Imetystä julkisilla paikoilla vastuvat - asiallisia vastauksia pyytäisin?
Pyytäisin asiallisia vastauksia kysymykseeni, eli mikä häiritsee imetyksessä julkisilla paikoilla, esimerkiksi ravintolassa? Itselleni asia on todella vaikea ymmärtää. Olen imettänyt kahta lastani pitkään, toista yli kaksivuotiaaksi, myös julkisilla paikoilla, mutta aina hienotunteisesti ilman suurempia tissien esittelyjä. Eilen täällä olleessa ketjussa liittyen Näsinneulaan, joku kirjoitti, että "lapsi lutkuttaa tissiä posket lommolla"- itselleni tuo kuvaus on aivan outo, koska imetys oli hiljaista ja rauhallista puuhaa, enkä olisi voinut kuvitella sen häiritsevän ketään.
Kertoisitteko, millaisia negatiiisia ajatuksia imetyksen näkeminen teille tuo? Miksi se on teistä epämiellyttävää tai jopa "ällöttävää" (joku jopa vertasi imetystä ulostamiseen tai nenän kaivamiseen)?
Kertoisitteko myös, oletteko itse imettäneet lapsianne, tai onko teillä lapsia.
Kiitos!
Kommentit (517)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:50"]
En halua nähdä toisten naisten tissejä ruoka- tai kahvipöydässä. Tunnen myötähäpeää näiden julkisesti imettävien äitien puolesta.
Sivummalla, jossain syrjemmässä, missä ei ole muita ihmisiä, imettäminen on ok. Eihän se siirtyminen paljon vaadi.
[/quote]
Voi elämän kevät.
Suomi on saunakulttuurin maa. Miten ihmeessä ihmisiä voi järkyttää noin kovin se, että pieni osa rintaa vilahtaa tarkkaan katsottaessa, kun vauvaa ruokitaan?
Vauvat imevät helposti puolikin tuntia, miksi ravintolaseurueesta pitäisi mennä yksikseen kykkimään jonnekin muualle siksi aikaa, ruokakin siinä ehtii kylmetä ja muu seurue syö jo 1-2 ruokalajia sillä välin. Ravintolassa syöminen on SOSIAALINEN TAPAHTUMA, ei se ole pelkkää tankkaamista.
Menkää te istumaan syrjemmälle, jos ette osaa olla tuijottamatta niska mutkalla naapuripöydässä kenties muutaman neliösentin verran vilahtavaa rintaa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:41"]
Minua puolestaan kiinnostaa, miksi näissä keskusteluissa aina todetaan, että lapsi ei tarvitse äidinmaitoa enää sitten, kun hän osaa sitä itse pyytää. En millään pysty ymmärtämään, mikä logiikka taustalla on. Eivät kai ihmisen tarpeet ylipäätään häviä siihen, että hän kykenee niistä kommunikoimaan.
[/quote]
Äidinmaito riittää yksinomaiseksi ravinnoksi vain puolen vuoden ikään saakka. Sen jälkeen pitää jo antaa muutakin ruokaa, jotta lapsi saisi kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Yli vuoden ikäistä voi toki edelleen imettää, mutta siinä rintamaidossa ei enää ole mitään, mitä lapsi ei saisi normaaliravinnosta mitä muukin perhe syö. Tuskin kukaan ruokkii kouluikäistä enää rintamaidolla?
Yli vuoden ikäisen lapsen rintamaidolle ei yksinkertaisesti ole terveydellisiä perusteita, ellei lapsi ja äiti asu kehitysmaassa, jossa ravinnosta ja puhtaasta vedestä on pulaa. Yli vuoden ikäinen lapsi käyttää äidin rintaa tuttinaan tai muun mielihyvän aiheuttajana, mutta tapahan se vain on. Tarve tuonikäisellä on vain äidin päässä.
[/quote]
Se on silti ravintoa ja juomaa ja hyvää sellaista, jopa yli vuoden ikäiselle. Pointti ei ole, etteikö yli vuoden ikäinen lapsi saisi ruokaa ja juomaa muillakin tavoilla, vaan että äidinmaito on edelleen hyvää ravintoa senkin ikäiselle, ja niin muodoin on sairasta pitää lapsen syömistä pedofiilisena ja outona (kuten tässä ketjussa joissain kommenteissa).
ohis
Olen nainen ja minulla on lapsi, jota imetin. En koskaan imettänyt julkisesti, mitä nyt autossa parkkipaikalla. Hyvin onnistui ja aina löytyi sovelias paikka vauvan ruokahetkelle.
Enkä halua myöskään katsella toisten imetystä. En varsinkaan missään ruokapöydässä yms. paikassa. Eihän ruokapöydässä muutenkaan istuta rinta paljaana. Kotona voi jokainen imettää vaikka ruokaillessaan perheenjäsenten kanssa ei julkisilla paikoilla.
Sinänsä minua ei häiritse sellainen huomaamaton imetys, enkä kiinnitä siihen huomiotakaan. Toiset äidit tämän taidon osaa. Sellainen julkea tissin esille kaivaminen tilanteessa kuin tilanteessa mistään muusta välittämättä on minusta moukkamaista.
Imetys on minusta kaunis hellä ja yksityinen hetki äidin ja lapsen välillä. Ei julkinen tapahtuma.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:54"]
[/quote]
Voi elämän kevät.
Suomi on saunakulttuurin maa. Miten ihmeessä ihmisiä voi järkyttää noin kovin se, että pieni osa rintaa vilahtaa tarkkaan katsottaessa, kun vauvaa ruokitaan?
Vauvat imevät helposti puolikin tuntia, miksi ravintolaseurueesta pitäisi mennä yksikseen kykkimään jonnekin muualle siksi aikaa, ruokakin siinä ehtii kylmetä ja muu seurue syö jo 1-2 ruokalajia sillä välin. Ravintolassa syöminen on SOSIAALINEN TAPAHTUMA, ei se ole pelkkää tankkaamista.
Menkää te istumaan syrjemmälle, jos ette osaa olla tuijottamatta niska mutkalla naapuripöydässä kenties muutaman neliösentin verran vilahtavaa rintaa.
[/quote]
AA-men!
En halua nähdä toisten naisten tissejä ruoka- tai kahvipöydässä. Tunnen myötähäpeää näiden julkisesti imettävien äitien puolesta.
Sivummalla, jossain syrjemmässä, missä ei ole muita ihmisiä, imettäminen on ok. Eihän se siirtyminen paljon vaadi.
[/quote]
Voi elämän kevät.
[/quote]
Suomi voi olla saunakulttuurin maa, mutta kaikki eivät silti halua saunoa uimahalleissa, ystävien tai työkavereidenkaan kesken. Miksi kenenkään pitäisi pakolla nähdä edes vilaus toisen, ehkä jopa ventovieraan naisen rinnasta? Se rinta on rinta, oli siinä lapsi ruokinnassa tai ei. Ei se muuksi muutu.
Ravintolassa syöminen on nimenomaan sosiaalinen tapahtuma, eivätkä ihmiset mene sinne nähdäkseen toisen ihmisen paljastelevan rintaansa. Strippiluolat ovat sitten asia erikseen. Suosittelisin sinulle kyllä elämän hankkimista, mikäli lapsen imettäminen muun seurueen ruokaillessa pitkän kaavan mukaan on sinulle se SOSIAALINEN TAPAHTUMA. Kaikkea sitä kuulee... :-D
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 10:17"]
AP jatkaa vielä - kertoisitteko myös, onko mielestänne ok syöttää vauvaa pullosta ravintolassa ja miksi niin, jos imetys ei mielestänne ole soveliasta?
Kiitos![/quote]
Itse koen olevani hyvinkin imetysmyönteinen ihminen, mutta silti en imettäisi näkyvästi ravintolassa, puiston penkillä tai junan takapenkillä kyllä. Mutta en minä myöskään haluaisi nähdä miestä paidatta tai lasta paljaain jaloin - ravintolassa siis. Ensinnäkin silloin kun syödään, ei minusta tehdä mitään muuta kuin syödään; ei räplätä puhelinta, ei väännetä hiuksia nutturalle tms.
Olen imettänyt ravintolassa vain, kun kyseessä oli pikaruokaravintola, ja meillä oli takanurkan pöytä, johon kukaan ei nähnyt. Vaikka paljaan rinnan näkeminen (tai edes mielikuva siitä) ei haittaisi itseä, eikö sen verran voi olla vieraskorea, että ottaa huomioon että jotakuta muuta se saattaa häiritä? Kuten sanoin, en minä haluaisi miehenkään nänniä nähdä vilkkumassa kun syön.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:56"]
Olen nainen ja minulla on lapsi, jota imetin. En koskaan imettänyt julkisesti, mitä nyt autossa parkkipaikalla. Hyvin onnistui ja aina löytyi sovelias paikka vauvan ruokahetkelle.
Enkä halua myöskään katsella toisten imetystä. En varsinkaan missään ruokapöydässä yms. paikassa. Eihän ruokapöydässä muutenkaan istuta rinta paljaana. Kotona voi jokainen imettää vaikka ruokaillessaan perheenjäsenten kanssa ei julkisilla paikoilla.
Sinänsä minua ei häiritse sellainen huomaamaton imetys, enkä kiinnitä siihen huomiotakaan. Toiset äidit tämän taidon osaa. Sellainen julkea tissin esille kaivaminen tilanteessa kuin tilanteessa mistään muusta välittämättä on minusta moukkamaista.
Imetys on minusta kaunis hellä ja yksityinen hetki äidin ja lapsen välillä. Ei julkinen tapahtuma.
[/quote]
Mikä tekee sen rinnan esilleotosta julkean?
Annapa kun arvaan.
Nainen keskustelee muiden kanssa vilkkaasti ja erehtyy aloittamaan imetyksen ihan sen kummemmin kyselemättä ja kesken puheen. Johan se nyt on törkiää, siinä oli seurueen katseet hänessä, kun otti vauvan rinnalle = sehän yritti herättää huomiota ja kiinnittää katseita...
Oikeasti, tuollainen normaalin elämän kainostelu on kipeää. Oikein harmittaa, että omat lapseni ovat jo isoja, ottaisin tästä lähtien tavan NIMENOMAAN imettää muiden nähden ravintolassa...
Saa imettää mutta en halua sivullisena nähdä paljasta tissiä. Jos onnistut imettämään huomaamattomasti niin senkus imetät. Mutta jos pitää tissejä heilutellä muidenkin silmien edessä niin silloin on parempi siirtyä pulloruokintaan julkisislla paikoilla.
Minä syön ruokani mielummin sellaisissa paikoissa jossa ei imetetä. Se on minun mielipiteeni ja saan valita ravintolani. Imetin omiani mutta vain kotona.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:56"]
Se on silti ravintoa ja juomaa ja hyvää sellaista, jopa yli vuoden ikäiselle. Pointti ei ole, etteikö yli vuoden ikäinen lapsi saisi ruokaa ja juomaa muillakin tavoilla, vaan että äidinmaito on edelleen hyvää ravintoa senkin ikäiselle, ja niin muodoin on sairasta pitää lapsen syömistä pedofiilisena ja outona (kuten tässä ketjussa joissain kommenteissa).
ohis
[/quote]
Mitään terveydellistä perustetta yli vuoden vanhan lapsen rintaruokinnalle ei ole, joten samalla perustelulla rintamaito on ihan yhtä hyvää ravintoa ja juomaa jopa aikuiselle miehelle. Tai teini-ikäiselle tyttärelle. Tai isoäidille. Huomaatteko ontuvan logiikkanne?
[/quote]
Voi elämän kevät.
[/quote]
Juuri tätä asennetta karsastan joissakin äideissä. "MINÄ imetän, siirtykää te kaikki MUUT syrjemmälle." Käytöskulttuuri on kyllä monella hukassa. (16)
Mä olen myös ihmetellyt, että mikä siinä häiritsee. Itse en kovin paljoa julkisilla paikoilla imettänyt, mutta useimmiten, kun olen jonkun imettäjän nähnyt, niin ei siinä paljoa rinnat vilahda. Toisaalta, joskus vauvan asettelu on hankalaa, joten "jotain" saattaa näkyä, mutta itse ainakin käännän katseeni hienotunteisesti pois kun huomaan äidin alkavan imetyspuuhiin (ihan siksi, etten itse haluaisi imettävänä äitinä muiden tuijottavan). Näinhän voisivat nämä "häiriintyjätkin" tehdä. Sitten joskus näkee näitä äitejä, jotka imettävät rinnat täysin paljaana esim. seisten jossain jonossa. Se jo kiinnittää huomiota poikkeuksellisuudellaan, mutta ei sekään mua häiritse, ja jotenkin ihmettelen, miten joku jaksaa siitä piitata. Edelleen voi katsoa muualle. Se ettei rintoja saisi näyttää julkisesti on vain kulttuurinen konventio, ei mikään jumalansana.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:57"]
[/quote]
Voi elämän kevät.
[/quote]
AA-men!
[/quote]
A) En sauno, vaikka saunakulttuurissa elänkin. Pitääkö minun silti olla alasti joka paikassa ja hyväksyä että kaikki muutkin ovat alasti?
B) Jos menen Näsinneulaan syömään ja maksan 100e ruokailustani (per lärvi) en todellakaan halua katsoa kenenkään tissejä. Enkä kyllä kuunnella vauvan huutoa. Enkä lasten itkua. Fine dining ei nyt vain ole lapsille. Kuten ei alkoholi, kaalimatomainokset jne.
C) En ymmärrä miksi imettämisestä pitää tehdä niin iso asia jos se kerran on niin luonnollista? Kun kerran tietää että se häiritsee, niin miksi sitä pitää oikein esitellä?
Eli imettäkää julkisesti mutta järjen käytöllä. Ja jos menette kahvilaan ruokkimaan lapsianne niin ostakaa jotain. Vituttaa mennä maksavana asiakkaana kahvilaan jossa ei mahdu istumaan kun siellä on mammoja lapsineen ilman että ostavat yhtään mitään!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:00"]
Mikä tekee sen rinnan esilleotosta julkean?
Annapa kun arvaan.
Nainen keskustelee muiden kanssa vilkkaasti ja erehtyy aloittamaan imetyksen ihan sen kummemmin kyselemättä ja kesken puheen. Johan se nyt on törkiää, siinä oli seurueen katseet hänessä, kun otti vauvan rinnalle = sehän yritti herättää huomiota ja kiinnittää katseita...
Oikeasti, tuollainen normaalin elämän kainostelu on kipeää. Oikein harmittaa, että omat lapseni ovat jo isoja, ottaisin tästä lähtien tavan NIMENOMAAN imettää muiden nähden ravintolassa...
[/quote]
Ja juuri sinunlaisesi nainen on tämänkin kohun saanut aikaan... rinta paljaaksi muiden edessä pelkästään provosointitarkoituksessa. Kiteytit kyllä sinunlaistesi ihmisten ajatusmaailman täydellisesti. Kiitos tästä vahvistuksesta, sain syyn inhota julki-imettäjiä vielä voimallisemmin.
Miksi joidenkin ihmisten on niin vaikea tajuta käytösnormeja? Onko kotikasvatuksessa mennyt jotakin pahasti pieleen, kun ei edes yritetä ymmärtää mikä tässä alunperin herätti paheksuntaa? Yleensä tuollainen yliprovosoiva käytös kertoo ongelmista oman seksuaalisuuden kanssa, ja lienee aika yleistä esimerkiksi lapsena seksuaalisesti hyväksikäytettyjen ihmisten kohdalla.
51 lisää, että mä en todellakaan tulkitse julkista imettämistä huomionhakuiseksi tai provosoinniksi (paitsi ehkä tuo mainitsemani viimeinen ryhmä hakee jotain sellaista). Eikö nyt paljon luonnollisempi ja todennäköisempiä selityksiä ole, että
a) ei jaksa siirtyä (mahd. yksin = joutuu ottamaan kaikki kamppeet mukaan pieneen vessaan tms., mahd. jättämään oman ruoan kesken jne.)
b) ei halua mennä pois seurasta, jättää keskustelua kesken tms.
Lisäksi, jos nyt joku haluaa imetyksen huomiota, niin miksi se häiritsee? Mua imetys itsessään ei häiritse, joten kukaan ei pysty saamaan multa erityishuomiota sen avulla. Sen sijaan ärsyttää, jos joku vaikka kertoo koko ajan kovaäänisesti omista saavutuksistaan, eikä kuuntele muita yhtään. Eli kiinnostaisi, mikä huomion hakemisella nimenomaan imetyksen kautta ärsyttää teitä?
Siis miksi ei voisi siirtyä syrjemmälle? Jos kerran tietää, että joitakuita se imettäminen vaivaa? Miksi ei voisi ottaa muitakin huomioon - siis niitä ihmisiä, jotka vaivaantuvat nähdessään noin yhtäkkiä tissin siinä ruokapöydässä?
Onko se nyt sitten ihan kamalaa, jos ei sitä imetysaikaa voi olla omassa pöytäseurueessaan?
Minä ja minun oikeuteni näytellä tissiä, entäs muiden oikeus olla näkemättä sitä? Eikö mene millään perille, että se imetys oikeasti häiritsee muita, vaikka se ei imettäjää häiritsisikään? Tosi itsekästä tämä imettäjäporukka!
[/quote]
Voi elämän kevät.
[/quote]
Tällä verukkeellahan ravintolaan voi mennä syömään alastomana.
Etkö oikeasti näe mitään eroa saunan ja ravintolan välillä?
Jos se julkinen imettäminen esimerkiksi ravintolassa on niin luonnollista, niin minäpä päästän 5v. kaksoseni kyselemään imettävältä äidiltä, mitä vauva tekee syödessään. Ja miljoona muutakin kysymystä, koska sehän on ihan luonnollista, että tuonikäiset lapset kyselevät ihan kaikkea ja jatkuvasti. Saanpahan syödä rauhassa.
Kaikelle on aikansa ja paikkansa. Hieno aikuisten ruokaravintola EI missään nimessä. Kahvilan nurkka selkä muihin päin on ookoo, ja onko suomalaisten äitien niin vaikeaa käyttää sellaista imetysliinaa eli "telttaa" toimintansa peittämiseen ettei muilla mene ruokahalu vuotavia utareita katsoessa???
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:41"]
Minua puolestaan kiinnostaa, miksi näissä keskusteluissa aina todetaan, että lapsi ei tarvitse äidinmaitoa enää sitten, kun hän osaa sitä itse pyytää. En millään pysty ymmärtämään, mikä logiikka taustalla on. Eivät kai ihmisen tarpeet ylipäätään häviä siihen, että hän kykenee niistä kommunikoimaan.
[/quote]
Äidinmaito riittää yksinomaiseksi ravinnoksi vain puolen vuoden ikään saakka. Sen jälkeen pitää jo antaa muutakin ruokaa, jotta lapsi saisi kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Yli vuoden ikäistä voi toki edelleen imettää, mutta siinä rintamaidossa ei enää ole mitään, mitä lapsi ei saisi normaaliravinnosta mitä muukin perhe syö. Tuskin kukaan ruokkii kouluikäistä enää rintamaidolla?
Yli vuoden ikäisen lapsen rintamaidolle ei yksinkertaisesti ole terveydellisiä perusteita, ellei lapsi ja äiti asu kehitysmaassa, jossa ravinnosta ja puhtaasta vedestä on pulaa. Yli vuoden ikäinen lapsi käyttää äidin rintaa tuttinaan tai muun mielihyvän aiheuttajana, mutta tapahan se vain on. Tarve tuonikäisellä on vain äidin päässä.