Imetystä julkisilla paikoilla vastuvat - asiallisia vastauksia pyytäisin?
Pyytäisin asiallisia vastauksia kysymykseeni, eli mikä häiritsee imetyksessä julkisilla paikoilla, esimerkiksi ravintolassa? Itselleni asia on todella vaikea ymmärtää. Olen imettänyt kahta lastani pitkään, toista yli kaksivuotiaaksi, myös julkisilla paikoilla, mutta aina hienotunteisesti ilman suurempia tissien esittelyjä. Eilen täällä olleessa ketjussa liittyen Näsinneulaan, joku kirjoitti, että "lapsi lutkuttaa tissiä posket lommolla"- itselleni tuo kuvaus on aivan outo, koska imetys oli hiljaista ja rauhallista puuhaa, enkä olisi voinut kuvitella sen häiritsevän ketään.
Kertoisitteko, millaisia negatiiisia ajatuksia imetyksen näkeminen teille tuo? Miksi se on teistä epämiellyttävää tai jopa "ällöttävää" (joku jopa vertasi imetystä ulostamiseen tai nenän kaivamiseen)?
Kertoisitteko myös, oletteko itse imettäneet lapsianne, tai onko teillä lapsia.
Kiitos!
Kommentit (517)
Kaikkien pitäisi sietää mitä tahansa vanhemmilta siksi, että niillä on muutenkin niin kovin "vaikeaa". Onpa tosiaankin. Suomalaiset nykyvanhemmat yhden tai kahden valtion rahallisesti tukeman kakrunsa kanssa eivät tiedä "vaikeasta" elämästä mitään - kysykää vaikka niiltä sota-aikana 6 lasta hoitaneilta mummoiltanne, tai vaikkapa naapurin somaliäidiltä, joka synnytti 12 lasta ja joista puolet kuoli jonnekin köyhyyden jalkoihin. Täällä vanhempien suurin ongelma näyttää olevan se, että valtio ei maksakaan ihan kaikkia lapsen aiheuttamia kuluja ja muut ihmiset vielä kehtaavat valittaa pikkuhirviön rääkymisestä hienoissa ravintoloissa, siis ihan hirveen törkeetä!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:22"]
Häiritseekö sinua sinua siis vähemmän se, että annan pienen vauvan huutaa nälkäänsä vaikka ravintolassa käynnin ajan? Vai kerrotko, että en saisi poistua kotoani pienen vauvan kanssa puoleen vuoteen?
[/quote]
Vaihtoehdothan ovat vain huudattaa lasta toisia häiritsevästi tai imettää häiritsevästi, molemmat tissit pöydällä. Miksi lasta ei voi vain imettää ilman härdelliä korrektisti ja suhteellisen huomaamattomasti? kuulutko niihin, joka ei voi mennä vessaankaan ilmoittamatta siitä kanssaruokailjoille ja palata sieltä kertomatta tuotoksen koostumusta, kokoa ja kestoa? Että varmasti huomataan?
Jos nämä suomalaiset vanhemmat eivät edes osaa ottaa toisia huomioon julkisilla paikoilla eivätkä omaa minkäänlaisia käytöstapoja itse, eivätkä sen takia osaa opettaa lapsilleenkaan vähäisiä käytöstapoja ja kohteliaisuutta!
Ja tervetuloa taas lisää vapaan kasvatuksen saaneita palleroita yhteiskunnan elätettäväksi. Ovat sosiaalisesti taidottomia ja käytöshäiriöisiä jotka jäävät sairaseläkkeelle viimeistään kaksvitosina, eli eivät todellakaan mitään tulevaisuuden veronmaksajia vaan me maksetaan niidenkin eläkkeet. Samat lienevät vielä niitä reppanoita tapauksia joita äidit imettävät viisivuotiaiksi saakka?!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:39"]
Eiköhän tästä(kin) ketjusta ole jo käynyt ilmi, että on ihmisiä, joita tietyissä paikoissa imettäminen häiritsee. Eikö jo siksi olisi kohteliasta käytöstä, että jättäisi imettämättä niissä paikoissa.
[/quote]
Häiritseekö sinua sinua siis vähemmän se, että annan pienen vauvan huutaa nälkäänsä vaikka ravintolassa käynnin ajan? Vai kerrotko, että en saisi poistua kotoani pienen vauvan kanssa puoleen vuoteen?
[/quote]
No ensinnäkään et tule imetysikäisen vauvan kanssa "hienoon" ravintolaan, mäkkärissä nyt on muutenkin niin sikameininki, että ette eroa porukasta. Kyllä voit poistua kotona ja imettää puistossa, mutta et hienossa ravintolassa. En ymmärrä mitä nautintoa se edes sinulle itselle tuo syödä vauva sylissä hienoa illallista =) =) Minulla on kolme lasta ja kun lapset olivat pieniä niin silloin elettiin heidän ehdoilla, ei minun. Joten kävimme sellaisissa ravintoloissa, joissa voin imettää muualla kuin ravintolasalissa ja jos menimme hienoon paikkaan, niin lapset meni hoitoon. Ihan vauvaiässä en olisi edes jaksanut / halunnut vauvan kanssa ravintolaan
Viisaus teille jotka teette lapsistanne ja imetyksistänne kamalan ison julkisen shown:
Lapsi syntyy maailmaan, eikä maailma lapsen ympärille.
Muistakaa tämä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:43"]
Jos nämä suomalaiset vanhemmat eivät edes osaa ottaa toisia huomioon julkisilla paikoilla eivätkä omaa minkäänlaisia käytöstapoja itse, eivätkä sen takia osaa opettaa lapsilleenkaan vähäisiä käytöstapoja ja kohteliaisuutta!
Ja tervetuloa taas lisää vapaan kasvatuksen saaneita palleroita yhteiskunnan elätettäväksi. Ovat sosiaalisesti taidottomia ja käytöshäiriöisiä jotka jäävät sairaseläkkeelle viimeistään kaksvitosina, eli eivät todellakaan mitään tulevaisuuden veronmaksajia vaan me maksetaan niidenkin eläkkeet. Samat lienevät vielä niitä reppanoita tapauksia joita äidit imettävät viisivuotiaiksi saakka?!
[/quote]
No, ihan kunnollisia ihmisiä minusta ja sisaruksistani tuli vaikka meitä on yli vuoden ikään imetetty :)
Harva saa traumoja normaalista harson takana imettämisestä, mutta ravintolapöydässä rinta paljaana huseeraaminen ei osoita hyvää tilannetajua.
Minä en halua nähdä kenenkään rintoja yleisellä paikalla, oli niissä sitten joku mottipää kiinni tai ei. Tasa-arvon takia mainitsen myös sen etten välitä katsella mitään paljaita male-boobseja miehillä.
Enkä oikeastaan hyvän näköisiä paidattomiakaan miehiä silloin kun syön.
Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 14:39"]
[/quote]
Vaihtoehdothan ovat vain huudattaa lasta toisia häiritsevästi tai imettää häiritsevästi, molemmat tissit pöydällä. Miksi lasta ei voi vain imettää ilman härdelliä korrektisti ja suhteellisen huomaamattomasti? kuulutko niihin, joka ei voi mennä vessaankaan ilmoittamatta siitä kanssaruokailjoille ja palata sieltä kertomatta tuotoksen koostumusta, kokoa ja kestoa? Että varmasti huomataan?
[/quote]
Kirjoitin myös kommentin 107, luepa siitä viimeinen kappale.
niin ja miehille useilla terasseilla - ei pelkästään ruokaravintoloiden- käydäänkin huomauttamassa, että paita päälle tai pihalle =D
Itse olen imettävä äiti, mutta minulla imetyksen raja menee siinä, etten imetä paikoissa jonne imetys ei kuulu tai jos ajattelen jonkun siitä häiriintyvän. Oma yksityisyyteni on myös rajana sekä se, että haluan tarjota lapselleni rauhallisen paikan ruokailulle.
Minusta sen lyhyen aikaa kun lapsi on imeväisikäinen voi omatkin menonsa suunnitella lapsen mukaan.
Mikään pakko ei ole mennä illalliselle imeväisikäisen kanssa ja äidinmaitoakin voi pumpata pulloon kahvilassa istumisen ajalle. Jos "pää hajoaa" kotona oloon ja "on ihan pakko" tehdä asioita joita teki ennen lastakin, niin olisi varmaan kannattanut harkita hieman pidempään vanhemmaksi ryhtymistä.
Taitaa olla hyvät lapsilisät ja äitiyspäivärahat kun pystyy käydä ulkona syömässä ja show-imettämässä joka arkipäivä? Äitiys tai yksinhuoltajuus todella rankkaa kun pitää maksaa siitä hyvästä päivittäinen ulkoruokinta, että pääsee samalla esittelemään utareitaan muille ihmisille?
imetys on maailman luonnollisin asia, no, niin on itsetyydytyskin, mutten minä silti menisi kahvilan pöytään masturboimaan.................
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 17:21"]
Ehkä teillä on ruokittu lapset kellarissa lukitun oven takana, meillä päin ruokapöytä on kaikkia ruokailijoita varten. Viestini oli puhtaasti parodinen piikki teille tärkeilijöille, jotka kuvittelette voivanne päättää, keillä on oikeus ruokailla ravintolassa. Jos sinua häiritsee imettävä äiti vieruspöydässä, ehkä häntä häiritsee teidän palaverinpitonne. Sori vaan, mutta imettävä äiti imettää, missä hän haluaa. Huvittaa tuollaiset uhoamiset: "Ja tarvittaessa häädämme." Tarvittaessa voitte toki soittaa vaikka palokunnan paikalle, mutta haluaisin henkilökohtaisesti nähdä sen ravintoloitsijan ilmeen, joka pitää yhtä "kymmenen hengen seuruetta" tärkeämpänä kuin ravintolan mainetta. Sosiaalinen media saavuttaa hetkessä jopa kymmentuhatkertaisen määrän sekä entisiä, nykyisiä, että mahdollisesti tulevia asiakkaita. Tästä samaisesta syystä sinäkään et noiden paskapuheidesi jälkeen uskalla paljastaa, missä yrityksessä työskentelet.
[/quote]
Meillä ei ole vielä lapsia. 60-luvulla syntyneenä minut on ruokittu silloisella korvikkeella. Uskaltaisitko sinä julkistaa henkilötietosi tällä palstalla? Tuskin sulla riittäisi kantti siihen. Uhoa kyllä sitäkin enemmän.
Olemme kyllä saaneet imettäviä äitejä häädettyä ravintolasalista ihan ystävällisesti pyytämällä, mutta eipä noista ole kohua syntynyt. Tuskin syntyy jatkossakaan, sillä tuo julkis-imetyksen paheksunta on yleisempää kuin sinä ymmärrät pienessä päässäsi. Valtaosa suomalaisista haluaa syödä rauhassa. Ilman tissejä. Ilman huutavia lapsia.
Sosiaalinen media on kyllä oiva keino markkinoida asenteitaankin - veikkaan että tuo kyseinen tamperelainen ravintola saa jatkossa moninkertaisen määrän asiakkaita. Ainakin me suosimme tuollaisia paikkoja, myös tulevaisuudessa.
Boikotoikaa vain niin montaa ravintolaa imetyksinenne kuin haluatte, me kiitämme.
[/quote]
Uskallan hyvinkin kertoa olevani töissä Itellan leivissä. Olen ylpeä siitä, että saan kantaa vauvakirjapaketteja lapsiperheille ja tärkeitä pikakirjeitä yrityksille.
Uskallatko sinä, pelkuri, nyt kertoa, minkä niminen on tämä sinun edustamasi firma, joka harrastaa ravintolapalavereissaan kymmenhenkisellä porukalla vauvojaan syöttävien äitien häätämistä ja kutsuu heitä jälkeenpäin internetissä muun muassa riipputisseiksi kakaran suussa ja naamalla roikkumassa?
En minä kaipaa sinun henkilötietojasi, kerro vain edustamasi firman ja sen ravintolan nimi, jossa häädetään tissiensä kanssa häiriköivät penninvenyttäjät. Juurihan kerkesit kehumasta, kuinka tuollainen asenne moninkertaistaa asiakaskunnan ja kuinka kiitollinen sinunkin firmasi olisi, jos imettävät äidit niitä ravintoloita boikotoisivat.
[/quote]
Tää on vähän ot, mut kuitenkin... Oliko nää sun esittämät kommentit Itellan virallinen mielipide julki-imetykseen? Jos ei olleet, niin tuskin sun kannattaa täällä huudella Itellan nimissä yhtään mitään... Saattaa sun työpaikka pian olla entinen vain.
[/quote]
Minulla ei ole harmainta aavistusta, mikä olisi Itellan "virallinen kanta" julki-imetykseen, eikä sillä mitään merkitystä olisikaan. Kerroin oman työpaikkani, koska tämä sättimäni pelkuri, jonka firmalla on tapana häätää imettäviä naisia ravintolasta, epäili, etten minä uskalla paljastaa omia henkilötietojani.
Mikä joidenkin julki-imettäjien päässä on oikein vikana?
Olin katsastamassa autoa eräällä vanhalla katsastusasemalla, ja kävin hoitamassa paperityöt siinä samassa tilassa olevalla konttorin luukulla ja olin tosiaan tukehtua sillä siitä pakokaasun poistoletkusta mikälie (eli se putki jonka pitäisi viedä pakokaasut ulos sisätiloista) niin vuoti ihan varmasti jotain sillä koko halli oli tosi tunkkainen ja savuinen, mutta kamalinta oli se että joku asiakas eli noin-kolmekymppinen nainen istui siinä luukun vieressä tissi pitkällä sellaisella yksinäisellä ja köykäisellä varastotuolilla imettämässä ihan pienen pientä vauvaa! Keskellä sitä kamalan saasteista pakokaasulemua jota edes minä, aikuinen ihminen, en kestänyt vaan menin toiselle puolelle pihaa hengittämään välillä! Olisi tehnyt tosissaan mieli vetaista turpiin sitä ämmää että viesti menisi perille lopullisesti! Sitten ihmettelee täysidioottina muutaman vuoden päästä että miten ihmeessä lapsellaan on kamala astma kun yrittää juosta ja leikkiä, ja pökertyy siihen! Olisi kyllä pitänyt soittaa lastensuojeluviranomaisille saman tien!