksessa ole nenäsi edessä, voit katsoa moneen muuhunkin suuntaan kuin siihen viereisen pöydän takana pilkahtavaan rintaan.

PS: kun et selvästi tunne netti-etikettiä, niin valistan sinua. Ohis ei tarkoita nimimerkkiä, vaan ilmaisee, että joku kommentoi kommenttiasi sivusta, ei siis ole se, jolle viestit.

Vierailija
136/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:04"]

Olisi kiva tietää onko niillä joiden mielestä miehen sukuelimen imeminen on sama kuin imetys, lapsia, tai ovatko itse imettäneet? En vaan tajua miten vauvan ruokailua voi verrata suihinottoon? Tulee mieleen lähinnä joku pedofiili joka näin ajattelee.Imettämisellä ei ole mitään tekemistä seksuaalisuuden kanssa.

Ja muuten, kaikilta ei äidinmaidon pumppaus onnistu... itsellä imetys onnistuu mutta pumppaus ei vaikka on harjoiteltu monilla pumpuilla,joten vauva saa ruokaa vaan tissistä. Olen onnellinen että sujuu edes noin kun alussa ei meinannut koko imetys onnistua.

Itse imetän julkisillakin paikoilla nykyään, aluksi olin arka mutta nyt vauvan hyvinvointi menee kaiken edelle. Se on vauvan ruokailua eikä kenenkään ole pakko tuijottaa toisen tissejä. Luulen että ne jotka asia häiritsee ovat vasten- tai vapaaehtoisesti lapsettomia naisia tai vanhempia naisia jotka tuntevat kateutta tms imettävää kohtaan tai naisia joilla imetys ei ole itsellään onnistunut. Toisia naisia ärsyttää kun jonkun toisen naisen tissi näkyy, miehiä ei tunnu asia niin paljon häiritsevän.

On ihme ettei imetyksestä puhuta enemmän julkisuudessa, siitä miten hankalaa se voi olla ja että kaikki eivät siinä onnistu jne... Mielestäni tässä maailmassa se on kauneimpia asioita joita on, se on äidin ja lapsen yhteinen hetki. Koen itse valtavaa rakkautta 3 kk vauvaani kohtaan kun imetän, toki muutenkin mutta koen meidän välillä silloin vahvan yhteyden. Sitä ei voi viedä kukaan meiltä pois, ja imetän niin kauan kuin se on Suomessa julkisesti sallittua. 

[/quote]

Komppi tälle!

Vierailija
137/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:07"]

Mitä ihmeen selitystä tuo on ettei lapsi ota pullosta, opettakaa sitä laiskat! Sehän on teidän äitien tehtävä! Vai pitääkö naapurin rouvan, tarhan tädin vai risteilyemännän opettaa se teidän lapselle kun itse ette vaan viitsi millään?

[/quote]

Älä pliis puhu asiasta, josta et selvästi ymmärrä mitään.

Tavoite on täysimetys, se on lääkärien ja asiantuntijoiden suositus. Kun lasta täysimetetään, moni vauva ei enää suostu juomaan pullosta. Omanikaan eivät juoneet, ihan sama miten tyrkytin.

Ne, jotka ovat joutuneet - siis JOUTUNEET, ideaalia se ei ole - antamaan korviketta lisäksi jatkuvasti, heidän vauvansa juovat myös pullosta.

Vierailija
138/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään keksi yhtäkään syytä miksi esim. yli 1-vuotiasta pitäisi imettää ravintolassa? Jos ei 1-vuotiasta saa hiljaiseksi kuin tunkemalla tissiä suuhun, pitäisikö katsoa vähän peiliin? Ja tuon käiselle voi jo ottaa vaikka jotain hedelmän palasia, leipää tms. mukaan ja nokkamukiin juotavaa.

Lisäksi ihan pienetenkin kohdalla voi kyllä käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. Tässä yhtenä päivänä olimme hotellin aamiaisella, aamiaissali oli tupaten täynnä. Sellainen hyvin avoin tila, pöydät lähekkäin jossa ei oikein pääse mihinkään piiloon katseilta. Siellä oli äiti n. 4kk ikäisen vauvansa ja leikki-ikäisen kanssa, kaikki olivat jo syöneet, kun äiti kaivoi tissin esiin ja alkoi imettää vauvaa lukien samalla lehteä. Vauva raivosi ja tempoili siinä rinnalla ja todellakin koko tissi näkyi aina kun vauva kävi selkä kaarella karjumaan. Viereisen pöydän vanhempi ulkomaalainen pariskunta vaihtoi pöytää :) perustelkaa mulle miksi tässä tilanteessa ei voinut poistua huoneeseen imettämään?

Vierailija
139/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:09"]

en tiedä, onko jo sanottu,

mutta jos vauvoja imetettäisiin näkyvämmin, niin ehkä miestenkin silmä tottuisi eikä asiassa ole enää mitään hämmentävää. Samoin kuin muutkin ihmiset.

Apua, meidänkö pitää suojella miehiä kuten pikkulapsia hämmentymiseltä, herranjumala! Se onkin tunteista kauhein, ihan sama vaikka kokisivat väkivallan uhkaa joka viikonloppu, mutta hämmentyminen se vasta kauheaa on!

Kyllähän lähihistoriassa ihmisiä on häirinnyt nuorten poikien lököttävät housut, kirkkaanväriset hiusvärit, lävistykset ja liian lyhyet hameenhelmat. Eräissä maissa edelleen mittaillaan naisten hameiden helmoja ettei olisi rivon lyhyet.

Jos imettäminen hämmentää, syy on itsessäsi. Mene terapiaan tai järjestä läheisyyteesi naisia imettämässä, niin ei kiusaa enää.

[/quote]

Olen samaa mieltä.

Koko tämä keskustelu on yhtä järjetön kuin että jos komennettaisiin vaikkapa kovaäänisesti nauravia pysymään kotona tai rumia ihmisiä poistumaan ravintolasta. "Kun mää niin mieleni pahotin, kun viereisen pöydän nainen oli niin ruma"....

Katseensa voi aina kääntää muualle. Kukaan ei pakota katsomaan sitä pilkahtavaa rintaa naapuripöydässä.

Imettäminen on vauvan ruokkimista, sillä ei ole mitään tekemistä seksin kanssa.

Sanonko uudelleen ja hitaasti?

I-met-tä-mi-nen on vau-van ruok-ki-mis-ta, sil-lä ei o-le mi-tään te-ke-mis-tä sek-sin kans-sa.

Ketjussa kommentoineet teinipojat ja vastaavilla älyn lahjoilla varustetut lapsettomat naiset menkööt kotiin kasvamaan.

Vierailija
140/517 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 15:23"]

En edelleenkään keksi yhtäkään syytä miksi esim. yli 1-vuotiasta pitäisi imettää ravintolassa? Jos ei 1-vuotiasta saa hiljaiseksi kuin tunkemalla tissiä suuhun, pitäisikö katsoa vähän peiliin? Ja tuon käiselle voi jo ottaa vaikka jotain hedelmän palasia, leipää tms. mukaan ja nokkamukiin juotavaa.

Lisäksi ihan pienetenkin kohdalla voi kyllä käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. Tässä yhtenä päivänä olimme hotellin aamiaisella, aamiaissali oli tupaten täynnä. Sellainen hyvin avoin tila, pöydät lähekkäin jossa ei oikein pääse mihinkään piiloon katseilta. Siellä oli äiti n. 4kk ikäisen vauvansa ja leikki-ikäisen kanssa, kaikki olivat jo syöneet, kun äiti kaivoi tissin esiin ja alkoi imettää vauvaa lukien samalla lehteä. Vauva raivosi ja tempoili siinä rinnalla ja todellakin koko tissi näkyi aina kun vauva kävi selkä kaarella karjumaan. Viereisen pöydän vanhempi ulkomaalainen pariskunta vaihtoi pöytää :) perustelkaa mulle miksi tässä tilanteessa ei voinut poistua huoneeseen imettämään?

[/quote]

Missä tässä on puhuttu yli yksi vuotiainen imetyksestä? Eikös tässä puhuttu pelkästään julkisesta imettämisestä?

No kuinka vaan - se imettäminen on yli yksivuotiaallekin hyvä tapa antaa juomaa ja välipalaa. Lapsi rauhoittuu nopeasti.

Mitä tulee aamiaiseen - et voi tietää, oliko perhe hotellissa asukkaana vai muuten vain aamiaisella. Onko kenties huoneeseen mahdoton juuri silloin syystä tai toisesta mennä.

Tai olikohan kenties äidin halu saada vauva vain rauhoittumaan nopeasti sen sijaan, että huudattaa vauvaa koko matkan huoneeseen saakka halki koko hotellin.