Imetystä julkisilla paikoilla vastuvat - asiallisia vastauksia pyytäisin?
Pyytäisin asiallisia vastauksia kysymykseeni, eli mikä häiritsee imetyksessä julkisilla paikoilla, esimerkiksi ravintolassa? Itselleni asia on todella vaikea ymmärtää. Olen imettänyt kahta lastani pitkään, toista yli kaksivuotiaaksi, myös julkisilla paikoilla, mutta aina hienotunteisesti ilman suurempia tissien esittelyjä. Eilen täällä olleessa ketjussa liittyen Näsinneulaan, joku kirjoitti, että "lapsi lutkuttaa tissiä posket lommolla"- itselleni tuo kuvaus on aivan outo, koska imetys oli hiljaista ja rauhallista puuhaa, enkä olisi voinut kuvitella sen häiritsevän ketään.
Kertoisitteko, millaisia negatiiisia ajatuksia imetyksen näkeminen teille tuo? Miksi se on teistä epämiellyttävää tai jopa "ällöttävää" (joku jopa vertasi imetystä ulostamiseen tai nenän kaivamiseen)?
Kertoisitteko myös, oletteko itse imettäneet lapsianne, tai onko teillä lapsia.
Kiitos!
Kommentit (517)
Oma kokemukseni on tämä. Vauvalleni en voi syöttää muuta kuin rintamaitoa, hän ei huoli tuttia, ei pulloa. Hänelle ei voi antaa korvikkeitakaan joita kaupasta saa, koska on allerginen. Olemme liikkuneet isompien lasten kanssa esim. korkeasaaressa jossa AINA (kaksi kertaa imettäessäni) hakeuduin joko penkin suojaan (puiden alle ja paikkaan jossa ei ollut muita ihmisiä lähelläkään) tai sitten ravintolassa aivan seinän vierustaan ja kauas muista. Hälinässä oma lapseni ei edes suostu syömään, joten jo pelkästään vauvan takia olen joutunut hakeutumaan syrjemmälle. Itseäni häiritsee ajatus, että joku kyyläisi vierestä kun ruokin lastani. Se on hyvin intiimiä enkä todellakaan halua esitellä itseäni kenellekään - saati sitten altistaa pientä lastani muiden pahansuovalle tuijottelulle. Imettäminen on mitä luonnollisinta touhua, se antaa lapselle turvaa ja lohtua ja mahdollisuuden sosiaaliseen vuorovaikutukseen äidin kanssa. Samalla hän saa tarvitsemansa ravintoaineet ja nesteen. Oma oloni on silti kiusallinen jos joudun imettämään missään julkisilla paikoilla. Mieluiten syötän lapseni kotona, kaikessa rauhassa. Todellisuudessa elämä vain ei mene niin, että voisin valita jääväni neljän seinän sisään ja näitä kiusallisia tilanteita tulee eteen. Noina hetkinä yritän keskittyä vain vauvaan ja todellakin etsin se rauhallisimman nurkkauksen. Käytän myös aina hoitohuonetta jos mahdollista. Ikävä kyllä nekin ovat melko ällöttäviä. Ei tunnu puhtaalle ympäristölle ruokkia omaa lastaan. Mahdollisuudet vain ovat rajatut. Itseäni varmasti ällöttäisi syödä ravintolassa jos joku imettäisi lastaan suurieleisesti ja niin että tissit todellakin olisivat kaikkien nähtävillä. Asiat voi hoitaa myös pienieleisesti ja kohteliaasti, niin kuin moni täällä on jo todennut. Itse myös kysyn aina seurueessa, voinko imettää siinä (jos on vaikeaa se poistuminen). En voisi kuvitellakaan vain kaivavani tissiä esille, niin että veisin muilta ruokahalun. En kuitenkaan huudattaisi omaa lastani nälissään. Hänen hyvinvointinsa on aina asia numero yksi. Ja miksikö? Hän on se joka ei pysty itsestään huolehtimaan ja hän on riippuvainen minusta täysin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 00:29"]
Onko se ip:n selvittäminen kiellettyä jos osaa? :)
[/quote]
Varmaan sieltä kiinteistöstään datailee.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 00:24"]
Onko nyt vaan kyse siitä, että jotkut hormonihöyryissä olevat äitylit eivät tajua, että ihan kaikki eivät halua katsella miten imetystä esitellään julkisesti, vaikka se omasta itsestä tuntuisi kuinka ihanalta? Vaikka kuinka tuntisi olevansa oikea runsaudensarvi, niin esimerkiksi illallisravintolassa voi ehkä asian hoitaa sivummalla?
[/quote]
Etkö osaa katsoa muualle? Onko pakko katsoa? Illallisravintoloissa harvemmin on lapsiperheitä.
[/quote]
Pieni vauva valitettavasti määrää, pieni vauva kun ei odottele ja sen kyllä kuulee!:D
[/quote]
On. Ainoastaan viranomaiset saavat sen tehdä.
[/quote]
Ei lapset määrää tässä yhteiskunnassa. Lapsi syö silloin kun aikuinen päättää
[/quote]
Vauva syö silloin, kun hänellä on nälkä. Jos sulle tulee siellä kiinteistössä yhtään parempi mieli, niin minä aikuinen päätän, että vauvani syö silloin, kun hänellä on nälkä :D
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 00:32"]
[/quote]
[/quote]
Mutta silti esim moderaattorit saavat sen katsoa?? Eli tuskin pitää paikkaansa, taidan kaivaa lakikirjat esille. :)
[/quote]
[/quote]
Uuu... taisi tulla kusi sukkaan siellä kiinteistössä.
Painu sinne kiinteistöösi, lassukka. Ja pysy siellä, niin et varmasti näe tissejä kuin sen ip-ossun kautta, joka jo selvitettiin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 00:33"]
[/quote]
[/quote]
Mutta silti esim moderaattorit saavat sen katsoa?? Eli tuskin pitää paikkaansa, taidan kaivaa lakikirjat esille. :)
[/quote]
IP osoitteesta ei näy mitään. Ainoastaan palveluntarjoaja tietää kenelle se IP kuuluu. Operaattori ei sitä voi nähdä
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:36"]
Edelleenkö väitätte ettei täällä keskustele astetta katkerammat ihmiset, ihan vilpittömästi vain häiritsee imetys. Jepulis.
[/quote]
No mua ainakin häiritsee, vaikka olen lapseton mies. Jos haluan nähdä tissejä, menen tissibaariin. Jos haluan syödä illallista pitkän kaavan mukaan ja palaveerata asiakkaiden kanssa, en todellakaan halua nähdä riipputissiä kakaran suussa ja naamalla roikkumassa.
[/quote]
Jos haluan mennä nauttimaan kallista ravintolaruokaa, en todellakaan halua kuulla paksumahaisten bisnesukkojen palaverin pulputusta viereisestä pöydästä. Palaverit asiakkaiden kanssa hoidetaan palaverihuoneissa. Niitä on kyllä vuokrallakin, jos omalla yrityksellä ei ole niitä tarjota. Antakaa maksaville asiakkaille ruokarauha.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:00"]Oikeasti, tuollainen normaalin elämän kainostelu on kipeää. Oikein harmittaa, että omat lapseni ovat jo isoja, ottaisin tästä lähtien tavan NIMENOMAAN imettää muiden nähden ravintolassa...[/quote]
On paljon normaaliin elämään kuuluvia asioita, joita ei tavata tehdä seurassa ja näkyvästi. Mieleen tulee ainakin ulostaminen, virtsaaminen, yhdyntä ja piereskely. Nenän kaivamistakin yritetään tehdä pääosin muiden huomaamatta.
En nyt halua verrata imettämistä ulostamiseen, mutta sellainen ajattelu että mitä vain "normaaliin elämään" kuuluvaa pitäisi voida tehdä julkisesti on kyllä ihan sairasta.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:00"]Oikeasti, tuollainen normaalin elämän kainostelu on kipeää. Oikein harmittaa, että omat lapseni ovat jo isoja, ottaisin tästä lähtien tavan NIMENOMAAN imettää muiden nähden ravintolassa...[/quote]
On paljon normaaliin elämään kuuluvia asioita, joita ei tavata tehdä seurassa ja näkyvästi. Mieleen tulee ainakin ulostaminen, virtsaaminen, yhdyntä ja piereskely. Nenän kaivamistakin yritetään tehdä pääosin muiden huomaamatta.
En nyt halua verrata imettämistä ulostamiseen, mutta sellainen ajattelu että mitä vain "normaaliin elämään" kuuluvaa pitäisi voida tehdä julkisesti on kyllä ihan sairasta.
[/quote]
En ole se, jolle vastasit, mutta muistutan, että ruokailu on kautta ihmiskunnan historian ollut sosiaalinen tapahtuma. Normaalin elämän kainostelulla tarkoitettiin varmaankin tässä yhteydessä sitä, että on normaalia antaa myös vauvojen osallistua yhdessä syömiseen. Harva meistä kutsuu vieraita kylään ryhmäpaskalle.
Hiukan sivuhuomautuksena ihmettelen, että jos se imettäminen on tehtävä siinä sivussa, kun keskustellaan ystävien kanssa, syödään, juodaan kahvia, luetaan ja muutenkin hoidetaan monia tehtäviä, niin miksi on kamalaa nähdä pullosta syöttävä äiti, joka esim. syöttää vauvaansa niin, että vauva on vaunuissa. Muistan joskus tällaisen ketjun täällä lukeneeni, ja teko tuomittiin yksimielisesti, koska äiti ei tarjoa tällä tavalla huomiotaan vauvalle vaan tekee jotain muuta. Miten sitten se imetetty lapsi, jonka äidin huomio on koko ajan aivan muissa asioissa, kuvittelee tarjoavansa lapselleen laatuaikaa, vaikka itse ehtii nauttia ravintoloiden gourmet-aterioita ja pitää henkevää keskustelua yllä ystäviensä kanssa?
Minusta koko imetyskeskustelu on nolo. Se äiti, jonka mielestä pitää voida syödä lämmin ateria ja jatkaa ystävien kanssa keskustelua vauvan tarpeista huolimatta, on tekopyhä, joka on latistanut imetyksen vessakäyntiä vastaavaksi motoroiduksi toimenpiteeksi. En nyt yritä väittää, etteikö imetyksen aikana voisi tehdä jotain muutakin joskus, mutta jos ei koskaan mieti, missä ja milloin seuraavaksi imettää, niin ei siinä kyllä mieti sitä vauvaakaan eikä hänen tarpeittensa tyydytystä yhtään sen enempää.
Minulle imetys oli tärkeä juttu. Kotona saatoin lukea tai seurata tv-ohjelmaakin, jos vauvakin piti esim. silmiään kiinni. Mutta tarjosin hänelle aina rauhallisen ja leppoisan tunnelman, ei hälinää, huutoa ja jopa keskustelut käytiin ystävien kanssa niin, että takuulla ehdittiin sitä vauvaakin huomioida. Tapasinkin suurelta osin äitikavereita, koska minusta (ja useasta ystävästänikin) imettävä äiti ei ole kovin mukavaa seuraa muuta kuin ehkä kotona, kun virikkeiden määrä on pieni ja vauva sopivasti ehkä unten mailla. Imettävä äiti ei ehkä itse tajua, miten turhauttavaa on kertoa hänelle jotain juttua, kun hän samalla asettelee vauvaa rinnalle, silittelee vauvan poskea, yrittää syödä ja samalla nyökytellä niin kuin muka olisi kuullut kaverin kertomuksen. Eihän se noin mene. Ei siinä imetyksen yhteydessä takuulla nautita hienoa ateriaa sitä arvostavalla tavalla, ei olla henkevää seuraa kuin vain hetken ja jatkuvalla keskeytyksellä enkä siten ymmärrä, miksi se imettävä äiti tunkee itsensä paikkoihin, jossa häneltä odotetaan muutakin kuin lapsensa ruokkimista. Sitäkään kun hän ei tee näissä paikoissa hyvin.
Minulle vauvan eka puoli vuotta oli sitä rauhoittumisen aikaa. Kun vauva alkoi syödä soseita, myös imetykselle tuli rytmi ja niitä oli helppo ajoittaa ja jopa siirtää niin, että päästiin sopivaan paikkaan nälän tullen. Ei tarvinnut yrittää olla supermamma, joka voi tehdä sata asiaa yhtäaikaa mutta yhtäkään ei kunnialla läpi.
Juu, olen kuullut tarinat äideistä, jotka ovat parhaimmillaan imettäneet, syöneet, lukeneet lehteä ja viihdyttäneet esikoista samaan aikaan, mutta laadusta ei tuossa ole kyllä minkään kohdalla kyse.
Eiköhän siis tässäkin asiassa ole enemmän kyse siitä, mihin paikkoihin on pakko itsensä tunkea vauvan kanssa kuin siitä, voiko julkisesti imettää vai ei. Jos ihan vauvan tarpeista lähdetään liikkeelle, niin ei ne tarpeet tule täysin täytetyiksi, jos se äiti harrastaa samaan aikaan muita toimenpiteitä ja vauvan syöttäminen on vain mekaninen teko, jonka joku robottikin voisi hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 12:22"]
Mä en halua nähdä pulloruokintaa, minusta ei saisi lähteä ulos ollenkaan näytille jos ruokkii lasta pullolla, hävetä pitäisi eka vuosi!
Sehän muistuttaa nänniä ja siitä minulla menee ruokahalu, enhän minäkään saa pumpattavaa barbaraa tuoda ravintolaan joka muistuttaa alastonta naista. Täysin verrattavissa oleva asia!
(vitsi) :D
[/quote]
Olkoon vitsi, mutta minusta oli todella sopimatonta lähteä jonnekin vauvan ja pullon kanssa. Vauvan ruokinta on intiimi tapahtuma, joka ei kuulu vieraiden silmille.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:36"]
Edelleenkö väitätte ettei täällä keskustele astetta katkerammat ihmiset, ihan vilpittömästi vain häiritsee imetys. Jepulis.
[/quote]
No mua ainakin häiritsee, vaikka olen lapseton mies. Jos haluan nähdä tissejä, menen tissibaariin. Jos haluan syödä illallista pitkän kaavan mukaan ja palaveerata asiakkaiden kanssa, en todellakaan halua nähdä riipputissiä kakaran suussa ja naamalla roikkumassa.
[/quote]
Jos haluan mennä nauttimaan kallista ravintolaruokaa, en todellakaan halua kuulla paksumahaisten bisnesukkojen palaverin pulputusta viereisestä pöydästä. Palaverit asiakkaiden kanssa hoidetaan palaverihuoneissa. Niitä on kyllä vuokrallakin, jos omalla yrityksellä ei ole niitä tarjota. Antakaa maksaville asiakkaille ruokarauha.
[/quote]
No ehkä teillä on syöty täyden hiljaisuuden vallitessa, meilläpäin keskustelu kuuluu normaaleihin pöytätapoihin. :-) Paksumahaiset businessukot eivät ihan kuvaa ainakaan omaa seuruetta, yleensä vähintään puolet ovat naispuolisia, joilla ei todellakaan roiku lapsi tississä kiinni. Paltsutiloja löytyy kyllä omienkin seinien sisältä, mutta ruoka on ravintolassa parempaa. Sori vaan, mutta palaveeraamme missä haluamme. Ja tarvittaessa häädämme/pyydämme tarjoilijaa häätämään tissiensä kanssa häiriköivät penninvenyttäjät, kun vieraanamme olevat ulkomaalaiset kiusaantuvat paljastelusta. Kuvittelisin, ettei nälkäisinkään julki-imettäjä kuluta missään ravintolassa yhtä paljoa, kuin kymmenen hengen seurue kolmena-neljänä päivänä viikossa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 16:34"]
Hiukan sivuhuomautuksena ihmettelen, että jos se imettäminen on tehtävä siinä sivussa, kun keskustellaan ystävien kanssa, syödään, juodaan kahvia, luetaan ja muutenkin hoidetaan monia tehtäviä, niin miksi on kamalaa nähdä pullosta syöttävä äiti, joka esim. syöttää vauvaansa niin, että vauva on vaunuissa. Muistan joskus tällaisen ketjun täällä lukeneeni, ja teko tuomittiin yksimielisesti, koska äiti ei tarjoa tällä tavalla huomiotaan vauvalle vaan tekee jotain muuta. Miten sitten se imetetty lapsi, jonka äidin huomio on koko ajan aivan muissa asioissa, kuvittelee tarjoavansa lapselleen laatuaikaa, vaikka itse ehtii nauttia ravintoloiden gourmet-aterioita ja pitää henkevää keskustelua yllä ystäviensä kanssa?
Minusta koko imetyskeskustelu on nolo. Se äiti, jonka mielestä pitää voida syödä lämmin ateria ja jatkaa ystävien kanssa keskustelua vauvan tarpeista huolimatta, on tekopyhä, joka on latistanut imetyksen vessakäyntiä vastaavaksi motoroiduksi toimenpiteeksi. En nyt yritä väittää, etteikö imetyksen aikana voisi tehdä jotain muutakin joskus, mutta jos ei koskaan mieti, missä ja milloin seuraavaksi imettää, niin ei siinä kyllä mieti sitä vauvaakaan eikä hänen tarpeittensa tyydytystä yhtään sen enempää.
Minulle imetys oli tärkeä juttu. Kotona saatoin lukea tai seurata tv-ohjelmaakin, jos vauvakin piti esim. silmiään kiinni. Mutta tarjosin hänelle aina rauhallisen ja leppoisan tunnelman, ei hälinää, huutoa ja jopa keskustelut käytiin ystävien kanssa niin, että takuulla ehdittiin sitä vauvaakin huomioida. Tapasinkin suurelta osin äitikavereita, koska minusta (ja useasta ystävästänikin) imettävä äiti ei ole kovin mukavaa seuraa muuta kuin ehkä kotona, kun virikkeiden määrä on pieni ja vauva sopivasti ehkä unten mailla. Imettävä äiti ei ehkä itse tajua, miten turhauttavaa on kertoa hänelle jotain juttua, kun hän samalla asettelee vauvaa rinnalle, silittelee vauvan poskea, yrittää syödä ja samalla nyökytellä niin kuin muka olisi kuullut kaverin kertomuksen. Eihän se noin mene. Ei siinä imetyksen yhteydessä takuulla nautita hienoa ateriaa sitä arvostavalla tavalla, ei olla henkevää seuraa kuin vain hetken ja jatkuvalla keskeytyksellä enkä siten ymmärrä, miksi se imettävä äiti tunkee itsensä paikkoihin, jossa häneltä odotetaan muutakin kuin lapsensa ruokkimista. Sitäkään kun hän ei tee näissä paikoissa hyvin.
Minulle vauvan eka puoli vuotta oli sitä rauhoittumisen aikaa. Kun vauva alkoi syödä soseita, myös imetykselle tuli rytmi ja niitä oli helppo ajoittaa ja jopa siirtää niin, että päästiin sopivaan paikkaan nälän tullen. Ei tarvinnut yrittää olla supermamma, joka voi tehdä sata asiaa yhtäaikaa mutta yhtäkään ei kunnialla läpi.
Juu, olen kuullut tarinat äideistä, jotka ovat parhaimmillaan imettäneet, syöneet, lukeneet lehteä ja viihdyttäneet esikoista samaan aikaan, mutta laadusta ei tuossa ole kyllä minkään kohdalla kyse.
Eiköhän siis tässäkin asiassa ole enemmän kyse siitä, mihin paikkoihin on pakko itsensä tunkea vauvan kanssa kuin siitä, voiko julkisesti imettää vai ei. Jos ihan vauvan tarpeista lähdetään liikkeelle, niin ei ne tarpeet tule täysin täytetyiksi, jos se äiti harrastaa samaan aikaan muita toimenpiteitä ja vauvan syöttäminen on vain mekaninen teko, jonka joku robottikin voisi hoitaa.
[/quote]
Yleensä meitä miehiä moititaan siitä, ettemme osaa tehdä useampaa asiaa samanaikaisesti. Olen kuitenkin itse osallistunut ravintolaillallisiin, joissa on samalla imetetty lasta ja keskusteltu henkeviäkin. Ehkä se onkin tapauskohtaista, keneltä se lapsen imettäminen ja seuranpito käy ikään kuin luonnostaan. Voit toki kutsua sellaista mekaaniseksi robotiksi. Minä kutsuisin häntä hyväksi äidiksi ja vaimoksi ;)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 00:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 00:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 00:08"]
Reps. Minua tulee THL, Lääkäriliitto, WHO ja kaikki terveydenhuoltoalan organisaatiot. Joku vauvapalstan emootikko ei paljon hetkauta :D
[/quote]
Lähde, kiitos? :-D Kaksi termiä: imetys vs. julki-imetys. Kaksi eri asiaa. Vielä kerran: imetys != julki-imetys. Nuo organisaatiot tukevat varmasti imetystä, mutta julki-imetystä? Vain sun mielikuvituksessas.
[/quote]
Etkö oikeasti osaa itse etsiä Lääkäriliiton tai WHO:n sivuja? Huh. Imetyksen tukeminen tarkoittaa sitä, että vauvalla on mahdollisuus imeä vauvantahtisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että vauvaa ruokitaan siellä, missä hänellä on nälkä.
[/quote]
Ei lapset määrää tässä yhteiskunnassa. Lapsi syö silloin kun aikuinen päättää